Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Det danske samfund er ved at falde fra hinanden.

16. oktober 2009 17:13
Visninger  [866 ]   Debat  [13 ]

Det danske samfund er faktisk et ungt samfund.

På den tid hvor Gruntvig så dagens lys havde vi ikke et sammenhængende samfund. Der var godt nok en konge og en regering, men det de bestemte over var mere landets geografi. Der var mange der bestemte over hinanden, som mesterlaug og herremænd. Vi havde på det tidspunkt heller ikke et fælles sprog. Vi havde en adel, middelklasse og fattige.

Først senere bl.a. gennem uddannelse begyndte man at få fælles sprog. Senere fik vi en sammenhængende kollektiv elektricitet, telefoni, togdrift, postvæsen og andre kollektive systemer der til sammen gjorde at vi efterhånden kunne beskrive vores land som det danske samfund.

Men de seneste 20 år, er der politisk truffet beslutninger om at udbyde og sælge de opgaver som har bundet samfundet sammen. Og ikke nok med det, at det er de omliggende lande der byder sig ind. Feks. er vores postvæsen så godt som svensk, dele af vores jernbane drift er ligeldes på udenlandske hænder. El driften er også på vej til udlandet. Vores vigtigeste trafikknudepunkt i Kastrup er på udenlandske hænder og det drøftes nu om vores grundvand skal udbydes.

Jeg kan sådan set godt forstå at man har solgt ud af vores samfund, set ud fra økonomiske perspektiver. Men det der er problemet det er at det samtidig betyder at Danmark som et samfund falder fra hinanden i takt med at det der binder os sammen, forsvinder. Og jeg kan umiddelbart ikke se hvad der modviker den udvikling. Jeg har måske en eller flere blinde pletter der spærer mit udsyn.

Jeg tror ikke det fremover er muligt for vores fodbold- og hånboldlandshold at erstatte vores følelse af at være et fælles samfund. Også sproget er under pres. Men jeg mener det er et emne som vi bør drøfte og her har jeg givet bolden op.  

Carsten Svendsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
16.10-2009 | 19:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.10-2009 | 20:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.10-2009 | 21:08 af Martin Kjeldsen
Det er en meget vigtig diskussion, du lægger op til. I virkeligheden en værdi-debat. I løbet af de fyrre år, jeg har levet i Danmark er der sket en generel forhærdelse af foplks måde at omgås hinanden på, som jeg ikke kan spore. Jeg ved ganske enkelt ikke hvad den skyldes, og derfor kan jeg heller ikke komme med et ordentligt bud på, hvad vi skal gøre. Det giver sig udtryk i mange ting, for eksempel vores omgangstone, som jeg mener er blevet rå og afstumpet. Hvor man før i tiden kunne regne med gæstfrihed og forståelse fra fremmede møder man nu mistro og ofte direkte fjendtlighed. Før i tiden fandt anderledes tænkende og det man kalder skæve eksistenser interessante og berigende i tilværelsen og der var en fælles forståelse, der gik ud på at hjælpe dem som manglede optimale livsvilkår. Nu udstødes man, bare fordi man er anderledes, går ved siden af eller skiller sig ud.

Det er som om middelmådighed og ensartethed er blevet et krav.
 
 
17.10-2009 | 15:06 af kirsten hansen
Peter, jeg er også meget imod den måde der bliver solgt ud af Danske værdier!
Den statsejede institution Det Danske Postvæsen er ændret til Post Danmark, og har ændret sig meget!
Små Posthuse nedlægges på stribe i yderdistrekter, så de skal ind til en større by for at sende pakker!
Man prøver at privatisere Sygehuse, der er ikke mere nogen Amtsveje, så dem må kommunerne stå for, hvad de ikke har råd til!'
Og så er der De Danske Statsbaner, som ikke mere er Statsejede, og resultaterne har man set!
Dårlig vedligeholdelse gør, at køreledninger falder ned, nedslidte spor, som man langsommeligt prøver at rette op på samt IC4 tog, som langt om længe er kommet på skinner, men stadig fungerer dårligt!
Man har så mange arbejdsløse, hvad med at de fik jobbet med at ordne disse ting?
Det må være billigere, at sætte disse mennesker i arbejde, end de ustandselige forhindringer der opstår på Jernbanerne!
 
 
17.10-2009 | 15:47 af Peter Kay Mortensen
Kirsten
Meget af den udvikling vi har skyldes den økonomiske politik. Der er især i borgerlige kredse og hos de ultra borgerlige økonomer i Cepos en opfattelse af, at det handler om at beskærer den offentlige sektor til et minimum. Jeg mener ikke der er belæg for denne påstand og derfor så jeg gerne at man tillod at øge den offentlige vækst med mindst 2,5 %, hvilket ville øge beskæftigelsen. Jeg så også gerne at man vurderede om nogle af de offentlige opgaver kunne indliciteres. Det handler om ledelse og derfor skal det følges af krav om ledelse i det offentlige. Et større sammenhæng om den offenlige produkltion ville betyde at samfundet ville hænge mere sammen.
 
 
17.10-2009 | 16:42 af Jakob Schneider
Der er nogen der ikke vil tilbage til Morten Koch tiden
 
 
17.10-2009 | 18:28 af Peter Kay Mortensen
Jacob Schneider, du hører åbenbart til dem der vil tilbage til tiden hvor herremændene og adlen bestemte over mindre grupper af borgere og der hvor samfundet var splittet??
 
 
17.10-2009 | 18:47 af Martin Kjeldsen
Jeg ved godt, jeg risikerer at fornærme nogle mennesker med det jeg nu vil sige, sdå undskyld til dem. Jeg er fuldt overbevist om, at de ændringer jeg fornemmer skyldes, at det i løbet af de første år af dette årtusinde blev helt okay at samle til huse, at tænke på sig selv frem for fællesskabet, at håne og hade anderledes tænkende og at give Fanden i alle gamle, traditionelle værdier til fordel for enøjet liberalisme og afstumpet kapitalistisk tænkning. Dette 'enhver er sin egen lykkes smed' eller 'enhver er sig selv nærmest' har bredt sig som en pest i befolkningen og medvirket til forhærdelse og forråelse af vor måde at omgås hinanden på. Og det er simpelthen skideærgerligt.
 
 
18.10-2009 | 08:25 af Jakob Schneider
@ Peter Kay Mortensen

"Jacob Schneider, du hører åbenbart til dem der vil tilbage til tiden hvor herremændene og adlen bestemte over mindre grupper af borgere og der hvor samfundet var splittet??"

Synes du det har ændret sig, bortset fra, at det er nogle andre der bestemmer over os ?
 
 
18.10-2009 | 09:55 af Peter Kay Mortensen
@Jakob Scneider

Syntes du det har ændret sig, bortset fra, at der er nogle andre der bestemmer over os ?

Nu rejser du en demokratisk diskusion oven i min værdipolitiske tilgang. Politisk set skulle grundloven sikre at vi lever i et repræsentativt demokrati. Et demokrati hvor vi vælger hvem der skal træffe de politiske beslutninger der sikrer sammenhæng, der er vi som borger medbestemmende. Det var vi ikke før grundloven. I forhold til dem der bestemmer over en i forhold til job, så er det for ca. 70 % aftalt mellem arbejdsgiverne og lønmodtagerne hvilke vilkår der er gældende. Derfor er det også begrænset hvem der bestemmer over hvem her. Og disse regler blev besluttet den 6. september 1899. Så hvis du føler at nogen bestemmer over dig som før grundloven så har du ikke ret. I Berlingske tidende i dag rejses også den værdipolitiske sag i en kommentar fra Anette Krühøffer til Søren Pinds forståelse af vores samfund og her er vi helt tilbage til vikingetiden. Så langt tror jeg ikke ...
 
 
18.10-2009 | 09:58 af Peter Kay Mortensen
Undskyld til Jakob, det var ikke den 6. september det var den 5. september 1899 og det var septemberforliget hvor lønmodtagerne fik ret til at organiserer arbejderne og indgå overenskomsterer om arbejdernes vilkår
 
 
18.10-2009 | 13:42 af kirsten hansen
Tak for dir svar Peter, som jeg er helt enig i! Landet er blevet splittet efter udliciteringen!
Men ang. fagforeningerne, synes jeg de halter bagefter, ellers var der nok flere i arbejde!
 
 
18.10-2009 | 16:29 af Peter Kay Mortensen
Hej Kirsten.
Jeg er helt enig med dig, fagbvægelsen halter bagefter. Jeg tror fagbevægelsen har været mere optaget af at kunne yde service over for sine medlemmer end at skabe forståelse for hvad eks. udlicitering betyder for den eneklte og den service som samfundet kan stille til rådighed,
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Peter Kay Mortensen

Formand for LO Storkøbenhavn
Næstformand for Beskæftigelsesrådet for Hovedstaden og Sjælland
Medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden for S

Jeg skriver indlæg om regionalpolitik, erhverv, beskæftigelse og uddannelse set i et samfundsmæssigt perspektiv

Indlæg | 48 | 38.190 | 58
Siden | 4. juli 2009 18:04
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites