Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Indvandrene må tage hvad de vil

14. februar 2009 15:43
Visninger  [1767 ]   Debat  [57 ]

De jødiske indvandrere fik frie hænder til at tage al det land de ville da den zionistiske stat skulle dannes.

Efter første verdenskrig blev det osmanniske rige nedkæmpet, Osmannerne havde da regereret over palæstine i århundreder.

Englænderne og Franskmændene lavede Balfourdeklerationen der ligger til grund for dannelsen af staten Israel.

Balfour udtalte dette i forbindelse med palæstinas fremtid.

»I Palæstina agter vi ikke at rådføre os med de øjeblikkelige beboere om deres ønsker ....
Zionismen er af væsentlig større betydning end ønsker og fordomme hos de 700.000 arabere, som nu bebor det gamle land ... jeg tror ikke, at zionismen vil skade araberne, men de vil aldrig ønske den velkommen.«
Arthur James Balfour.

Sagt på en anden måde så mente man at jødiske indvandrere fra hele verden bare skulle have lov at tage det land de ville, og at de havde mere krav på det end de familier der havde boet i området i årtusinder.

Dem der ikke flyttede frivilligt sendte man terrorgrupper ud for at jage væk

På billedet ses en af SNS grupperne. SNS står for Special Night Squads, som er sammensat af jøder og englændere. De blev organiseret af englænderne i 1938-39 med det formål at angribe palæstinensiske landsbyer. Her en patrulje med den berygtede britiske officer Orde Wingate.

Med sådan en start på den zionistiske stat kan man vel ikke fortænke palæstinenserne i at de føler sig forrådt af vesten og i det daglige direkte truet af zionisterne.

Lige siden starten har de fået frataget område efter område og de er snart ved at nærme sig udslettelse.

Hvordan ville vi reagere her i landet hvis der pludselig kom nogen ude fra og forærede vores land væk ?

Del på Facebook
14.02-2009 | 15:46 af Nikolaj Damgaard
Min historielærer fortalte, israelerne købte ejendomme og jord af araberne. Men det er jo en anden historie.
 
14.02-2009 | 15:48 af Nikolaj Damgaard
Men historien om terrorgruppen er god nok. Så palæstinenserne har i sin tid lært det af israelerne selv.
 
14.02-2009 | 15:51 af Jannie Nielsen
Opfinderen af bilbomben var lederen af den zionistiske terrorgruppe Irgun (og senere Israelsk premierminister) Menahim Begin
 
 
14.02-2009 | 16:02 af Jannie Nielsen
Damse

Det passer ikke helt med udtalelser fra zionisterne selv. Hør lige hvad Ben Gurion sagde:

"Det eneste, der overraskede mig, og undrer mig bittert, var opdagelsen af sådanne moralske svigt blandt os [jøderne], som jeg aldrig havde mistanke om. Jeg mener masse røveri, hvor alle dele af [den jødiske] befolkningen deltog." ( 1949, fra bogen: The First Israelis , s. 69)
 
 
14.02-2009 | 16:25 af Nikolaj Damgaard
Du har sikkert ret. I hvert tilfælde mindes jeg fortællingen om et angreb på en palæstinænsisk landsby, hvor Irgun-styrker, anført af den senere premierminister Begin, begik regulær massakre på indbyggerne.
 
14.02-2009 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2009 | 16:32 af Lars Nunnegaard
Koloniherrerne har også dumnmet sig her, som i Afrika, hvor grænserne blev trukket af kolonimagterne uagtet stammer og sprog blev splittet.
 
 
14.02-2009 | 16:33 af egon legaard
Da jøderne fik foræret ( tildelt ) landområder, blev de oprindelige beboerre ikke spurgt. Det meste af verden fandt tyveriet helt i orden. " Nu blomstrer ørkenen " hed det sig. Meget poetisk, men i strid med sandheden. Jorden VAR dyrket af de tidligere beboere.
Masser af unge strømmede til Kibutzerne for at hjælpe til og derved rette en smule op på de forbrydelser, Nazisterne havde udsat millioner af jøder for.
Når det er sagt, kan man ikke undre sig over, palæstinenserne føler et ikke helt ubegrundet had mod jøderne.
 
 
14.02-2009 | 16:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2009 | 16:34 af Nikolaj Damgaard
Nej Juliane, RAF var slet ikke opfundet, da det startede.
 
14.02-2009 | 16:35 af Lars Nunnegaard
July
Terror som middel går meget langt tilbage i historien. Så hvem der har lært af hvem er umuligt at sige, men lige formålsløst er terror!
 
 
14.02-2009 | 16:37 af Lars Nunnegaard
Guy Falkes prøvede for århundrede ad år siden at sprænge det britiske parlament i luften. Han blev opdaget i tide.
 
 
14.02-2009 | 17:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2009 | 20:00 af Carsten Svendsen
Der er vel ikke andet for, end at få spredt menneskeheden i en klump på den afrikanske savanne, hvor den kom fra! ! !
 
14.02-2009 | 20:08 af Michael Hammers
Ja helt enig med Kaj - Hvad vil du med din historie, Jannie?

Have etableret et Stor-Palæstina og udslettet Israel?

Hvis ikke, hvad så ??

Blot til oplysning: Betegnelsen palæstinenserne ses først benyttet fra 1950'erne. Inden da hed det arabere. I FNs delingsplan (1947) omtales palæstinenserne, som palæstina-arabere.

Årsagen var, at der ikke fandtes en stat ved navn Palæstina, og aldrig havde gjort det. Området var en provins. I lang tid under Osmannerriget, som du skriver, og siden (til 48) et engelsk mandatområde.

Her boede både arabere og jøder. rigtig nok flest arabere. Som ikke stat var området for så vidt frit tilgængeligt for alle, forstået på den måde, at man frit kunne blive jordbesidder, dersom nogen ønskede at sælge jord. Det ønskede de rige arabere. Således solgte de deres dårligste jorde fra til jøder, som efterhånden i stigende grad begyndte at befolke området.

De rige arabere hjalp også englænderne med at holde de fattige arabere nede, når der var optræk til uroligheder. I løbet af 1930'erne var jøderne imidlertid blevet så talrige og dominerende, at araberne begyndte at reagere stærkt imod dem.

Men om man synes, at tildelingen af land til jøderne var uretfærdig eller ej, så er det nu mere end 60 år siden og Israel er i dag en etableret stat.

Vi kommer ikke videre, før Hamas og andre palæstinensere anerkender Israels eksistens og vælger at leve i fred og fordragelighed i en to-stat.

Eller hvad mener du egentlig Jannie, skal Israel udslettes og et Stor-Palæstina skabes? Er det mon din vej frem?

Lad høre.

Hvis ikke, kunne det måske være dig en overvejelse værd at reflektere lidt dybere over, hvad det egentlig er du mener, inden du sætter det på "tryk".

Michael Hammers
 
 
14.02-2009 | 21:52 af leon lerche
Ja, nu har jeg jo entligt ikke lyst til at tale i denne dabat, men hvis i får fingeren ud af røven eller ørene, så lod Israelelerne lade etniske grupper lave en masarker på(var det de krisende Palisienænser i de lejer og kom ikke og fortælle mig at i ikke har hørt om dem), det var et blodbad uden lige, men jeg må sige at hvis i kan jeres historie, så er Jøderne altid æret et jaget folkefærd, så knydt jeres mund og tale med et ordenligt sprog, husk, der er altid en udvej, hilsen fra. Leon, som holder med Jøderne, men husk fred er godt.
 
 
14.02-2009 | 23:50 af Jannie Nielsen
Det er ikke realistisk at få nedlagt Israel.

Det burde være realistisk at få dem til at trække sig tilbage til 1967 grænserne.

Det kommer bare ikke til at ske så længe vesten med USA i spidsen ser gennem fingre med den ene besættelse efter den anden.

Israel skal desuden også give de vandforsyninger tilbage som de har tilegnet sig inde på det område der ikke er deres
 
 
15.02-2009 | 00:42 af leon lerche
Hej kære. Jannie Nilsen, jeg kunne spamme din debat med, historie om netop dette emne, men jeg siger kort at. Jøderne, har fortjent dette land, de var med i de allierets alliance og det var jo en hemmelighed, men muslimerne var med. Hitler, til de så skriften på væggen og gik med de allieret, hilsen fra. Leon, som kan sin historie.
 
 
15.02-2009 | 01:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 01:55 af IBO Katabs
Vigtige dato'er i israel/palæstina konflikt, de datoer er ikke hemmelige, alle fornuftige mennesker kender dem.

Jeg selv stammer fra Palæstina OG meget stolt over det, mine forældre og deres forældre født og opvokset i palæstina. Min morfar født i 1891 og vi har stadigvæk hans ID papir, og der står tydeligt og klart "State of Palestine " .


1897 Den første Zionistkongres i Basel. Her grundlægges den zionistiske bevægelse hvis mål er dannelsen af en jødisk stat med plads til alverdens jøder

1917 Balfour-erklæringen vedtages hvori Storbritannien lover zionismen støtte til ’et nationalt hjem for alverdens jøder i Palæstina”.

1918 Fredsforhandlinger efter 1. Verdenskrig. Sejrherrerne England og Frankrig deler Mellemøsten mellem sig.
Palæstina bliver engelsk mandatområde. Palæstinenserne protesterer mod koloniseringen

1947 FN vedtager delingsplanen for Palæstina. 55% af det historiske Palæstina gives til den ny stat Israel. Resten skal udgøre en kommende palæstinensisk stat, som imidlertid ikke bliver til noget

1948-49 Staten Israel oprettes. Krig mellem Israel og de arabiske lande. 750.000 palæstinensere fordrives og må tage ophold i flygtningelejre i de arabiske nabolande. Israel har gennem krigen erobret yderligere 20% af Palæstina.

1967 Junikrigen mellem Israel og de arabiske lande. Israel besætter resten af det historiske Palæstina: Vestbredden og Gaza. Israel indleder den ulovlige bosætter-politik.

OGGGGG , ja til 2-stat løsning, vi ønsker fred over hele verden, mennnnnn vil Israel det ? ?????????????????????
 
15.02-2009 | 01:58 af IBO Katabs
forresten Jannie, du får en abefaling herfra,
 
15.02-2009 | 02:39 af Thomas Proctor
Krig er noget lort! Jeg har selv været i lort til halsen i Bosnien og Sarajevo m Snipere og de satans Haubizzere.

http://avisen.dk/blogs/extrasensoryperception/der-er-ingen-vej-til-fred--freden-er-vejen_18586.aspx

Peace Out!!

Samtlige ESPere...hhhee
 
 
15.02-2009 | 04:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 04:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 08:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 08:54 af Jannie Nielsen
Kaj
Punkt 2 hvor naivt er det lige at tro at du kan lave en ligeværdig løsning for de 2 parter og så foreslå at den ene skal afmilitariseres, men det skal den anden ikke.
 
 
15.02-2009 | 08:59 af Jannie Nielsen
Jeg tror bare ikke de kan blive enige indbyrdes uden en mellemmand.

Men lige så lidt som Israelerne vil acceptere at mellemmanden bliver Egypten vil palæstinenserne syns om at det bliver USA.
 
 
15.02-2009 | 08:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 09:02 af Jannie Nielsen
Kaj

jammen man skulle ikke tro det var muligt, men så er vi faktisk ikke så langt fra hinanden
 
 
15.02-2009 | 09:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 09:07 af Jannie Nielsen
hehe
 
 
15.02-2009 | 10:03 af Esbern Snare
En i debatten skriver at staten Palæstina ikke eksisterede og at "palæstinensere" skulle være en opfindelse fra 1950'erne.

Men der fandtes nogle som hed philistrene og dette navn ligger meget tæt op ad det nuværende. Philistrene var der før jøderne. Jødernes ilstedeværelse kan ikke registreres arkæologisk i synderlig grad.

Ja, til to-stats løsning!
Tilbage til 1967 grænserne!
 
15.02-2009 | 10:57 af Jannie Nielsen
hvis der ikke findes palæstinensere så findes der heller ikke jyder og fynboer og sjællændere
 
 
15.02-2009 | 11:11 af Nikolaj Damgaard
Jow-jow, vi findes da, men er lidt mere rolige, så længe vi bare tildeles et par motorveje.
 
15.02-2009 | 12:32 af leon lerche
Ja jeg husker stadig historien om. 6. dags-krigen og mig bekendt var det ikke Israelerne som started den krig, hilsen fra. Leon, som må spøger om et svar.
 
 
15.02-2009 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 13:38 af Esbern Snare
etymologisk set er palæstin beslægtet med philistin.

Ja, der er sket opblanding af generne.

Israelerne stammer heller ikke fra Israel, men er næsten alle indvandrere..
 
15.02-2009 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 15:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 16:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 16:08 af Esbern Snare
Jøder og arabere er genetisk beslægtet og det er derfor vanskeligt at adskille dem mht. identitet. Eller hvad mener du med identitet?
Den jødiske identitet er svær at finde ved hjælp af arkæologiske spor.
 
15.02-2009 | 16:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 16:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 16:42 af IBO Katabs
nydanskeren

"Palæstinensere" og "philistrene" er helt forskellige folkegruppe :-)

lad være med at misinformerer, se her

Navnet Palæstina stammer fra Filistea - filistrenes gamle land - som var et forbund af 5 byer i det sydvestlige Palæstina med Gaza som hovedstad. Forbundet blev opløst omkring år 1000 f.v.t. efter at have tabt et slag mod israelitternes kong David. Både filistrene og Israelitterne var erobringsstammer fra de omkringliggende områder, som flere århundreder tidligere havde slået sig ned i Palæstina - i kanaanæernes land (Kanaan).

Der eksisterer ingen historisk kontinuitet fra kampene mellem filistre og israelitter for 3.000 år siden og frem til dagens konflikt mellem palæstinensere og israelere. Dagens palæstinensere nedstammere givet i lige stor udstrækning fra Israelitterne og fra Filistrene. De er desuden efterkommere af en lang række andre erobringsstammer, handelsfolk og immigranter, som gennem århundreder har slået sig ned i landet. Dagens israelske jøder stammer på deres side i stor udstrækning fra tyrkiske og europæiske folkeslag og kun i ringe grad fra Israelitterne.
 
15.02-2009 | 16:51 af Carsten Svendsen
@(IBO2009)
Vi stammer alle fra den afrikanske savanne!
 
15.02-2009 | 16:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 16:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 17:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 17:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 17:20 af Jannie Nielsen
Israelerne og araberne har samme stamfader.

Begge folkeslag er enige om at de er afkom efter Abraham som jo som bekendt fik 2 sønner. Isak blev jødernes stamfader og Ismael blev arabernes.

Så de tilhører samme gen stamme.
 
 
15.02-2009 | 17:45 af Isabelle Mandel
Og er der ikke noget med, at vi alle nedstammer fra Adam og Eva?
Som fik to sønner.
Hvoraf den ene døde.
Så vi nedstammer altså fra Adam, Eva og Kain - allesammen.
Med SÅ meget indavl, er der ikke noget at sige til, at vi er lidt underlige :o)
 
 
15.02-2009 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2009 | 21:15 af Jannie Nielsen
Isabelle

Jo Adam og Eva fik 2 sønner Kain og Abel hvor Kain så slog Abel ihjel.

De var altså de eneste i hele verden. Men pludselig ud af det blå snakker biblen om Kains hustru - hvor kom HUN pludselig fra ?

Skabelsesberetningen er vrøvl og absurditeter fra ende til anden.
 
 
15.02-2009 | 21:17 af Isolde Sørensen
Ikke bare det Jannie, han gik hen til en LANDSBY og giftede sig. En hel landsby opstod af ingenting. :-)
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Jannie Nielsen

Opvokset i et frisindet hjem med et kristent grundlag. Jeg meldte mig dog ud af folkekirken som voksen.

Gift og har 2 teenage døtre.

Er cand jur fra Århus universitet. Har tidligere været ansat som både som medarbejder og senere som leder i det offentlige, men er nu selvstændig hvor jeg driver et mindre firma med for tiden 8 medarbejdere der yder juridisk bistand til virksomheder og holder kurser i bla. etisk og værdibaseret ledelse og forandringsledelse.

 Holdninger;

  • Jeg er humanist. Respekten for det enkelte menneske skal i centrum. Tror ikke på autoritative dogmer, men på at hvert enkelt menneske i stedet skal bruge sin sunde fornuft.
  • Er ateist. Der er ikke nogen højere magt.
  • Er demokrat. Demokratiet skal beskyttes.
  • Truslen imod demokratiet, ytringsfriheden, retssikkerheden og menneskerettighederne kommer ikke ude fra. Den kommer inde fra.
  • Vi har ikke brug for flere indvandrere, men dem vi har skal vi behandle anstændigt.
  • Selv om jeg ikke selv er troende, syns jeg folk skal have lov at tro på det de vil sålænge de kan gøre det inden for lovens og anstændighedens grænser.
  • Rent politisk er jeg liberal, men med en social indignation.
  • Vi skal bekæmpe den politiske ekstremisme på begge fløje. det samme gælder den religiøse ekstremiske (både den jødiske, kristne og den muslimske).
Indlæg | 32 | 58.422 | 546
Siden | 10. april 2008 16:28
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites