Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hvorfor stiger dollaren?

23. oktober 2008 21:29
Visninger  [3905 ]   Debat  [28 ]

Jeg har ikke de præcise tal, men for ca. 1 måned siden kunne dollaren købes til ca. 4,80 kr. I dag står den i 5,82 kr.

Det forstår jeg ikke.

Jeg undres, fordi vi i den mellemliggende periode har haft (eller har) en finanskrise, som ikke bare er udsprunget i USA, men som også har afdækket, at USA  er på vej i recession, og at den amerikanske økonomi har det skidt.

Jeg ved godt, at pengene i krisetider søger mod sikker havn, men er den amerikanske dollar "sikker havn".

Egentlig er jeg ikke så interesset i indlæg, der konstaterer at socialismen eller kapitalismen har sejret. Mere i reflektioner over dollarens himmelflugt.

 

 

 

Del på Facebook
23.10-2008 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 21:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 22:07 af Nikolaj Damgaard
Der er flere købere end sælgere.-:)
Hvis du har tid og lyst og kender en, skulle du prøve at få en valutafreak til at vise dig nogle tekniske valutaanalyser. Ellers er der sikkert en, der kan sætte dig ind i det i din bank. Jeg blev for nogle år siden udsat for sådan en, og det var faktisk meget besnærende, hvordan han gennem en grafisk fremstilling kunne vise et tilbageblik på, og give et kvalificeret bud på, hvordan og hvorfor valutaerne bevæger sig i forhold til hinanden, som de har gjort, forventes at gøre og inden for hvilke bånd, de tekniske bunde og toppe befinder sig. Jeg har godt nok lykkelig glemt det meste af metodikken nu, men det var da noget imponerende.
 
23.10-2008 | 22:30 af Erik Willumsgaard
hm, hm, hm, tja et godt spørgsmål. Men der er mange mekanismer igang under en krise som denne. F.eks. at mange investorer flygter fra aktier og i stedet forsøger at spekulere i valuta.

Og her gælder det nok, at dollaren, trods euroens succés over for denne, stadig er noget mere kendt worldwide, og derfor stadig kan være investeringsobjekt for diverse amatører??
 
 
23.10-2008 | 22:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 22:34 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Du kunne lige så vel spørge efter en psykolog, for økonomi er i realiteten kun en opsummering af erfaringer om psykologiske reaktionsmønstre.
 
 
23.10-2008 | 22:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 22:41 af Nikolaj Damgaard
I gearede spekulationsforretninger og swaps er dollaren mest anvendt som salgsvaluta pga. den lave rente. Det samme gælder JPY og CHF. Det skulle umiddelbart give en modsat rettet effekt. Men det er de samme valutaer, der i krisesituationer er flugtvalutaer, ligesom guld er et yndet alternativ til diverse valutaer i krisetider og derfor også stiger.
 
23.10-2008 | 22:42 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Det er jo et faktum, at enhver økonomisk teori bygger på psykologiske antagelser. Markeder for hvad som helst reagerer ud fra forventninger, forventninger om op- og nedgange, forventninger om hvorledes andre aktører reagerer, forventninger om hvorlænge en nedtur kan vare osv. osv.

Og til tider kan etablerede økonomiske teorier lige pludselig ikke længere anvendes til at forudsige en given situation, fordi aktørerne i markedet reagerer forskelligt i forhold til tidligere, eventuelt på baggrund af kendskab til tidligere situationer.
 
 
23.10-2008 | 22:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 22:46 af Erik Willumsgaard
@Nikolaj Damgaard

Tja, men spørgsmålet var bl.a. hvorfor USD kan være flugtvaluta i en situation, hvor i særlig grad den amerikanske økonomi er ramt af gambler-krisen?
 
 
23.10-2008 | 22:46 af Nikolaj Damgaard
Og EW har ret mht de psykologiske faktorer. Ingen økonomer kan spå om i morgen før i overmorgen, som det er nu. Der er via hedgefondene så ufattelige summer i spil, hvilket kan udløse så enorme stop loss købs- og salgsforretninger, der bare gennemføres uanset hvad, så alverdens hjælpepakker kommer til at ligne en pose pebernødder.
 
23.10-2008 | 22:50 af Nikolaj Damgaard
EW
Jeg tror kun det er en psykisk forventning om, at USD trods alt er en sikker havn.
 
23.10-2008 | 22:53 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Tja, Niels Bernstein var jo oprindeligt uddannet som elektromekaniker; men han havde nok været bedre stillet med en baggrund som socialpsykolog!
 
 
23.10-2008 | 23:01 af Erik Willumsgaard
@Nikolaj Damgaard

Ja, selvfølgelig er det psykologi. Alle markeder er drevet af psykologi, markeder for valuta, aktier, råstoffer, ejendomme osv. Når spekulationer går i gang, spiller mange med i forventning om stigende priser og gevinster, også trods en bevisthed om, at stigningerne ikke har bund i reelle værdiforøgelser og kan være kortvarige. Lige inden en anticiperet "top" nås, begynder de mere forsigtige at sælge, og sætter dermed rutscheturen igang, og så kører det nedad for fuld fart! Iiiindtil flere begynder at lugte gevinster, fordi nu må markedet have nået bunden, køber ind og såååå begynder vi lige så laaangsomt og tøvende at køre opad igen. Ren psykologi!
 
 
23.10-2008 | 23:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 23:18 af gitte rasmussen
Hvorfor den amerikanske dollars pludselig stiger. Den amerikanske økonomi har da ikke fået det bedre. Hvad er forklaringen?

Svar:
Der er to primære årsager til den seneste tids styrkelse af dollarkursen. Den ene skyldes, at den europæiske økonomi er kommet ned i gear, og udsigterne peger i retning af lav vækst i de kommende kvartaler. Så det forventes nu, at den europæiske centralbank vil nedsætte renten i løbet af det kommende år. Udsigt til lavere vækst og lavere renter har svækket euroen (og derved danske kroner) overfor dollaren. Omvendt har den amerikanske økonomi været nede i en bølgedal i en periode, men der er iværksat en masse tiltag til for at få gang i økonomien igen. Så krisen startede i USA, men det forventes, at de også er de første til at komme ud af krisen og få gang i økonomien igen.

En anden vigtig forklaring på dollarstyrkelsen skyldes, at der i en periode har været en pæn sammenhæng mellem udviklingen i olieprisen og udviklingen i dollaren. Det skyldes, at olie afregnes i dollar. Og der har været en tendens til, at når olieeksportører har fået dollar for deres olie, så har de vekslet dem om til euro, blandt andet fordi de har kunnet placere pengene til en højere rente i Europa end i USA. Så når olieprisen er steget, har de fået flere dollar, som de skulle sælge, hvilket har været med til at presse dollarkursen – og omvendt når olieprisen er faldet. Og siden midten af juli måned er olieprisen faldet med godt 30%, hvilket har været med til at give luft til dollarkursen igen.

Formuepleje http://formuepleje.dk/sw39033.asp
 
 
23.10-2008 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 23:19 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Ja, men man kan ikke få KONKRETE svar på alle KONKRETE spørgsmål.

Selv et så konkret spørgsmål som hvor stort universets udstrækning er i km kan man ikke få et ordentligt svar på. Ej heller på, hvornår og hvorfor kjolelængder stiger og falder. Eller på, hvorfor danske aktier faldt så meget i går, selvom der ikke skete nogle dramatiske ændringer i deres virksomhed, osv. osv. osv.
 
 
23.10-2008 | 23:21 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Sorry!
 
 
23.10-2008 | 23:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.10-2008 | 23:29 af Erik Willumsgaard
@L. Steen

Tja, konkret og konkret. Forklaringen er en måned gammel, og bygger ikke på så sikre "beviser", som den giver udtryk for. Men det er ét blandt flere gode bud.
 
 
23.10-2008 | 23:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2008 | 01:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2008 | 10:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2008 | 10:41 af Erik Willumsgaard
Ja, og vi fortsætter i DK med at betale en meget høj pris for ikke at være med i euroen: http://borsen.dk/okonomi/nyhed/143437/
 
 
24.10-2008 | 11:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.10-2008 | 22:55 af Flemming Jensen
Jeg takker for alle svarene. Ikke at jeg er blevet meget klogere, men dog ej heller dummere. Jeg hælder selv mest til tekniske forklaringer. og nægter at tro på, at det skulle skulle skyldes investorernes tillid til amerikansk økonomi - ligesom jeg tvivler på, at det skulle relatere sig til Obamas forventede valgsejr.

Men igen - tak for svarene
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Flemming Jensen

Jeg definerer mig selv som social-liberal. Jeg er cand.merc. fra handelshøjskolen, og så kan man ikke være andet end liberal, men samtidig har jeg et socialt gen, som har givet sig udtryk i mine valg af jobs. Jeg har arbejdet med arbejdsmarkedspolitik i hele mit arbejdsliv, og som een af de få kender jeg også sociallovgivningen ganske godt .

Jeg interesserer mig bredt for politik og samfund. I 15 år var jeg medlem af Det Radikale Venstre. Så glemte jeg at betale kontingent og for mindre end et års tid siden blev jeg medlem igen. Passivt medlem i den forstand, at jeg udelukkende har betalt kontingent. Generelt har jeg svært ved at se, at partiet skulle være socialt i nogen videre omfang.

Politiet har senest dokumenteret deres indsats i Brorsons kirke. Og efter et par små "historier", viste det sig også, at de havde noget dokumentation af indsatsen uden for kirken. Vi ved også, at politiet i stor stil filmer under demostrationer. På den baggrund vil jeg foreslå, at man benytter professionelle filmfotografer til at dokumentere politiets indsats - og "de voldelige demostranters" adfærd. Og at man opretter en uafhængig enhed, således, at der ikke opstår mistanker om fotografernes uafhængighed og således at retssikkerheden overholdes (f.eks. anonymisering af deltagerne, når billeder offentliggøres. En uafhængig institution kan selvfølgelig ikke ligge i justitsministeriets regi. Det kunne være en institution under institut for menneskerettigheder. Jeg vil stille og rolig gøre opmærksom på, at det er politiet selv, der har åbnet døren - på vidt gab - med hensyn til at filme deres arbejde ved demostrationer og større indsatser.
Indlæg | 26 | 35.407 | 1592
Siden | 13. februar 2008 03:18
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites