Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Kristent symbol hører ikke hjemme i et pas
2. marts 2010 19:35
 [1600 ]    [62 ]   Anbefal

En borger fra Roskilde Karsten Riise Kristensen har indgivet en klage til justitsministeren over, at der i vores pas på side 2 - er et billede af den korsfæstede Jesus.

Jeg troede først, at det nu igen skulle være en armlægning med muslimer om vore kristendom, da jeg hørte det fremlagt i TV-avisen - nu igen tænkte jeg. Men jeg blev mere beroliget da jeg konstaterede at der var tale om en ugudelig dansker der syntes, at vi andre skulle vide at han var forarget på vegne af ikke-kristne, som han selv var.

Et kristent symbol hører ikke hjemme i et pas, fordi også ikk-kristne borgere også rejser, mener Karsten Kristensen, som i kraft burde skifte sit efternavn ved at tilføje et U foran Kristensen. Hans pas ligger formentlig i kommodeskuffen og tages først frem når han skal på ferie.

HERRE gud Ukristensen, jeg tror ikke at side 2 i passet er den side tolderen ser på, men mere på billedet af en ugudelig gæst, der i sit hjemland er ukendt for de fleste. Det er nok her miseren egentlig er, fordi jeg tror at han er ramt af den trend som mange danskere er, med at vil være kendt.

De stiller sig sågar op for åben skærm og viser deres manglende talent. Jeg tror, at han er ramt af den dille "jeg vil være kendt" og det prøver han så med at gøre opmærksom på din ugudelighed, ved at have fjernet Jesusbilledet. Det vil de fleste opfatte som en joke - og ellers blot ryste på hovedet. Det skal han ikke selv prøve  på - det kan gå galt. Billedet af Jesus på korset er et smukt billedet indgraveret i Jellingstenen, med indskrifter af Harald Blaatand, som indførte kristendommen i Danmark og hvor vi lever side om side med andre religioner. Der skal da være plads til alle, også til de ikke-religiøse. De skal blot ikke forfølge os pga at vi fortsat er religiøse.

Iøvrigt har jeg et utal af gange beundret Jellingstenen, når jeg har været i Tyskland og handle billige bajere og vin. Det er da herligt at være religiøs og have sådanne oplevelser.

 

Send til
Debat  62
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
02.03-2010 | 22:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 08:23 af Lars Nunnegaard
Små slag, det grænser jo til injurier!!! :o))))
 
03.03-2010 | 09:00 af Lars Nunnegaard
Iøvrigt er det Harald Blåtand , der favner hele folket.
 
03.03-2010 | 09:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 09:16 af Lars Nunnegaard
Tjahh, det er gået op for mig.
 
03.03-2010 | 09:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 09:32 af Lars Nunnegaard
Vil ikke afvise, at du har en pointe, men livet skal jo leves på trods.
 
03.03-2010 | 10:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 00:24 af Carsten Svendsen
Jeg synes også det er lidt 'plat', hvis han får ret, så bliver 'Dannebrog' 'kommunistisk'! ! ! :o)
03.03-2010 | 08:23 af Lars Nunnegaard
Billeder er taget fra Jellingstenene, som er Danmarks fødselsattest.
 
03.03-2010 | 08:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 08:56 af Lars Nunnegaard
BittenB
Pia Kjærsgaard er hjemme og tænker!
Iøvrigt tror jeg det er et billede af Harald Blåtand!!!!
 
03.03-2010 | 10:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 08:59 af gitte rasmussen
Jeg syntes det er så langt ude, at det er til at grine af. Jellingstenene er som Lars skriver, Danmarks fødselsattest. Jeg syntes bare han skal tage solbriller på, hvis han ikke vil se det.
 
03.03-2010 | 09:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 09:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 09:33 af Lars Nunnegaard
Jeg melder: Pas!
 
03.03-2010 | 09:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 09:53 af Lars Nunnegaard
Jeg skal nok passe på! :o)))
 
03.03-2010 | 09:37 af gitte rasmussen
Måske skulle billede bare være en lort, det er jo kunst i den verden vi lever i.
 
03.03-2010 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:05 af gitte rasmussen
Nu bruger jeg ikke meget tid på religion, så jeg er ikke den rigtige at diskuterer religion med. Men med hensyn til religionskrige, så kan man finde mange fortilfælde hvor religion er grunden til mange uhyggelige ting i verden.
 
03.03-2010 | 10:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:15 af Vazao
Er Jelling blevet indlemmet i Tyskland, det plejer ellers at ligge såen ca. midt i Jylland.
Næææh vi vil have et personligt pas, med de billeder og symboler vi kan lide.
At diskuterer et oldgammelt symbols berettigelse i et pas er dog for lamt, problemet er om vi skal vedholde vores forbund mellem grundlov og den Lutheranske kirke. Lige sålænge dette forbund eksisterer er Jesus berettiget i passet, ham og dronningen er bonvenner der står uden for loven, og vi andre er kødelige syndere med eller uden biblen i hånden.
En mere radikal løsning ville være at nedlægge både pas og landegrænser, så må vi se hinanden i øjnene i stedet for, at stå med næbet nede i et pas og glo efter sin eksistensberettigelse der.
 
03.03-2010 | 10:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:24 af gitte rasmussen
Jeg var rigtig glad for min bedstemor, kan jeg få hende ind i mit pas.Hun var ikke så køn, men et godt menneske.
 
03.03-2010 | 10:31 af Carsten Svendsen
I en ikke så fjern fremtid, får vi indopereret en microchip, som erstatning, for både pas, sygesikringsbevis, GPS, kørekort, m.m.
Den kan ikke ses, men aflæses men en scanner - 'NO PROBLEM'! ! !
03.03-2010 | 10:50 af gitte rasmussen
Ja, og bankkort osv. vi bliver helt selvlysende af alle de moderne ting, vi skal udholde i fremtiden. Mon den bliver sat fast i panden, eller bagdelen ?
 
03.03-2010 | 10:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 10:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 12:01 af Knud Sandbæk Nielsen
Jeg foreslår et billede af det smukkeste i verden: en tæt erotisk omfavnelse. På forsiden!
 
03.03-2010 | 13:34 af Jørgen Mouritsen
Hej Knud - er enig med dig i, at en tæt erotisk omgfavnelse altd ogs "føles dejlig", når det er sammen med en kvinde.
Men i disse ligestillingstider vil du få problemer med dit forslag, idet de homoseksuelle enten man eller kvinde, jo så også skal afbildes?
 
03.03-2010 | 12:06 af Jørgen Mouritsen
Kære blogvenner - solen skinner i dag det højner humøret. Og jeg skal love for at jeg har moret mig over jeres mange morsomme kommentarer og syrligheder.
Men der er også rigtig mange seriøse ord imellem. Storfornuften som jo ønsker et samfund uden styring, - du kan jo glæde dig over at samfundet ikke styres af religiøse, men af demokratisk valgte politikere ( selv om jeg i forhold til Brønderslevsagen, sætter spørgsmålstegn ved deres manglende sociale indstilling og der er endda en soc. borgmester) Det undrer mig også at se de mange "kommentar slettet" under storfornuftens blog. Til jer alle vil jeg sige: jeg har det som Gitte og bruger ikke megen tid på religion, men betaler dog til den danske folkekirke. Vi skal jo erindre os, at politig og religion er adskilt i Danmark.
I øvrigt læser jeg i dag i URBAN (side 4) at Karsten Riise Ukristensen udtaler sig (manden er tragikomisk morsom) at han svarer til journalisten på et spørgsmål om logoerne (korsene) for. eksempel for Det Kongelige Teater:
"Det må Det Kongelige Teater selv om. I det omfang, at logoerne, har været en del af statsemblemerne, vil jeg ikke røre ved det -for GUDs skyld! Jamen kan man ikke også tolke Harald Blaatands tekster på Jellingstenen, som et daværende statsemblem, som så er fulgt med ind i nyere tid? Jeg er enig med Nunne i, at Jellinngstenen er Danmarks fødselsattest.
PS. Jeg så også TV-filmen om Goa`s Ghosts (DR-2 1. marts) - spændende, men samtidig rædselsfuld ondskab var den spanske inkvisitions regeringsform.
Nu vil jeg tage en cykeltur ud i det gode vejr og vender tilbage om et par timer.
 
03.03-2010 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 12:10 af Lars Nunnegaard
God tur!
Her vajer flagene fordi en af mine naboer fylder rundt!
 
03.03-2010 | 13:31 af Jørgen Mouritsen
Nunne - skal du på cykel hjem?
 
03.03-2010 | 13:35 af Lars Nunnegaard
Jeg skal lige om lidt til stationsbyen på cykel og så hjem igen. Alt i alt 8 km.
 
03.03-2010 | 12:10 af Jørgen Mouritsen
korrektion: i næstsidste linie efter ordet "spændende" stå "udsendelse"
 
03.03-2010 | 21:27 af Isabelle Mandel
Jeg forstår ikke heeelt, at nogen kan hidse sig op over en Jellingsten eller to i passet. Det er sådan nogle iltre fronter, der er kommet i Danmark. Hvis man holder af at være dansker, af symboler, historien, bøgen der spejler sig, mooodersmålet og måske sågar den kristne tanke, er man en nationalistisk bagstræber.
Jeg fatter det ikke. Jeg kan sgu da godt holde af alt muligt banalt i mit fødeland og samtidig vide, at andre mennesker - i andre lande - holder af noget helt andet, som er lige så meget værd - bare ikke for mig.
Jeg er ikke religiøs, men jeg holder af mange af historierne om Jesus - holder af tanken om næstekærlighed og tilgivelse. Hvad folk gennem tiderne har misbrugt den kristne religion til, er altså ikke mit ansvar.
Er det mon tilladt at holde af Danmark og danskere uden at være DF'er?
Er det mon tilladt at holde ekstra meget af Danmark velvidende at det såmænd ikke er af anden årsag, end at jeg er født her?
SKAL jeg partout sige, at hele verden er lige god - når den ikke er lige god for mig?
 
04.03-2010 | 15:30 af Jørgen Mouritsen
Jeg er helt enige i dine betragtninger - og forstår din sarkasme i forhold til hvad man partout skal mene. Du har afgjort en afslappet ærlig skriveform
 
03.03-2010 | 22:04 af kirsten hansen
Jeg mener ikke Jellingstenene er specielt kristne! de er fra runenes tid som vist var overgangen fra hedensk til kristen tro og dermed fra vikingetiden!
De er symbol på Danmark og hvad vil man sætte istedet? Dybbøl Mølle måske?
Jeg forstår heller ikke at nogen kan hidse sig op over det!
 
03.03-2010 | 22:10 af kirsten hansen
Nu har jeg lige kikket i mit pas, som er fra 2007 og der er ingen kors, så det I taler om, må være af nyere dato! Kan I ikke ligge en kopi ind, så man kan se det?
 
04.03-2010 | 15:25 af Jørgen Mouritsen
Hej Kirsten - jeg har i 2009 fået mit pas fornyet - og der forefindes billedet på side 2.
Det nemmeste du kan gøre, er at gå in på google og blot skrive: jellingstenen

Så kan du se billedet som og læse historien derom. Der er flere visninger, men du kan jo starte med den første, som hedder EMU jellingstenen - GOD FORNØJELSE

 
04.03-2010 | 15:35 af Lars Rasmussen
Må man sige vor herre bevares hvis man ikke er kristen??
 
04.03-2010 | 15:44 af Lars Nunnegaard
Nej!
Men, Gud bevare Danmark!
 
04.03-2010 | 17:43 af Jørgen Mouritsen
Lars det er du velkommen til
 
04.03-2010 | 16:01 af kirsten hansen
Tak Jørgen, det vil jeg gøre.(S)
 
04.03-2010 | 16:16 af Lars Nunnegaard
Ikke nok med vi har motivet i passet, nu også i glasmontre:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/104419.htm
 
04.03-2010 | 16:23 af kirsten hansen
Hej igen Jørgen, jeg har været i EMU og set Jellingstenen! Jeg synes det er flot, at man bruger det i vores pas, da det er et historisk minde - uanset om man er Kristen eller ej!
Jeg var altså ikke helt ved siden af, da det var Gorm den gamle der gjorde Danmark til et kristent land!
Før den tid troede man på Odin og Thor, I den forbindelse har jeg læst, at nogen hedninge har anbragt en mindesten for de 2 hedninge udenfor Kirkegården!
Jeg må vist ned og se på stedet, jeg har ikke været der siden min pure ungdom!
Desuden så jeg, at et skib -. vist vikingeskib sejler på Fårup sø - som jeg også kender fra min ungdom - men dengang var det ikke bygget!
Faktisk meget interessant emne!
 
04.03-2010 | 16:26 af Lars Nunnegaard
Fårup Sø. Der har jeg ligget på Camping for få år siden, og da var vi i Jelling og se stenene.
 
04.03-2010 | 17:47 af Jørgen Mouritsen
Hej Kirsten - så fik du det på plads. - ja, jeg synes du skal tage ned og se på stedet. Der er så mange smukke steder i Sønderjylland
 
05.03-2010 | 15:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.03-2010 | 15:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.03-2010 | 16:28 af kirsten hansen
Nunne, jeg synes det er glimrende ide, da stenene er ved at smuldre på grund af vejrliget!
Så det er en god måde at bevare dem på og måske også mere seværdigt!
 
04.03-2010 | 16:39 af Lars Nunnegaard
Ja ideen til at bevare dem for eftertiden er god. Ingen tvivl om det.
 
04.03-2010 | 16:32 af kirsten hansen
Jeg har været på travetur fra Vejle og til Jelling, hvor vi gjorde ophold og badede i Fårup sø!
Men turen hjem føltes lang! Jeg mener vi gik 25 km. Puha, det kunne jeg ikke i dag!;-))
 
04.03-2010 | 16:40 af Lars Nunnegaard
Kirsten,
Der er meget smukt derude med åerne!
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl