Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Skal børnefamilierne deporteres fra byerne?

2. september 2008 20:54
Visninger  [1518 ]   Debat  [12 ]

I den senere tid har der været en del larm(!) i nogle medier omkring de små spillesteders højlydte bidrag til aften- og nattekulturen i indre by og brokvartererne i København.

Politiken har nu en hel artikelserie om emnet, hvor de også fører sig frem med en afstemning om for eller imod natteliv i gaden. Den kan man se her: http://ibyen.dk/gadeplan/article558726.ece#laes

Men jeg er forarget over den afstemning, som på forhånd dømmer, at der er en grøft mellem nattelivsnyderne på den ene side og de trætte og konforme børnefamilier på den anden side. I afstemningen kan du vælge mellem at være nedladende og reaktionær i din holdning på tre forskellige måder - enten over for bylivet, overfor børnelivet eller over for livet som helhed med en bevidstløs cafe latte-indstilling til det hele...

Jeg bor i Sankt Peders Stræde og er absolut tilhænger af, at festen skal have mulighed for at leve. Uden Din Nye Ven og Cafe Salonen var gaden en død kulisse og om aftenen uhyggelig uden liv! Men det er stik imod ideen med byen som et levende kulturelt mødested at bede børnefamilier skride. Tværtimod - fat det dog: børn og unge skaber fest og liv, og de små børn sover fint fra festens larm.

Del på Facebook
03.09-2008 | 00:55 af Erik Willumsgaard
Jeg er, som børnefamiliefar, ca. 200% enig Christian, både om Pisserenden, hvor jeg sætter særlig stor pris på Floss og l'Education Nationale. Men også for alle andre kvarterer. Her deler vi baggård med Kennedy's Bar og Frk. Nielsen, begge livlige steder med natbevilling til 2. For det er både fedt, at de er med til at gøre kvarteret - her ved Vesterbro Søfront - til et livligt sted, og at sidde på altanen om aftenen og høre musik og bægerklang.

Ja, og det har aldrig generet børnenes søvn, heller ikke da de var bitte små puds!

Den modstilling mellem fest og farer og børn er vanvittig!
 
 
03.09-2008 | 01:19 af Erik Willumsgaard
NÅR DET ER SAGT! Så vil jeg sige, at ligesom det er vanvittigt, at begynde at klage over lugten af ko, hvis man køber et hus ved siden af en gård med en besætning af malkekøer, så er det rimeligt at klage, hvis denne hyggelige bondegård bliver forvandlet til en SVINEfabrik med ekstreme lugt- og miljøgener, så er det også helt rimeligt at klage hvis det lokale værtshus, café, restaurant eller spillested bliver forvandlet til et megadiskotek, som står med lukkede facader døgnet rundt, og kun lever mellem 11.00 og 6.00, hvor betonrock, og amfetamin- og coke-bedøvede unge fra forstæderne vælter ud for at smadre løs omkring sig. Fanneme!
 
 
03.09-2008 | 01:19 af Christian Hildebrandt
hej Erik og tak for støtten! ja, og så har det endda yderligere en moralsk slagside, når Politiken giver festaberne følgende valgmulighed for at stemme ja til festen:

"Fat det. Storbyen - det er ikke noget for børnefamilier. Byen larmer og sviner. Vil du være børnevenlig, så flytter du familien til forstaden eller til Jylland og sender ungerne tilbage til byen, når de har lært at drikke bajere."

Implicit bakker afstemningen op omkring en destruktiv ungdomskultur, som handler om at vokse op i provinsen og drage hærgende til storbyen når teenagerusen ikke længere kan holdes nede og inde bag ligusterhækken. Det er simpelthen direkte umoralsk ikke at støtte op omkring en sund og ansvarlig festkultur, der er stærkt forankret i sit lokalmiljø.
(når det er sagt, så voksede jeg selv engang op i provinsen og drog mere eller mindre hærgende til storbyen, da teenagerusen osv...)
 
 
03.09-2008 | 09:28 af Erik Willumsgaard
@Christian

Jeg gentager lige din fantastiske pointe, hvis ikke alle har fattet den!:

Implicit bakker afstemningen op omkring en destruktiv ungdomskultur, som handler om at vokse op i provinsen og drage hærgende til storbyen når teenagerusen ikke længere kan holdes nede og inde bag ligusterhækken. Det er simpelthen direkte umoralsk ikke at støtte op omkring en sund og ansvarlig festkultur, der er stærkt forankret i sit lokalmiljø.

NEMMERLI!
 
 
03.09-2008 | 09:59 af Erik Willumsgaard
Et tip: Ændr overskriften til f.eks. "Skal børnefamilierne deporteres fra byerne?"!
 
 
03.09-2008 | 10:52 af Christian Hildebrandt
he he, tak igen - og ja, det kan nok give lidt mere opmærksomhed ;-)
 
 
03.09-2008 | 16:30 af Erik Willumsgaard
Ja, Christian, men det var desværre nok for sent, for indlægget kom ikke med på mest-læste-listen, inden det smuttede nedenud af listen over nyeste indlæg.

Ærgerligt, for enhver debat om brug af byen (dvs. København!) er vigtig!
 
 
03.09-2008 | 16:50 af leon lerche
Når. Erik Willumsgaard. Christian Hildebrandt, i må sku meget undskylde, men jeg er selvom jeg har været på de værse hjem stadig opvokset i København og mit samstemmende ord om børn er nej, de skal opvokse hvor de bor, i må sempelhend se at vi lever ikke i. 1939-45.år og hvis i vil være folke-valgte. Erik, så kom frem og tal, du har fandeme format, men tænk logisk, stort og kreativt, hilsen fra. Leon, som ser, lytter og lære, man bliver ikke folke-valgt, på vild med dansen.
 
 
03.09-2008 | 16:54 af Christian Hildebrandt
hej Leon, jeg tror, vi er fuldkommen enige i, at børn skal vokse op og leve livet, hvor de bor. Det er netop pointen med indlægget her.
hilsen Christian
 
 
03.09-2008 | 17:06 af leon lerche
OK. Christian Hildebrandt, jeg er selv frivilig/tvangsfjernet-barn og jeg ville kæmpe til min døds-dag, for børn, som vi 2 ved vil have det godt og nu ser jeg jo dit hår, jeg er for Cristiania og det er faktisk uden at vide hvor du står, når jeg nu taler om Christriania, så har det stået som, en frihedens-borg i Danmark og jeg siger py-ha, folk ville ovrefalde mig for disse udtagelser, det rager mig, men børn har bedst af at være hvor de opvokser, skulle du have brugfor en taler, så siger du/i bare til, husk kun ved høflighed, venlighedog respekt for andre kommer vi vidre, hilsen fra. Leon, som nok ved hvad han taler om.
 
 
03.09-2008 | 19:04 af Erik Willumsgaard
@Leon

Jeg takker - fortsat - for tilliden, som jeg vil forsøge at leve op til :-)
 
 
03.09-2008 | 19:05 af Erik Willumsgaard
Ja, selvfølgelig skal børnene kunne vokse op, hvor de er født, og hvor deres forældre festede igennem som unge og fortsat godt kan lide at feste :-)
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Christian Hildebrandt

Twitter-, Facebook- og nyhedsredaktør for SNYK, genreorganisationen for ny eksperimenterende musik og lydkunst, og nyhedsredaktør for musikforlaget Edition S.

Cand. Mag. i Musikvidenskab, Kbh. Universitet

Arbejder desuden som komponist, kordirigent og sanger. Er medlem af Dansk Komponist Forening


Indlæg | 20 | 26.537 | 85
Siden | 18. september 2007 06:54
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites