Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Kun Venstre kan finansiere velfærden..

11. november 2007 10:52
Visninger  [1242 ]   Debat  [17 ]

Alle partierne har i valgkampen lovet øget velfærd, men ingen udover regeringen har troværdige bud på, hvordan de vil finansiere velfærden.

Alle partierne kan enes om, at vi i dag rigere end nogen sinde. Den helt afgørende grund til det er skattestoppet. Det selv samme skattestop, som oppositionen i sin tid bekæmpede med næb og klør. Når ikke man fra oppositionens side kunne se, at skattestoppet ville føre til højere beskæftigelse, mere dynamik på arbejdsmarkedet og dermed markant flere penge til velfærd, hvordan kan man så tage nogen af partierne alvorligt nu?

Regeringen har skabt vækst og velstand i en periode, hvor landene omkring os har haft lavkonjunktur. Under SR regeringen i 90’erne red man på verdenshistoriens hidtil længste periode med højkonjunktur skabt af Clinton, men alligevel ledede man landet med en alvorlig, nærmest deprimeret mine. Man misrøgtede skolerne og sygehusene, indførte dødepakken og utallige grønne afgifter ligesom man behændigt flyttede tusinder af arbejdsløse over på orlogsordninger, for at få det til at se ud som om arbejdsløsheden faldt.

Renser man statsregnskaberne under SR regeringen for engangsindkomster fra de talrige privatiseringer af blandt andet Post Danmark, så løb det kun lige rundt. Og det var som sagt i en periode med ekstrem højkonjunktur. Hvordan kan man så påstå, at man kan øge velfærden i en periode, hvor konjunkturene ikke er med os, og hvor SF lige skal bruge en godt 60 mia. kr. for at levere deres løfter? Det er dybt utroværdigt.

Regeringen har de sidste år seks dokumenteret, at skattestop og øget velfærd for alle kan gå hånd i hånd. Og det er ikke overraskende, at det er sådan i landet med ét af verdens højeste skattetryk. Yderligere skattelettelser i den beherskede ende af skalaen, kan også fremover øge velfærden og give os penge til alt det vi gerne vil, så jeg er for mit vedkommende ikke i tvivl om, at en stemme på ét af regeringspartierne også er en stemme for øget velfærd.

Del på Facebook
11.11-2007 | 11:15 af Brian Palmund
Hørt! *****

/Brian
 
 
11.11-2007 | 11:42 af Lars Nielsen
Rolig rolig. Nu tager du munden for fuld.

Modsat venstre og løfterne til kommunerne og ikke at få reguleret skatten, så har venstre ganske vist lovet det som om det var regeringens udspil.

Det er vist ikke helt korrekt, da Det konservative Folkeparti IKKE har lovet kommunerne noget, hverken i eller udenfor den nuværende regering.

Det ville også være dybt uretfærdigt overfor de kommmuner der holdt hvad der var aftalt med KL.
 
 
11.11-2007 | 11:46 af Hans V. Madsen
Det betyder intet Strangelove. Pengene er der, og det er det afgørende. Hvordan de så bliver fordelt, det er en anden sag.
 
 
11.11-2007 | 11:58 af Lars Nielsen
Hvor står pengene henne jfr din overskrift:

Kun Venstre kan finansiere velfærden..

??

Har i dem i partiets kasse og vil i så lege flantroper helt alene ?
 
 
11.11-2007 | 12:02 af Lars Nielsen
PS:

Jeg ved godt staten har pengene, og mere til. Men nogen form for enighed i regeringen og flertal i Folketinget skal der vel være, ikk?.

På den anden side kan den officielle uenighed jo komme fint tilpas, hvis VK+O vinder valget, og derefter bøffer de kommuner der har sat skatten for højt op, med en forklaring om at det er DF og Konservatives skyld.
 
 
11.11-2007 | 12:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.11-2007 | 12:09 af Hans V. Madsen
Ja, man kan forestille sig meget. Det korte af det lange er, at regeringen modsat oppositionen driver landet sådan, at vi har råd til velfærden.
 
 
11.11-2007 | 12:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.11-2007 | 12:19 af Hans V. Madsen
@PH Christensen - S er på ingen måde klare i deres udmeldinger om skatten, så den køber jeg ikke. Og før sidste valg kunne jo IKKE se, at skattestoppet ville gøre os rigere, så hvorfor skal vi stole på dem nu?

Vi har haft en lav rente, fordi der har været lavkonjunktur, så den lave rente i sig selv gør os ikke rigere. Oliepengene hjælper, til gengæld betaler vi alle langt mere til transport og varme, så det balancerer sig ud på lang sigt.

Væksten i de offentlige udgifter har været højere under Fogh end SE, så her har du ikke ret. Den øgede fattigdom og ulighed er en myte, fordyrelsen af den offentlige trafik skyldes markedskræfterne og olieprisen, ikke regeringen, forringelsen af distriktspsykiatrien tvivler jeg på er reel, de spildte udgifter på Irak-krigen er ganske rigtigt latterlige, og har jo ikke gjort os rigere, for nu at blive ved emnet. Minuttyranniet har vi altid haft, og det er nok nødvendigt til en vis grænse, manglen på varme hænder (der ikke er nedslidte og udbrændte) i den offentlige sektor, for ikke at tale om forringelsen af det offentlige sygehusvæsen til fordel for privathospitalerne er også en myte. Selv Søvndal blev efter sin DK Tour nødt til at lyve, for at få det til at se ringe ud.

Bogligmarkedet er blevet pumpet op på grund af den lave rente og afdragsfri lån, det er ikke regeringens skyld.

Kagen stor nok til at sikre velfærd for alle, når regeringen har siddet fire år mere. Med S ender vi på røven på den ene eller anden måde som altid.
 
 
11.11-2007 | 13:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.11-2007 | 14:36 af Hans V. Madsen
@ PH Christiansen - Ved konsekvent at skrive Fjogh, så demonstrerer du en respektløshed der gør, at jeg typisk ikke orker debattere, men da der nu er valg, så lad mig komme med et par bemærkninger til dit indlæg.

Jeg er i tvivl om Socialdemokraternes troværdighed omkring skatten. I fald de får regeringsmagten, skal de støtte sig op ad SF og Enhedslisten, så det skal nok blive en fest. Man skal lede længe efter at finde Enhedslistens erhvervspolitik, og med sådanne mennesker bag sig, kommer S ikke til at kunne holde deres løfter omkring skatten på den lange bane. DE forstår simpelt hen ikke hvad det er der driver mennesker til at gøre en indsats, og de interessere sig heller ikke for det. Så på den lange bane ender vi på røven igen under en S-ledet regering. Det er bare et spørgsmål om tid. Og denne gang er der ikke mange privatiseringer de kan bruge til at finansiere festen.

Det er IKKE kun over og mellemdanmark der er blevet rigere. Det er helt almindelige mennesker, men sikkert ikke de arbejdsløse. De er så til gengæld kommet i jobs, så det ser jeg ikke som et problem.

Lavkonjunktur er som bekendt et udtryk for, at der er svag vækst i økonomien. Derfor sætter man renten ned for at stimulere økonomien, og det bliver vi så alt andet lige langsomt rigere af, hvis i øvrigt markedet og virksomhederne reagerer positivt på rentenedsættelsen, og det er ikke altid tilfældet. Derfor gør rentenedsættelser ikke ”i sig selv” os rigere. Var det tilfældet, så skulle vi jo bare holde renten nede hele tiden.  

Væksten i de offentlige udgifter fra 2005 til 2006 var på 5%, sat i forhold til en gennemsnitlig vækst under Nyrup på 3,9%/år.

Dit vedhæftede indlæg bortdriver intet. Ser man fattigdom som en relativ størrelse, så bliver det en absurd diskussion.

Lønnen til lærer og pædagoger er jo højere nu end under SR, så hvad er problemet?

Vi har stadig en fortræffelig hjemmehjælp i Danmark. Det er muligt at der var mere tid til kaffe før, who knows, men det ændrer ikke ved, at forholdene for medarbejderne stadig er gode.

Renten her i landet følger den europæiske centralbanks rente, og har altså ikke meget med regeringen at gøre. Det kan vi vist ikke blive uenige om.

Din fløj taler til det ynkelige i mennesker. Min taler til styrken. Ingen af os får alle med, men jeg vil 100 gange hellere leve et liv, hvor jeg er tæt koblet til verden, og hvor mine beslutninger har konsekvens, end komme ind i din fremmedgjorte verden, hvor alle er lige selv om de ikke er det, hvor politisk korrekthed styrer i stedet for sund fornuft, og hvor misund og reaktivitet er en del af kulturen.
 
 
11.11-2007 | 15:35 af KH
Du blander jo tingene sammen.

Hvor rig NATIONEN er , har intet at gøre med hvor lidt eller hvor meget du betaler i skat. BNP er i princippet det samme uanset du betaler 0% i skat eller 100% i skat.

Det du taler om er at den borgerlige regering har satset hæmningsløst på PRIVAT-forbrugs-økonomien og derfor , med så mange tiltag som muligt , har forsøgt at putte så mange penge i lommerne på borgerne for at få os til at købe varer (og ydelser) alt hvad remmer kan holde.

Den politik har haft nogle voldsomt uheldigt konsekvenser. Boligernes BRUTTO-priser er manipuleret op på et fuldstændigt uholdbart niveau med det formål at trykke penge til PRIVAT-forbrug - jo højere BRUTTO-værdier , jo højere friværdier (en tåbelig måde at fremme økonomien på fordi den for penge jo bliver brugt op). Danmark står med et fedme-problem , som et langt stykke henad vejen er forårsaget af netop den borgerlige regerings fantastisk kortsynede , og ikke mindst kyniske , satsning på PRIVAT-forbruget.

Vi har oven i købet Anders Fogh Rasmussens eget ord for at den borgerlige regering stort set totalt har forsømt offentlige institutioner og bygninger igennem de seneste 6 år.

Hvor dumt er dét ?

Ja hvis man gerne vil have afskaffet den offentlige sektor så hurtigt som muligt og have egenbetaling og brugerbetaling på alting - så skal man klart stemme Fogh ind igen.

Du og jeg og vi alle kender formodentlig en eller anden person eller familie som skal flytte eller er flyttet , men ikke kan komme med deres nuværende bolig.

Den borgerlige regering har skabt en katastrofalt håbløst situation på bolig-markedet. (Og det bliver meget værre endnu)
 
11.11-2007 | 16:02 af Hans V. Madsen
@ KH - Hvad blander jeg sammen? Dit billede af BNP versus skat er et øjebliksbillede. Med 100% skat, tror du så BNP vil blive højere eller lavere året efter?

Prisen på boliger er gået op, fordi renten faldt som følge af 9-11, og fordi det blev muligt at optage afdragsfri lån. Det har ikke noget med regeringen at gøre, og markedet vil finde sit naturlige leje igen helt automatisk.

Fogh har selvfølgelig ikke sagt noget om at man har misrøgtet de offentlige bygninger.

Og den offentligt sektor har aldrig haft flere penge at rutte med, så jeg synes du er lidt på tynd is?
 
 
11.11-2007 | 16:47 af Peter Jespersen
VOK har lige så lidt dokumenteret at skattestop og øget velfærd går hånd i hånd, som skattelettelser og velfærd - det der kommer til at vige er velfærden og privatiseringen fortsætter.

Sundhedssektoren er ved at vælte om i grøften, med uddannelsessektoren tæt følgende efter. Offentlige institutioner og bygninger er ved at gå til i råd og svamp. Miljøet og den offentlige trafik har fået lov til at sejle i egen sø - med gigantiske bilkøer til følge, som hvert år dræber tusindvis af borgere, grundet partikelforuerningen.

Ja der er blevet tilført flere mideler til den offentlige sektor - der er blevet brugt til det nu sygelige krav om dokumentation og administration - som VOK har hældt ud over de ansattes hoveder.

Nej VOK har ikke skabt fremgangen, de har videreført den fremgang landet allerede var i ved magtovertagelsen.
 
11.11-2007 | 17:13 af Hans V. Madsen
Så længe oppositionen ikke kan andet end kritisere uden at kunne dokumentere kritikken, så er der lang vej til at I kan skabe en vision der finder grobund blandt vælgerne. Det nytter ganske enkelt ikke at påstå, at landet er i en ringe forfatning, når det ikke er tilfældet. Uanset hvor mange gange I siger det samme ændrer det ikke ved virkeligheden. Derfor vinder I heller ikke magten denne gang, men måske giver de næste 4 år jer mulighed for lidt selvransagelse. Og tro mig, kan i ikke vinde med Helle T i spidsen, så har det lange lange udsigter.
 
 
12.11-2007 | 00:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.11-2007 | 12:44 af KH
Rentefaldet dengang for nogle år siden havde INTET med 9-11 at gøre . 9-11 var blot en kærkommen undskyldning . 9-11 var et lille forbigående bløp som også blev brugt til at (bort)-forklare de voldsomme fald på aktiemarkederne. Dén udvikling startede allerede i marts 2000.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Hans V. Madsen

May the light that is within me, be before me. May I learn to see it in others.

May the sound that I utter reveal the light that is within me, and may I listen to it while others speak.

Er i øvrigt halvgrøn, liberal spirituel humanist med en stor kærlighed til musik, så passer ikke i ned forfærdeligt mange kasser.

Indlæg | 14 | 16.925 | 72
Siden | 17. august 2007 08:10
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites