Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Søren Krarup har ret
20. april 2007 15:15
 [1312 ]    [10 ]   Anbefal

Søren Krarup har ret, når han siger, at tørklæder er en politisk manifestation. Problemet er hans præmisser, der for det første ikke gør det klart, at islam kan opfattes som en politisk bevægelse. For det andet tydeliggør Krarup ikke, at tørklæder i Danmark ikke kan opfattes som et problem, der har med religion at gøre, men i stedet er et politisk problem i forhold til ligestillingen.

Hvis jeg skulle uddybe det sidste først, så er det et problem, at vi i Danmark idag accepterer kvindeundertrykkelse. Asmaa er sikkert ressourcestærk og har muligvis endda selv valgt at bære tørklæde (som en politisk manifestation med et religiøst symbol), men mange af hendes medsøstre har ikke haft muligheden for at vælge. Det mener jeg, at vi ellers går ind for i Danmark - det frie valg baseret på en opfattelse af retsstaten som et fundament for de mennesker, der opholder sig inden for landets grænser. Det er derfor et opgør med kvindesynet, som vi skal have og ikke et opgør med et religiøst symbol.

Krarups problem er sikkert, at han som sådan ikke er uenig i kvindesynet og han derfor opfatter den politiske manifestation som en religiøs og politisk provokation på linje med nazismen, fordi han opfatter islam som en ideologi. Det er på det punkt, at Krarup tager fejl og som sædvanlig kan man ikke via DF få klar besked om, hvilke problemer vi står overfor i forhold til et samfund, der endnu ikke er gearet til multikulturalisme. DF er som et populistisk parti ude på at fiske i rørte vande og få noget omtale, selvom deres pointer almindeligvis ligger ved siden af det reelle problem

Vi bør ikke i Danmark tillade, at kvinder af deres mænd bliver sat udenfor retssikkerheden ved at blive påtvunget et tørklæde, hvor de reelt kan risikere alt fra udstødelse fra familie til andre sanktioner, der ikke er lovlige i vores retssamfund, hvis de skulle ønske IKKE at bære dette symbol. Det er DENNE ideologi, som Asmaa understøtter ved at bruge et religiøst symbol som principielt er uangribelig i vort samfunds diskussioner om både religionsfrihed og ytringsfrihed, men som i realiteten forhindrer mange nydanske kvinder i at deltage i vores retssamfund. 

Det vigtigste i diskussionen er derfor IKKE at lukke diskussionen under henvisning til ytringsfriheden og IKKE at lukke diskussionen under henvisning til Asmaa s ret til at bære et religiøst symbol, MEN at få diskuteret retssikkerheden for nydanske, tørklædebærende kvinder. Det er DF ligeglad med, men kan Enhedslisten virkelig også være det?  

 

Send til
Debat  10
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
20.04-2007 | 16:12 af Hans Hansen
Hey, du borgerlige uanstændighed

Han har sgu da ikke ret, Krarup, og det har du heller ikke.
 
20.04-2007 | 17:15 af nas
Tørklæde har bare intet med undertrykkelse at gøre. Praktiserende muslimske kvinder er påbudt at bære tørklæde af Quranen og ikke af deres mænd.

Men hvorfor vil nogle mennesker se en kvindes hår eller barm? er det ikke meningen at en kvinde skal bedømmes ud fra størrelsen på hendes hjerne og ikke størrelsen på hendes bryster?

Tørklædet er blot et regulativt pres hvorimod kvinder i vestene er under normativt samt kognitivt pres for at smide deres tøj (desværre).
20.04-2007 | 17:15 af Michael Hammers
Hej borgerlige anstændighed

Fremragende indlæg !!!

En decideret mangelvare på avisen.dk, at skribenterne formår at reflektere i dybden og se tingene fra mere end en side.

Hans Hansens grove, ureflekterede, frit fra leveren (galde) svar ovenfor er et glimrende eksempel på niveauforskellen.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig. Det handler om, at vi støtter muslimske kvinders ret til selv at vælge.

Fem stjerner herfra!

Michael Hammers
 
20.04-2007 | 18:24 af Karin Bennedsen
@S. Rasmussen

Når man søger sin information på islam-info.dk, er man ikke særlig kildekritisk, da den er STÆRKT islamofobisk.

Men måske vil du tage stilling til følgende:

"(...)De som prædiker had bruger disse følelser til at danne bataljoner, som skal gennemtvinge en ufri og ulige verden. Men vi fastslår klart og tydeligt: Intet, end ikke fortvivlelse, retfærdiggør at vælge det uoplyste, totalitarismen og hadet."

"(...)Vi tilslutter os ytringsfriheden som noget universelt, således at den kritiske sans kan blive udøvet på alle kontinenter som modstand til misbrug og dogmer."

" (...)Vi appellerer til alle demokrater og fritænkere i alle lande om at kæmpe for, at vores århundrede skal blive et oplysningens, ikke et formørkelsens århundrede."

Mon ikke Dansk Folkeparti, ikke mindst set i lyset af de seneste dages dæmonisering af muslimske kvinder, vil få svært ved helhjertet at tilslutte sig disse citater fra Salman Rushdies manifest.
20.04-2007 | 18:52 af Janne
Hvad hjælper det, at repræsentere dyd og kyskhed, hvis ærbarheden, bl.a. skal skjule, 14 kg. sprængstof, så hellere strip, med fuldt overblik. Janne.
 
20.04-2007 | 19:51 af kimkes3
fremragende indlæg
20.04-2007 | 21:54 af steffeng40
Borgerlig anstændighed - du overser, at netop det, at en kvinde MED tørklæde fremstår som en folkevalgt politiker med inflydelse og med eget valg af livsbane, indeholder et progressivt element for omfortolkning af egen stilling i en familie og omgangskreds, der måske påbyder eller ihvertfald forventer kvinders tildækning.

At demonstrere, at tørklædet simpelthen ikke er en hindring, er et voldsomt signal at sende til dem, der måske mangler troen på at kunne gøre sig fri.
20.04-2007 | 22:21 af Groucho
@Menig 442

Mener du, at vi hellere skal afsikre geværerne i dag end i morgen og på forhånd glemme alt om fredelig sameksistens?

Er du også nervøs for en mulig alliance mellem yderligtgående islamister og Dansk Folkeparti pga. deres mange sammenfaldende synspunkter, f.eks. på retspolitikken?
 
21.04-2007 | 08:40 af Borgerlig anstændighed
Jeg synes, at tørklæder er undertrykkende. De er ikke udtryk for et frit valg fra kvindernes side og vi accepterer altså i Danmark den undertrykkelse, der følger med.

Jeg kan godt se synspunktet med, at Asmaa kan være en foregangskvinde og vise vejen for mange muslimske kvinder, men ville hun ikke netop stå endnu stærkere UDEN tørklædet?

Jeg er meget enig med Jan - det ER netop kvindesynet, vi skal forholde os til. Og for ikke at gøre det til en abstrakt diskussion mener jeg, at vi må tage debatten herhjemme om vore egne nydanskere. Der ER netop mange måder at være muslim på, men spørgsmålet er, om vi kan acceptere den undertrykkelse af kvinder, der ligger i tildækningen?
21.04-2007 | 11:38 af Inge Balling-von Cappeln
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl