Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Esmann: Accept af torturfly giver blod på hænderne
29. oktober 2007 17:51
 [1923 ]    [11 ]   Anbefal

        Anti-terrorlovgivningen undergraver grundreglerne for vort samfund

 

MANGE år tilbage trak en sikkerhedsofficer i Tripoli mig til side i tolden, tvang mig ind i et rum uden vinduer, stak en finger op i røven på mig og truede mig med en kniv. Det var Afrikas farvel til mig efter en længere reportagerejse, og jeg ved den dag i dag ikke, hvad det helt præcist var, jeg havde gjort, som gav ham retten til at nedværdige og true mig. Jeg fornemmede, at det var noget, jeg havde skrevet.

       Mest af alt – og smerteligt – husker jeg den trang til at tale ham efter munden, som greb mig. Jeg har været i et par andre, lignende men ikke så grove situationer, og i sådanne situationer er menneskets eneste forsvarsmiddel dets intellekt. Jeg slap, fordi manden ikke havde skyggen af håndfaste beviser mod mig, og fordi jeg sagde det rigtige. Lidt af det var løgn, en del vildledende, resten bryder jeg mig ikke om at huske.

        Til gengæld husker jeg det rene, hvidglødende had, jeg den dag i dag nærer til manden. Ud over at benytte min ytringsfrihed havde jeg set selv gennem hans briller ikke gjort noget kriminelt. Alligevel krænkede han mig. Møder jeg ham nogensinde igen, slår jeg ham ned på stedet. Eller prøver på det, i hvert fald ;-)

 

EPISODEN sidder dybt i sindet. Derfor er jeg kompromisløs i min holdning til brugen af tortur, fysisk nedværdigende behandling, arrestation som forebyggende middel og alle de andre rædselsfulde brud på retsprincipperne i et demokratisk samfund, som vi i terrorforebyggelsens navn har indført. Det er en glidebane og hos dem, det går ud over, skaber det kun had.

 

DERFOR dette råd: Sæt dig grundigt ind i den amerikanske og den europæiske – inklusive den danske - antiterrorlovgivning. Læs de kritiske kommentarer til den fra liberale og konservative kritikere. Gennemgå de argumenter, som åbenlyse, stiltiende og tøvende tilhængere af tortur og brud på fundamentale retsprincipper fremfører i sager fra bødlernes fremfærd i Abu Graib fængslet i Bagdad til CIA’s torturflyvninger gennem dansk luftrum.  Se derpå filmen ”Afsløringen.”

 

NÅR du har gjort det, vil du vide, at selv det tilsyneladende mest uskyldige forsvar af brugen af tortur – strong or light – giver dig et medansvar for, at vor civilisation i den såkaldte krig mod international terror er forfaldet til at bruge vore modstanderes modbydelige, ineffektive og had-skabende metoder. I samme øjeblik du viser sympati, forståelse eller indtager, hvad mange vil kalde ”en realistisk holdning til problemet”, får du blod på hænderne.

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

         

        

Send til
Debat  11
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
29.10-2007 | 18:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.10-2007 | 18:45 af leon lerche
til.frank.vi er helt enig.og jer vil bare tilføje at man kan altid få folk til at sige nået der bliver tvunget,med forskelige remedier.hilsen.leon
 
29.10-2007 | 18:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.10-2007 | 18:59 af leon lerche
jalte.eller hr.df.vi skal aldrig finde os i at andre lande krinker vores luftrum.det må du da som ,df-er tage afstandfra.
 
29.10-2007 | 19:55 af Lars Nielsen
Akkurat som i Fawlty Towers, afsnittet med "Dragonfly" og Basil s væddemål, må jeg sige som Manuel: "I know nothing, nothing"!
 
29.10-2007 | 19:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.10-2007 | 20:45 af traveler
Du Blank:

Gad vide om det var dig, der fik alle de Blank e stemmer???
29.10-2007 | 21:16 af NyRegeringTak
Det er helt forfærdeligt, at danskerne bare kan acceptere, at regeringen fik lukket munden på de spørgsmål, Den Hemmelige Krig stillede. De må jo have noget at skjule, så sure de blev. Ihvertfald turde de ikke stille op til uvildig undersøgelse.

Jeg kan blive så ufattelig ked af, at vi næsten stiltiende har været med i en alliance, som bryder de principper, vi mener er det dyrebareste af alt. Vi har blod på hænderne, og det - om noget andet - avler had. Og dermed har krigen mod terror øget risikoen for terror.

Det er jo ikke "bare" nedværdigende behandling, USA udsætter sine fanger for. Mindst en er blevet dræbt under tortur. De bruger fysisk vold, og ikke mindst sidder nogle mennesker nu på 6. år og rådner op uden rettergang. Det er grotesk.
30.10-2007 | 19:27 af Frank Esmann
Til Jalte Sørensen:

Uenig. Jeg ville foretrække en anden reaktion, denne:

Statsministeren burdefordømme (ikke bare "tage afstand fra") brugen af enhver form for tortur- eller torturlignende behandling af mennesker, som danske civile eller militære myndigheder tager til fange.

 Statsministeren bør endvidere fordømme enhver stat,som benytter sig af disse metoder.

 Endelig skal han offentligt gøre det klart, at hvis CIA ved at transportere fanger øremærket for tortur gennem dansk luftrum har forbrudt sig mod love, afgørelser eller direktiver udstedt af den danske regering er det en uacceptabel krænkelse af dansk suverænitet.

  Han bør endelig, og meget gerne i samme åndedrag, gøre klart, at den dansken regering ikke bare er imod tortur som defi8neret i Geneve-konventionerne men også den "tortur light" som de amerikanske myndigheder pt. benytter sig af.

   Jeg nærer naturligvis ikke det fjerneste håb om, at statsministeren vil følge dette råd.
 
02.11-2007 | 14:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.11-2007 | 15:36 af Karin Bennedsen
@Frank Esmann

Det undrer mig lidt, at du ikke også nævner danske politikeres accept af, at PET ønsker at samarbejde med efterretningsvæsner i Mellemøsten og Nordafrika, der er kendt for at bruge tortur under afhøring af mistænkte.

For slet ikke at tale om de indrømmelser, som PET er kommet med om, at et sådant samarbejde allerede har været brugt i nogle tilfælde.

Information har idag en artikle af journalist ved Independence, Leonard Doyle, hvor man bl.a. kan læse om den af CIA anvendte torturform Waterboarding:

"Waterboarding foregår ved at man binder den person man afhører til et bræt, mens man tvinger vand ned i hans lunger gennem et stykke klæde der dækker hans ansigt. Under processen tvinger man ham til at holde munden åben. Ifølge Nance (rådgiver på terrorområdet for de amerikanske ministerier for indenrigssikkerhed, specialopgaver og efterretning, min tilføjelse) er der i praksis tale om en form for slowmotion-kvælning.

Et offer vil typisk gå i panik mens vandet fylder hans lunger. "Hvor meget man skal drukne," skrev han i en artikel i Small Wars Journal, "afhænger af det ønskede resultat og den pågældendes stædighed."

"Et hold af læger holder øje med mængden af vand der indtages, og de fysiologiske tegn der viser sig når drukneeffekten går fra smertefuld psykologisk oplevelse til skræmmende, kvælende straf og til den endelige dødsspiral. For den udenforstående er det grusomt at overvære."

Det er forbudt for hæren at bruge denne form for tortur, men ikke for CIA.

http://information.dk/149548
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl