Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Anomyme fascister

25. september 2007 10:35
Visninger  [928 ]   Debat  [15 ]

Jeg har med stadigt voksende undren blandet med afsky læst en del små uskyldige artikler og deres kommentarrækker. Der viser sig for mig at se en klar tendens: anonyme debattører hærger uhæmmet løs med fascistiske kommentarer. Kommentarer der endda kun forholder sig til et minimum af artiklernes indhold - lige det minimum som skal til for at få en anstødssten til den anonyme debattørs fascistiske idiosynkrasier.

Hvad skal man mene om det? Jeg mener, at det skulle være umuligt at afgive anonyme kommentarer. Men på den anden side er denne mulighed måske en ventil for en gruppe mennesker, hvor de på en om ikke uskyldig men dog ufarlig måde kan få afløb for følelsen af være sat ud af spillet. Det kunne man mene, men jeg tror faktisk, at denne ventil, som hidsigt benyttes på rigtig mange internet-debatforaer, er med til at vække den lurende undergrundsfascisme. At den er med til at legitimere fascistiske holdninger. Og det er virkelig farligt!

Jeg går selvfølgelig ikke ind for, at man ikke skal have lov at give udtryk for fascistiske holdninger. Men jeg er imod, at man skal give plads og taletid til den store hær af anonyme fascister, der hærger internettet, og som for det første i virkeligheden kunne være ganske få mennesker, der registrerer sig under en masse alias er, for det andet er umulige at få i tale, fordi de både billedligt talt og helt konkret står inde bag deres lukkede døre og råber ud gennem brevsprækken.

Del på Facebook
25.09-2007 | 11:05 af Lars Nunnegaard
Anonymitet er som at gå med hætte.
 
 
25.09-2007 | 11:24 af Henning Schultz
Man er, i et åbent demokrati, nødt til at stå ved sine talte og skrevne ord. Jeg har også selv overvejet det Christian skriver i sin beskrivelse af dig selv, nemlig at fjerne alle annonyme kommentarer.

Prøv at læse alle de annonyme overfald, blot fordi jeg i et blogindlæg tidligere på året satte spørgsmålstegn ved staten Israels legitime berettigelse.

Der er altid risikofrit at have en mening, men kan være forbundet med en vis risiko at lufte denne mening - under eget navn.
 
 
25.09-2007 | 11:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.09-2007 | 11:55 af Lars Nunnegaard
Never give up. Fortsæt endelig, men gør som Shansen ignorer dem, eller slet dem. Det bedste er nok at ignorere dem, så de ikke får den opmærksomhed, de håber på. Det er frø af ugræs...
 
 
25.09-2007 | 12:01 af Lars Nielsen
Desværre virker det som folk fra venstrefløjen, hvis de bliver modsagt eller man er uenig, straks hiver nazist eller fascist ordene frem.

Det virker rent faktisk begge veje.
 
 
25.09-2007 | 12:06 af Christian Hildebrandt
tak for støtten - jeg vil lige tilføje, at jeg personligt kan være ligeglad med, hvad anonyme mener, for jeg sletter dem jo bare, men jeg tænkte, at det var relevant at rejse debatten om, hvorvidt anonym debat kan være med til at udvikle og rodfæste fascistoide tendenser, når den legitimeres? Jeg mener, at det er tilfældet, og derfor appellerer jeg til samtlige medier om at lukke for muligheden for anonym debat.
 
 
25.09-2007 | 12:12 af Henning Schultz
Det vil jeg begynde med fra mit næste indlæg.
 
 
25.09-2007 | 12:14 af Christian Hildebrandt
@Strangelove: du er ikke anonym, og jeg kunne ikke drømme om at slette et indlæg fra dig. og læg så mærke til, at jeg NETOP ikke taler om reaktioner på mine egne indlæg, men om kæmpelange svinestier af kommentarrækker på artikler, som er bragt af journalister her i avisen. Ordet fascisme skal bruges med omhu, og det er velvalgt, når jeg bruger det i dette indlæg. Nazisme derimod ville have været helt helt forkert at bruge. Så vil jeg i øvrigt gøre opmærksom på, at fascismen har lige stor grobund på yderste venstrefløj som på yderste højrefløj. Men det er i den ureflekterede massemeningsytringm, som i virkeligheden ikke har noget politisk ståsted, at den for alvor er farlig.
 
 
25.09-2007 | 13:42 af Christian Hildebrandt
lige en ekstra gang, hvis nogen endnu skulle være i tvivl: jeg sletter ALLE kommentarer fra blog-indehavere, der ikke oplyser andet om sig selv end navn/alias, uanset indhold, altså uanset om jeg er enig eller ej!
 
 
26.09-2007 | 11:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.09-2007 | 11:53 af Christian Hildebrandt
@johnsen: få dog et liv!

hvis jeg skal spilde min tid med den slags, så gider jeg slet ikke være her!
 
 
26.09-2007 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.09-2007 | 15:19 af Christian Hildebrandt
hej igen, johnsen, nu er du vist ved at komme ud af busken:)

- tak for det, men jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan din familie kan lide under, at du deltager i en debat...
 
 
26.09-2007 | 17:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.09-2007 | 17:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Christian Hildebrandt

Twitter-, Facebook- og nyhedsredaktør for SNYK, genreorganisationen for ny eksperimenterende musik og lydkunst, og nyhedsredaktør for musikforlaget Edition S.

Cand. Mag. i Musikvidenskab, Kbh. Universitet

Arbejder desuden som komponist, kordirigent og sanger. Er medlem af Dansk Komponist Forening


Indlæg | 20 | 26.528 | 85
Siden | 18. september 2007 06:54
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites