Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

BRØNDBYs 5 årige krise er opklaret

7. november 2010 14:47
Visninger  [7727 ]   Debat  [24 ]

 

Det var en splittet og to-delt bestyrelse, der var årsagen til den 5 årige krise.

 

Nu er det reelle problem i Brøndby omsider identificeret, et problem der er så tungtvejende, at det med sikkerhed har styrke og substans til at skabe uro i 5 år.

 

En bestyrelse der med visse udskiftninger de sidste år og indtil i onsdags har udvist harmoni og forenelighed, eksploderede overraskende for os alle, efter onsdagens bestyrelsesmøde i Brøndby. Det viste sig, at der var to fraktioner. En erhvervs- og investeringsgruppe der i de sidste par år har været anført af Ole Staxen og Niels Roth og flankere af Kurt Larsen og en fodboldgruppe bestående af de ’gamle’ brøndbyfolk, anført af Per Bjerregaard.

 

I blandt andet erhvervsjournalistikken og i den biografiske litteratur, både i relation til danske og udenlandske virksomheder, er der utallige eksempler og dokumentation på, at en splittet bestyrelse skaber en splittet organisation. Utryghed om den øverste ledelses magtforhold, hensigter og strategier, vil få organisationen til at agere som egoister i en krigszone. De vil hver især være tvunget til at vælge gruppering og agere på en måde, der sikrer egen position, identitet og status.

 

Beviset:

Ole Palmå, ham der lige har opsagt sit job som adm. dir. i klubben, begrundede sin opsigelse på følgende vis. ’Jeg har på baggrund af de fratrædelser, der er sket i bestyrelsen, valgt at opsige mit job i klubben’. Altså: han tilkendegiver, at han har haft direkte relation og præference til den gruppering i bestyrelsen.

Han fortsætter ’ jeg opsiger mit job, fordi at der er uoverensstemmelser omkring de strategiske forhold og ledelsesstil. Altså; han er imod Per Bjerregaard som person og denne fraktions strategiske tanker for fremtiden.

Han uddyber; jeg har siden min tiltrædelse arbejdet på en strategiplan for klubben og jeg kan nu se, at den ikke bliver til noget’. Altså; han har i stedet for at assistere formanden loyalt med at udarbejde en strategi, i al hemmelighed og sammen med erhvervsgruppen i bestyrelsen udarbejdet en alternativ strategi.

 

Den alternative strategi fra Ole Palmå og erhvervsfraktionen

Via medierne er det oplyst, at den strategi Ole Palmå bakkede op og som især Niels Roth og Ole Staxen var fader til, byggede på følgende præmisser:

 

  • A: en ukendt kapitalpartner ville indskyde 200 mio. i klubben.
  • B: for det indskud, skulle ejerne (hovedaktionærerne, klubben) afgive magten og indflydelsen og fratræde på de indflydelsesrige poster i klubben. Altså; man skulle afhænde sin virksomhed og fremadrettet stå uden for indflydelse.

 

Med al respekt for den plan, må jeg på baggrund af min 20 årige erfaring i erhvervslivet konstatere, at det er en helt ekstrem og urimelig konsekvens, af et identificeret økonomisk problem i virksomheden, der handler om en alvorlig og dog kortsigtet likviditetsudfordring. De eskalerer løsningen til også at indeholde et afgørende element af ejerskab af virksomheden.

 

Hvis min ansatte direktør, sammen med visse bestyrelsesmedlemmer i min virksomhed, fremlagde en sådan plan på en sådan udfordring, ville jeg bede dem om at forlade virksomheden med øjeblikkelig virkning. Der findes utvivlsom andre løsninger, som ikke har et så skæbnesvangert udfald for ejerne, fans, aktionærer og medarbejdere og som bygger på sund fornuft med respekt for kultur og værdier.

 

Sygdommen er identificeret og nu kan man komme videre

I 5 år har man søgt kilden til uroen. I 5 år har man ført krig på de interne linjer. I 5 år har de fleste peget på Per B som kilden til al balladen. Nu viser det sig, at 3 direktører alle har haft relation til erhvervsfraktionen i klubben. Helt naturligt, da de selv er erhvervsfolk. De har alle tre arbejdet på de anvisninger og indikationer denne fraktion har givet. Tilsyneladende uden at tage hensyn til, hvem der egentlig er formand og hvem der sidder på magten og er hovedaktionærer i virksomheden. Det er logisk, at de tre direktører har følt sig splittet, men helt grotesk, at de ikke har evnet at læse det politiske spil i denne sammenhæng. Det er derfor også fuldstændigt naturligt, at de har set Per B, som deres fjende og ham der ikke vil klubben (altså dem selv) det bedste.

 

For at eksemplificere og personificere min analyse på et politisk niveau, vil jeg tage to meget debatterede eksempler. Anders Bjerregaard har i sagens natur tilhørt fodboldgrupperingen i bestyrelsen. Det kommer derfor ikke bag på nogen, at både Herman Haraldsson, Frank Buch og Ole Palmå, alle så ham som en trussel for deres virke og alle sagde, at de ikke ville have ham i driften. Det kostede dem jobbet. KasiJespers indtræden har alene forstærket konflikten, da han som kapitalist og potentiel investor har haft sympati og forståelse for erhvervsfraktionen. Og upåagtet at mange af hans strategiske antagelser lå tættere på Per Bs. Ja, sådan kan jeg blive ved med nu at identificere alle problemerne ned i en kontekst der giver mening i forhold til denne analyse. Det bekræfter analysens substans.

 

Hvis Per B skal beskyldes for at være problemet i klubben, så er det fordi man anklager ham for ikke at have styr på sine bestyrelsesmedlemmer og forretningsmodellen. Og ikke for at være diktatorisk og egoistisk. Fraktionen i sig selv har været problemet. Per B har været symptomet på problemet, som de fleste med begrænset forståelse for organisationskulturer, har fundet logisk at pege på, hver gang han stoppede de erhvervsfolk, der i bund og grund ville noget helt andet med klubben.

 

Hadet til Per B forstærkes i signifikant grad af den debatform, der er i samfundet og medierne i dag. Alt hvad der er nuanceret er ikke brugbart. Det kræver for meget af den enkelte og ikke særligt dramatisk. Debatpræmissen bygger på, at det skal være sort eller hvidt og når man først stempler en person, så vil man have ret. Derfor følger man faktisk ikke udviklingen og står bare fast på sit synspunkt, selvom det virker helt urimeligt og til dels tåbeligt.

 

Hvad skal der nu ske i BIF

Dansk fodbold er fra 1876, hvor KB blev stiftet. På godt 130 år, er der kun to personer, ud af tusinder, der er lykkedes med at opbygge en storklub med national opbakning og international styrke. Det er Flemming Østergaard og Per B. De har gjort det på to forskellige måder og dermed anvist hvordan det kan lade sig gøre. Don Ø har gjort det ved at agere erhvervsmand med fokus på investeringer og opkøb. Denne model er enorm risikabel. Det kan vi se i blandt andet AAB, FCK og FCM. Modellen bygger på samme filosofi som erhvervsfraktionen i BIFs bestyrelse har.

 

BIFs oprindelige model bygger på en forretningsmodel for en oplevelsesøkonomisk virksomhed. Det er uden tvivl den bedste måde at drive en fodboldklub på. Man skal fokusere på kerneforretningen fodbold og være bedst til det. FCK bekræfter i disse måneder, at denne filosofi holder hele vejen. Deres indtægter på Champions Leage vil overstige 200 mio og deres opjustering af spillertruppens værdi er yderligere 300 mio.

 

BIF skal fastholde deres filosofi. De har i alt for lang tid givet køb på deres og givet erhvervsfolk mulighed for at ændre klubben. Det skal de prompte stoppe med.

 

Ekstraordinær generalforsamling

En ny bestyrelse skal konstitueres. De har brug for en enstrenget bestyrelseskultur. En kultur der bygger på super dygtige fodboldfolk med erhvervserfaring og ikke erhvervsfolk med fodboldinteresse. De har brug for at ny adm. dir. der har fodboldforstand og kender kulturen og automatikkerne i fodboldverden. Og sidst men ikke mindst, har de brug for en finansieringsplan, der kan skabe ro om likviditeten.

 

Desværre har klubben i alt for lang tid ligget i krigszonen, så alt haster. Tid er pludselig blevet en afgørende faktor. Desværre har mange tabt tilliden til klubben og ikke mindst Per B, derfor er kommunikation og åbenhed en afgørende faktor.

 

Brøndby opfandt ’fodboldforretningsmodellen’. De skal formulere denne model og fastholde den, uanset hvilke erhvervsfolk, der kommer forbi. Netop på det område har Per B fejlet helt ekstremt. Hans baggrund som læge og manglende erhvervserfaring fra andre miljøer på driftsniveau, har gjort at han har åbnet op for andre forretningsmodeller og profiler i Brøndby. Det har været en eklatant fejl, som har skubbet klubben ud i eksistentiel krise gennem 5 år.

 

Brøndby har mere end 30 år på bagen som topklub i dansk fodbold. De sidste 5 år har de ikke været det bedste hold, men immervæk holdt sig i toppen af ligaen. Jeg kender ikke til virksomheder i erhvervslivet, som gennem 37 år har præsteret perfekte resultater. Dette perspektiv er vigtigt, når man vurderer ledelse og forretningen.

 

Jeg vil opfordre alle, der har en mening om Brøndby, om at tænke sig om en ekstra gang. Sæt Jer ind i det politiske spil og bedøm situationen der fra. Pas på med at dømme på grundlag af for simple analyser og slet ikke banale symptomer.

 

For mig handler det ikke om et valg mellem erhvervsfolk og fodboldfolk, men både og. Historien viser dog, at man aldrig må lade erhvervsfolk lede en fodboldklub, så går det galt. Man skal bruge erhvervsfolk til at analysere de kommercielle muligheder og optimere kommercialiseringen i forhold til de tiltag man tager. De har ofte gode ideer og et brugbart netværk. Det er også vigtigt, at man som børsnoteret fodboldklub signalerer og dokumenterer, at man har erhvervsfolk omkring klubbens ledelse. 

Del på Facebook
07.11-2010 | 23:34 af Iver Jakobsen
Hvis man, som Fernando Olsen, først nu har opklaret hvad krigen i Brøndby IF A/S går ud på, så skal man nok ikke starte med at revse læserne for at være sort/hvide og unuancerede.
Analysen omkring Anders Bjerregaard er også helt fejlagtig. Problemet med Anders B. er, at han ikke er /var kvalificeret, og det mærker vi nu i dag hvor vi er bundet op på lange og dyre kontrakter med spillere indkøbt af Anders, uden nogen form for strategi. Hermann Haraldsson (ex-direktør) bad Anders om at lave en plan for indkøbene, herunder finansieringen, og dette magtede Anders ikke. Herefter ville Hermann af med denne inkompetente "sportschef".
Kom igen, Fernando. Men kun hvis du har noget seriøst at byde ind med. Lige nu satser du på kvantitet frem for kvalitet.
 
07.11-2010 | 23:35 af Iver Jakobsen
...og lidt mere der delvist gennemhuller oraklet Fernando's blog, hentet her:
http://www.blok4.dk/debat/read.php?t=311120&p=311120&id=311154

"BIFs oprindelige model bygger på en forretningsmodel for en oplevelsesøkonomisk virksomhed. Det er uden tvivl den bedste måde at drive en fodboldklub på. Man skal fokusere på kerneforretningen fodbold og være bedst til det."

Citatet stammer fra Fernando Olsen.

Per Bjerregaard og Fonden har mere end nogle andre ønsket at udvide forretningen med - frit fra hukommelsen - følgende ikke-fodbold-relaterede virksomheder:

2-3 virksomheder indenfor sportsbeklædning (bl.a. Danwell og Pony)
Tømmerhandel
Bank
Sakamoto
Bella Center
Brøndby Hallen

Af disse har kun Bella Centeret vist sig at være en god forretning, i hvert fald for de der endte med at købe det. Om det også var blevet en god forretning for Brøndby IF ved vi reelt ikke, men lad os da give Per Bjerregaard lidt kredit og sige at det kunne være blevet en god forretning.

Og jeg skal da ikke glemme at påpege hvor mange af disse selskaber der bidrog til klubbens problemer. Sportsbeklædning, tømmerhandel og Interbank havde nær taget livet af klubben. Sakamoto var så amatøragtigt ledet at det bidrog til den krise der ledte til Torben Røslers indtog. Og heller ikke Brøndby Hallen havde man positive forventninger til - men have den skulle vi.

Hvor er det Fernando Olsen ser truslen fra de "nye" ansigter, der ønsker at drive Brøndby IF som et professionelt fodboldhold? Det er jo Per Bjerregaard og Fonden der igen og igen driver Brøndby IF ud i store økonomiske problemer fordi de ikke holder sig til kerneforretningen.
 
08.11-2010 | 12:50 af Fernando Olsen
Hej Iver
Tak for din konkretisering som du mener danner grundlag for en fejlagtig analyse fra min side. Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på følgende:
- Interbank skandalen var en erhvervsmand/erhvervsspekulant, der hen over et par måneder fik overbevist Per B om at investere i banken. Dumt af Per B at lytte. Man ville stå med en betydelig kapital nu hvis den handlen var undgået.
- Sakamoto var et mindre bureau, der var grundlagt for at BIF selv kunne udføre de mange reklamematerialer man betalte dyrt for at få produceret i byen. Mogens Krogh var direktør for selskabet i en periode.
- Bella Center var alene erhvervsmanden og formand for BIF Torben Røslers baby. Han indgav et bud på 700 mio kroner som BIF ikke havde, men skulle låne. Banken insisterede dog på, at fodboldforretningen skulle stille selskabet til sikkerhed for engagementet. Ideen var at kopiere FCK. Modellen blev nedstemt af BIFs bestyrelse. FCK skylder nu 1 mia på den forretningsmodel.
-Brøndby Hallen er et logisk projekt for en oplevelsesøkonomisk virksomhed.

Jeg vil opfordre dig og dine venner til at sætte Jer ind i tingene, hvis I skal skyde med skarpt.

Det jeg skriver her, kan dokumenteres i den erhvervsjournalistiske litteratur.

 
 
08.11-2010 | 09:02 af Torben Madsen
Man må undre sig over den manglende indsgit du har i tngene Hr. Olsen.

Men det er da tydeligt, at Brøndby IF siden 2000 har været under afvikling og ikke i udvikling. Det er Fonden med Hr. Bjerregaard i spidsen, der kun har siddet med magten i alt den tid og reelt kun er blevet reddet af først Røslers og siden Kasi Jespers penge.

Per er en færdig mand, han har ikke mere at give af, manden er kørt træt og det er vel kun naturligt, efter et fantastisk arbejde for klubben i så mange år. Nu står hans manglende vilje til at lade andre tage over i vejen for en ny udvikling i klubben.

2 mesterskaber på 10 år taler sig tydelig sprog om en klub der ikke er i udvikling men i afvikling. Hvis man ikke kan se det, samtidid med et regnskab der er blodrødt og en økonomi, der ikke tillader nye investeringer i en for ringe spillertrup, så har man reelt ingen indsigt i tingene.

Man kan vælge Per, men det er bare atter vejen ud i afvikling, eller man kan vælge nye tiltag, som atter kan booste klubben og dens manglende udvikling på såvel økonomi som sportsligt.

Per har muligvis stadig respekten i fonden, men hos alle andre omkring klubben er den væk, hos både fans, investorer, sponsorer og mest vigtigt bankforbindelsen.

I min verden kan pilen kun pege på Per og hans afgang, hvis klubben vil tilbage. Ellers ender BIF, som et nyt KB, Vejle eller what ever....Per tid er forbi.
 
 
08.11-2010 | 09:58 af Fernando Olsen



Hej Torben

Tak for din kommentar.
Jeg tror, at du skal læse min blog igen. Og denne gang gøre dig umage med at forstå indholdet. Min analyse er veldokumenteret og mine antagelser er overordnede, politiske og strategiske. Jeg har spillet professionelt fodbold i 12 år og været rådgiver til toppen af dansk erhvervsliv i endnu flere år. Jeg kender mekanismerne og kulturerne som min egen bukselomme og ved hvordan de kan supplere hinanden, men også underminere hinanden.

Jeg har aldrig sagt, at Per har gjort det godt i de sidste år. Jeg er helt enig i, at han skulle have trukket sig for flere år siden. Men det er ligegyldigt nu. Man skal forholde os til den aktuelle situation og kommentere i takt med udviklingen, ellers skader man mere end godt er.

Hvis man ser bort fra analysedelen og stopper med at slås om hvem der har skylden for hvad, så er det afgørende og fremadrettede som I skal forholde Jer til NU:

1. Timing er afgørende i store beslutninger og markante forandringer. Derfor er tiden ikke til oprør og ballade lige nu hvor klubben er alvorligt truet. Fans og aktionærer skulle have manifesteret sig for længe siden. Hvis I ikke bakker op nu, lukker I klubben, det må I forstå. Selv KasiJesper som tilhørte erhvervsfraktionen siger at Per er manden der lige nu skal rette tingene op. Men det sker ikke med den opførsel interessenterne på nuværende tidspunkt udviser.

2. Man skal have en dominerende enstrenget og harmonisk ledelseskultur. Det giver ro og sammenhold og tro på en fælles fremtid. Brøndby har tidligere vist og FCK viser i disse måneder, at der er succes og mange penge i at drive en god fodboldklub, hvis du er dygtig til det. I udlandet er det nøjagtigt de samme billeder. FCKs indtægter i forbindelse med CL vil overstige 200 mio. Deres opjustering på spillertruppen vil overstige 300 mio. Hvis den enstrengede kultur er domineret af erhvervsfolk, så kan du i AAB, FCK og OB se hvad der sker.
 
 
08.11-2010 | 11:04 af Torben Madsen
1. Muligt tiden ikke er til ballade, men nogle af os har også råbt op om problemerne siden 2006, men det er svært at gøre alle fans politisk aktive og mange har været alt for forblændet af Per. Men Per er jo ikke uden grund en dreven forretningsmand, der kan forfører folk. Ellers havde han jo heller ikke kunne kører klubben fra toppen i så mange år.


Din kommentar hvorvidt klubben klubber, må jeg nok sige er overilet. Brøndby vil altid bestå, men jeg er da enig med dig i, at det hurtigt kan hedde på et helt andet niveau, end det vi ser i dag.

At Jesper udtaler, at han ser Per som den rette mand, må jeg ryste på hovedet af. Per kan ikke rette tingene op. Økonomien bløder, tiltroen til Per er væk. Per er jo netop problemet om man vil det eller ej. Per har ikke udviklet klubben siden de glade dage i midt 90`erne. Har har bare været heldig, at nogle har ville redde hans røv med en ordentlig bunke penge.

2. Harmonisk ledelseskultur og Per er bare to ulig størrelse. Per en diktator som diktere og han kan ikke uddelegere. Minus og Minus giver ikke plus og hvad værre er, organisationen i Brøndby er meget presset. Der er ikke nogen plan for noget som helst og ingen aner hvad vej de skal. For der ikke noget højere mål, hverken på den korte eller lange bane.

fck har netop været enorm dygtige til at få den sportslige organisation på plads og sat den på skinner grundet en ublu opskrivning af aktiver, som nu har givet en enorm gæld. Den sportslige sektor i Brøndby er på højst 0 og i værste fald i minus og der er stadig ingen plan for den, snart 6 år efter Laudrup. Per kan ikke vise en plan for der er ingen plan, kun lappeløsninger, som ikke længere holder og jeg tror ikke der kommer flere der vil agere Pers næste redningsmand. Slet ikke på et finansieltmarked, som er så usikkert og overfor en klub, som ikke har præsteret overskud på forretningen i gennem en hel del år.

Per og fonden har spillet fallit og kryden er tom og hesten er spist i form af Jespers penge. Tilbage står et stort tomt stadion, med en alt for dyr trup, som ikke kan vinde kampe, da de ingen klasse har. Den negative spiral er ond og den kan man ikke komme ud af med Per i front.

Tiltroen til Per er væk, det gælder på alle fronter, undtagen fonden. Per lever stadig i 80`erne, men har glemt vi skriver 2010. Organisationen i Brøndby har spillet fallit, fordi BIF som organisation ikke har en plan for hvordan man skal komme tilbage, men bare har levet efter mottoet for hånden til munden.
 
 
08.11-2010 | 11:16 af Fernando Olsen
Hej igen Torben
Du har ret i flere af dine antagelser. Det har alle jeg taler med. Man må på et tidspunkt ned i substansen af analysen og finde ud af hvordan det egentligt hænger sammen. Man er i den forbindele også nødt til at forholde sig kritisk til den anden fraktion og de direktører der har været. Al erfaring viser, at een man ikke kan forårsage 5 års krise. Så ville bestyrelsen i amatørforeningen, som godt nok er BIFere med stort hjerte, have afsat ham, da det ville være en trussel mod deres berettigelse. Han varetager deres interesse. Klubben vil IKKE være tilskuer til deres egen klub og lade andre løbe med det hele.
Jeg vil nu anbefale dig, at du igen ser bort fra analysen og forholder dig til det fremadrettede. I må hjælpe med at redde den klub, det er op til Jer. Sig det til dine venner. Og tro mig, løsningen er ikke at smide Per B ud lige nu, det må ske bagefter, når I har reddet klubben fra en katastrofe. Bland dig i debatten på fanfora, du har noget at byde på.
 
 
08.11-2010 | 14:42 af Torben Madsen
Problemet er bare, at jeg har svært ved at acceptere, at der sidder en ledelse, der arbejder uden en bevist strategi og blot laver lappeløsning på lappeløsning og sakker mere og mere bagud

Jeg vil have en proaktiv ledelse, der har en klar strategi omkring, hvordan man kommer tilbage i guldkampen og som har klare planer og målsætninger, så alle ved hvad man arbejder hen mod og ikke som nu, hvor ingen ved hvad man arbejder hen mod. Det er reelt det, som skaber så stor frustrationer hos mig.

Derfor hellere vippe Per og ledelsen ud i dag, så oprydningen kan starte i morgen, end vente til det er for sent. Det oprydningsarbejde der venter når Per en gang smutter bliver enormt og vil endnu en gang udskyde det det reelt handler om, sportslig succes.
 
 
08.11-2010 | 16:26 af Fernando Olsen
Hej igen Torben
Ny mediaforskning tyder på, at man i dag i høj grad angriber personer i organisationer, når der ikke er et indhold, der engagerer og aktiverer omgivelserne positivt. Jeg er derfor enig i den betragtning om proaktiv ledelse. Husk at jeg også synes Per og Co. har gjort det skidt, men lige nu vil det være en katastrofe at overlade lederskabet til en person der ikke kender klubben til benet.
 
 
08.11-2010 | 17:28 af Jakob Kjærgaard
Det er yderst påfaldende og mærkværdigt, Fernando, at du opfordrer Iver til at få styr på de faktuelle forhold når du, på graverende vis, udviser fuldstændig manglende indsigt i selvsamme.

Bella Center var ikke Røslers baby, som du hævder. Det er ikke særligt fordrende for debatten, at du omskriver historien således den passer i din såkaldte analyser.

Du bør tage en pause fra dine blog-indlæg og dine indirekte tilnærmelser til direktør-jobbet i Brøndbyernes I.F. A/S og i stedet give dig i kast med at læse flg. artikler;

Bjerregaard gik enegang i Belle Center-sag
http://www.berlingske.dk/sport/bjerregaard-gik-enegang-i-bella-center-sag

Brøndbys sorte søndag
http://www.berlingske.dk/sport/broendbys-sorte-soendag

"Prisen var for høj til sidst, så det var ikke længere rentabelt. Og banken ville have, at vi bakkede op med fodboldselskabet, og det ville vi ikke" forklarer Torben Røsler.

Per Bjerregaard bød altså over 700 mio. for Bella Centeret uden at have flertal for dette bud i bestyrelsen. Ydermere ville bank-forbindelsen, Nordea, udelukkende forestå finansieringen, såfremt bestyrelsen i Brøndby stillede fodboldklubben som sikkerhed. Ved du hvad, Fernando, sig én gang til, at Bjerregaard altid har ønsket at satse på kerneforretningen og at Røsler var den skyldige i sagen om BC.

Finn Andersen, Bjerregaard ellers tro væbner, har ligeledes en holdning til sagen om Bella Centeret og Bjerregaards generelle rolle i organisationen - han udtaler;

"Torben Røsler var en fantastisk formand. Vi havde en perfekt bestyrelse, som bestod af lige dele klubfolk og forretningsfolk og en god blanding af unge og gamle. Vi var på vej mod noget stort, men jeg kunne fornemme på Per, at han var på vej til at ødelægge bestyrelsen. Jeg havde derfor allerede besluttet mig inden bestyrelsesmødet for, at jeg ville trække mig som den første. Jeg blev i bestyrelsen frem til generalforsamlingen, hvor jeg så trak mig. Og jeg gik ind i bestyrelsen igen her i foråret, fordi Per Bjerregaard bad mig om det. Jeg er et loyalt menneske. Sådan er vi her på Vestegnen"

Jeg glæder mig til, at du dokumenterer dine vanvittige historie-omskrivninger via den "erhvervsjournalistiske litteratur"

Afslutningsvist vil jeg blot sige, at folk med langt mere kendskab til forholdene i Brøndby end dig, Fernando, læser dine blogs og griner overbærende.
 
08.11-2010 | 18:47 af Fernando Olsen
Hej Jacob

Tak for din mail. Min fokus på Brøndby er af politisk, ledelseskulturel og strategisk karakter. Min interesse er nemlig dansk fodbold. Der har uden tvivl været ting gennem 37 år, som er stærkt kritisable i Brøndby og hos Per B. Det må han stå på mål for, med den berettiget kritik mange har til ham. Jeg har googlet på Per Bjerregaard og 122.000 links kommer frem. Det er tydeligt, at der er flere fraktioner og forklaringer og sandheder.

Husk på, jeg er ikke pro Per B. Man skal da være en ignorant idiot for at være det. Faktisk er jeg præferenceløs med hensyn til personerne i denne sag.
Overordnet set giver jeg Per B ansvaret for den situation klubben er havnet i. Jeg har flere gange sagt og skrevet at der er tale om ledelsessvigt i stor skala. Jeg mener også, at der skal ny ledelse til, det har jeg ment i 4 år. Men at aktionere for det nu, svarer til at man vil skifte dæk, mens bilen kører 220 km/t, det er stærkt risikabelt for alle passagerer i bilen.

Min point er derfor, at timing er afgørende i store beslutninger og markante forandringer. Tiden lige nu er ikke til oprør og ballade. Det reagerer Per B i øvrigt ikke på. Fans og aktionærer skulle have manifesteret sig ultimativt for længe siden. Eller om et år, når der forhåbentligt er kommet ro på igen.

Jeg tror ikke at Brøndby overlever hvis det alene er op til ledelsen. Der er mere end nogen sinde brug for aktive fans og aktionærer, men på den rigtige måde.

Endnu engang tak for din mail. Du har også noget at byde på, så jeg håber, at du blander dig i de respektive blogfora.

 
 
08.11-2010 | 18:28 af Bjarne Jepsen
Kommentar er blevet slettet.
 
08.11-2010 | 18:29 af Bjarne Jepsen
Hej Fernando

Jeg føler lige for at pointere, at det ikke var Torben Røslers plan at Bella Centret skulle erhverves...koste hvad det ville.

JA, man havde planer om at lave et selskab der akkumulerede gode danske aktiekroner, og JA, Bella Centret var et potentielt investeringsobjekt såfremt der kom tilstrækkeligt emissionskroner ind.
Dét gjorde der ikke, og Røsler og en næsten enig bestyrelse "ditchede" tanken da købspris og Brøndby IF's økonomisk formående ikke harmonerede.

Det var ALENE Per Bjerregård der valgte at gå videre med sagen - ingen andre!

- - - - - - -

Men lad bare det ligge.
Jeg savner egentlig dit take på, hvor mange gange du mener at en bestyrelse/klubbens topfolk kan tillade sig at tage fejl, og jeg savner også en stillingtagen til eksakt hvad du mener der kvalificerer Per Bjerregård bedre end nogen anden til at drive klubben.

Historien har vist at han mangler helt elementære/basale ledelseskompetencer. Hvad er det DU mener han er god til?


mvh

Bjarne Jepsen
 
08.11-2010 | 18:51 af Fernando Olsen
Hej Bjarne
Se mit svar til Jacob oven for. Se Fodbold uden filter i aften, der vil jeg forsøge at formulere min analyse. Hvis du ikke får svarene der, så skriv til mig igen, så vil jeg uddybe.
 
 
08.11-2010 | 19:05 af Jakob Kjærgaard
Fernando - Jeg har ikke brug for, at du pakker dine omveje ind i alle mulige og umulige svulstige ord og sætninger.

Gider du ikke bare, helt konkret, forholde dig til det faktum, at din selektive historie-skrivning er dybt kritisabel og ødelæggende for debatten? Gider du ikke forholde dig til, at det var Per Bjerregaard, og ikke Torben Røsler som du postulerer, der gik uden om flertallet i bestyrelsen i et forsøg på et købe BC? Gider du ikke forholde dig til, at Per Bjerregaard var klar til at stille FODBOLDklubben som sikkerhed for finansieringen af købet på over 700 mio. kr.? Gider du ikke forholde dig til, at det ikke er Iver, men dig der skal få styr på de faktuelle forhold?

Jeg bliver ikke duperet over din retorik - spar dig bare ordene og forhold dig konkret til kritikken af din historieskrivning. Du kan ikke dokumentere dine påstand i den erhvervsjournalistiske litteratur, for det er ganske enkelt nonsens og fuldstændig ude af trit med, hvad der reelt skete i Bella-sagen.
 
08.11-2010 | 20:06 af Fernando Olsen
Jakob,
Som skrevet til dig, så er dokumentationen på de enkelte påstande flertydige i journalistikken. I din henvisning, foreligger en artikel som en journalist fra Berlingske har skrevet og som Ole Borch og Per B afviser blankt som fiktion.
Hverken du eller jeg er sandhedsvidne, men analytiker i forhold til helheden. På den baggrund vælger vi hver især at antage nogle mulige scenarier.

Uanset hvad der er sket, så henviser jeg til tiden før bankskandalen, den refererer jeg til den oplevelsesøkonomiske model, hvor man har skabt succes med at skabe fodboldhold med stor kommerciel værdi og rammerne omkring.

Hver gang de har forsøgt sig med andet, har det enten kostet dem mange penge eller tonsvis af ressourcer. Og sådan er det også gået FCK, AAB og FCM. Man skal være mester i sit kerneområde, fodbold, og være innovativ i det felt.

Jeg sætter pris på dine input, det får mig til at reflektere over flere ting.
 
 
08.11-2010 | 20:41 af Jakob Kjærgaard
Så langt, så godt. Vi fik konstateret, at Per Bjerregaard var skurken og ikke Torben Røsler - hvilket Finn Andersen, Bjerregaards tro væbner, bakker op omkring. Vi fik ligeledes konstateret, at du ikke kunne dokumentere dine påstande i den erhvervsjournalistiske litteratur - det klæder dig ærlig talt meget dårligt.

Jeg kunne godt tænke mig dit syn på Anders Bjerregaard og tiden omkring hans afsked med Brøndby. Mener du det er hensigtsmæssigt, at Per Bjerregaard, efter bestyrelsen har fyret Anders, ganske enkelt digter en løgn, hvor han ringeagter fansene og tager dem som gidsler i hans eget spil, da han begrunder sønnens afsked med trusler mod Anders og hans familie? Er det vejen frem for et børsnoteret selskab?

Mener du det er hensigtmæssigt, at Anders aldrig har forladt klubben efter det officielle brud? Han har, i al hemmelighed, arbejdet med opgaver for klubben og først da kilder i Brøndby kan berette om dette, kommer Per Bjerregaard på banen. Han garanterer i medierne og eftersigende også direkte, ansigt til ansigt, til udvalgte debattører på et afholdt fanmøde, som jeg dog ikke deltog i, at Anders Bjerregaards rolle i klubben ville være udspillet i forbindelse med lukningen af transfervinduerne i de øvrige nordiske lande i vinter/ start foråret 2010.

Det viser sig dog ikke at være tilfældet. Anders Bjerregaard udfører, efter den nævnte skæring, stadigvæk opgaver for Brøndby. Eksempelvis har han haft økonomisk vinding ud af Brøndbys lejeaftale med Bruno Batata - en spiller, som helt evident ikke har niveauet til at spille på højeste niveau i Danmark og endog rigtig mange rynkede alvorligt på næsen, da en spiller, som primært har gjort sig i den brasilianske 4. division blev præsenteret som forstærkning.

Kan det accepteres, at et børsnoteret selskab på en sådan måde lyver for sin omverden - overfor sine sponsorer, overfor sine fans, overfor sine aktionærer?
 
09.11-2010 | 09:34 af Anders K
Hej Fernando. Vil du ikke lige henvise til, hvor man kan finde den 'erhversjournalistiske litteratur', du omtaler mere end én gang? Og 'mediAforskningen' - hvor finder man den? Og endeligt gerne en troværdig dokumentation for, at købet af Bella Center var Røslers ide - denne antagelse står du vist ret alene med, gør du ikke?

Fastholder du i øvrigt fortsat, at Jesper Nielsen ikke har været kunde i din virksomhed? Hvor længe har Per i øvrigt været det?
 
09.11-2010 | 14:39 af Fernando Olsen
Kære bloggere
Tusind tak for Jeres input og holdninger som har bidraget til et endnu mere nuanceret syn på BIF.
Fernando
 
 
09.11-2010 | 22:03 af Palle Holm
Helt ærligt Fernando. Du skylder nogle svar til specielt Jakob, hvis du vil opfattes seriøst i vores kredse. At sige tusind tak for input, uden at svare på kritiske og ikke mindst faktuelle forkerte punkter, det er for Per'sk. Det må en mand af din kaliber kunne gøre bedre. Det lægger du ihvertfald selv op til.
Hvor er den erhversjournalistiske litteratur du henviser til og hvor har du din kilde fra, til at det er Røsler og ikke Per der var horny på BC? Det ville være banebrydende om du kunne bevise dette!!!
 
11.11-2010 | 08:07 af Anders K
Er det her god kommunikation, Fernando?
 
11.11-2010 | 14:49 af Jimmi Mysander
Jeg tror at Pernando laver en PER...
 
13.11-2010 | 19:10 af MIkkel Fenger
Selvfølgelig gør han det mysse...
 
13.11-2010 | 19:08 af MIkkel Fenger
Fernando Olsen luk nu røven med alt det pis... Per b skal skride og det skal være nu!! Han har ikke længere kræfterne til at føre vores elskede klub til storhed, men derimod så smadre han den.. Hna skal gå af nu så han ikke smadre den klub , 'som han selv har været med til at bygge op!! EN GANG BRØNDBY ALTID BRØNDBY!!
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Fernando Olsen

Fernando Olsen var Danmarks første hjemmelige fuldtidsprofessionelle fodboldspiller og spillede bl.a. for Brønshøj, KB og Fremad Amager. Et enkelt år som seniortræner blev det til, inden han valgte en forretningsmæssig karriere.

I mere end tyve år har han været rådgiver for virksomheder og topledere i både den private og offentlige sektor. Han har startet adskillige virksomheder og ejer idag en portefølje af virksomheder inden for hans kerneområder. Herunder er Sylvester Hvid & Co A/S som er Danmarks ældste konsulentvirksomhed med speciale i strategisk rådgivning og kommunikation.

Fernando Olsen, tidligere professionel fodboldspiller og nuværende reklame- og kommunikationsdirektør, blogger også på Avisen.dk. Læs 'Insight', der hudfletter sportens verden, hvor politik, magt, penge og egoisme hersker i kulisserne og har afgørende betydning for kampen på banen.

Indlæg | 91 | 175.940 | 31
Siden | 29. oktober 2009 15:49
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites