Esmann: Valgets skjulte udenrigspolitiske dagsorden
8. november 2007 18:04
 [1417 ]    [12 ]   Anbefal

Hidtil bedste chance for at få undersøgt optakten til den danske krigsdeltagelse.

 

GENNEM sin deltagelse i den såkaldte krig mod den internationale terror blev Danmark USA’s allierede i et forløb, som ledte til torturen i Abu Graib fængslet og retsløsheden i Guantanamo.

     USA er til gengæld ikke blevet ramt af én eneste terrorhandling siden krigen begyndte. Det har Danmark heller ikke. Det retfærdiggør ifølge de amerikanske krigstilhængere de dybt betænkelige forhørs- og overvågningsmetoder. Modsat vender danskerne sig en blok mod de metoder, som CIA har anvendt, herunder den lej-en-torturbøddel service, som visse regimer har stillet til rådighed.

     På krigsskuepladserne i Afghanistan og Irak går det i mellemtiden ad helvede til. Vi gik ind på en løgn om masseødelæggelsesvåben, og vi trak os ud på en løgn om, at irakerne bad os om det. Indsatsen i Afghanistan er ved at splitte NATO, og vor allierede Tyrkiet truer med at invadere det eneste område i Irak, hvor der er bare nogenlunde ro, nemlig det kurdiske nord. I Moskva galer Putin ildevarslende.

    

DE dilemmaer og problemer for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik, som forløbet rejser, har knapt været synlige i valgkampen. En tiltrængt diskussion om de globale såvel som lokale konksekvenser af de truende nederlag i Irak og Afghanistan er foreløbig endt i en ordveksling på få sekunder mellem statsministeren og socialdemokratiets leder. Budskabet fra statsministeren var: Vi lover aldrig at gøre det igen. 

     Dermed prøvede han at lukke debatten, men signaler fra Ny Alliance har i denne uge antydet, at uanset regeringsdannelsen efter valget den 13. kan der skabes flertal for, at Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) bliver anmodet om at lave en redegørelse om optakten til den danske krigsdeltagelse. Det er valgets skjulte dagsorden. 

   Det vil være særdeles gavnligt, hvis det lykkes. Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik har behov for et grundigt eftersyn, en bred debat og en ny samstemmighed a la den som ledte til ”Aldrig mere en 9. april” doktrinen. Undersøgelsen vil være et godt udgangspunkt.

  Regeringspartierne og krigstilhængerne stejler. Det er som om de er bange for, at en sådan undersøgelse vil ende i de samme beskyldninger om naivitet, fejltagelser og landsforræderi, som debatten om danskernes adfærd under den kolde krig har ført med sig. Jeg forstår godt frygten, men ganske som vælgerne har fortjent at vide, hvad der skete under den kolde krig, så har de også krav på få at vide, hvordan og hvorfor vi helt præcist endte i kviksandet i Irak og Afghanistan.     

 

Send til
Debat  12
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
08.11-2007 | 18:38 af (Slettet bruger)
@Frank Esmann

Tak for et virkeligt godt indlæg i debatten op til valget, og når jeg siger det, så er det jo samtidigt helt klart, at jeg er enig med dig, at det er vigtigt at vide hvorfor det gik som det gjorde.

Der er jo ikke meget der tyder på, at det nuværende regeringssamarbejde vil iværksætte en undersøgelse af det, og det er en af årsagerne til, at jeg ønsker en ny regering.

Vh.
 
08.11-2007 | 18:55 af (Slettet bruger)
Til: Frank Esmann

Storartet indlæg.

Jeg tror, at Fogh er bange for mange ting og jeg er ikke sikker på, at han regner med og sidde perioden ud selv, hvis han skulle opnå flertal bag sig. Fogh har tabt to krige i udlandet og her han har også tabt krigen imod narko og kriminalitet, som traditionelt er farligt for borgerlige regeringer og tabe og specielt når det er så eftertrykligt som det er sket de sidste seks år.
 
08.11-2007 | 18:56 af (Slettet bruger)
Frank: Præcis analyse og vi er jo mange der gerne vil vide hvad den kommende regerings udenrigspolitik - specielt m.h.t krig vil være. Det kunne muligvis flytte nogle stemmer?
 
08.11-2007 | 20:30 af Hans V. Madsen
Sikke dog en sølle analyse. Vi gik ind pga Saddams manglende overholdelse af FN resolutioner. Det var DET der blev stemt om i salen, ikke masseødelæggelsesvåbnene. Vi gik ud fordi Irakerne selv kunne overtage, hvad de også har gjort, og endda med en rimelig succes. I Afghanistan går det fornuftigt i en stor del af landet, og vi er der med et bredt folketingsflertal i ryggen, så hvad er problemet dér Esmann?

Du skyder regeringen slette motiver i skoene og har vanskeligt ved at skjule din foragt. Det er skræmmende, at vi gennem mange år har været tvangsindlagte til at financiere din løn via licensen, så du kunne forpeste vores sind med alt dit negative og manipulerende l...Fy for den.
 
08.11-2007 | 21:01 af (Slettet bruger)
Ked af at måtte sige det Frank Esmann, men jeg har mistet respekten for dig. Du er jo et dobbeltmenneske: Når jeg har hørt dig i radioen har du altid virket velformuleret og rimelig neutral. Men her på bloggen lader det til, at du lade dit sande jeg komme op til overfladen for fuld udblæsning. Jeg havde ventet mig mere af dig som erfaren journalist, jeg havde ventet saglige og upartiske indlæg, men det er det stik modsate jeg har fået serveret.

Jeg er faktisk ked af at væe blevet så skuffet.
08.11-2007 | 21:18 af Tom Vilmer
@ Hans V. Madsen

Kun Anders Fogh kan med sin egen sære logik fastholde, at Irak ikke drejede sig om masseødelæggelsesvåben, alle andre kan godt se komikken.

"Vi gik ind pga Saddams manglende overholdelse af FN resolutioner". Jeps, men hvad var det lige de der resolutioner handlede om? Afvæbning af Iraks masseødelæggelsesvåben.

Og hvis Anders Fogh var så bekymret for "overholdelse af FN resolutioner", hvorfor gik han så selv i krig uden støtte af en FN resolution?

Masseødelæggelsesvåbnene viste sig at være en skrøne, men det er der ikke noget usædvanligt i. Det gælder for de fleste krigsbegrundelser, at de bagefter viser sig at bygge på løgne.

Anders Fogh kunne så vælge at sige, at han desværre lod sig rive med af stemningen, og det beklager han - da han nu godt kan se, at der ikke var grund til hysteriet. Det er Anders Fogh desværre ikke mandfolk nok til.

Vi er mange der har svært ved at skjule vores foragt over Fogh regering, da vi ikke bryder os om løgnere. Fx har både udenrigsminister Per Stig Møller og forsvarspolitisk ordfører Ulrik Kragh (V)  som en del af krigsophidselsen forklaret, at Saddam Hussein smed våbeninspektørerne ud i 1998. Overdrivelse fremmer åbenbart forståelsen, og løgne er god demokratisk tone. Det var FN, der trak våbeninspektørerne ud.
 
08.11-2007 | 22:52 af Hans V. Madsen
@Tom V - forsøg på historieforfalskning gider jeg ikke lægge øre til. Interesserede kan læse her, hvis man mener sig i tvivl om, hvorvidt ambassadørene gik eller blev smidt ud. De blev smidt ud. http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/00801C87-45E4-4CCF-8DEC-F420A33861EE/0/Strategiskomr%C3%A5destudieIrakgrp01.pdf

Det Russiske medlem af FN s sikkerhedsråd var købt af Saddam under food for oil programmet, så sikkerhedsrådet var aldrig gået med til noget som helst over for Irak. Ganske som de ikke var det i Kosovo eller Cambodia. FN systemet er ikke brugbart i sådanne situationer.
 
08.11-2007 | 23:58 af Torben Petersen
Det er - som vanligt - den ærede Frank Esmanns opgave at stå på sidelinien og kigge på - eller sågar ernærer sig ved at tolke og beskrive.

23 mill. irakere havde 12 års FN-vedtaget, international handelsimbargo at slås med, da Saddam blev sat af. En regeringschef der blev offer for sine egne, buldrende løgnagtige trusler om at besidde masseødelægelsesvåben.

FN kunne godt igennem 12 år tage kvælertag på civilbefolkningen, men bakkede når det gjaldt hovedpersonen. Vammelt, Esmann.
 
09.11-2007 | 00:36 af Tom Vilmer
@ Hans V. Madsen

Det er ikke smart at være for skråsikker, når du ikke har sandheden på din side. Men mange tak for din henvisning til rapporten fra Forsvarsakademiet, der desværre også forvansker historien om våbeninspektørernes afrejse. Du kan uden det store besvær finde massevis af sådanne misforståelser, det bliver oplysningen bare ikke mere korrekt af.

Du har desværre ret i at kalde det historieforfalskning. Hvis du kikker i kilder fra 1998 og frem til før krigsophidsningen i 2003, er alle kilder enige om, at FN trak dem hjem. Da vi så skal hidses op til krig, ændrer historien sig pludseligt, og de er blevet smidt ud.

"FN systemet er ikke brugbart i sådanne situationer", skriver du - og den forvrøvlede logik er, at så kan vi selv egenhændigt gå imod FN, for at straffe de nationer, der ikke adlyder FN.

Jeg er helt enig i, at FN er en bizar og ofte ret nytteløs konstruktion - men vores regering kan ikke med nogen form for fornuft gå i krig for FN mod FNs vilje.

Og endnu en gang: Irak var vrangvillig over for våbeninspektørerne og der var adskillige afbrydelser af inspektionerne i løbet af 1998. UNSCOM opgav så i december 1998, da Irak ikke samarbejdede. UNSCOM trak selv inspektørerne ud af Irak.

Vil Hans V. Madsen virkelig bestride dette rimelig godt dokumenterede hændelsesforløb?
 
11.11-2007 | 18:08 af Frank Esmann
Til Hans Madsen m. fl.

  Blot dette:

  1)Hvis vi ikke gik i krig på grund af den påståede trussel fra de irakiske atomvåben, hvorfor blev denne trussel gang på gang på gang fremhævet? Hvorfor skulle britiske vælgerne eksempelbvis skrømmes til at tro, at Saddams atomraketter kunne regne ned over os 45 minutter efter at ordren var givet. Hvorfor kæmpede uidenrigsminister Colin Powell hårdt men forgæves mod angrebet?  

  2)Der er tilsyneladende deltagere i debatten her, som ikke kender forskellen mellem reportage, analyse og kommentar.

  Det jeg bedriver i Nyhedsavisen er en kommentar i dens mest rendyrkede og korte form.Her mener jeg noget, hele tiden og hver gang.

  Analysen er en tilstræbt objektiv fremlæggelse af nogle kendsgerninger, et forløb og med inddragelse af de forskellige synspunkter. Det er min profession og den har jeg i årevis bedrevet i blandt andet Berlingske Tidende, Weekendavisen og DR.    

OG så til sagen: Je4g argumenterer for en undersøgelse, fordi den danske sikkerheds- og udenrigspoli8tik trænger til et gennemgribende eftersyn.

  Vi skal, som ujeg skriver, frem mod en ny samstemmighed. Jeg er ikke den eneste, der argumenterer den vej. Senest har Dansk Institut for Militære Studier foreslået at den danske regering fik et Nationalt Sikkerhedsråd og statsministere3n fik en Sikkerhedspolitisk Rådgiver. Og hvad er argumentet: At Danmark mangler et sikkerhedspolitisk kompas. (citat: forsker Henrik Ø Breitenbach, Berlingske Tidende)

  Det er præcis, hvad jeg har sagde i min klumme og jeg ser til min store glæde, at mange politikere ikke er afvisende over for ideen. Jeg har så tilføjet, at vi næppe får kompasnålen til at falde til ro med mindre vi får klarlagt hvad der gik galt i de første år i krigen mod terroren og de ekstreministiske islamister - og hvad vi kan lære af det.

Frank Esmann
 
12.11-2007 | 22:40 af SpadeAS
Det ville være rart langt om længe at få at vide, hvad vi egentlig skulle i Irak.

Breitenbachs forslag kunne have en vis nytte, ved at sikre kontinuitet i de militære engagementer, men jeg finder det tvivlsomt, at politikerne ville oprette et råd med nogen egentlige beføjelser. Og så ville det hurtigt gå hen og blive en syltekrukke for "uønskede indsatser" (som om en fornuftig regering overhovedet kunne ønske sig at komme i krig), medens det ville blive forbigået, når indsatsen syntes på nogen måde gavnlig. Skrækscenariet er, selvfølgelig, at vi ville havne i et nyt Irak efter overhøring af sådan et råd, og -igen- ikke være tilstede i en Darfour- eller Rwanda-katastrofe, fordi rådet netop blev brugt til at sylte forslaget.

Nå. Vi ved snart om vi får den undersøgelse, eller hvad.

:)
23.11-2007 | 12:01 af Vroevleavisen
Tak til Frank Esmann og også Tom Vilmer for nogle meget oplysende indlæg. Sandheden er ilde hørt, og man fornemmer at nogle herinde har svært ved overhovedet at lytte til jeres argumenter. Der er store følelser på spil - mange militærfolk har jo gjort en brav indsats i de lande. Desværre er de blevet ført bag lyset, hvilket nogle få allerede har erkendt. Også i lande der har handlet lige så følgeagtigt overfor USA som os, er denne erkendelse ved at brede sig. En højt dekoreret australsk elitesoldat og ledende officer har offentligt erklæret at forsvaret og offentligheden er blevet ført bar lyset. Han havde ansvaret for samtlige NATO eliteenheder i den vestlige del af Irak under invasionen, så han ved faktisk noget om krigen.

I stedet for at gå efter budbringeren, Esmann, burde dem der benægter løgnende hæfte sig ved, hvor mange med dyb indsigt i udenrigspolitik, der efterhånden er nået til samme konklusion som Esmann.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste