Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Sex skal være sundt!

21. maj 2008 12:08
Visninger  [1749 ]   Debat  [30 ]

Af Kamal Qureshi, folketingsmedlem for SF.

Som læge og sundhedsordfører er jeg bekymret over stigningen i forekomsten af klamydia, for et menneskes seksualitet er en vigtig del af livet, og man skal kunne nyde sex som noget sundt og rart uden at bekymre sig om at blive syg af det. Derfor er det meget bekymrende, at der på de sidste ti år er sket en fordobling klamydia-tilfælde blandt unge mennesker på 15-29 år. Det viser nye tal fra Statens Seruminstitut.

Klamydia kan have alvorlige konsekvenser for et menneskes sundhed. Udover at det kan være ubehageligt at have sygdommen, kan den også – hvis den ikke behandles – betyde alvorlige sundhedsproblemer senere i livet. Hvis en smittet ikke behandles for klamydia, kan vedkommende få svært ved at få børn, og for kvinder kan konsekvenserne desuden være større risiko for underlivsinfektioner og graviditet uden for livmoderen.

Derfor er det nødvendigt, at vi får set på hvad der ligger bag disse forhøjede tal, og så må vi sætte stærkere ind på forebyggelse. Både for den enkelte og for samfundet som helhed er det vigtigt at få forekomsten ned.

 

 

Del på Facebook
21.05-2008 | 12:40 af Laila laix
Med den sexficering der er alle steder fra, og fra udlandet er der ikke noget at sige til de unge mennesker hopper med på den frimodige sexvogn. Se bare på ex.vis MTV - en lang pornofremføring. Se på diverse reklamer hvor der er lullet bryster og ben etc ind i en reklame hvor det ellers var unødvendigt. Så såre simpel en reklame om at drikke mere vand bli´r en kvinde filmet så det halve af en nøgen krop kan ses. Ergo bli´r børn, ja allerede børn mødt fra Samfundets side med det -er-da-hekrt-naturligt-holdning-og-deraf-til-følge-fri-sexeskapader-for-der-sker-jo-nok-ikke-mig-noget-holdning.

Os andre, spar mig venligst for at jeg derved er feminist, jeg er realist om nogen:)
 
 
21.05-2008 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.05-2008 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.05-2008 | 12:48 af Lars Nunnegaard
Hvad er sex?
 
 
21.05-2008 | 12:52 af Laila laix
Dette gælder jo både unge kvinder og unge mænd, pas på Jeres krop:)
 
 
21.05-2008 | 12:54 af Kristian Mortensen
Kamal er jo læge, så det her kunne jo blive en "spørg lægen om kønssygdomme" klumme

Mit spørgsmål er:

Kan man også få salmonella af den slags?

Kan man blive smittet med dårlig ånde?
 
 
21.05-2008 | 12:55 af Laila laix
Flemming N.N;:

Jeg har ret i det jegh skriver da jeg ser Samfiundet Reaklistisk, du er til gengæld desværre mere snæversynet, i det du går ind for fri sex til alle og prostitution i højsædet og garanteret så frimodig at du vil synes det er en massagereklame vi skal ha´indover skærmen på landsdækkende TV hver aften, har jeg ret i din frimodighed?

Jeg er,  kristen royalistisk SFér :)
 
 
21.05-2008 | 12:57 af Laila laix
Hehe ja morsomt at nævne USA da de om nogen har total fri holdning til erotiske reklamer, Paradise Hotel etc.
 
 
21.05-2008 | 13:00 af Ove Nielsen
21. maj 2008 12:48 af   Lars Nunnegaard  

"Hvad er sex?"

Det er jo i sig selv et glimrende spørgsmål

Et bud :

Sex er en kemisk reaktion i hjernen - et begreb - der udfolder sig - i hjernen

Dette afføder så en række handlinger - de fysiske,

tilfredsstillelse er målet - orgasme - således også en reaktion i hjerne der afføder ekstase og velvære

Fysisk - udløsningen

hjernen - forløsningen

INTET er fysisk bedre end at ligge henslængt efter sex

DET tror da pokker at mennesket derfor ønsker sex

:-)

Samhørighed og glæde er sundt og smukt

eneste præmis er - at alle parter der deltager i dette - selv vælger

Ingen må tvinges til noget de ikke vil.

mvh  Confucius
 
 
21.05-2008 | 13:04 af Laila laix
Confucius:

Nemlig, "ingen må tvinges til noget de ikke vil".-

Det er reklamens magt desværre og TV i det hele i taget i disse dage der er med til at gøre unge mennesker især mere frimodige og derved falder hammerene i form gf div. sexsygdomme, desværre.
 
 
21.05-2008 | 13:11 af Lars Nunnegaard
Confucius.

Tak, nå det er det, der er sex!
 
 
21.05-2008 | 13:12 af gitte rasmussen
Unge mennesker på 15-29 år, så ville det måske være en ide at tage ud og holde fordrag der hvor de er (på skoler)Del folder ud i det lystige nattemiljø osv.
 
 
21.05-2008 | 13:34 af Ove Nielsen
Kære Lars

Jeg ved ikke om det er det - som sådan

Det var blot et bud

;o)

mvh  Confucius
 
 
21.05-2008 | 14:00 af Kristian Mortensen
 
 
21.05-2008 | 14:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.05-2008 | 14:21 af Nanna Gersov
Du gør en flot indsats på dette felt, Kamal og du har det frisind, der skal til, for at sige de unævnelige ting i folketinget.

Jeg kan være uenig med dig og dit parti på andre felter, men jeg ved, at du gør meget for menneskers og ikke mindst unge menneskers seksuelle frihed.

At omgås risikoen for sexsygdomme på en fornuftig måde er jo en vigtig forudsætning for denne frihed.

Frihed og moral er ikke hinandens modsætninger. Derfor forstår jeg godt Laila Kraghs betragtninger.

For mig betyder fravær af moral også fravær af frihed idet sex da bliver præget af hensynsløshed og udnyttelse - eller risikerer at blive det.

Jeg mener at moral styrker pigers og kvinders mulighed for at sige nej - fx til sex uden kondom.

En større selvfølelse til piger og kvinder vil styrke dem, så de tør sige nej til at få sæd ind i hverken skede, mund eller anus.

Ja, nu blev jeg meget direkte. Men det er altså det budskab, der skal ud til befolkningen. Og her ved jeg at du - som en af de få - tør tale naturligt om disse ting.

Stor ros til dig, Kamal. Jeg læser sommetider hvad der stilles af § 20 spørgsmål og ved, at du er en af dem, som gør en god indsats.

Også ros til Confucius for de pæne ord.
 
 
21.05-2008 | 14:50 af Ove Nielsen
kære Kamal Qureshi

Et glimrende og vedkommende indlæg

Jeg kan kun tilslutte mig dit budskab

mvh  confucius
 
 
21.05-2008 | 15:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.05-2008 | 16:00 af Laila laix
NannaG:

Frihed under ansvar hedder det ikk?:)
 
 
21.05-2008 | 16:26 af Ove Nielsen
21. maj 2008 16:00 af   laila kragh  

NannaG:

Frihed under ansvar hedder det ikk?:)

----------

Jo da  korrekt

Så er der bare denne lille Aber Dabei

Det er ansvaret det vist oftest kniber med

også hos en selv.

Det er aldrig blot - de andre

mvh  Confucius
 
 
21.05-2008 | 17:10 af Nanna Gersov
@Laila

Apropos "frihed under ansvar", så mener jeg at de yngste nybegyndere ud i det seksuelle godt kunne bruge lidt mere ansvarlighed i form af oplysning og formanende ord fra voksensamfundet.

De skulle gerne retledes. I stedet vildledes de ofte af dårlige rollemodeller på fx "Arto" eller af uansvarligt sprog og uansvarlige børne- og ungdomsudsendelser på Danmarks Radio.

At vort samfund ikke gør mere for at beskytte børn imod porno på tv og andre steder anser jeg for at være et af de største problemer.

Blandt andet opdrager den piger til underdanighed og til at tilsidesætte hensyn til sig selv. Også sikker sex har dårlige kår overfor pornoens voldsomme propaganda.

Mon Kamal og de andre på venstrefløjen vil gøre noget her?

Vil du, Kamal, støtte et forbud imod hård porno på ukodede kanaler?

Vil du hjælpe os, der tror på at mennesker har lige værdi uanset køn og at det ene køn ikke skal opdrages til at være den andens slave?

Vil du hjælpe os, så vi kan være fri for denne for os at se menneskefjendske og vanærende propaganda for menneskelig fornedrelse?
 
 
21.05-2008 | 18:12 af Karin Bennedsen
Sex skal være sundt!

Ingen kan vel være uenig i, at klamydia og andre seksuelt overførte sygdomme burde bekæmpes.

Og ikke mindst DF burde være ivrige efter at lave kampagner, der forsøger at forhindre udbredelsen af klamydia, som kan gøre kvinder ude af stand til at blive gravide.

For hvem er de kvinder, der bliver sterile? Ja, det er højst sandsynlig ikke de muslimske kvinder, men derimod de gammeldanske, som i forvejen føder for få børn.

Ergo, en forebyggende indsats imod klamydia vil måske fremme, at flere danske kvinder kan føde børn. Alternativt bliver det dyrt i den sidste ende, når flere og flere danske kvinder skal have fertilitetsbehandling for at blive gravide.
 
21.05-2008 | 22:21 af Ernst Krogager
Ja, måske skulle sådan en socialist have gjort noget mere ud af at informere om risikoen ved klamydia i stedet for at provokere borgerskabet ved at promovere SexStarz-cd en. Hykleriet skriger til himlen!
 
 
21.05-2008 | 22:54 af mandendekaldtetyk
Hvis sex er så sundt, så giv det til Lars Lykke Rasmussen.

ps. til lægens bord. Kan min dårlige ånde skyldes, at jeg dyrkede meget oralsex som ung?
 
22.05-2008 | 10:40 af Laila laix
NannaG:

Sådan!

Har du været inde og se reklamer, læs: nærkikket? Lige meget hvor i massemedierne bliver reklamer "frigivet" i 98% af tilfældene med kvinder der i al fald viser halvdelen af Deres krop og selvfølgelig bli´r det som regel : navle, bryst el. bryster, halvdelen el. det hele af en velformet kvindebag. En creme, kan som regel kun sælges og markedsføres hvis det er med øje for en meget frigjort ex.vis ung kvinde der køber den. Dvs. Vi er ude i at reklamebureauer på tværs af hinanden konkurrerer om hvem der kan lave en reklame med mest "bid i". Der er ingen censur næsten på det område.

TV-markedets reklamer og musikkanaler: ingen censur, tilsyneladende.

Derved bliver børn fra barnsben fodret op med at : "ok, jeg skal klæde mig så´n og jeg skal være så frigjort og vise så meget af mig selv for at være "in"?!" - Helt grotesk.

Alle er ikke sådan men samfundet her viser at det er den vej Vi går.

Miseren i det hele og det gør mig ked af det, er at ingen kvinder synes der er noget som helst galt i det - fordi: "jamen så´n er det jo og det kan Vi ikke ændre, jeg følger bare med strømmen:)"...

Jo det kan ændres det er samfundsmæssigt opbygget gennem længere tid.

Hvad der kan nedbrydes kan osse genopbygges til det bedre, men det kræver selvfølgelig restyriktioner for bl.a.reklamebureauer, censurkommiteen etc.

Et samfund hvor kvinder skal udstilles som kvæg el. skal Vi sige nokkefår alle steder vil naturlig afstedkomme en lavere rangering end hos mænd.

Sluttelig vil jeg så sige at derfor kan Vi med den holdning, der hedder:"lad det hele flyde"-

komme spor videre til noget meningsfuldt og konstruktivt for Os kvinder , før holdningerne til kvinder Vi bli´r mødt med via reklamer,TV, v. busstoppesteder etc. bliver lavet om.
 
 
22.05-2008 | 11:33 af Nanna Gersov
@Laila

Laila, du har ret! Vi skal være flere kvinder som siger fra, for byrden kan være tung at bære for den enkelte. Man skal føle sig meget sikker på sig selv for at gå imod strømmen. Men jeg synes heldigvis, at vi kvinder i Danmark er blevet bedre til det.

Men vi kunne stadig godt bruge nogle flere hverdagsfeminister. Kvinder som ville give fem minutter af deres tid til kvindesagen med jævne mellemrum.

Fx ved at ringe og klage til de pågældende virksomheder, som bringer kvindeundertrykkende reklamer. Eller sende dem en mail. Eller sende en mail til Forbrugerombudsmanden eller Ligestillingsnævnet. Eller gå ind på folketingets hjemmeside og skrive en kort besked eller et forslag til et udvalg, fx socialudvalget, som ligestilling hører under. Eller kulturudvalget, som er ansvarligt for porno-tv.

Men bare at skrive sine meninger her er også meget værd. Her kan vi inspirere hinanden!
 
 
22.05-2008 | 11:41 af Nanna Gersov
@krogager

Ja, den cd var det værste makværk, så godt det bras ikke kom ud til eleverne. Har ikke fidus til Sex og Samfund (som lavede cd-en) og deres evne til at oplyse om sex og sexsygdomme.

De har en stor del af ansvaret for de mange sexsygdomme og at sexologerne tjener styrtende på, at folk ikke kan finde ud af de mest fundamentale ting i dobbeltsengen!

De fodres med offentlige tilskud, men kan ikke engang præstere en ordentlig oplysende hjemmeside. Måske fordi pengemaskinen netop handler om, at man skal hyre dem frem for bare at læse hjemmesiden.
 
 
22.05-2008 | 22:49 af Ernst Krogager
Tak for svaret, NannaG. Ja, der er desværre alt for mange, som har været med til at bagatellisere de åbenlyse problemer, og resultatet er blevet hobevis af ufrivilligt barnløse, hvoraf mange utvivlsomt ville have gebærdet sig anderledes, hvis de var blevet advaret ordentligt i tide.

Med hensyn til kvindeundertrykkelse og kvinders mulighed for at gå imod strømmen vil mit tidligere indlæg "Kvinder for krig" måske have din interesse: http://avisen.dk/blogs/krogager/kvinder-krig-160707.aspx .

Men kald mig nu endelig ikke "hverdagsfeminist", for det bliver jeg vist ligegodt aldrig ... :o)
 
 
22.05-2008 | 22:59 af Nicolai K.
Hej Oliver,

Sex skal helt sikkert være sundt. Du har helt ret. Og må jeg så sige, at det er herligt, at se dig tilbage i medierne med noget andet end de dumme løgnehistorier og personal-falsk, som du havde rodet dig selv ud i :-)
 
 
22.05-2008 | 23:07 af Nicolai K.
Lige et spørgsmål, kære Oliver. Du blev meldt til politiet for bedrageri. Hvordan gik det med den sag? Har du ydet fuld erstatning til ham den rigtige Oliver?
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Kamal H. Qureshi

Kære gæst på min blog

Da jeg første gang blev valgt til Folketinget i 2001, havde jeg en ide om, at jeg kunne nøjes med at sidde på Christiansborg i en kort periode for at få ændret de ting, jeg ønskede anderledes i det danske samfund. HA - jeg blev klogere! Nu har jeg siddet her i over seks år, og der er lang vej endnu, før vi har et samfund uden diskrimination, med reelt lige muligheder for alle og ikke mindst et sundhedsvæsen, der ligger i topklasse. Tjek min hjemmeside for mere om min politik og mine visioner.

De tre emner har været mine fokuspunkter, siden jeg blev valgt ind. Som sundhedsordfører arbejder jeg for, at vi skal have et sundhedsvæsen, hvor sygehusene leverer top-behandling, hvor patienterne behandles som mennesker i et respektfuld behandlingsforløb, hvor forebyggelse er i højsædet, og hvor alle - uanset uddannelse eller pengepung - får den bedste behandling, der findes. Det sidste lyder logisk, men studier viser, at det ikke er ligegyldigt, om man er direktør eller asfaltarbejder, når man skal behandles i det offentlige. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere, og i det hele taget skal vi i Danmark have et sundhedsvæsen, der svarer til, at vi er et af verdens rigeste lande.

Som ligestillingsordfører arbejder jeg samtidig for et samfund, hvor det er lige gyldigt, om man hedder Ulla eller Uzma, Alberto eller Anders, hvor vi behandler hinanden med respekt, uanset om vi er homo- eller heteroseksuelle, om vi kalder vores gud for Gud eller Allah, eller om vi slet ikke er troende. I 2005 fik jeg LBL's pris som årets politiker for netop min kamp for homoseksuelles rettigheder.

Danmark er i mine drømme et sted, hvor dét, vi bedømmer hinanden på, er personlighed og evner - ikke religion, hudfarve eller baggrund. Det lyder meget højtravende, men det er den drøm, jeg hele tiden vender tilbage til i mit arbejde for ligestilling. Drømmen kan du læse mere om i debatbogen "Når du strammer garnet", som jeg udgav i 2004 sammen med Carsten Fenger-Grøn og Tøger Seidenfaden. Nå ja, og så er det for mig grundlæggende, at alle der bor i Danmark er danskere - uanset baggrund.

Bedste hilsner

Kamal Qureshi

Indlæg | 56 | 73.379 | 13
Siden | 18. juni 2007 13:37
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites