Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DR2 s Israel-propaganda

15. maj 2008 00:34
Visninger  [2798 ]   Debat  [57 ]

I flere uger har DR2 beriget os med udsendelser om Israels fødsel, set fra israelernes synspunkt, i anledning af 60-året for den jødiske stats oprettelse.

5. maj begyndte en række udsendelser om Israels fødsel og ti dage efter kan vi se, at udsendelsesrækken fortsætter.

Når jeg får bedre tid, vil jeg skrive lidt om, hvordan de forjagede palæstinensere ser på sagen, men indtil da, kan man studere et interaktivt kort over landet, hvor man ser muren, ulovlige bosættelser m.v. på nedenstående link - og man kan overveje, hvad grunden er til, at DR2 vælger at bringe så mange ensidige udsendelser om Israel - nogen bud?

Se kortet her: 

 http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/08/24/142916.htm

 

Del på Facebook
15.05-2008 | 00:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:05 af Jens Yde
Er DR2 københavnernes sidste bastion? Jeg har boet hele mit liv i Jylland og udlandet, og hørte i gamle dage mest  Seidenfaden, Metz, Ole Grünbaum, Blüdnikow, generaldirektør Nissen og Thing-typen i Danmarks Radio. Nu har jeg også hørt fru Tøger Seidenfaden bekende på DR2, at hun var KAP (eller SAP?) og VS-strammer, da hun var ung.

Ja, Jan Eskildsen, hvem i Danmark kan komme med et bud på dit spørgsmål? Plummer? Notkin?

Du ved udmærket godt, at pressen ikke vil hjælpe med et svar.
 
15.05-2008 | 01:14 af Jan Eskildsen
I ugen april-maj bragte DR2 udsendelser om generalerne Moshe Dayan, Yitzhak Rabin og Ariel Sharon, hvis navnene siger nogen noget.

5. maj

Israels dannelse 1 (af 7 udsendelser).

Samt den israelske film (et krigsdrama) Beaufort. (I månederne op til den israelske militære tilbagetrækning fra Libanon i år 2000 forsøger en flok unge soldater med den 22-årige Liraz Liberti i spidsen at få livet til at hænge sammen på den isolerede bjergtop.)

Interview med Mogens Rukov.

Deadline 2. del med Jes Stein Pedersen.

6, maj

DR2 ugetema - Israel indefra

I anledning af statens 60 årsdag sender DR2 et ugetema om Israel. Gennem temaaftener, dokumentar- og spillefilm får danskerne historien om den kontroversielle stat set fra israelernes (!) perspektiv.

7. maj

Israels fødsel igen

8. maj

Israels fødsel igen

Debatten, v/ Jesper Larsen med Chr. Nissen, Bent Blüdnikov, Ole Grünbaum, Tine Eiby, Morten Albæk

9. maj

Israels fødsel

Fotografen Sally Mann

Deadline 2. Jes Stein

Israelsk drama fra 1988.  Aviya er ti år og anbragt på børnehjem. Men denne sommer 1951 i Israel hentes hun af sin nervesvækkede mor, Henya, der desperat ønsker at passe datteren.  

10. maj

DR 2 TEMA om Israel

14.51 DR2 Tema: Israel på vejen.  

 Staten Israel har nu været at finde på landkortet i 60 år.

www.dr.dk/dr2tema

14.51 Ydre og indre fjender.  

15.00 En veteran ser tilbage.  

15.10 Israelske stemmer.  

15.45 Smilede jeg?  

 Israelsk dokumentarfilm fra 2007 af Tamar Yarom

Onsdag 14/5 spillede man

18.15 Israels første 50 år  (1)

Israelsk dokumentarserie fra 1998.

(om det er en genudsendelse, ved jeg ikke, for jeg var allered overproppet med deres propaganda).

Kan nogen hjælpe med 11., 12. og 13. maj?

Og ved nogen, hvad der blev af de mange palæstinenesere, der blev fordrevet af bla. Moshe Dayan, som Herbert Pundik fortæller om i sine erindringer?

Har der været nogen udsendelser om dem? for jeg synes ikke, at jeg har set noget til dem?
 
15.05-2008 | 01:16 af Jan Eskildsen
@jensyde

Jeg har godt hørt, at du er jyde, men jeg vidste ikke at Tøgher Seidenfaden var gift? Hvad hedder den udkårne? Og ved du, hvorfor palæstinensernes sag har så dårlige kår i DR2? jeg mener, det er jo 60 år siden, de blev forvist fra deres landområder første gang - så vidt jeg har forstået, men jeg kan da tage fejl?
 
15.05-2008 | 01:19 af Jens Yde
Ja, med hvad med Pikken, her i pinsen. Er der ingen sociologer og antropologer i det her land, der kan forklare, hvad de laver i DR2?
 
15.05-2008 | 01:23 af Bruce1
DR2 opvejer vel situationen og udglatter balancen, efter årevis islam-leflen.
 
 
15.05-2008 | 01:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:23 af Jens Yde
@janeskildsen

Damen hedder Tine Eiby, er journalist, og er absolut det bedste, man kan sige om Seidenfaden.

Jeg husker ikke lige i dette øjeblik, hvem der er chef for DR2.
 
15.05-2008 | 01:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:29 af Jan Eskildsen
@jensyde

1:

Tine Eiby deltog 8. maj  i en debat sammen med Chr. Nissen, Bent Blüdnikov, Ole Grünbaum og Morten Albæk.

Hun er med andre ord en slags ekspert i 1968 ?

2

Chefen for DR2 hedder Arne Notkin.
 
15.05-2008 | 01:31 af Jan Eskildsen
@Bitten

Tror du der skal være krig ? mod hvem ?

Iran ? Israel ? Syrien ?
 
15.05-2008 | 01:33 af Jan Eskildsen
@Abraham

Du blev vel næppe fordrevet i 1947 ?

Eller gjorde du ?
 
15.05-2008 | 01:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:36 af Jens Yde
Notkin - tilmed en Arne. Hvem har ansat den person?
 
15.05-2008 | 01:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:38 af Bruce1
Ja, så er det da klart du ikke forstår DF og vor andres motiver, Abraham, når du kun har været her i 19 år...
 
 
15.05-2008 | 01:39 af Jan Eskildsen
For mig at se, er man nødt til at følge med i, hvad der vises på svensk TV, hvis man vil have nogle mere dybtgående forklaringer på konflikterne rundt omkring - også i Mellemøstproblematikken.

Hvordan kan en statsinstitution som DR være så enøjet i sin fremstilling af staten Israel ?
 
15.05-2008 | 01:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:40 af Jan Eskildsen
@Abraham, OK jeg forstår.

@Bruce, hvad har de 19 år med Israels oprettelse og palæstinenesernes uddrivelse at gøre ?
 
15.05-2008 | 01:45 af Jens Yde
@Jan Eskildsen

Det hele hænger jo sammen med "kulturby københavn"- fænomenet. Ingen stiller spørgsmål ved ...
 
15.05-2008 | 01:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 01:58 af Jan Eskildsen
@jensyde

kulturby københavn kender jeg desværre ikke

@Abraham

OK, men han svarer måske heller ikke. Jeg går snart til os, og så må vi se, hvad morgendagen bringer.

Formentlig endnu en udsendelse om Israels fødsel...
 
15.05-2008 | 01:59 af Jan Eskildsen
@Bitten

Men man gik jo i krig med Afghanistan?

Hvem skulle gå i krig med Israel?

De mange udsendelser om Israel er jo fordi staten fylder 60 år.
 
15.05-2008 | 02:00 af Jan Eskildsen
@Abraham

Ja, som man kan se på det kort, som DR har på deres hjemmeside, og som jeg linker til, har Israel været "dygtige" til at trænge sig ind på palæstinensernes områder.
 
15.05-2008 | 02:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 02:02 af Jan Eskildsen
Jeg går snart til os - ja, os skulle have været ro, hvilket viser at det er på tide, jeg gør det...
 
15.05-2008 | 02:14 af Jan Eskildsen
@Bitten

Hvem skulle da gå i krig med Israel, mener du?
 
15.05-2008 | 02:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 02:21 af Jan Eskildsen
@Bitten

Nåh ja - det giver jo et helt andet perspektiv.

Og Anders Fogh skal nok støtte ...
 
15.05-2008 | 02:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 02:27 af Jan Eskildsen
Web-siden http://www.religion.dk fortæller:

"Der er formentlig mange jøder og palæstinensere, der er i familie med hinanden. Palæstinenserne er arabere, og ifølge både jødedommen og islam nedstammer både jøder og arabere fra Abraham: Jøderne nedstammer fra Isak, og araberne fra Ismael.

Men vi behøver slet ikke at gå så langt tilbage. Inden Israel blev oprettet i 1948, var landområdet Palæstina blandt andet en del af det osmanniske rige, og senere var det en engelsk koloni. Alle, der boede i Palæstina, var palæstinensere: jødiske palæstinensere og arabiske palæstinensere, og flertallet af de arabiske palæstinensere var muslimer, og stort set resten var kristne.

Jøder, kristne og muslimer har boet side om side i Palæstina, siden henholdsvis kristendommens og islams opståen, og der er næppe nogen tvivl om, at folk fra tid til anden har giftet sig på tværs af religion. Det har været lige så problematisk med blandede ægteskaber den gang, som det er i dag, men det ville være dybt underligt, hvis det ikke har fundet sted.

Der er også jødiske israelere og arabiske israelere, som gifter sig med hinanden i dag, så der er absolut palæstinensere og jødiske israelere, der er i familie med hinanden. "

Efter Israels oprettelse var freden i området vist forbi ...
 
15.05-2008 | 03:47 af Bruce1
En palæstinenser som Abraham, bør da have forståelse for at et folk vil kæmpe for dets overlevelse, det er jo hvad de påstår de gør i Palæstina. Og DF gør det samme her, men med langt fredeligere midler nemlig debat og dialog, for selvmordsbomber er vel ikke acceptable eller hvad, Abraham? -Hvis du synes det er ok, må du betegnes som terroristsympatisør.
 
 
15.05-2008 | 04:29 af RocaKSHS
For mig at se så syntes jeg, at det med alt klar tydelighed viser et folks rettigheder til at have et land for sig selv ligesom vi i Danmark har ret til "vores" land uden muslimsk indflydelse!!!

Danmark bør støtte staten Israel ligesom Israel bør støtte Danmark for ellers ender det med at ikke muslimske danskere bliver fordrevet fra deres land. Ganske ligesom jøderne blev det af muslimerne!!
 
15.05-2008 | 08:48 af Jan Eskildsen
I dag kører propagandaen videre

kl. 18:15: Israels første 50 år (2)

Israelsk dokumentarserie fra 1998.
 
15.05-2008 | 08:50 af Jan Eskildsen
@RocaKSHS

Hvor er jøderne blevet fordrevet af muslimer?

Er det et apartheid-styre, du vil have herhjemme?

Skal negre og rødhårede også sendes ud aflandet?
 
15.05-2008 | 08:53 af Jan Eskildsen
Uddrag af teksten til DR2 s udsendelse i dag:

"De kom i hundredtusindvis - overlevende fra holocaust, fra hele Østeuropa, fra Ægypten, Yemen, Marokko, Irak og Etiopien. Nogle vendte hjem til det hellige land af religiøse grunde, zionisterne af ideologiske, mens mange var blevet forfulgt i deres hjemlande. Trods den fælles jødiske identitet var denne vældige kulturelle smeltedigel ikke harmonisk, men gav store samfundsmæssige problemer. Holocaustoverleverne følte sig ignoreret og misforstået. De europæiske jøder så ned på de orientalske jøder og opfattede deres kultur som laverestående og primitiv, og de etiopiske jøder blev opfattet, som om de lige var hoppet ned af træerne. Efter murens fald er mange russiske jøder immigreret til Israel."

Alle disse mennesker er ikke født i Israel men i andre lande. Mange af dem bor nu i områder, hvorfra de oprindelige indbyggere er sendt i flygtningelejre.
 
15.05-2008 | 09:00 af Frika Delle
Selvfølgelig skal slyngelstaten Israel nedlægges, og det bedste middel er BOMBEN - den demografiske bombe. Palæstinenserne må slutte en fred med israelerne, der betyder, at så mange palæstinensere som muligt kan vende hjem i overensstemmelse med FN resolutionerne. Og så gælder det om at være rigtigt kærlige ved hinanden og efter et par generationer er Israel væk, og den zionistiske herrefolksideologi død.
 
 
15.05-2008 | 09:06 af Per Holm Knudsen
Da jøderne i Bagdad og Kairo ikke ville flytte til Israel, sendte zionisterne terrorister til de to byer, hvor de bombede for at skræmme jøderne der til at flygte til Israel, hvilket i et vist omfang lykkedes.

Man skal huske, at jødedom (religion)  og zionisme (politik - herrefolksideologi) ikke er det samme.
 
 
15.05-2008 | 09:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 10:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 10:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 12:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 12:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 12:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 12:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 13:03 af Jan Eskildsen
@Andrea

"En fornøjelse at se Steffen Kretz, Jens Nauntofte m.fl. i udsendelsen Horizont og temaudsendelsen."

Mener du, at de er i stand til at informere objektivt om den sag?
 
15.05-2008 | 14:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 20:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.05-2008 | 22:12 af Frika Delle
@ Andrea

De såkaldte "andengenerationsindvandrere" får ikke flere børn end andre danskere.
 
 
16.05-2008 | 14:48 af Jakoba
DR2 skal vise endog rigtig mange proIsraelske dokumentarerer for at normaliserer årtiers skævvridning i TVavisen og ikke mindst Orientering, som er en rede for anti-israelske kommentarer.
 
16.05-2008 | 14:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2008 | 09:21 af Frika Delle
@ Andrea

Nej det gør de faktisk ikke i Danmark, der er der en klar tendens at efterkommere af indvandrere får færre og færre børn nøjagtigt lige som de øvrige danskere.

I Israel kan man jo ikke tale om indvandrere, men om den oprindelige befolkning, der har et retskrav på at vende tilbage til deres ejendom. Her kan man kun håbe på mange børn, så slyngelstaten Israel får en fredelig død. Den demografiske bombe er jo trods alt udsprunget af kærlighed - eller i det mindste af lyst.
 
 
17.05-2008 | 09:24 af Frika Delle
@ Jakoba

Orientering på P1 er heldigvis et af de få steder, hvor man kan få en nogenlunde objektiv fremstilling af zionismens forbrydelser i mellemøsten.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 24 | 25.399 | 291
Siden | 3. november 2007 14:20
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites