Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Østrig og Danmark - forskellen?

12. maj 2008 22:41
Visninger  [958 ]   Debat  [16 ]

"I fire år kunne en far helt uhindret voldtage sin datter og stedsøn fra de var fem og syv år, fordi kommunen lukkede øjnene.
Bekymrede skolelærere havde ellers holdt adskillige møder med den tidligere Møn Kommune om børnene. Børnene lugtede langt væk af urin, var altid beskidte og holdt sig for sig selv.
Først halvandet år efter den første indberetning i 2005, blev børnene fjernet fra hjemmet."

 

Har vi i Danmark så meget at lade Østrig høre for, når vores eget system ikke kan gøre det bedre ? Det ser ikke sådan ud, synes jeg. 

Del på Facebook
12.05-2008 | 23:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.05-2008 | 23:06 af Jan Eskildsen
@johnsen

Du har helt ret - og det er vist ikke så længe siden, der var en tilsvarende sag, vel?
 
12.05-2008 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.05-2008 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.05-2008 | 23:25 af Jan Eskildsen
@Bitten

Du tillægger mig ord, som jeg ikke har skrevet. Jeg har på intet tidpunkt hævdet, at vanrøgt hang sammen med incest. Men jeg skriver gerne under på , at incest også er vanrøgt ....
 
12.05-2008 | 23:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.05-2008 | 23:31 af Jan Eskildsen
@jenni

God ide med det link. Jeg citere lige begyndelse, så kan folk selv læse videre

"Anmeldelse af børneporno kostede sygeplejerske job

Ansvar. Sygeplejerske blev presset til at sige op, efter hun gik til politiet med sin viden om børneporno. Hun mener, at hun gjorde sin pligt. Hendes chef mener, at det var tillidsbrud.

Hændelsesforløb. Lederen af alle Sønderjyllands Amts misbrugscentre har ikke ønsket at medvirke i artiklen. Både Helene Knudsen og lederen bliver af lederen af alle Sønderjyllands Amts misbrugscentre den 29. september bedt om at skrive hændelsesforløbet ned. Sygeplejersken er i besiddelse af både Helenes og lederens beretning, som bekræfter sammenstødene mellem lederen og Helene. ....

Lederen af det misbrugscenter, Helene Knudsen var ansat på, var ikke enig i hendes håndtering af sagen. Han ville lave sin egen efterforskning, inden han gik til politiet."

Hvordan kan noget sådant foregå i dagens Danmark?

I andre tilfælde er embedsmænd også blevet fyret for at gøre deres pligt, men dette trodser da enhver foregående hændelse? Hvordan kan den leder stadig være ansat?
 
12.05-2008 | 23:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.05-2008 | 11:15 af Kim Young Min Stigsen
Jeg ved da godt at denne sag i sammenligning med Østrig sagen blegner, men hold da helt op, man kan sidde og frygte dagen hvor det kommer frem at pga af en eller anden offentlig myndigheds "laden stå til" her i landet er der børn, unge, voksne, ældre som i årevis er blevet udsat for overgreb.

Og angående den såkaldte ansvarlige for området i dennes kommune. Den udtalelse har vi jo hørt før. Bare tag de sidste nye sager fra Århus. Rådmanden både for sociale forhold og rådkvinden for børne/unge i Århus aner jo ikke hvad der foregår i deres forvaltning/magistrat. Så hvad sker der. Sagen sendes til høring, der nedsættes nok en undersøgelseskommision og alle vasker fingre. Ingen har noget ansvar for noget når det reelt kommer til stykket. Det tørres helst af på den enkelte medarbejder på gulvplan, mens de som sidder med det overordnede ansvar endnu engang formår at sno sig fri.

Sådan foregår socialpolitik åbenbart i Danmark.

Det kan vi ikke være bekendt!
 
 
13.05-2008 | 11:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.05-2008 | 11:36 af Kim Young Min Stigsen
bitten

det er vel desværre som i psykiatrien. Vi har ofte med flertydige, dobbelt diagnoser, et ekklektisk "anfald" af uheldige omstændigheder og sammentræf som bør indvejes når problemets omfang skal forsøges belyses.

Og så er der lige den enkelte "lille" detalje, statens "investering" i velfærds danmark. Den er så rigelig en slankekur "værdigt".

Kunne det måske også handle om at anerkende at vi ikke alle er skabt til at være kopier, robbotter som marcherer derudaf i taktfast merkantilt tankegang.

Mennesket er ikke, og bør ikke gøres til genstand for handel og vandel. Men desværre ser det mere og mere ud til at flere og flere, både offentlige og private overtager den merkantile tankegang. Alt og alle kan lægges ind som indsats i russisk roullette.

Det kalder vi så velfærd - men ingen taler om velvære. Og velvære er ikke mudderbade, wellness osv. men velvære til at der er både tid, råd og ressourcer til i et samfund som det danske at tage sig af de mennesker som tydeligvis har hjælp behov. Her skal ikke spørges, eller mistænkeliggøres som betingelse for hjælpen, men tværtimod fordomsfri skal der gives den hjælp/støtte som kan være med til at bremse disse horible overgreb.
 
 
13.05-2008 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.05-2008 | 12:13 af Kim Young Min Stigsen
Bitten

jeg vælger at tro jeg forstår dig ret når du skriver:

" Så kan man i det mindste få en del væk fra det øvrige samfund, og dermed mindske antallet." For jeg er et eller andet sted medmenneskeligt ikke uenig med dig, på den korte bane så at sige. Tilgengæld melder spørgsmålet sig på den lange bane, ok. hvordan skal de skal væk fra samfundet og hvorhen? Og ultimativt, løser det virkelig problemets onde rod at foregive at disse "elementer" kommer væk fra samfundet?

jeg tror næppe du advokerer for dødsstraf når du skriver at de skal væk fra samfundet. (?)
 
 
13.05-2008 | 12:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.05-2008 | 12:47 af Kim Young Min Stigsen
Bitten

takker for din sidste kommentar. Når man, samfundet eller hvem det nu er der definerer hvad skade er, og hvem som er til skade for hvem er det absolut en tanke værd at vi har nærmest hermetisk lukkede institutioner til opbevarelse af "urolige og samfundsfarlige/skadelige elementer" for nærmest tid og evighed, men overfor pædofile er vi inkonsekvente.

Der mangler helt klart noget og nogle klarere regler på dette område.

Om det er en sygdom som kræver behandling eller det er omstændigheder og tilbøjeligeligheder som kræver straks indespærring synes at være det skisme vi står i.

Jeg tror at det nok kan mindske antallet af overgreb om vi fik nogle flere af dem "buret" inde. Imellemtiden er vi nød til som samfund at tage debatten hvordan vi behandler problemet og OM eller HVIS disse mennesker skal hjælpes, og i såfald hvordan de kan/skal hjælpes tvangsmæssigt eller ej.
 
 
13.05-2008 | 18:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 24 | 25.404 | 291
Siden | 3. november 2007 14:20
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites