Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Findes (der mere end et) Islam?

1. marts 2009 22:01
Visninger  [1584 ]   Debat  [25 ]

Du skal være velkommen til at begrunde dit svar i debattråden.

 
Hvad synes du om?
Findes der mere en et Islam?





Del på Facebook
01.03-2009 | 22:14 af Flemming Jensen
Der findes utallige udgaver af islam. Ikke bare Shia og Sunni, men også masser af varianter inden for - især - Sunni.
 
 
02.03-2009 | 00:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 07:43 af Else Thomsen
Ja, - det er med islam som med kristendommen, at der findes flere fortolkninger og derfor også flere forskellige retninger.
 
02.03-2009 | 09:44 af Jonah Hex
Islam har generelt et kæmpe problem, det er sharialoven og de utallige voldelige vers der findes i koranen, der opfordre til forfølgelse og kamp imod "vantro". At versene tages bogstaveligt af muslimer, ses for eksempel på at 7 ud af 10 lande der forfølger kristne er islamiske lande.

200 millioner kristne forfølges

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/312957:Udland--200-millioner-kristne-forfoelges

Jihad i Shia-islam: tekster
skrevet af Nyere ledende Shiamuslimske teologer

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=214

Jihad i Sunni-islam
skrevet af Al-Azhar universitetet i Kairo

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=215

Engelsk imam der tilhører den saudiske islam wahabisme, prædiker i moskee i Birmingham, at essensen og summen af islam er jihad.

http://video.google.com/videoplay?docid=2668560761490749816

Så ja der findes forskellige udgaver af islam, de er bare desværre ikke så langt fra hinanden.
 
02.03-2009 | 11:38 af Lars Nunnegaard
Findes der mere end en kristendom?
 
 
02.03-2009 | 12:41 af Else Thomsen
Ja, Lars !!
 
02.03-2009 | 12:48 af Lars Nunnegaard
Else
Nemlig!
 
 
02.03-2009 | 12:50 af Mogens G. Andersen
Indtil videre er der flest der har stemt at der kun findes én Islam, mens flere har ytret at der findes forskellige former for Islam.

Nu udelukker det ene jo ikke det andet, da man kan mene, at forskellen i Islams retninger ikke er væsentlige.

Det er på den anden side noget muslimer bedst kan afgøre, men det ser ikke ud til at Muslimer er voldsomt godt repræsenteret på avisen.dks hjemmeside.

Spørgsmålet kan tolkes forskelligt, hvilket er grunden til at jeg synes det kunne give en interessant debat, hvis tolkningen bliver ytret.

Du kan jo tænke over om du mener Islam som ideologisk eller politisk system eller snarere som et religiøst trossystem og hvilken forskel det gør.
 
02.03-2009 | 13:48 af Else Thomsen
Nu er jeg ikke muslim, men vi taler vel om islam som religion - og ikke om politiske systemer?

Der er en verden til forskel på religionen islam, og så diverse ekstremistiske ideologier, der misbruger islam.
 
02.03-2009 | 14:08 af Karin Bennedsen
Mogens G. Andersen

Hvad har du gang i?

På mig virker det som om du bare en lille pissimyre, der tror du kan ændre en islamkritisk debat med en spørgekonkurrence om noget, du i virkeligheden ikke har sat dig ordentlig ind i.

Det handler ikke om, hvor mange forskellige sekter, islam kan deles ind i. for de er i virkeligheden lige så mangfoldige, som kristendommen, men om at Danmark er ved at udvikle sig til et samfund, der mere og mere ligner Tyskland i trediverne.

Og bedre bliver det ikke af den finansielle og økonomiske krise, hvor borgere med muslimsk baggrund vil blive skubbet ud af arbejdsmarkedet.

Det er en ulykkelig udvikling vi arbejder os henimod. Og det det vil anti-muslimerne være de første og stærkeste kræfter for.

Er det virkelig et sådant lex-nazi-samfund vi ønsker?
 
02.03-2009 | 14:15 af Lars Nunnegaard
Udenfor emnet.
HVORFOR ER STIG BLEVET LUKKET?
 
 
02.03-2009 | 14:19 af Karin Bennedsen
@Nunne

Fordi tilstrækkelig mange har klaget over ham.
 
02.03-2009 | 14:21 af Lars Nunnegaard
KarinB
OK. Det vidste jeg ikke!
 
 
02.03-2009 | 14:22 af Karin Bennedsen
Jeg trækker min sidste sætning fra 14:08 tilbage igen. Den var ikke særlig gennemtænkt.
 
02.03-2009 | 14:24 af Kristian Mortensen
@Karin
"Fordi tilstrækkelig mange har klaget over ham."
Er det antallet af klager, eller er det indholdet af det han har skrevet der fået Avisen til at lukke hans konto?
 
 
02.03-2009 | 14:31 af Karin Bennedsen
2. marts 2009 14:24 | af Kristian Mortensen (Den_lille_blaa_burka)

Aner det ikke, men noget tyder på, at det mere er antallet af klager, end det er årsagen, der betyder noget for, hvorfor en blogger bliver slettet.
 
02.03-2009 | 14:38 af majken larsen
 
02.03-2009 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 19:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 20:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 20:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 21:00 af Mogens G. Andersen
@Confusius
Tak for din opbakning. Men når ret skal være ret tror jeg nok Bennedsen trak sin bemærkning tilbage. Hun har muligvis tænk nærmere over sagen.

@Itzak
Jeg kunne lide at høre hvad du har stemt?
Mener du forresten, at det er Islam der henretter uskyldige på Nørrebro? Ja, for umiddelbart har jeg svært ved at se bandetilhørsforhold i harmoni med nogen form for monoteistisk religion, eftersom det loyalitetskrav der hersker i religiøs forstand er en form for afgudsdykelse. Og den kan vi så sende videre til de radikale mullaher og Imamer i Iran og Afganistan.

@confusius & Itzak
Jeg kender Kristendommen godt nok til at vide, at der i hvert fald findes flere versioner, men at de alle har én Gud (som de så splitter op i treenighed) og på den måde er ens.

Så mit spørgsmål går ikke på at fremme en bestemt politisk dagsorden i forhold til synet på Islam, men på at vække tvivl om eget synspunkt (hvad det end måtte være). Det er det eneste der kan flytte noget i den forstenede debat vi ser på disse sider, om dette spørgsmål.

Kristendommen fortolker ofte næstekærlighedsbudet som et radikalt personligt forhold. Det er i sagens natur ikke privat, da det vedrører din næste, men moralloven er personlig. Hvad jeg skal gøre i henhold til loven, er en sag kun jeg kan afgøre.

Dermed kan vi måske sige, at den form for lovgivning der advokeres for i Kristendommen, er en indre lov, mens Taleban-mullahernes og de Iranske Imamers lov er en ydre lov. Det gør en betydelig forskel. Men er det fuldstændig utænkeligt, at Islam skulle forstå deres morallov som en indre lov ligesom den kristne?

Jeg er ikke rigtigt klar over hvorledes det forholder sig i jødedommen på dette punkt?

Bedst hilsner

Mogens
 
02.03-2009 | 21:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.03-2009 | 21:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.03-2009 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl

Født 1974

Cand. mag. filosofi og historie

Læser pt. samfundsfag på videreuddannelsesordningen

Gift, har 2 børn

Tror på, at vi må kende vores historie for kunne finde friheden.

Gør hverken menneske eller Gud til GUD.

Kritisk Debat Hvad er grundlaget for den frie debat? Hvad er politik? Er 'folket' et konservativt eller et socialistisk begreb? Hvad er humanisme?
Indlæg | 11 | 13.405 | 256
Siden | 9. april 2008 08:06
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites