Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Myten om privatiseringens lyksaligheder

31. marts 2011 09:04
Visninger  [416 ]   Debat  [11 ]

Der er blevet opbygget en meget stærk myte om privatiseringens lyksaligheder. Fundamentet for denne myte opstod i starten af 1980’erne, da en neoliberal bølge skyllede ind over den vestlige verden med Ronald Reagan og Margaret Thatcher som de væsentligste politiske repræsentanter. Herhjemme repræsenterede Poul Schlüter og de skiftende borgerlige regeringer i 1980’erne samme tendens.

Desværre overlevede myten om privatiseringens lyksaligheder 1980’erne. Ganske ukritisk købte man historien om at privat altid er bedst, og at offentlig ledelse kun er god, hvis den efterligner den måde, man leder en privat virksomhed på. Denne tankegangs ”succes” kender vi efterhånden ret godt. DSB, TDC, Post Danmark og de forskellige forsyningsselskaber er gode eksempler på hvordan gode og velfungerende offentlige institutioner er blevet ødelagt af privatiseringsbestræbelser og bundlinjefokusering – uden, at det har givet de ønskede resultater. Servicen forringes og de tyndt befolkede områder svigtes.

Det kan derfor ikke undre, at man i Holland og Tyskland er begyndt at afprivatisere. Alt andet er simpelthen en dårlig forretning. 

Herhjemme har udliciteringen af beskæftigelsesindsatsen til private aktører gjort denne indsats dobbelt så dyr, som den ville have været i offentligt regi. Og i foråret trådte den konservative økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen frem og fortrød salget og dermed privatiseringen af en række offentlige virksomheder.

Troen på privatiseringens og udliciteringens lyksaligheder er ikke drevet af økonomisk fornuft, men af en ideologisk tro på, at det private altid er bedre end det offentlige. Men i sidste ende er privatiseringen også et angreb på tanken om, at der er nogle ting i samfundet vi bedst løser i fællesskab og under demokratisk kontrol. Derfor er det vigtigt, at vi får taget et opgør med myten om privatiseringens lyksaligheder.

Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
31.03-2011 | 09:17 af Lars Nunnegaard
Enig. Den debat er væsentlig.
anbefalet.
 
 
31.03-2011 | 10:24 af Carl Nielsen
Hr. Paw Amdisen, når du ser sådan på privatisering, kan du så forklare mig hvorfor du er en del af SF, og via det går ind for EU's tvangs udlicitering og privatisering ?
 
 
31.03-2011 | 18:08 af Paw Amdisen
Carl - du bliver nødt til at foreklare mig hvordan det er SF via EU går ind for tvangsudlicitering og -privatisering. Jeg er som beskrevet ovenfor modstander af privatiseringsbølgen - og det uanset om det er regeringen eller et europæisk flertal, der står for den. Eller som i Horsens lokalpolitisk, hvor vi har et socialdemokratisk borgmester (og KL-formand!), der bakker op om privatisering af kommunal velfærd.
 
 
31.03-2011 | 18:42 af Carl Nielsen
Først, tak fordi du gider at svare på din blog, det er vi ikke vante med her på avisen.dk, hvorfor mit kommentar til dig også var noget kras og forudindtaget. Det håber og fornemmer jeg du ser igennem fingre med.

Du spørger om hvordan jeg kan sammenkæde udlicitering, privatisering, EU og SF med hinanden, og mit svar er ganske enkelt, det ligger i EU's grundsubstans. Ideen om varernes og tjenesteydelsernes fri bevægelighed over nationalgrænserne, har jo betydet at vi som nation har omdefineret begrebet ”en offentlig sektor”, fra at være et autonomt nationalt styrbar foranstaltning, til at være en europæisk-designet-systembeskrivelse af samme, med alle de mangler og fejl det indebærer.

Nyrup-Jelved var de store systembeskrivelsesarkitekter, hvor VK nu blot drejer og trykker på de knapper og skruer som Nyrup-Jelved efterlod. Og nu har vi så set at i, SF er hoppet med på vognen.

Er i ikke længere eksponent for den halvdel af befolkningen som befandt sig bedst i det offentlige arbejdsmarked, hvor konkurrancen ikke var drivkraften, eller er i kun fortalere for liberaløkonomisk tankegang, der ikke ser andre mennesker end de konkurrenende.
 
 
01.04-2011 | 09:54 af Paw Amdisen
Hej Carl,

tak for din uddybning. Jeg tror nu ikke tingene står helt så slemt til, som du skriver. Du vil i den grad kunne se forskel i forhold til den offentlige sektor, når vi får en ny regering efter et kommende valg - det er jeg overbevist om. Det er klart, at der er forskellige grader af skepsis i forhold udlicitering og privatisering i både S og SF internt, men tilhørende den absolut skeptiske fløj, hvad angår udlicitering af kernevelfærden vil jeg da i høj grad kæmpe for, at det er den linje, der bliver forfulgt efter et regeringsskifte. Jeg fornemmer da også, at der er høj grad af opbakning til dette synspunkt i de respektive partier.

Hvad angår EU, så er mit syn på den sag, at der ikke er noget galt med tanken om europæisk samarbejde og fællesskab, men at der ofte er problemer med den politik, der føres og bliver formuleret i EU-regi. Dette har dels noget at gøre med, at venstrefløjen desværre ikke er alt for godt repræsenteret i EU-parlamentet (endnu) og at selve opbygningen af EU, hvor meget af magten er henlagt til mindre demokratiske fora - ministerråd, kommision etc. - lider af demokratisk underskud. Jeg tænker bare i den forbindelse, at det gælder om at demokratisere og ændre EU indefra, så EU bliver et demokratisk system på linje med folketinget. Og folketinget melder vi os jo ikke ud af, selvom vi er uenige i mange af de beslutninger og prioriteringer, der foregår der for tiden!
 
 
01.04-2011 | 12:44 af Carl Nielsen
Jeg bliver bestemt ikke rolig af det du skriver, for det ser fuldstændig ud som om den ene hånd ikke ved hvad den anden gør, og at det nærmest er ligegyldig, bare taburetterne er der til levebrødspolitikerne.

Som jeg læser dit oplæg og kommentar, så ønsker du noget andet end det du gør, og hvad kan vi bruge det til. Du ønsker demokrati, men det parti du repræsenterer går direkte imod grundloven og skider på befolkningens stemme. Du kan ikke lide udlicitering og privatisering, alligevel går du ind for et EU, der fordrer udlicitering og privatisering af den offentlige sektor, hvor vi bare kan vente på at kapitalfonde har udsuget alt det vi havde opbygget som nation, og dermed totalt være prisgivet kapitalen.

Jeg kan også læse på internettet at du er holdt op med at ryge, og at begivenheden er så vigtig, at vi alle kan følge med på din besværlige vej til det perfekte menneske på facebook.
Er det for at undgå at blive interneret i de rygeghettoer i har tiltænkt rygerne ? Og nu du er blevet det perfekte menneske, skal vi rygere så til at bære rygerstjerne, altså - hvis vi må forlade rygerghettoerne.

Når i nu skal igang med det næste projekt - de overvægtige, så vendt lige med at implementere begrebet fedtrelaterede sygdomme, for ellers risikerer i bare at ødelægge jeres manipulation over for rygere, da implementeringen af begrebet fedtrelaterede sygdomme, på samme måde som rygerelaterede sygdomme, vil får skyld for alle dødsfald, og så er det jo pludselig ufarligt at ryge, for vi dør jo af fedtrelaterede sygdomme.

Det er tydelig for mig at jeg som pensionist og ryger kommer til betale særdeles meget når i kommer til magten. Ikke nok med at jeg skal behandles, som var jeg jøde under Hitlers Tyskland, det er fanme også mig, der i form at ublu tobaksafgift, skal betale mest til det offentlige rum, jeg ikke er velkommen i.

Vor herre bevare os !
 
 
04.04-2011 | 10:50 af Paw Amdisen
Jeg havde håbet, at vi kunne diskutere på et nogenlunde sagligt og argumenterende grundlag, men det er vist bedst bare at konstatere, at derer nogle ting, vi er meget uenige om.
 
 
31.03-2011 | 18:10 af Paw Amdisen
Og tak for anbefalingen, Lars.
 
 
01.04-2011 | 13:01 af Martin Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
01.04-2011 | 13:07 af Martin Kjeldsen
Den grundliggende myte er jo lige præcis den, at vækst i et samfund udelukkende betyder vækst i den private sektor. Denne myte er så sejlivet, at den meget sjældent kommer til diskussion.

Én af årsagerne til dette er manglende politisk neutralitet hos mediernes foretrukne økonomiske eksperter. Det er groft sagt kun økonomer med markant politiske tilhørsforhold, der bliver hentet ind, når der skal vægt bag ordene. Desværre vælger disse eksperter kun at medtage bestemte variabler i deres begregninger og udelukke andre - af ideologiske og politiske årsager, henholdsvis til venstre eller til højre for midten af dansk politik. Dette gør det ekstremt svært for os almindeligt dødelige at danne os et fuldt og helt billede.

Denne "vane" betyder beklageligvis, at når der fra tid til anden dukker fuldstændigt neutrale ansigter op i billedet, som forsøger at trække økonomien ud af det politiske morads og behandle den neutralt og objektivt, så får de øjeblikkeligt skudt i skoene, at de taler den ene eller den anden bloks sag. Dette er langt fra altid tilfældet.

Den eneste årsag til myten om vækst i den private sektor som eneste vej ud af krisen er den fremtrædende holdning hos borgerlige økonomer, at skat og skattestigninger er det værste af alt tænkeligt. Uanset hvor vedholdende de liberale økonomer er i deres påstande om det modsatte, så er og bliver denne påstand teoretisk begrundet, og det empiriske grundlag er ekstremt skrøbeligt .
 
 
04.04-2011 | 10:47 af Paw Amdisen
Hej Martin,

det er jeg meget enig med dig i. Den samfundsøkonomiske debat er og har i mange år været præget af liberale økonomer. Det er eksempelvis meget svært at finde økonomiske ekspertudtalelser i de gængse medier, der understøtter en mere "interventionistisk" tilgang til samfundsøkonomien, selvom de naturligvis findes - også på universiteterne.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl

Jeg er organiseret folkesocialist, byrådsmedlem for SF i Horsens Kommune og folketingskandidat for SF i Horsens-kredsen. På denne blog vil jeg gerne diskutere politik.

Indlæg | 13 | 6.762 | 7
Siden | 31. marts 2011 09:01
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites