Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Det går godt for Avisen.dk
8. december 2006 18:36
 [2249 ]    [13 ]   Anbefal

 

En sådan rubrik er en af dem, der traditionelt trækker mest trafik fra vores forside (derfor dette lille trick).

Interessen for vores økonomi og læsertal har været overvældende. Men debatten har ikke kun handlet om Nyhedsavisens ambitioner og formåen i Danmark. Nedlægning af biblioteker, religionsfrihed, flere bloggeres identiteter eller mangel på samme og danske styrkers ildkamp i Afghanistan har været med til at placere Avisen.dk langt over andre mediers debatniveau i deres.

I dag var vores nyhedsredaktør Ole Wejse Svarrer i radioprogrammet Mennesker og Medier og debattere brugerskabt indhold med Politikens Lars Halskov og Informations Rune Lykkeberg. De to herrer er meget repræsentative for de gode gamle medier og deres monopol på debat: 

- Hvis alles mening kommer frem, bliver debatten ligegyldig. Det bliver blot til en stor grød

- Hvis debatten ikke tjekkes på gammeldaws manér med læserbrevsskribentens adresse er debatten ikke seriøs.

Disse påstande blev fremført i programmet, tilsyneladende ud fra en tankegang om, at debatten skal styres af debatredaktører for at den bliver kvalificeret. Jeg tvivler ikke på, at journalistisk prioritering af debatindlæggene kan give et interessant indtryk. Vi gør det selv hver dag i Nyhedsavisen. Men det er en debatform, vi allerede kender vældig godt fra de gamle betalingsmedier. 

På Avisen.dk går vi imod styring af debatten, og det har kastet rigtig mange gode indlæg og debatter af sig. Indlæg og debatter, som man vi slet ikke kender i betalingsmedierne. I mine øjne indlæg, der åbner for en helt ny demokratisk debatkultur. Vi vælger stadig dagens citat på forsiden og dagens blog på debatsiden. Men overordnet er det brugerne, der styrer slagets gang ved ivrigt at debattere.

Mange brugere, jeg har talt med, har det ligesom mig: Avisen.dk’s debat er vanedannende. Det sker ofte, at jeg klikker på læserindlæg før nyheder på sitet. Det er også ofte, at læserindlæg er blandt de mest læste på forsidelisten. Jeg tror derfor på den frie debat her på Avisen.dk og glæder mig til at hjælpe til med få den til at vokse.

Vi arbejder hele tiden med en videreudvikling af Avisen.dk. I dag har vi:

- udbygget mine side med direkte links til mange af vores nyhedstjenester

- Forsiden har fået flere henvisninger blandt andet til vores debatforside

- Man kan nu se vores pt. 547 registrerede brugere på brugerlisten 

 

Tag godt imod de nye funktioner. Vi fortsætter udviklingen og gode ideer er velkomne.

 

Kh

Kristoffer

Send til
Debat  13
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
08.12-2006 | 20:51 af Morten Nissen Nielsen
Kristoffer, jeg synes i øvrigt, at der er noget smukt over at vi stadig skriver "beta" øverst på sitet.

Altid i udvikling.

Skal vi ikke lade det blive sådan?

vh

Morten

Adm. direktør, Nyhedsavisen
 
09.12-2006 | 12:20 af
HOV!

Ser først dit indlæg nu :-(

Øv, hvad gør vi? For jeg har lige lavet et andet blogindlæg, som handler om næsten det samme???

Forslag til løsning søges!

Kan nogen flytte mit blogindlæg herover????
 
09.12-2006 | 14:56 af Skandale
Jo, det begynder at ligne noget. Men jeg sparker lige en fodnote ind om den trykte udgave.

Jeg har ikke indtryk af, at der kommer flere bude til, og distributionen rigtigt går fremad. Men det er jo svært for mig at vide noget om. Jeg kan bare konstatere, at den ikke kommer her. ;) Måske kunne man i erkendelse heraf lave et par aftaler med distributionssteder. Det er jo ikke alle, der har et posthus i nærheden.

24timers aftale med fakta er da ikke helt skæv. Måske kunne I gøre noget lignende...? Amitioner er en ting og godt at have, men nogle gange må man tilpasse sig virkeligheden.
 
09.12-2006 | 17:29 af Skandale
@Alpha:

Ja, men som sagt: "Det er jo ikke alle, der har et posthus i nærheden." ;)

Dertil kommer, at jeg ikke særlig tit har anledning til at gå på posthuset. Det har jeg til gengæld til at gå i fakta. Resultatet er da også, at jeg har meget nemmere adgang til 24 timer end til Nyhedsavisen, selvom jeg ville foretrække, det var omvendt.
 
10.12-2006 | 10:12 af
Kommentar til anonymitet:

Vi har netop et eksempel lige nu i debatten, hvor anonymitetsmulighedens fordele tydeligt fremgår.

Det er i Afganistan-tråden (PAS PÅ: Ondskabsbacillen hærgrer de danske soldater)

En soldat - Morten - deltager. Morten er anonym. Mortens bidrag til forstå+else og indsigt i afganistandkrigen ville vi aldrig have fået, hvis Morten skulle stå frem, for så havde Morten ikke deltaget.

Igennem dialogen mellem Morten og os andre, har vi alle - også Morten - fået noget, hvor 2+2 giver mere end 4.

Samme situation har jeg før været ude for, hvor folk med insightviden deltager som anonyme og som tilfører debatten vid - gensidig vid.

Anonymitet sikrer, at alle kan komme til orde - også dem, som har tavhedspligt og som ville få store problemer, hvis de skulle opgive navn og adresse.

Det betyder bl.a., at magten i DK sjældnere vil kunne slippe afsted med urimeligheder. Og det er en f... god ting.
 
10.12-2006 | 17:49 af Kristoffer Gravgaard
OM BETALOGOET OG VORES JOURNALISTIK

Til Morten og Peter:

Vi er altid i udvikling både med tilpasning af teknik, tilføjelse af nye funktioner og tjenester og selvfølgelig først og fremmest med vores journalistik og den måde, som vi og I kære læsere bedriver den på.

På den måde kan man godt tolke vores Beta-skilt.

Ja Peter, du har ret. Vi har stadig flere funktionaliteter, som meget snart skal stilles til rådighed for jer. Men grundlinjerne i vores journalistik, syntes jeg, hele tiden har ligget fast. Vi skriver både om Britney og politiske ordfører - men der, hvor vi vil gøre en forskel, er ved også at bringe en række nyheder, der rammer ind i vores læseres verden. Nyheder som de andre medier ikke har, fordi de bruger for mange kræfter på at følge, det vi kalder magtens verden. En verden der er væsentlig. Men et godt nyhedsmedie rummer mere end den. Hertil kommer målet om at formidle vores historier mindre systemagtigt og i større grad gøre den mennesker, der rammes af de nye forhold til formidlingshjælpere.

Kh

Kristoffer
 
10.12-2006 | 17:56 af Kristoffer Gravgaard
OM ANONYMITET

Jeg mener klart, at ægte læserskribenter med rigtig identitet er de bedste. Men som konsekvens af, at alle med lidt behændighed kan udgive sig for at være hvem som helst - også i gammeldaws papir-debatter - skal det være muligt at være anonym.

Men kun i vis grad. Hvis man f.eks. optræder anonymt her på Avisen.dk og laver tekster, der er i strid med dansk lov, bliver kontoen lukket.

Annis eksempel på soldaten Morten og Alphas utrættelige engagement i vores avis er eksempler på, at vi får rigtig gode og spændende indlæg som følge af, at det er muligt at være anonym.

Kh Kristoffer
 
11.12-2006 | 10:36 af Thomas Petersen
Nu tog David trads jo afstand fra Alpha ikke fra anonymitet. Man kan sige at hvis han gjorde så ville han ikke kunne debattere. Vi er alle i en hvis grad anonyme selvom vi bruger vores rigtige navne. Ingen kan vide om vi virkelig er dem vi giver udtryk for.
 
11.12-2006 | 13:22 af
Danny, jeg er ret sikker på, at avisen.dk netop er interesseret i at læse de kritiske indlæg, for det fremgår tydeligt, at meget af kritikken bliver taget til efterfølge.

Det er én af grundede til, at jeg tror, at avisen.dk bliver en succes, for selvom det er en kliché, så er det altså af kritik man bliver bedre. Ros giver så den energi der skal til, for at kunne bruge kritikken konstruktivt.

Selvom du og jeg heller ikke altid er enige, så læser jeg dine indlæg med stor interesse, for jeg synes altså, at det er sjovere og mere berigende at debattere med folk, som jeg ikke er enig med.

Og jeg accepterer også en vis grad af vrede kommentarer, for jeg skriver selv provokerende.

Nogen gange så kan det hele bare lige et øjeblik blive for meget. Nok noget med summen af faktorer.

Knokler man røven ud af bukserne, og det eneste man synes, at man får som tak, er kritik, så KAN det være svært at huske på, at det er af kritikken man bliver bedre.

Men måske skulle vi lige alle sammen huske på, at der altså også skal ros til, for ellers mister man energien til at handle på kritikken.....

Det er rigtigt, at Trads brugte anonymitetargumentet i relation til Alpha på et tidspunkt, hvor det var tydeligt for os alle, at Trads lige på dét tidspunkt havde fået mere kritik end han kunne tackle med overblik og overskud. Hvem ved, måske havde Trads ikke sovet i 48 timer og samtidig kan enhver vel forestille sig det pres, som ligger på manden.

De der ikke kan forestille sig dét, mangler forståelse og indsigt i andre mennesker.

Om pres giver retten til at gøre/sige/skrive ikke helt velgennemtænkte ting?

Ja, det mener jeg, og jeg ved altså også, at ikke alle har lige nemt ved at indrømme, at de tog fejl. Faktisk har rigtig mange mennesker svært ved at indrømme egne fejl.

Men er man en overskudsperson, så kigger man ikke så meget efter undskyldninger, men mere, om de der måske har lavet en lille fejl sådan hen ad vejen viser, at de ikke har tænkt sig at gentage fejlen.

Iøvrigt er der mange FOR og imod argumenter om emnet anonymitet, så man skal have deltaget i debatten og set konsekvenserne af standpunkterne for at ende dér, hvor man konkluderer: fordelene ved anonymitet opvejer ulemperne.

I må jo indrømmer, at her på avisen.dk er der en nogen anonyme, som skriver på en ubehagelig personfikseret måde. Disse personer findes i alle debatter. Hvis man kun har set ulempesiden af anonymitet, så er det da klart, at man hælder i én retning.

Danny, jeg er sikker på at avisen gerne vil have din kritik - ligesom jeg gerne vil have din kritik, for det er helt tydeligt, at du mener din kritik og ikke bare er ude på verbale slagsmål.

Keep going, Danny.

Iøvrigt er jeg enig med dig i, at avisen.dk er ved at blive vanedannende. Man hænger sgu ligesom fast her! Tror det har noget med cyberspace-news-magi at gøre ;-)

Iøvrigt kan man tydeligt fornemme engagementet og entusiasmen derinde på avisen.dk - DET SMITTER :-)
 
11.12-2006 | 17:49 af Dennis Meyhoff
Jeg synes faktisk, det er RIGTIG GODT, at der er mulighed for anonymitet! For det får flere ud af busken.

Og selvom der ind imellem kommer platte og uhumske indlæg, så er man jo altid fri til at ignorere det ...

Jeg kan godt forstå, at man bliver vred over visse indlæg. Men jeg vil gerne opfordre til at slå koldt vand i blodet. Der er ingen, der tvinger en til at svare.

Både David Trads og alle andre er - efter min mening - i deres gode ret til IKKE at ville diskutere med hvem som helst - uanset om de er anonyme eller ej.

For mig har spørgsmålet om identitet indtil videre været sekundært. Det primære er debatten. Og den lever også af, at man kan være anonym.
 
11.12-2006 | 17:56 af Kristoffer Gravgaard
Jeg er ganske enig med Dennis og Anni. Det står stadig enhver frit for at ville svare de anonyme debatører. Men mujavascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("Page1$_$ctl00$_$ctl00$ctl00$ctl00$bcr$EntryViewContainer1$_$form$_$btnSubmit", "", true, "", "", false, true))

javascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("Page1$_$ctl00$_$ctl00$ctl00$ctl00$bcr$EntryViewContainer1$_$form$_$btnSubmit", "", true, "", "", false, true))ligheden for anonymitet giver debatindlæg, vi ellers ikke ville se.

Kh

Kristoffer
 
12.12-2006 | 10:54 af Kristoffer Gravgaard
Hej Danny,

Du er velkommen til at yppe kiv :-) David og jeg kan sagtens være uenige om forskellige ting. Ligesom vi er meget enige om mange ting - specielt hvad angår vores avis.

Jeg mener, at anonyme bloggere er i orden, når brugerne tilsyneladende ønsker at være det. Jeg foretrækker dog ægte debattører . David vil debattere med den påfaldende kritiske Alpha, når han er anonym. Det betyder ikke, at han tager aldeles afstand fra anonyme bloggere, sådan som du nævner det.

Kh

Kristoffer
 
15.01-2007 | 22:13 af Kristoffer Gravgaard
Hej Torben, vi kæmper videre med koden og gør vores bedste for at levere en ordentlig avis.

Kristoffer
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl