Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Jeg tager gerne min del af skylden
25. marts 2008 20:10
 [1556 ]    [31 ]   Anbefal

Jeg vil også gerne gå min tur til Kanossa. For jeg var også med til at bagatellisere de problemer, som den store indvandringsbølge i 70 erne skabte.

Ingen problemer i 60 erne og begyndelsen af 70 erne 

Jeg var nok i den udsædvanlige situation, at jeg kendte rigtigt mange mennesker fra Mellemøsten og hele den tredie verden allerede i 60 erne.

Gennem familie lærte jeg indere, arabere og afrikanere, som var på studie- og forskningsophold, at kende. Og gennem mine første sommerferiejobs kom jeg til at kende læger og andet sundhedspersonale fra lande som Indien, Iraq, Iran, ja og Japan.

Vi festede i de lange sommernætter, og romancer indgikkes på tværs af etniske og religiøse skel, som i øvrigt aldrig blev nævnt med et ord.

Og på mit studium kom jeg til at studere med flygtninge fra Eritrea, Chile, Polen, Sydafrika mv.

Etnicitet og religion var aldrig et tema, overhovedet.

Men da fremmedarbejderne slog rødder....

Da så fremmedarbejderne begyndte at slå rødder og blive sammenført med deres familier, kunne man da kun tænke, at det var da bare herligt. Og vi købte alle gladeligt ind i de nye spændende forretninger, som de åbnede, når de dårligt betalte jobs ved samlebåndene forsvandt.

Vi boede ikke i ghettoerne, og så ikke de sociale problemer, der opstod, og de kulturelle sammenstød, der var lagt op til, når det var hele landsbyer fra Tyrkiet og Mellemøsten - frem for veluddannede singler fra storbyerne - som nu kom til Danmark.

Vi var for langsomme til at reagere. Og de første uartikulerede protestråb tog vi os ikke af, for de var så racistisk prægede, at man ikke kunne tage dem alvorligt.

Så kom reaktionen! 

Først da de socialdemokratiske borgmestre på Vestegnen begyndte at sætte ord på problemerne tog vi dem alvorligt. Jeg mødtes selv med dem og andre kommunalpolitikere fra alle partier til bestyrelsesmøder i et fælleskommunalt selskab. Og fik dér et nærmere indblik til at underbygge de bekymringer jeg var begyndt at få.

Jeg så stadig masser af eksempler på uproblematiske kulturmøder, en god bekendt, som fandt sin kæreste og senere kone i Istanbul, kolleger, forretningsforbindelser, lægen, tandlægen, naboer i vores ejendom osv. Men det var igen disse eksempler på veluddannede enkeltpersoner, som var indvandret, ikke en egentlig integration af landsbykulturen.

Min reaktion på denne erkendelse var at kræve tiltag i lighed med 24-års-reglen, og støtte dem fra første dag de blev indført. For at få gang i den relle integration. Og derfra arbejder jeg stadig!

Send til
Debat  31
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
25.03-2008 | 21:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 21:11 af Erik Willumsgaard
@Okaj

Jeg kan kun kvittere. For det er rigtigt, at der gik adskillige år fra de første masseimmigrationer, til kulturskellene blev trukket op i forhold til visse af grupperne.

Jeg er enig i, at så længe, der ikke er styr på integrationen - eller assimilisationen om man vil - skal immigrationen styres rimeligt bevidst.
 
25.03-2008 | 21:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 21:40 af Erik Willumsgaard
@Okaj

Ja, det var cirka sådan det var. Men når så frådende DF ere og Koran-studenter påstår, at grunden til, at vi stod med åbne arme, var at vi ville islamisere samfundet, så er det næsten umuligt at holde en fornuftig diskussion igang om, hvad fanden vi så gør ved problemerne.
 
25.03-2008 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 22:04 af Erik Willumsgaard
@milter

Jeg tror aldrig det danske samfund bliver særlig homogent igen. Hvis det da var homogent dengang. Jeg husker som landbobarn den skræmmende oplevelse at være sammen med børn fra stenbroen i slutningen af 50 erne og begyndelsen af 60 erne. Og senere den enorme forskel fra at holde solidaritetsfester med den tredie verden i kollektiverne og i beboerhusene og komme hjem til høstfester og bondeballer ude på landet.

Men, OK, jeg forstår hvad du mener!
 
25.03-2008 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 22:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 22:36 af SLETTET SLETTET
Der skal være to torsdage i ugen før Jelved & Co erkender nogen skyld ......
25.03-2008 | 22:48 af Ove Nielsen
Godaften erik Willumsgaard

Et glimrende indlæg - moderat og ikke skyldsfordelende - nærmere årsag -virkning

En glæde at læse det - det er både interesant og erkendende - men på en langt mere ærlig - indsigtfuld måde - end det indlæg du refererer til

DET viser netop dette dit slutcitat :

"Min reaktion på denne erkendelse var at kræve tiltag i lighed med 24-års-reglen, og støtte dem fra første dag de blev indført. For at få gang i den relle integration. Og derfra arbejder jeg stadig!"

Tak for det - for det er nødvendigt

JA problemer er der - men de kan ej løses med konfrontation

Konfrontation er sidste udvej, der så kan banke - modstander på plads.

Men den er et tab - for begge parter

Lad os arbejde på at løse det fredeligt

mvh  confucius
 
25.03-2008 | 22:51 af Ove Nielsen
25. marts 2008 22:36 af   ChristianLindhardtLarsen  

Vrøvl min gode mand - det lader til at du således haver "slugt" dette råt :

"JEG ER MEDSKYLDIG", erkender tidligere medlem af De radikale!"

vær varsom med sådanne ting

mvh  confucius
 
25.03-2008 | 23:05 af Erik Willumsgaard
@Confucius

Tak! Ja, vi må prøve alle med alle ikke-konfrontative midler at få dette samfund til at hænge sammen igen.
 
25.03-2008 | 23:06 af Erik Willumsgaard
@Christian Lindhart Larsen

Stop da denne grøftegravning.
 
25.03-2008 | 23:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 23:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.03-2008 | 23:58 af Ove Nielsen
25. marts 2008 23:32 af   Abraham  

godaften -jeg glæder mig - på dine vegne - vær velkommen

Denne debat trænger til - moderate

nydanskere -  dem mangler vi fremme i lyset.

Du peger tillige fornuftigt på den moderate linie :

"dialog, dialog og atter dialog, ikke mindst respekt og gensidig respekt."

deri er jeg enig

mvh  confucius
 
26.03-2008 | 00:32 af Torben Petersen
Abraham

Hvis man vil skilte med sin voldsomt omfattende og krævende uddannelse (MBA), synes mange danskere det ser bedst ud -mest troværdigt - hvis man også skriver rigtigt. Staver og opbygger korrekte sætninger osv.

Ovenstående skal blot imødekomme din efterlysning om dialog - og respekt.
 
26.03-2008 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.03-2008 | 08:38 af Erik Willumsgaard
@Abraham

Ja, man skal altid møde andre mennesker med et åbent sind og villig til dialog.

Men det er ikke helt nok. For når jeg taler med mine underboer, som er immigranter og akademikere med vellønnede jobs, og velfungerende familier, eller med lægen, tandlægen og de andre immigranter, som klarer sig godt, så taler vi ikke om ghettoproblemer, bandekriminalitet, militant islamisme, bilafbrændinger mv., men om forhold i ejerforeningen, helbred, ferieplaner osv., for de har jo ikke noget tættere forhold til problemerne i ghettoerne, måske tværtimod.

Så der skal selvfølgelig noget politisk handlen til. Et af eksemplerne er 24-års-reglen. Andre er en meget målrettet indsats for at give alle unge, uanset en etnisk baggrund, en uddannelse, arbejde, bedre boligforhold mv, så at "det normale liv" lige pludselig virker langt mere tiltrækkende end og de indtægter og den tryghed (men også spænding/utryghed), som bandelivet kan tilbyde.
 
26.03-2008 | 08:42 af Erik Willumsgaard
@Torben Petersen

Ja, jeg ville også forvente en mere korrekt beherskelse af grammatikken hos en akademiker. Men det er desværre et generelt billede. Rigtigt mange går, uanset etnisk baggrund, ud af folkeskolen uden at have styr på det. Og der er desværre rigtigt mange, som også slipper igennem gymnasium og universitet uden at få det. Det er resultatet af mange års elendig pædagogik, som der forhåbentlig er ved at blive rettet op på.
 
26.03-2008 | 08:57 af Erik Willumsgaard
@Abraham

Kan godt lide, at du bruger begreberne nydansker og ny dansker, frem for tosproget, "anden etnisk baggrund end dansk" og andre omstændelige begreber.
 
26.03-2008 | 09:07 af Erik Willumsgaard
@Jens Lykke Brandt

Der mangler altså stadig en side med kommentarer, når man bladrer fra debatsiden til "Flere kommentarer"
 
26.03-2008 | 09:47 af Pettersen
Enig. De, der har så travlt med at beskylde nogen for bevidst at have skabt ghettoerne skulle læse på historien én gang til.
 
26.03-2008 | 09:49 af Pettersen
Jeg har også svært ved at se, at nogen skulle have nogen som helst interesse i at skabe den slags problemer. Hvad skulle udbyttet være?
 
26.03-2008 | 10:18 af Erik Willumsgaard
Ja, Pettersen, det er rigtigt. Hvad skulle "de/vi skyldige" have ud af bevidst at påføre landet - og indvandrerne - den store mængde problemer, som der klart er kommet?

Det kunne de normalt meget toneangivende i denne debat godt give et svar på. Men de har åbenbart en meget lav cigarføring lige nu.
 
26.03-2008 | 10:38 af Pettersen
Willumsgaard, jeg tror godt du kan skyde en hvid pind efter en nuanceret debat med "muslimhaderne".
 
26.03-2008 | 10:58 af Erik Willumsgaard
hm, tja, de har nok i øvrigt kastet sig over "Kofoed-sagen"
 
26.03-2008 | 18:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.03-2008 | 18:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.03-2008 | 18:52 af Erik Willumsgaard
@Steffen Nielsen

Skylden for ikke i tide at opdage de mange udfordringer det giver at lade hele tyrkiske og mellemøstlige landsbyer flytte ind en bloc i det almennyttige boligbyggeri, og for ikke i tide at få reguleret de familiesammenføringsregler, som muliggjorde dette.

Og skylden for, at lade alt for mange flygtninge og immigranter blive ofre, i stedet for at tilbyde dem undervisning og jobs.

Jeg synes stadig, at vi skal tage imod flygtninge og mange indvandrere, men indvandringen skal være reguleret.
 
26.03-2008 | 19:01 af Erik Willumsgaard
@Steffen Nielsen

Læste du i øvrigt mit indlæg, inden du spurgte?
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl