Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

De kommunale snigløbere - svigter vælgerne

23. november 2009 15:41
Visninger  [630 ]   Debat  [20 ]

I vort højt besungne demokrati oplever vi nu som vælgere, at vi har næret snigløbere ved vort bryst.Personer som vi troede på var indstillet på at ville arbejde for vores politiske ideer, ud fra vores samfundssyn, til gavn for den enkelte borger.    Hvad oplever vi så?

Politikere som svigter de vælgere der har stemt på dem, for at fremme vælgernes politiske samfundssyn, enten vi er fra VKO, S. SF,Radikale og øvrige opstillede. det var en barsk opvågning vi fik efter valgaftenen i flere kommuner. her opleved de så politikere der sprang i målet og på tværs af indgåede aftaler - HVORFOR?

Ja igen oplevde vi så at den personlige interesse for visse opstillede - her også debutanter og andre skuespillere - at de var mere interesserede i at varetage personlige interesser. Vel tanken om berømmelse, mammon, gode lønninger, diæter og rejser. Vise sig i kejserens nye klæder.

Hvor er de dog selvfikserende og politisk værdiløse, både for deres partier og vælgere. BLANDT snigløbøberne skal nævnes:

Sonja Rasmussen (S) fra socialdemokraterne i Kerteminde, som ragede en borgmesterpost til sig ved at skifte kurs til borgerlig side. Klaus Bondam (R) som sikrede sig selv en borgmesterpost på samme måde og Andreas Røpke (SF) fra København som aftalte at han blev regionsformand - også ved at gå til de borgerlige. Men han måtte vige pladsen, fordi hans partifæller belærte ham om, hvilken partiside han var gået til valg på.

Hvor er de personer dog ynkelige i al deres selvglæde, hvor de ellers i valgkampen hvor de ellers fortalte hvad de gik til valg på for deres parti, for derefter at svigte fordi de så, deres egen personlige interesse vigtigst. Er der noget at sige til, hvis mange vælgere føler sig svigte? Godt at nogen politiske partier kræver kontant afregning overfor snigløberne. Som vælgere sidder vi tilbage og tænker HVAD NU MED KOMMENDE FOLKETINGSVALG?

 

hans andersen og Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
23.11-2009 | 15:50 af Steen Hansen
På hvilken planet har du opholdt dig ???
:o)

Det har klart fremgået af de sidste års politik og udmeldinger, at netop folkeafstemninger som sådan skal afskaffes.
Specielt nu - da Danmark politisk vil "indordne" sig - og få fjernet vores forbehold.

Vi har en präsident og särdeles gode politiske kräfter i regionerne.
Hvad vil du mere - eller skal jeg sige Go'morgen Danmark.
:o)
 
 
23.11-2009 | 16:07 af Jørgen Mouritsen
Steen -Jeg omtaler hvilke oplevelser vi har haft ved kommunal- og regionalvalget. det er jo en kendsgerning aft det er afholdt.
Folkeafstemninger er jo ikke afskaffet - men vi får en om forbeholdene, når regeringen finder tiden moden.
MEN som sgagt - det var mine kommentarer fra det netop afholdte valg. Dem er du jo ikke inde på?
 
 
23.11-2009 | 16:15 af Steen Hansen
Jörgen - det må du sörme undskylde. Dog havde jeg håbet, at ethvert selvtänkende väsen var istand til at kunne vurdere netop det afholdte Kommunal-valg, hvor det stål-klart bliver offentliggjort, at politik intet har med sagen at göre - men magten.
Ydermere - erfaringsmässigt - må det konkluderes, at netop denne form for politik (mangel på samme) kun har éen retning.
Konfrontation.

Jeg ved godt langt de fleste har det ligesom aberne - du ved - ikke se, höre eller sige - men sådan er det.
 
 
23.11-2009 | 16:24 af Steen Hansen
Problemet er bare, at vi ikke - som aberne - kan kravle op i träet og äde en banan, idet träet er fäldet og lavet om til tändstikker, således Direktören kan tände sin cigar og rigtig nyde den, alt mens han nyder sine "medlöberes" dans på den varme plade - ligeför de bliver fyret og Direktören flytter til en mere solbeskinnet plads, hvor der kan findes nye "soldater".
 
 
23.11-2009 | 16:39 af Lars Nunnegaard
Jorgmour
Kommunalpolitik er godt nok, knivstikkeriets kunst.!
anbefalet.
 
 
23.11-2009 | 17:20 af Jørgen Mouritsen
Hej Steen - jeg er enige med dig i dine betragtninger - de er mere udtømmende.
 
 
23.11-2009 | 17:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.11-2009 | 20:16 af Kristian Mortensen
Anbefalet
 
 
23.11-2009 | 20:17 af Jørgen Mouritsen
Kaja - de andre gør for at sikre sig optimal indflydelse, på tværs af ideologierne - hvilket kan undre, når vi jo oplever det modsatte med folketingets blokpolitik.
De radikale udviser i øjeblikket nogen egentlig rosværdig politik - hvilket partifællerne i Holbæk jo har oplevet.
 
 
23.11-2009 | 20:20 af Jørgen Mouritsen
undskyld: der skulle have stået i øjeblikket IKKE nogen
 
 
23.11-2009 | 20:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.11-2009 | 07:35 af gitte rasmussen
Det er grådighedens grimme ansigt der kommer frem. Noget der bliver dyrket i stor stil i vores samfund. Anbefalet.
 
 
24.11-2009 | 08:46 af W. Hansen
Som jeg ser det, drejer det sig ikke så meget om personlig begær efter magt på bekostning af sit partis politik og det man har lovet vælgerne under valgkampen, men derimod om konstitueringsreglerne, hvor man skal få mandaterne til at gå op i en højere enhed. Jeg ved ikke om reglerne er ens i alle kommuner, men i KBH skal der 7 mandater til en borgmesterpost, og hvis et parti, f.eks. RV, får 5 mandater ved valget, skal de altså ud og 'låne' to mandater hos de andre partier, for at få en borgmesterpost, som selvfølgelig er mere magtfuld end bare det at være medlem af et udvalg. Mange har kritiseret Bondam, men skulle han hellere, af ideologiske grunde, have overladt sin borgmesterpost til et andet parti og selv bare være fortsat som menigt medlem af borgerrepræsentationen uden nævneværdig indflydelse til at føre Radikal politik?
 
24.11-2009 | 12:10 af Jørgen Mouritsen
Kaja - vi er enige

Gitte - detgælder også dine synspunkter, som jeg deler til fulde.

W.Hansen - ja, København har nogle særregler som storkommune med flere borgmesterposter.
I øvrige kommuner, som i min egen kommune Greve, gælder det om at et parti - eller grupper finder sammen for at nå flertallet - vi har 21 byrødder. Så det drejer sig om at kunne etablere sig med 11 mandater - så har man borgmesterposten.
Jeg er ikke helt enig med dig vedrørende Bondam. Den radikale gruppe på rådhuset har andre medlemmer, der er mere kapapel til posten. Men det er så deres hovedpine - inside!
 
 
24.11-2009 | 12:52 af W. Hansen
Uanset om det var Bondam, eller en anden fra den Radikale gruppe, der fik borgmesterposten, så ville det stadig være på DF's stemmer. Udover Bondam kender jeg kun Manu Sareen, for forøvrigt fik 3 gange så mange personlige stemmer som KB, men han kunne vel heller ikke med integriteten i behold have taget borgmesterposten. Var der nogle af de Radikale kandidater, der kunne det? For mig at se, handlede det om at få indflydelse eller overlade den til et andet parti, og mon ikke vælgerne også havde straffet Bondam for en sådan beslutning?
 
25.11-2009 | 02:32 af hans andersen
Jørgen M

Anbefalet!

Men alle partier er ikke lige anløbne :

I Køge blev Dansk Folkeparti tilbudt borgmesterposten mod at trække støtten til den socialdemokratiske borgmester, Marie Stærke, efter at vi havde indgået en skriftlig aftale, hvor Venstre og Konservative kom alt for sent med deres tilbud. Men vores gode folk i Køge holdt fast og sagde fra over for dette ellers generøse tilbud. Det viser igen, at Dansk Folkeparti har høj troværdighed.

Her var det altså DF, der sagde nej tak fordi man selvfølgelig holder en skriftlig aftale!

Jørgen har selv nævnt en socialdemokrat, der sprang i målet og fik en borgmesterpost, ,men jeg nægter at tro, at det vil ske i DF!
 
 
25.11-2009 | 03:22 af hans andersen
Bitten

Bitten

"Jørgen faktisk mener jeg ikke vi skal blande folketingspolitik og kommunal / regionspolitik. Fordi det er vidt forskellige områder der arbejdes med."

Du har fuldstændig ret, men .... fadæserne vil blive husket og vil påvirke næste folketingsvalg!

Du skriver også : "Hvis DF kunne stå inde for det de siger, så findes der områder hvor venstrefløjen ikke burde have problemer med et samarbejde med dem. Som ældrepleje, børneomsorg osv. Desværre har de alt for ofte vist, at de på de punkter siger et, og gør noget andet."

Den påstand er du kommet med før! Men jeg savner dokumentation!

Du er ellers meget dygtig til at komme med links, men netop med denne påstand er du ikke kommet med noget som helst!

Forøvrigt velkommen hjem til Danmark... Eller skulle jeg sige andedammen?
 
 
25.11-2009 | 08:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2009 | 15:35 af Jørgen Mouritsen
Hans - du har nok ret i, at der er brådne kar i alle grupper. Og du har også ret i at vi ikke blot pr. automatik
altid skal være nedladende overfor DF. De holdt som du nævner deres aftale i Køge med sosserne.
Politik er noget værre roderi nogen gange. Jeg har til gengæld i min kommune (Greve) altid kunnet samarbejde med - og har et godt forhold til partierne raden rundt.
Jeg mener politk drejer sig om ærligt samarbejde. Og fri os for fusere!!!

PS -Og jeg er glad for at statsministeren har udnævnt Lykke Friis til Conny Hedegaards afløser. Jeg foretrækker en ærlig og slagkraftig debat UDEN personlige angreb af nogen art -snarere, drillerier - men, ALDRIG være nedladende. Men gerne barsk!
 
 
26.11-2009 | 06:42 af hans andersen
Bitten

Tak for linket!

Du er altså en knop til at finde relevante links :-))

Når man læser den første del af linket, viser det tydeligt, at det er meget farvet (Enhedslisten)

Læg mærke til, at et forlig kræver flere partier, men det undlader Enhedslisten at gøre opmærksom på!

Man prøver udelukkende at skade DF!

Jeg har selv været med til at indgå budgetforlig, ikke kommunalpolitisk men fagforeningspolitisk. Da jeg fik fjernet nogle udgifter fra mit område, man havde altså lyttet til mig, måtte jeg da anstændigvis stemme for forliget!

Det må også gælde i kommunalt regi!

Med hensyn til sidste del af linket (Inges Kattehjem) , viser det tydeligt, at det eneste parti, der tager dyrevelfærd alvorligt, er Dansk Folkeparti!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Jørgen Mouritsen

Jørgen Mouritsen - bosiddende i Greve.

Er medlem af socialdemokratiet - Medlem i 3F Lager Post og Servicearbejdernes Fagforening. Uddannet som tillidsmand på vore Arbejderhøjskoler. hvor jeg tidligere i 20 år har fungeret som underviser. Free-lanceskribbent og fotograf.

.

Indlæg | 119 | 97.367 | 794
Siden | 2. februar 2008 13:18
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites