Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Ungdomsoprøret sejrede i 1968! - Husker I?

6. januar 2008 10:33
Visninger  [7196 ]   Debat  [33 ]

Hurra! 

Vi fejrer nu 40 års jubilæet for ungdomsoprøret. Jeg var selv 15 år og gik i realen laangt ude på landet, og fulgte i begyndelsen begivenhederne på afstand.

Studenteroprøret
Jeg tror nok, at jeg blev lige så forarget som mine forældre, da jeg så Finn Ejner Madsen entre talerstolen på Københavns Universitet foran næsen på prorektor (hvis navn jeg nu har glemt), selvom pæne Mogens Fog lod ham få ordet i tre minutter til at oplæse en erklæring. Hvormed Fog tog lidt af luften af det oprørske. Det var det man lidt senere - med Marcuse - kaldte repressiv tolerance.

Måske vi ikke rigtigt fattede det helt berettigede oprør mod professorvældet derude i plovfuren.

Rockmusik, psykedelisk lys og tøj
Men vi begyndte snart at tage oprørets kulturelle udslag til os, i form af rockmusikken og dens æstetik, med blomster, psykedeliske lysshows mv. Når man kom ind i en af de nye boutiques inde i byerne, blev man mødt af ungt personale, som gik i jeans og en åbenbstående skjorte med psykedeliske mønstre, halskæder og runde, blå solbriller og halvlangt hår, mens rockmusikken bragede - eller nærmere skrattede - ud af højttalerne.

Det var noget andet end, når vi havde været med mor inde i et herremagasin, hvor distingverede ekspedienter tiltalte kunderne med De og sagde "og her har vi også en meget dajlig buks, i teryline"!

Ikke så meget politik - men rigtige hippier var vi
Forsigtigt begyndte vi også at lade hår og skægget gro. Så da jeg begyndte i 1. G endnu længere ude på heden, i Grindsted, i 1969, var jeg ved at ligne en rigtig hippie! 1969 var da også året, in the summer of love, hvor hippiekulturens største manifestation, Woodstock, fandt sted. Vi fulgte med så godt vi kunne, og lod chillummen gå rundt, og man tog et ordentligt bap, også selvom man måske syntes det smagte forfærdeligt og man ikke kunne mærke en disse.

Politisk set var oprøret stadig karakteriseret ved at være - ja upolitisk. Jeg kunne fint forene et medlemsskab af KU med at være sådan lidt hippie-agtig, og noterede med stor glæde, at ved folketingsvalget i 1968, var formanden for KU, den eneste af de ungdomspolitikere, der var inviteret ind for at kommentere valgresultatet, som var langhåret.

Det politiske oprør
Politikken rumlede dog i baggrunden. Allerede i 60erne havde atommarcherne betydet en vis bevidstgørelse af ungdommen uden for fagbevægelsen og uden for de etablerede arbejderpartier, Socialdemokratiet og DKP, og nu var Vietnamkrigen kommet på dagsordenen. Og på universiteterne var én af udløberne af studenteroprøret et motto om "Forskning for Folket", hvilket blev omsat i det såkaldte fagkritiske arbejde. Mest markant var her de medicinstuderendes iværksættelse af et helt nyt forskningsområde, nemlig arbejdsmiljøet.

Den Kristelige Gymnasiastbevægelse
På gymnasiet var jeg i mellemtiden blevet medlem af den Kristelige Gymnasiastbevægelse, DKG, som var et grundtvigiansk og frisindet modstykke til det missionske Kristelig Forening for Studerende, KFS. Her holdt vi studiekredse om psykoanalyse, Det Ny Testamente og Fællesmarkedet (som vi var imod), og en tidligere elev på gymnasiet, der lige var kommet hjem fra en rejse til USA, kom og viste for første gang nogensinde sine mange lysbilleder fra turen, herunder af lederne af De Sorte Panthere, Angela Davis og andre af oprørets berømtheder. Det blev ikke sidste gang han kom til at vise de billeder. Han hed i øvrigt Jacob Holdt.

Det var ikke kun Holdt, der bragte os nyt ude fra den store verden. I DKG holdt vi, som nævnt, studiekredse, og her kom så studerende fra Århus Universitet og kørte studiekredse og holdt foredrag om deres fagkritiske arbejde, med f.eks. Malerrapporten og Slagterirapporten (hvor der kom nogle af de lokale slagteriarbejdere og kaldte os nogle røde svin. Den mest markante af dem, Ib Nielsen (så vidt jeg husker navnet) blev senere fremtrædende medlem af Fremskridtspartiet). Vi hørte om diskussionerne på Universitetetet og læste oprørets teoretikere, først og fremmest Marcuse.

Antiklimaks på universitetet
Og da vi så endelig kunne begynde på universitetet, var vi (bønder) egentlig godt rustede til at deltage i det store oprør, meget bedre end vores studiekammerater fra de borgerlige gymnasier i Århus. Det var så noget af et antiklimaks på Statskundskab at blive præsenteret for en række kedelige redskabsfag, som f.eks. statistik, hvor der bare skulle terpes og ikke var plads til så mange kritiske vinkler.

Der var stadig mange hippier, men oprøret var gledet over i en mere politisk fase, som gav sig mange udtryk. På studier som Statskundskab, Økonomi, Teologi og Humaniora kunne man ikke så let som medicinerne stille sig i "arbejderklassens tjeneste" med sit fag. Så der gav det fagkritiske arbejde sig udtryk i forsøg på omdefinering af fagene, bl.a. ved hjælp af en masse meget arbejdskrævende og håbløse studier af diverse marxistiske teoretikere. Det blev noget af en ørkenvandring for mange, mens vi var nogen, som snød os uden om det meste, for der skulle jo også være tid til festerne og at nyde den nye seksuelle frihed!

Mange oprør
Der var i øvrigt så mange oprør i de år, at det var svært at deltage i dem alle, når vi også skulle passe den internationale solidaritet, med Vietnam, Chile, Sydafrika, Nicaragua, Palæstina osv. osv. og festerne.

Andre oprør var f.eks. besættelsen af Huset i Magstræde og Christiania. Huset blev til kulturhus og fik hurtigt en masse aflæggere i hele landet, som blev arnesteder for masser af alternativt kultur- og politisk arbejde. I Sjællandsgadekvarteret i Århus blev der etableret folke-alting, beboerhus, legeplads, trykkerier, forlag, værtshuse osv. osv.

Når man stod midt i det, kunne man godt tro, at hele verden var totalt forandret og fungerede som én stor folkekommune. Men man kunne jo godt se, når man kom på landet, eller blev inviteret på besøg hos potentielle svigerforældre, at SÅ meget var verden heller ikke forandret!

Tre oprør, som vi stadig nyder frugterne af! 
Der var dog nok tre oprørstendenser, som satte sig varige spor, også hjemme i Nørup, og det var:
- den seksuelle frigørelse
- kvindefrigørelsen
- det autoritære oprør

Den seksuelle frigørelse kunne hurtigt konstateres. Den var hjulpet godt på vej af p-pillen. Hvor angst for graviditet og nervøs fumlen med kondomer - på et langt tidligere tidspunkt end ens forældre havde anelse om - stadig var en realitet i midten af 60 erne, blev p-pillen hurtigt så udbredt, at sex blev langt mere problemfrit på alle måder. Hvor min voksne søster og svoger fik separate gæsteværelser derhjemme, inden de blev gift i 1960, overnattede helt unge kærester nu rask væk sammen hos hinanden, også i Nørup! Og man flyttede sammen, uden at være gift.
AIDS-epidemien omkring begyndelsen af 80 erne gav et tilbageslag i friheden, men vi nyder stadig frugterne af oprøret på det seksuelle område.

Kvindefrigørelsen. Der havde tidligere været bevægelser for kvinders valgret, og foreninger, der arbejder for bedre forhold for kvinder, f.eks. i deres rolle som husmødre. Men nu kom en bevægelse, der satte kønnenes ligeberettigelse på dagsordenen. Det gjaldt husarbejdet, forældrerollen, arbejdsmarkedet mv. Og det slog fuldt ud igennem! Når vi i dag ser de fleste fædre som den naturligste ting gå med barnevogn, skifte ble, made børn, trøste børn osv. osv., når vi ser kvinder som buschauffører, håndværkere, chefer, direktører osv. osv. er det et direkte resultat af 1968!

Det antiautoritære oprør. Med ungdomsoprøret blev der stillet spørgsmålstegn ved enhver autoritet. Og det var allerhøjest tiltrængt. Men i Danmark slog dette oprør langt kraftigt og dybere igennem end i noget andet land i verden. Også alt for kraftigt. Man smed barnet ud med det beskidte badevand. Når danskere i samvær med udlændinge ofte opleves som ubehøvlede, når danskere kører egoistisk og hensynsløst i trafikken, når danskere ikke kender de mest almindelige manerer, når alt er så formløst, at danskerne famler rundt i deres omgang med hinanden, er det et direkte resultat af 1968.

Når regnebrædtet gøres op, mener jeg dog, at det positive udbytte langt overstiger omkostningerne ved SYRETRES, som vi også kalder det!

Del på Facebook
06.01-2008 | 13:12 af Erik Willumsgaard
Sad I og syede stramaj, eller???
 
 
06.01-2008 | 13:18 af Lars Nunnegaard
Jeg husker det udmærket, men sad på sidelinien med kone og børn. Syntes i starten det var noget underligt noget, men demokratiseringen af uddannelserne og Su-en, samt decentraliseringstankerne stammer der fra. Ungdomsoprøret var jo mange ting!
 
 
06.01-2008 | 13:23 af Erik Willumsgaard
@Lars Nunnegaard

Ja, ungdomsoprøret var rigtigt mange ting, hash, fri sex, ned med autoriteterne, SU, kollektiver osv.

Jeg prøvede også at bo i flere forskellige kollektiver, men er endt i en kernefamilie, som de fleste andre!
 
 
06.01-2008 | 13:32 af Lars Nunnegaard
@Erik Willumsgaard:

Jeg var nok mere politisk, studenterpolitisk uden den rablende anarkisme. Desværre ville min kernefamilie ikke flytte, så vi forblev kernefamilie uden hash og fri sex. Autoriteterne var egentlig til at forhandle med, husker jeg.
 
 
06.01-2008 | 13:40 af steffeng40
For os, der nød frugterne fra sidst i 70erne og op gennem 80erne, er det jo forfærdeligt at iagttage, hvordan alt bliver rullet tilbage under denner regering, undtagen det, der fortjente det, nemlig en del af formløsheden, som du rigtigt påpeger, Erik Willumsgaard.

Nogen må snart sige stop - vi er nu ved at afvikle det samfund, der har bragt os en enestående stabilitet, som det er tydeligt med disse dages varsler om stramninger i dagpengereglerne igen.

Det fleksible arbejdsmarked er ved at blive en slavelejr, værre end i noget andet land, fordi erhvervslivet friholdes for alt ansvar, mens på den anden side samfundsøkonomiens indretning ikke giver den frihed, som i andre lande tillader store dele af befolkningerne at leve af blot én indtægt. Vi er ved at tage friheden fra borgerne, simpelthen.
 
06.01-2008 | 13:55 af Erik Willumsgaard
@Lars Nunnegaard

Jeg ved egentlig ikke, hvor meget rablende anarkisme jeg var udsat for på universitetet. For der var jo det paradoks, at en del af det antiautoritære oprør ret hurtigt slog om i noget meget autoritært. Det gjalt f.eks. alle de, som tilsluttede sig DKP og alle de små bogstavpartier til venstre for VS. For her var der kæft, trit og retning for alle pengene. Noget af det allermest groteske var, at Finn Ejner Madsen, der som nævnt stod i spidsen for oprøret i begyndelsen senere stiftede den proletariske friskole, hvor der stod eksersits på programmet for, at eleverne kunne blive nogle gode soldater i klassekampen!

Men jo, autoriteterne var ofte utroligt forhandlingsvillige i Danmark. Det var som om nogen havde siddet og ventet på oprøret!
 
 
06.01-2008 | 13:59 af Erik Willumsgaard
@steffeng40

Ja, det er som om, at der ikke mere er så meget plads til eksperimenter, til det skæve og uortodokse. Men kun import af den mest platte massekultur fra USA, i TV, underholdningsindustri, ja og i Nyhedsavisens "nyheder", som for en stor del består af sladder fra Hollywoods underliv.

Den med "samfundsøkonomiens indretning ikke giver den frihed, som i andre lande tillader store dele af befolkningerne at leve af blot én indtægt" er jeg ikke helt med på. Er det den høje skat på arbejde, som du er ude efter?
 
 
06.01-2008 | 14:02 af Erik Willumsgaard
Jeg kunne også godt tænke mig at høre nogle erindringer. Var nogle af jer med til at danse rundt om Storkespringvandet? At besætte Psykologisk Institut sammen med Finn Ejnar Madsen? Til den første Roskilde Festival? Til koncerter med Alrune Rod?
 
 
06.01-2008 | 14:05 af Erik Willumsgaard
Var nogle af jer eventuelt med i PROVOERNE, som begyndte allerede i 1966, med Ole Grünbaum - søn af daværene finansminister Henry Grünbaum - i spidsen?
 
 
06.01-2008 | 14:10 af Erik Willumsgaard
Jeg har lige fundet en glimrende oversigt over det danske ungdomsoprør på Wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ungdomsopr%C3%B8ret
 
 
06.01-2008 | 14:10 af Erik Willumsgaard
Hvad med jer, som er født langt efter 1968? Hvordan er jeres oplevelse af ungdomsoprøret og den betydning det fik?
 
 
06.01-2008 | 14:27 af Esbern Snare
Jeg var vist lige holdt op med at få bryst af min mor da oprøret begyndte :-)))

Mine forældre var nogle rigtige 50 er forældre og jeg tror ikke oprøret interesserede dem så meget. Jeg kan huske at der flyttede en ny nabo ind ved siden af, når jeg så kiggede ud af loftsvinduet og betragtede dem var de meget anderledes end min familie. De havde andet tøj på og kvinderne gik topløse rundt i haven. Deres børn sagde ikke mor og far men kaldte dem ved fornavn. Vi morede os lidt over det, men lidt efter lidt blev vi "integreret". Min far begyndte at drikke rødvin i stedet for øl og snaps. Min mor begyndte med at gå lidt med kun BH inden hun også smed den.

Da jeg begyndte på uni så nød jeg godt af ungdomsoprøret pga. de demokratiske nævn og råd, som nu er erstattet af "bestyrelsesvælde". Jeg sad i studienævn og fakultetsstudienævn (findes ikke mere).
 
06.01-2008 | 14:29 af steffeng40
Det er en lidt mere omfattende kritik, jeg er ude på, Erik Willumsgaard, for den høje skat er jo en del af en ideologi, der mener, at folk frisættes ved hjælp af penge, fremfor at folk frisættes gennem herredømme over egen tid og egne værdier.

Det er for mig at se sådan, at vi har haft to mønter med forsiderne opad, men at opsvinget har fået os til at vende begge mønter, så vi efter at have haft det bedste ud af ikke-optimale økonomiske omstændigheder, både hvad frihed og velfærd angår, så har de økonomisk langt mere optimale tider tvunget os ind i en disciplinering og økonomisk stramning. Det hænger ikke rigtigt sammen for mig på anden måde, end at grådighed åbenbart er smitsom, så hvor lidt bedre indtjening burde gøre alle glade, så er der et amokløb mod optimering af indtjening.

Jeg hører, at yngre generationer ser anderledes på det, og det vil jeg sandelig håbe. Jeg har lige hørt fornuftige folk anerkende Rosa Luxemburgs tese om vestens snylten på den tredje verden - den selvsamme tese, som jo sendte Blekingegade-banden i kamp for oprørsbevægelserne - og det er jo da en opdeling, vi vil se hastigt forsvinde, efterhånden som det økonomiske vidunder i Kina breder sig til helt andre lande i verden end dem, vesten har gjort noget for (primært Afrika). For hvad skal kapitalismen stille op i en verden, hvor tilstrækkeligt med hænder kan levere tilstrækkeligt med forbrugsgoder, fremstillet på en brøkdel af den tid, arbejdslivet kræver i dag?

Hvad gør kapitalismen, når varemanglen er afskaffet - hvad foretagsomheden nok skal sørge for, at den bliver.
 
06.01-2008 | 14:41 af Erik Willumsgaard
@Esbern Snare

Interessant billede af hvorledes nogle af ungdomsoprørets livsformer skyllede ind over almindelige borgerlige kernefamilier.

Jeg tror ikke, at det betød andet end, at min far syntes, at det var naturligt, at vi yngre i familien overnattede med vores kærester i modsætning til det, som havde været gældende for mine ældste søskende.
 
 
06.01-2008 | 14:47 af Erik Willumsgaard
@steffeng40

Dit ærinde er åbenbart noget med udviklingen af den kapitalistiske produktionsmåde, ind til den overlever sig selv, sådan lidt marxsk. Og fortjener vel en hel tråd for sig. For kritikken er en del af ungdomsoprøret, men vel ikke udviklingen af produktionsmåden?
 
 
06.01-2008 | 16:54 af Lars Nunnegaard
Erik: Alt bliver til sin egen omvending/modsathed på et tidspunkt. Dialektik. Ikke nødvendigvis Marx, men Hegel.
 
 
06.01-2008 | 17:49 af Erik Willumsgaard
Havde verden set bedre ud UDEN ungdomsoprøret?
 
 
06.01-2008 | 19:33 af Erik Willumsgaard
Jeg er lidt skuffet. Havde ventet at høre en hel masse beretninger fra Sofiegården, Storkespringvandet, Psykologisk Institut mv. Er der slet ingen førstehåndsvidner her?
 
 
06.01-2008 | 20:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.01-2008 | 21:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.01-2008 | 22:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.01-2008 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.01-2008 | 22:21 af Erik Willumsgaard
@milter

Tak for en beretning fra endnu længere vestpå.

Ja, musikken var da vigtig, for mig stod Cream højest, men også folkgroups som Fairport Convention o.lign.

Men jeg er slet ikke enig i, at musikken er det eneste, som står tilbage, jfr. mit indledende indlæg.

Mht. kirkegang var jeg noget mere religiøs den gang, mens jeg er ateist i dag, selvom jeg dog stadig går i kirke!
 
 
06.01-2008 | 22:23 af Erik Willumsgaard
@Okaj

Jeg er ikke enig i, at oprøret løb af sporet. Det var både fantastisk at stå midt i det, og de resultater positive, som står tilbage af den seksuelle revolution, kvindefrigørelsen og det antiautoritære opgør er forhåbentligt umistelige.
 
 
06.01-2008 | 22:25 af Erik Willumsgaard
@Okaj

Vietnambevægelsen var enormt brede og favnede også mange borgerlige og blev da ikke til Blekingegadebanden, som bestod af højst 20 personer.

Trods bred deltagelse i mange aktiviteter på venstrefløjen kender jeg ingen, der har hverken fået bøder eller anden form for straf for ulovligheder.
 
 
06.01-2008 | 22:49 af oldrom
@erik. Jo jeg var da med noget af vejen - jeg kan huske at vi solgte (dansk) jord i poser på strøget. det var for at jorden ikke skulle sælges til tyskerne
 
06.01-2008 | 22:54 af Erik Willumsgaard
@oldrom

Minder mig om Otto Sigvaldi, der solgte "Hindbærbrus og kragetæer" fra sine barnevogn på Strøget. Mødte ham mange år efter, da det viste sig vi var kommet sammen med den samme, på forskellige tidspunkter.
 
 
06.01-2008 | 23:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.01-2008 | 00:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.01-2008 | 07:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.01-2008 | 08:05 af Erik Willumsgaard
@Peter Gross

Jeg mener ikke, at jeg beskrev ungdomsoprøret i udelukkende positive vendinger.

Og det er rigtigt, at en andre negative sider - udover f.eks. de marxistiske ørkenvandringer - var stofmisbruget. Selv i de fjerneste landsbyer gik hashpiben rundt, når der var fest, og jeg vil tro, at langt de fleste i min generation prøvede at ryge hash. Uden at tage skade, uden at tage skade, uden... Men for en del gik eksperimenterne videre, og resultatet af det lever vi stadig med i dag, på nært hold her på Indre Vesterbro, men også i Varde, Holsted, Thisted, Haslev, Fåborg osv.

Det er også rigtigt, at studenteroprøret kun direkte vedrørte en meget begrænset del af befolkningen, hvor mange i øvrigt tog stærk afstand fra det.

Men, som jeg skriver, så mener jeg, at det samlede ungdomsoprør satte sig nogle meget varige spor, i ALLE dele af samfundet, på godt og på ondt.

Og personligt synes jeg det var fantastisk at være ung i en tid, hvor der skete nybrud på så mange områder.
 
 
07.01-2008 | 08:14 af Erik Willumsgaard
@milter

Jo musikken står uforandret, uspoleret, selvom jeg må indrømme, at det er alt for sjældent jeg lytter til Jimmi Hendrix, Mothers of Invention, Alrune Rod, Young Flowers mv.

Mht. det religiøse fandtes det jo også under ungdomsoprøret, bare ikke så meget i kirkeligt regi. Jeg husker selv, hvorledes jeg i 1971 gik rundt i Vondel Park i Amsterdam med åben mund og polypper og betragtede hara-krishna-folkene og andre lignende grupper, som holdt seancer i deres mærkelige gevandter. Og der findes da også stadig nogle ashrammer i Danmark, bl.a. Narayananda i Gylling syd for Horsens, hvad man jævnligt bliver mindet om, når man åbner en bog, hvori der på første side står "Trykt på Narayananda Press".

Selvom jeg har lagt al religiøsitet bag mig, accepterer jeg også, at "at det for mange mennesker er det fokus, de baserer deres liv på", "men jeg kæmper (også) stadig imod, når de forsøger at påvirke lovgivningen.", og går derfor ind for at adskille stat og kirke og afskaffe helligdagslovgivningen. Men det er en helt anden sag!

Jeg skal i øvrigt til møde med vores præst senere på ugen for at planlægge årets fastelavnsgudstjeneste og -fest.
 
 
07.01-2008 | 08:37 af Erik Willumsgaard
Jeg venter stadig på nogle erindringer fra Storkespringvandet, de første dage på Christinia, Hovedbladets redaktion osv. osv.

Var der slet ikke nogen, som var med, der hvor gassen virkeligt brændte??
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Erik Willumsgaard
Rådgivende konsulent. Gennem 25 år konsulent og kommunikationsrådgiver mv. i Miljøministeriet, DSB, RUC, DSB Gods og Railion Danmark og eget firma. Se i øvrigt profil på Kommunikationsforum: http://www.kommunikationsforum.dk/Erik-Willumsgaard
Indlæg | 156 | 198.201 | 3439
Siden | 21. oktober 2006 17:31
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites