Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

"Min Gud - Hvorfor har du forladt mig"?

18. maj 2008 09:19
Visninger  [1916 ]   Debat  [89 ]

Hvorhen, skal jeg sende mit brev?

 

Lørdag morgen fik jeg mit brev retur.

Jeg havde ellers skrevet et langt brev til Gud og bedt ham om hjælp. Jeg kan ikke finde ud af det længere. Hvem skal jeg tro på? Hvem har ret? Hvorfor siger de så mange forskellige ting? Altsammen kan jo ikke være sandt.

 

”Kære Gud, hvad vil du sige os?” Hvem skal vi tro på?

 

I Biblen skrev Matthæus:

”Fader vor. Du - som bor i himlene, komme dit rige......

 

Men i Avisen.dk skriver Jomfru5:

Nazisternes rige vender tilbage”

 

Og i Avisen.dk skriver Svend-Erik-Kedelig:

Kalifatet kommer...

 

Det nyeste jeg har hørt er, at Dansk Folkeparti, (Søren Krarup, Langballe og dem der), vil tvinge Anders Fogh til at smide Birthe Rønn ud, og lave en ny kirkelov så præsterne i Statskirken fremover skal bede:

 

”Vor Moder Pia, Du - som bor i himlene, komme dit rige....

 

Men, kære Gud, Kan det passe? Hvem jeg skal tro på? Er det bloggerne eller Mattæus?

 

Kærlig hilsen Nemesis.

 

 

Desværre fik jeg mit brev retur. Hvad er årsagen?

Er Gud allerede flyttet ud af Himlene? Har Pia smidt ham ud? Gud var jo palæstinenserjøde. Eller er det postvæsnet, der bare klokker i det?

 

Er rygterne rigtige? Kan jeg sende brevet til Pia?  - Er hun flyttet i Himlene? Hvis Pia sidder i Himlene, er der næppe plads til Gud – hvor er han så? Hvor skal han bo fremover? – for der er næppe plads til en bytter, der er ikke plads til flere Guder i Folketinget.

 

God week end til jer alle. I er alle rettroende. Glæd jer, Gud har skabt lyset til os alle. En go dag venter jer. Den kan hverken Søren Krarup eller Pia og tosserne lave om på – Brug gerne dagen i dag til lidt reflektion – og husk det nu. Der er gudstjeneste på P1, kl. 10.00.

Vi har vores Kirkeminister endnu – men tro mig – Nyd hende – Fanden, Pia og Søren tar hende snart.

Kærlig hilsen Nemesis.

God Søndag til jer alle. Og kære venner - I er alle rettroende – Selv Jomfru5 og Antimuslimtossen har glæde af Guds lys.

Del på Facebook
18.05-2008 | 09:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 09:47 af Nemesis
Kære Poul.

Ja, jeg er enig. Det er en finurlig verden, vi lever i, men jeg kan ikke altid finde ud af, om det er nisserne, guderne eller vores fantasier, der får det hele til at flimre og at gøre livet så forbandet farligt at leve. =O)
 
 
18.05-2008 | 09:57 af Steen Hansen
Hi

Du vil ikke önske dig GUDS rige på jorden, idet såfremt GUD skabte liv - må altså universet väre dödt for organismer, svarende til "de kendte" i vores univers. GUD skabte jo LIV.

Så når du tilspörger GUD om manglen på liv, frodighed og mangfoldighed, har du begået den synd, at glemme GUD i dig selv.

Omvendt kunne spörges, hvorfor träet har så mange blade. Det var da meget nemmere, at der bare var éet stort.

Venlig hilsen

Stenus
 
 
18.05-2008 | 10:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:09 af Nemesis
Kære Stenus.

Tak for dit resonnement. Begavet.

Meeen, måske er det troen på "at med gud i migselv" - "Gudskabt" - "ansvarsfri" - der til tider, forhindre os i, at tænke os om?

At der er mange blade, behøver jo ikke nødvendigvis, at opfattes som om - "mit blad - jeg - er bedre end de andre".

Måske, skulle han istedet hav skabt ene åkander. Kan han have begået en fejl?
 
 
18.05-2008 | 10:22 af Nemesis
Du dejlige itzak.

Jamen den gode gud, har da vist kikset på flere punkter så. Måske har han ikke kunnet se 80 år ind i fremtiden? Det er jo heller ikke alle beskåret.

Men er det så Pias rige der kommer? Eller er det Guds rige? Ligger vi som vi reder, eller høster vi som vi sår?

Vi stjal vores Gud fra Jøderne - kan vi ikke bare finde en ny? - Er det ikke den samme kulturarv? Er det ikke den samme gud? Hvor ligger den syvende himmel, måske har jeg skrevet forkert adresse på mit brev, og så forstår jeg bedre jeg får det retur? Ikke for alle - men for de fleste gælder det, at om fremtiden kan vi kun spå. måske skulle vi frygte den lidt mindre, men glæde os over, at vi fleste har gjort den erfaring, jo mindre du slår din nabo, jo mindre skræmt er han, og jo mindre slår han igen.

Så, kære itzak - måske skulle vi frem for at bombe dem, prøve at hjælpe dem der ikke har det så nemt som vi selv. Kan du ikke forestille dig den mulighed?
 
 
18.05-2008 | 10:23 af Nemesis
@ jenni

Yes, det skulle ikke undre mig. Det har gjort det før. Mon ikke de kan lære det?
 
 
18.05-2008 | 10:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:26 af Lars Nunnegaard
Jenni.

Ja post danmark! :)
 
 
18.05-2008 | 10:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:32 af Holger Ivar Poulsen
Verden er en jammerdal.

Det drejer sig ikke om hvem der er bekender sig som kristne, muslimer, jøder eller andre. Det drejer sig om, at være budbringere i handling som i ord, og bringe Guds vilje ned på jorden, bringe Guds lys ned i verdens åndelige mørke. Dette gør vi ved at elske vor næste - helt uforbeholdent! - Den jeg elsker, hader mig ikke! - Og den der hader mig, vil jeg elske!

Det hele er meget enkelt: vil vi have fællesskab, så må vi holde af hverandre.
 
 
18.05-2008 | 10:34 af Nemesis
Kære Poul.

Du er jo et dejligt menneske. Du er tillidsvækkende og en god coach. Jeg tror, du ret.

Jeg har også dage der går bedre end andre. Jeg tror, at det er godt for alle, at have - et kunne se en positiv mening med livet, og at få plads til at være sig selv, og ikke altid skulle vente på at høre, hvad alle andre synes, at jeg skal gøre.

Må jeg tolke det sådan, at en god hobby ikke nødvendigvis består i, at synes at alle andre, skal have den samme hobby, men at man også kan glæde sig over forskelligheden?
 
 
18.05-2008 | 10:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:38 af Nemesis
Men kære Itzak - er det ikke sådan - at jyder OGSÅ er danskere, at fynboer OGSÅ er danskere, at sjællændere OGSÅ er danskere og at de første jøder - i mange, mange hundrede år - OGSÅ hørte til blandt de palæstinensisk stammefolk?

Ser du forskellen?
 
 
18.05-2008 | 10:41 af Steen Hansen
@Nemesis

Tak for dit svar. Efter min grineflip (åkander) - vil ja da lige tilföje, at åkanderne ikke ville väre så flotte, såfremt der intet vand var, hvorpå og hvorfra de kunne "lyse".

Selvfölgelig har de "rod" på bunden - så der er mange faktorer, der ligger til grund for "lyset".

Altså det ene forudsätter det andet for at kunne fremstå i "lyset".

Venlig hilsen

Stenus
 
 
18.05-2008 | 10:43 af Nemesis
Kære kloge Poul.

Jeg er atter enig med dig. Vi glemmer os selv i troen på det guddommelige. Også jeg, synes det handler om menneskelig oplysning. Og en dag langt der ude i fremtiden, kunne vi så måske lære at leve "med os" - men, Poul - indtil da, må vi jo leve i undren og refelktion over, hvor forskelligt vi tænker og gebærder os. Vi er nogle løjerlige størrelser - alle sammen.
 
 
18.05-2008 | 10:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:50 af Nemesis
Men søde dejlige Itzak - vi skal måske lære af vore fejl - lære at gøre det bedre, hvis vi kikser i første forsøg.

jeg har forstået at vi bomber os selv?

Vore soldater i Irak og Afganistan skydes og skyder sig selv.  Tænk, hvis de var blevet herhjemme, vil mange liv være sparret - og hvis vi vil ned og skyde til måls efter afganerne, kunne vi jo sende søren krarup og hans medløbere. Vi kunne privatisere hæren, og bruge de udsendte soldater herhejmme til at opbygge et klogt velfærdssamfund.

Der er ikke megen logik i af mene - at jo længere vi sender vore troppe ud i verden - jo bedre bliver den? Vi har prøvet det mange gange før - og vi har ALTID TAbt vore tossede krige. ALTID.
 
 
18.05-2008 | 10:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 10:59 af Nemesis
Søde menneske Itzak.

Jøderne er jo mange forskellige typer mennesker. Men jødedommen - den du og jeg kulturelt har arvet, men udspring i Moseseloven er blevet "udviklet" i palæstina. Lille søde menneske, israel eksisterede jo ikke. Kristendommen blev til blandt arabere - de ældste kristne er fra Ægypten, Irak og Palæstina.

Abraham, Isak og Jakob er forfærdrene til dem alle (os) - hvis du læser Toraen, de kristne og muslimske evangelier.

Kære Itzak - du må ikke starte din religionstænknings tilblivelsen - med Søren Krarup.
 
 
18.05-2008 | 11:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:11 af Nemesis
Kære Poul - jeg er meget enig. Det er dejligt at vi kan tænke og filosofere over livets mangfoldighed og tilblivelse - både de skabte og menneskeskabte - den værende og skabte - alt det eksisterende - Kunst kultur sport.

Men desværre går der ged i det af og til - når nogen gerne vil dikterer "god" kunst, "God" sport, "god" kultur, - "God" religion.

Det er ikke godt - det er som når hooligans vil styre kampens udfald.

Og kære Poul - vi har længe haft for mange hooligans og politiske. Der er tabt for mange mennesker i kampen for at gøre dem bedre.

Og - desværre ligger det dybt i den kristne tro - at drage ud i verden, og "gøre alle folk til MINE diciple idet I døber dem i faderens, sønnens og helligåndens navn..." - Eller hug hovedet af dem!

Ja, men lad os håbe det. Jeg er bange for, at det teknokratiske menneskesyn vil leve i mange mange generationer endnu - men, Poul - fremtiden starter jo altid om et øjeblik - så jeg er også enig
 
 
18.05-2008 | 11:18 af Ove Nielsen
18. maj 2008 10:28 af Itzak

Gud var Israeler, ikke palæstinenser !.

-------------------------------

hvem Gud er - ved du det ?

Så ved du mere end andre - interesant

mvg  Confucius
 
 
18.05-2008 | 11:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:21 af Henriette
Som Jesus sagde: Elsk jeres fjender, velsign dem, som forbander jer, gør godt imod dem, der hader jer og bed for dem, som forfølger jer....

Den sandhed at alle mennesker er skabt lige burde være selvindlysende. Al tale om "os" og "dem" er uretfærdig. Den slags (race)skel fordrejer sjælen og lemlæster personligheden. Det giver den, der opretholder udelukkelsen af "dem", en falsk fornemmelse af mereværd  - med en deraf manglende evne til at opfatte "dem" som menneskelige væsener - og dem, det går ud over, en falsk fornemmelse af mindreværd. Et "jeg-du" i den menneskelige udveksling, ender med at blive til et "jeg-det". Mennesker nedvurderes til tingsstatus.

Gud har skabt alt, men skabte ikke mennesket færdigt. Gud tildelte os således muligheden for selv at afslutte det guddommelige værk, i den forstand at han dømte os til den frihed det er at skabe os selv. Det er handlingen, der definerer mennesket.

Det kan således hænde, at man behandler andre respektfuldt og menneskeligt, men alligevel kun mødes med forfølgelse, udnyttelse og chikane. Såmænd. Men i det mindste kan vi regne med respekt fra mindst én person: nemlig os selv. Når vi undlader at behandle andre som ting, nægter vi at gøre slagteri af vores samvittighed...
 
18.05-2008 | 11:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:30 af Nemesis
Kære dejlige og altid velbegrundende Shansen.

Jamne hvis Gud ikke findes, er det måske derfor jeg fik mit brev tilbage? Men hvorfor er der så alt det bøvl med, at nogle er jøder og andre er muhammedanere og kristne og - og - og - og alle de andre.

Hvis Gud ikke findes, hvorfor har vi så betalt millioner af kroner for at uddanne Søren Krarup og Jesper langballe til at være præster????

Er du sikker søde Shansen? Findes han ikke?

Og, jeg er meget og helt og aldelse ening med dig.

"Du er skabte af stjernerene støv" - Vores dejlige store fysiker Martin Knudsen holdt for nogle år siden en foredragsrække om universet og vor egen tilblivelse.

Jeg er også enig, at de gamle historier - og så vor egen mytologi er spændende at læse og forstå. Det kan ikke være mere spændende. Og når man for alvor flyver med Darwin og filosoferer lidt over skabelsesteorierne, vokser man.

Meeen, desværre går vi alligevel afte galt af hinanden. Tro på (min) gud eller dø, ligger som et tungt åg over den menneskelige tolerence. Vi slår dem gerne ihjel - for at redde dem.

Det er lidt en skam - for dem det går ud over - og det er MEGET en selvmodsigelse mod grundtanken i de fleste religioner.

Men pyt - vi uddanner nogle flere præster - så bliver det nok lættere at forstå. Den globale verden har aldrig tidligere uddannet så mange "lærde" "skriftkloge" "imamer" "præster" som det sker i dag.

Og selv om de aller er lavet af stjernestøv - synes det som om de er blæst ned på jorden fra hvert sit hjørne af verdensrummet - alle sammen - fra sin vinkel. =O)
 
 
18.05-2008 | 11:39 af Henriette
Itzak, så længe dine udsagn er tilpas beriget med vås, er de dig vel undt.

Ideen om at Gud skulle have udvalgt sig et bestemt folk blandt hele menneskeheden, forekommer mig lige så latterlig som at antage, at han går med nissehue eller foretrækker cacaomælk frem for vand.

Skulle Herren have en forkærlighed for et bestemt folk, så må det skyldes, at han er dårligt orienteret - hvilket jeg også er bange for er tilfældet med dig....
 
18.05-2008 | 11:42 af Ove Nielsen
Kære Nemesis

Det er ikke sådan med mennesker´s vilje

Citat :

"Men desværre går der ged i det af og til - når nogen gerne vil dikterer "god" kunst, "God" sport, "god" kultur, - "God" religion.

Det er ikke godt - det er som når hooligans vil styre kampens udfald."

Det er jeg rimeligt enig i og jeg tror ejheller på  "god smag" - som sådan.

Det ensidige (f.eks hooligans) - føler sig ofte som "bedre"

Det "gode" (f.eks.retskafne borgere) føler sig ofte "bedre"

"den rette tro"  - det uanset tro eller ikke tro - mener "at vide"

ofte "er" de som en fælles "væren"  - "hooligans"

Det uanset opførsel - da de ofte vil "styre" -hvor styre er "væren" i det "bedre"

Det igen uanset om hvad man så end tror på religiøst -ikke religiøst

mvh  Confucius
 
 
18.05-2008 | 11:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:42 af Nemesis
Jamen du søde dejlige Itzak.

Jahve - udvalgte jo sin stamme.

Guds land er jo Amerika, som du sikkert også ved, så måske er de kommet lidt på afveje.

Jeg huske nu ikke, at gud talte om race - jeg gætter på, at det er en tilsnigelse - måske har du ret. Den Menneskelige Race.

Der kan være svært at forstå forskellen mellem de mange tilbageværende religioner der blev skabt og så dagens lys i Palæstina. Der er fortsat mange, og der skabes fortsat nye - og alle udspringer af nøjagtigt det samme "FANTASIEN" - og ofte båret af fantaster. Et langet udviklingsforløb. Og alle er jo troende og som Shansen skriver alle er jo skabt - at fantasifuldt stjernestøv. Og gode ven - også du. Lige netop det, gør dig til det fantastiske menneske du er. Unik - og dejlig.
 
 
18.05-2008 | 11:48 af Nemesis
Kære confusius. Jeg tror jeg er enig. Jeg "hører" du er efter mig - men jeg er enig med dig.

kommunikation er en svær en, og den lettes næppe af foregå i dette "luftige elektroniske medie" - som jo også blot bæres af stjernestøv - og vores energi. =O) Meeeen, vi har det ikke så nemt, når vi må nuacerer vore syn, vor tro på, vore fantasier.

Men Confusius - jeg tror, jeg er enig med dig.
 
 
18.05-2008 | 11:50 af Ove Nielsen
Kære Shansen

"Gud findes ikke"

så spørger jeg venligt ved og kan du påvise det ?

sansynlighed :

Citat

"konstruktionen af et gud er blot en ur-forklaring på hvordan livet opstod her på jorden."

som sådan er jeg slet ikke så uenig

Dog afholder jeg mig fra en sådan påstand - som din

At jeg selv mener gud ikke er til - der er vi så enige

Dette er dog så bare en mening - da jeg ikke kan afvise/bevise dette

"At tro" er ikke lig med "at vide"  - ergo så kan  "gud" saktens eksistere.

mvh  confucius
 
 
18.05-2008 | 11:51 af Nemesis
Kære Poul - du er dejlig - Jeg er enig med dig. (Måske er det samtidig derfor, at jeg synes, at du er dejlig)
 
 
18.05-2008 | 11:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 11:56 af Ove Nielsen
Se Nemesis du dejlige menneske

"at være enige"

Dette er et "godt" udgangspunkt - i "at syntes"

det kan iagtages i adskillige tilfælde

mvh  Confucius
 
 
18.05-2008 | 11:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:02 af Nemesis
@ kære Henriette. Kloge ord - menneskeligt kloge ord og stor indsigt. Du gør mig glad.

Jeg synes bestem, at du har ret, og jeg har det ganske svært med "dem - os". De andre gør kun sjældent det rigtige.

Det mystiske er imidlertid, at vi oftere og oftere - trods voksende velstand - trods vores fornemmelse af øget og forbedret viden - fortsat øget indsigt - i stigende grad taler om "vi" - og "de andre".

Hvad sker der? Hvad er det for nogle tossede og irrationelle mekanismer? Jeg håber ikke, at det er udtryk for en voksende indsigt, det ville være fatalt for den fortsatte menneskelige udvikling.

Hvorfor har mennesket ikke forlængst lærst sig en kollektiv medmenneskelig forståelse hvor frihed til tro, tænkning, mening får lov, at være i højsædet?

Vi har de seneste år brugt oceaner af timer på at drøfte grundlovssikrede rettigheder for den enkelte borger. Men sideløbende strakker flertallet igen og igen "ensretningsskruen".

Hvad er det for en logik?????? Den er jo ud i hampen tosset.
 
 
18.05-2008 | 12:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:19 af Nemesis
Kære Itzak.

Hvilken?

Den der ligger i Sydhavnen eller på Frederiksberg
 
 
18.05-2008 | 12:25 af Erik Willumsgaard
Længe opfattede jeg mig selv som én blandt Guds udvalgte folk, for vi lærte jo i bibelhistorie i den stråtækte, at jyderne var Guds udvalgte folk.

Men jeg blev desværre senere belært om, at jeg måtte have hørt fejl. Og så kunne det hele altså også være ligemeget!
 
 
18.05-2008 | 12:28 af Nemesis
Kære confusius.

Jeg synes, du har ret igen. Jeg holder af dine kommentarer. Jeg tror ikke, der findes noget lettere i denne verden, end at tale sig bort fra hinanden. Vi er desværre rigtigt gode til det.

Indrømmet, det kan være sjovt - meeen, kære confusius, til de fleste tider, når man vist en smule længere, hvis man vil prøve at forstå. også det svære - også det skæve, og det der bider.

Jeg gætter - og jeg kan kun gætte - sådan tror jeg også, at både Jomfruen og Itzak har det. =O)

De er jo begge en del af vores fællesliv - og måske fælles forståelse.

Jeg tror på mennesker mere end på guder - men også det, kan jo give anledning til panderynker og bekymring. Og ind imellem, kan det være svært at beholde bekymringen i sig. =O)

Du er dejlig - og din vedholdende ret til undren - gør dig kompetent.
 
 
18.05-2008 | 12:31 af Nemesis
Kære Erik - som du hørte jeg det også. Det var en god tid.

Siden har vi lært noget andet. Jeg tror, at det er det, som også kaldes "erfaring"
 
 
18.05-2008 | 12:38 af Nemesis
Lille søde Jomfru.

Tidligt lærer barnet at skelne mellem sig og sin mor. Du og jeg. Først meget sent lærer barnet, at hun også kan være en dum mokke.

Senere igen - ofte efter puperten falder brikkerne igen på plads. At være du og jeg - at være dem og os - behøver ikke at være en trussel. Sådan er det ikke, for de mange, der kommer heldigt igennem barndommen og puperteten.

Desværre kan vi i samfundet skabe mange frustrationer, når vi som mor, Pia, Søren Krarup, mener sig kåret til at fortælle "de andre" - at de ikke er gode nok, hvis de ikke gør som "de skal".
 
 
18.05-2008 | 12:39 af Ove Nielsen
Du dejlige nemesis

du skriver - Citat

"Jeg "hører" du er efter mig"

Lad mig da venligt spørge -hvor "hører" du det ?

Jeg er ikke "efter" nogen - som sådan

Det uanset hvad man så mener om mig

Det er ikke min intention - at det kunne opfattes således - af andre - se det er jeg klar over og erkender.

At det kan opfattes således gør det dog ikke til sandt af den grund alene.

Ang. "ensretningsskruen"

den er at finde i det "ensidige" jeg omtaler i denne komm.

hvor "det gode" "det bedre"  ofte er - ensidigt

"se" venligt "dybere" i denne min komm.

jeg mener såmænd den åbner for(peger på) mulige årsag(er) på dette fænomen.

Citat :

"Men sideløbende strækker flertallet igen og igen "ensretningsskruen"."

og der er jeg således enig med dig i dette

Citat :

"Hvad er det for en logik?????? Den er jo ud i hampen tosset."

mvh  Confucius
 
 
18.05-2008 | 12:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 12:48 af Erik Willumsgaard
Det kan jo også være, at andre har hørt forkert, f.eks. dem, der skrev Biblen. For måske mente Gud oprindeligt, at det VAR jyderne og ikke jøderne, der var hans udvalgte folk!
 
 
18.05-2008 | 12:48 af Nemesis
Kære Holger Ivar Poulsen.

Tak for din begavede kommentarer. Undskyld mig, jeg så den ikke før nu. Jeg er meget enig med dig.

Flot skrevet, og hvor har du ret.

Pudsigt er det, at jeg tror, at jeg har samme begreb om min næste, som du.

På det seneste har jeg hørt "min næste" kun en min allernærmeste familie - og kun hvis den er pære dansk og bor nord for grænsen ved Kruså.
 
 
18.05-2008 | 12:49 af Ove Nielsen
Lille søde Jomfru

"Livet leves forlæns men læres baglæns"

kan du således se Nemesis pointe ?

mvh  confucius
 
 
18.05-2008 | 12:55 af Ove Nielsen
18. maj 2008 12:48 af   Jomfru5

@Nemesis

Andre behøver ikke at være en trussel.

Men de kan være det.

------------

Så ganske rigtigt - mener jeg

Således vil jeg så sige til den kære jomfru5

Se du lille søde dejlige jomfru

Det hele starter med en selv i "er/kan værre"

Dette afhænger af det "kognitive" i mennesketes opfattelse af "hvad er hvad"

Dermed ment -om noget "er/kan være" - en evt fare

Det afhænger af "øjnene" der ser - i denne sammenhæng - også dine øjne.

mvh  confucius
 
 
18.05-2008 | 12:58 af Nemesis
Kære Confusius. Tak for dine kommentarer. Du er jo bare dejlig.

Det svære er jo - kan jo være - om det jeg skriver "høres"?

Sandheden - hvad er det/den? -

Er det/den det sagte? - eller er den/det hørte?

Det er jo - måske desværre - måske ikke - så enkelt at finde ud af. Det kan ikke måles,den kan ikke vejes, den kan ikke ses - og dog, kan vi den næsten alle. Hos nogle af os, kan den end ikke bringes til tvivl - ooooggggeee, jeg har jo sagt det mange, mange gange.

Kommnunikation er let - alle I andre skal bare lytte.

Kommunikatione er svært - hvis man er én af alle de andre =O)

kære Confusius - det er da logik. =O)
 
 
18.05-2008 | 13:08 af Nemesis
Kære Confusius - jeg er igen enig med dig. Det afhænger af øjne der ser - og ørerne der hører.

Meeen, hvem ret.

Er det maleren der maler månen? - eller er det barnet, der ser maleriet, og glad siger til sin mor: "Jeg har set et billede af en kæmpe stor run ost".

Kære confucius - du og jeg, som end ikke er involveret i dette lille eksperiment, ved bedre.

Det er hverken en måne - ejheller en ost, de to er betaget af. Vi to - du og jeg - ser noget andet. Meeen, det gør os ikke nødvendigvis klogere. er vi livserfarne nok - og i det "venlige hjørne" - retter vi ikke på de to oplevelser, men tænker.

Hvor er det dejligt, at vore liv har så mange facetter. Lad os nyde det =O)
 
 
18.05-2008 | 13:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 13:27 af Nemesis
Kære Erik Willumsgaard.

Du glade - sikke en pointe. Den er bare go. Jeg tror du har ret. Det var Jyderne. Helt klart, sådan må det have været.
 
 
18.05-2008 | 13:31 af Nemesis
Og søde lille Jomfru5.

Han var nu ikke helt almindelig ham Gud. Jeg tror nu godt han havde sans for den jyske kvalitet. Han har vist også selv skabt dem?

Ihvertfald kræver det en vis indsigt at skabe så prægtige mennesker. Kan det mon være jyderne selv?
 
 
18.05-2008 | 14:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:31 af Nanette Andersen
Nemesis. Du er et af de mest tålmodige mennesker jeg længe har set blogge!! Jeg ved ikke om jeg kunne være så pædagogisk som dig...

Solskin til dig (Guds lys? he he)
 
 
18.05-2008 | 15:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 15:41 af leon lerche
Kære. Nemesis. Gud findes og Gud tilgiver alle, jeg kan jo bare sige husk din barne-tro, hilsen fra. Leon, som tror og ingen, kan får mig til at entre min holdning, men smilet og humøret, det vil i få hele bandten.
 
 
18.05-2008 | 16:00 af Ove Nielsen
18. maj 2008 12:47 af   Shansen  

Kære shansen

jeg var blot lidt venligt "drilleagtig" og ville "provokere" lidt

Jeg forstår dig og erkender - godtager dine standpunkter

vi er jo for det meste rimeligt enige - således er jeg ejheller uenig i din komm. som sådan

Beklager dette lidt forsinkede korte svar, jeg var væk fra computeren.

mvh  Confucius
 
 
18.05-2008 | 17:54 af Nemesis
Kære Husvild.

Tusind tak for dine kommentarer. Du er dejlig. Du har inspireret mig. Jeg har idag plantet et nyt egtræ i min have - en stilkeg. Gode ven, jeg har palntet træet for enden af huset, hvor jeg har et godt udsyn indefra mit køkken.

Og nu skal jeg bare vande og vente til der bliver Sankt Hans Aften. Og så håber jeg, at jeg også kan "fange" mig en vildtflyvende "Sakthanstrækker".

Jeg håber dog, de fåes i mindre udgaver, ellers vælter mit træ, kan jeg se på din blog.

Som du, er jeg enig i, at der er stor forskel på palæstinenser og pfilipenser. Du er sød. =O)
 
 
18.05-2008 | 18:00 af Nemesis
@ kære Flemming.

Sådan kunne det godt hænge sammen, tror jeg. Det er tydeligt, at vi lige nu er overladt til kontrol, nedskæringer og drømmekage.

Lad os håbe, at vi igen en dag - alle kan glæde os over nye, værdige tider - og hvor der bliver plads til os alle.
 
 
18.05-2008 | 18:07 af Nemesis
Kære Nanette B. Andersen.

Dine kommentarer gør mig glad. Tusind tak for dem.

Jeg har kigget på dig. Du ser ud, som om du er et menneske, der tør kaste dig ud i livet og den store verden - og ikke alene nøjes med, at beskue de flotte velfriserede badestrande.

Livet er ikke alene sol og strand - menneskets bagsider og levevilkår kan være skræmmende. Men den viden og indsigt du bygger op i dine studier, må det ind imellem være en prøvelse at læse med her på avisen.dk.

Håber du kan lide dine studier. Du er dejlig.
 
 
18.05-2008 | 18:13 af Nemesis
Du dejlige master Leon.

Du gør mig helt rolig. Jeg blev usikker, men jeg stoler på dig, når du skriver, at gud lever.

Hvem af dem er der mest liv i, mener du?

Eller er det ligemeget?

Måske er pointen den vigtigste, at han tilgiver. Det er ihvertfald en god ting.

Meee neee. Kære leon, tror du også, at gud tilgiver Søren Krarup? Er han ikke en af de andre, som han så ofte selv udtrykker det? Eller er de andre også os og ham og næsten?
 
 
18.05-2008 | 18:16 af Nemesis
@ men søde Jomfru5.

Der står jo, at gud er i os alle. Masterleon bekræfter det.

Helt ærlig søde Jomfru, tror du så ikke også, at han er i den der jyske bondekarl? Det gik jeg og bildte mig ind.
 
 
18.05-2008 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 18:39 af Nemesis
@ Shansen. Du dejlige menneske. Jeg kan lide dig, du er vedholdende, grundig og begavet.

Jeg har et par ting, jeg vil bede dig hjælpe mig med at udrede. Ham den Gud du omtaler, er han også lavet af stjernestøv?

Og denne her er lidt værre?.

Som du sikkert husker, er det ikke alle evangelier der omtaler "Skabelsesberetningen". Markus, lukas Johannes og Mattæus er ikke enige. Meeen, hvis vi nu antager, at Gud skabte mennesket i sit billede, vil du jo sikkert være videndende om, at præstesorteSøren, betragter mennesket som ADAM. Gud skabte altså ikke ligeværdigt ADAM og EVA. Det var måske en fejl, en forglemmelse, et uheld - meeeen, det har jo haft en central betydning i kristendommens historie, og jeg hører her mange, mange år efter, at mange kristne præster fortsat ikke vil trykke de der EVA er i hånden.

Det jeg måske hellere vil spørge dig om, er imidlertid, hvis nu, Jahve, Jehova, "jeg er den jeg er" Gud, fik fumlet lidt i det. Skabte ADAM, og først for sent erkendte, at ADAM ikke kunne leve alene - tog ribbenet - og skabte EVA. Hvis nu det er sådan, så er vi to - du og jeg og alle andre jo efterkommer - meeen, der er jo EVA også?

Vi er alle efterkommere efter ADAM.

På det punkt ligner ADAM jo så østrigeren Fritzel.

Nu håber jeg så bare, at der findes "ikkereligiøse" dommere i Østrig, der ikke drager denne sammenligning. Den er uholdbar, kristen og ikke til at holde ud. Men søde Shansen, ser du også denne sammenhæng. =O)
 
 
18.05-2008 | 18:49 af Nemesis
@ kære Husvild. Du gjorde det sørme.

Så må jeg ud at finde mig en bænk. Så er jeg atter bagud. Tak for hjælpen med KOST - skolen.

Gode ven - jeg har forstørret - meget forstørret - og dog ser jeg ingen, der passer træskoene.

Enten mangler der et par - eller også er der én der gået. Meeen, stemning er der. Og det er just, hvad hele livet handler om.

Jeg vil nu nok, komme til at savne den tidligere omkrigflyvende, hatteklædte skønhed på kosten. =O)
 
 
18.05-2008 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 19:23 af Ove Nielsen
Kære Nemesis

Denne formulering - citat

"Der står jo, at gud er i os alle. Masterleon bekræfter det."

Deri er jeg enig - der mener jeg ligeledes at masterleon "bekræfter" det

Er gud og Mennesket i "virkeligheden" "et" ?

hvad er virkelighed - er det - det som "virker" ?

"mødet med gud" opstår i det enkelte menneske - mener jeg

Spørgsmålet hos mig er så - hvad er så dette -

man definerer som "gud" ?

Er det lidt ala "hønen og ægget" ?

kan ægget - komme først ?

Tillad mig at "filosofere" lidt over det -

en præmis

Hvis vi nu siger at mennesket er hønen og ægget er gud

da er mennesket skabt af det "guddomelige" - for det "guddommelige" er skabt af mennesket.

en pointe i den henseende :

"en guddommelig dom" - udføres således også ofte på jorden - af mennesker - der handler "på guds vegne"

Kikker vi på hønen og ægget og om ægget kunne komme før hønen (naturvidenskab)

Hvis vi antager  at da den første høne "skabes" da må dette være en genetisk ændring (naturvidenskab)

således kommer ægget med en (kylling/høne) så før den første høne

da vil jeg så mene at ægget - kommer først

Ser vi så på dette i min sammenligning "menneske og gud"

Da må jeg så erkende at gud kan have været her - før "jeg" - mennesket ankommer.

og kan reelt være skabt af - gud - det kan ikke afvises

ligeledes kan det være mennesket der "skaber" sig selv - i reproduktion (naturvidenskab)- der har "skabt" gud -som fenomen -dette er lige så reelt muligt - og kan ligeeledes ikke afvises - mener jeg

mvh  Confucius
 
 
18.05-2008 | 20:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 20:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 21:09 af Jannie Nielsen
Itzak

Gud var Israeler, ikke palæstinenser !.

NUL PUTTE,  men Jesus var
 
 
18.05-2008 | 21:56 af Ove Nielsen
18. maj 2008 20:13 af   Shansen  

og det min kære ven -anser jeg som et korrekt præmis

Citat : "Gud er i eder selv"

Forholdet er at betegne som personligt - det finder jeg rigtigt.

Endvidere kan jeg saktens følge din tanke i dette

citat :

"den sætning er befriende i det den fritager mig for være en del af den mere missionærende del af kristendommen"

Det er jeg enig i "det befriende" - der således "fritager"

Ansvar tilhører den/de - der handler/missionerer m.m

Ang. at være en "rigtig" kristen

Citat :

"Men  stadigvæk min ret til at være en "rigtig" kristen"

Igen enig : Retten - tilhører individet - til at "være" og føle sig som rigtig kristen.

Det ligger i dette : "Gud er i eder selv"

mvh  Confucius
 
 
19.05-2008 | 04:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 04:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 08:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 22:21 af Nanette Andersen
Hej Nemesis.

Jeg har først fået set din kommentar lige nu. Tusind tak for den, jeg blev meget varm og glad inden i, det er rart at få ros for at sætte sig ind i ting på en videnskabelig måde, normalt får jeg at vide herinde at jeg er kommunist eller des lignende. Og ja det er svært at læst folks kommentarer med den viden jeg har, jeg har af flere omgange holdt pauser fra Avisen.dk fordi det psykisk har været for meget, men jeg vender tilbage hver gang jeg får kampgejsten og roen tilbage.

Jeg får lidt kampgejst tilbage når jeg læser blogge som din, og misunder dig dine argumentations evner.

Vi ses på Bloggen!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Nemesis

Jeg bærer med smil min byrde.

Indlæg | 40 | 43.613 | 560
Siden | 10. juni 2007 15:12
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites