Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Arbejdsgiverne vil ikke ansætte langtidsledige

6. november 2008 16:41
Visninger  [1417 ]   Debat  [26 ]

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20081106/news01/711050035/

I dag har Erhvervsbladet en artikel med overskriften

Firmaer sylter langtidsledige.

Det er Lektor Christian Albrekt Larsen, der har udnersøgt de lediges lyst til at arbejde og virksomhedernes lyst til at ansætte dem.

Langtidsledige er ledige,der har været ledige i mere end 2 år.

Alligevel er 85% af de langtidsledige aktivt arbejdssøgende.

Og så nogle tal fra arbejdsgiverside

- 81% af arbejdsgiverne er usikre på, om de langtidsledige har arbejdsmotivation nok.

48% af arbejdsgiverne er usikre på, om de ledige har de  nødvendige faglige kvalifikationer

- 44% af arbejdsgiverne er usikre på, om de ledige er omstillingsparate.

Christian Albrekt Larsen er citeret for følgende

"I en tid, hvorder har væet en højkonjunktur igennem 10-12 år, hvor stolene har stået tomme, så er det klart, at de, der står tilbage uden arbejde fremtstår som nogen, som alle andre har valgt fra, og det gør arbejdsgiverne utrygge. De er bange for,at at de kommer til at ansætte en nitte."

 

12 september sagde jeg tak til de ledige for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, da arbejdsmarkedet kaldte på dem. Derfor har vi i dag en ledighed på kun 1,6%. Så i stedet for at stramme rådigheden for de ledige, så burde man belønne dem for at tilbagevise alle de fordomme som højrefløjen konstant pådutter befolkningen om ledige.

Og arbejdsgiverne viser i denne undersøgelse, at de hører godt efter. De har taget fordommene til sig, og råber op i koret om,at de ledige skal piskes endnu mere. Netop i disse dage er regeringen i gang med at dreje på pisken igen. Mit eget - kommende tidligere parti - Det Radikale Venstre er med på vognen.

I stedet for at virksomhederne skal lade sig lede af fordomme, så skal de prøve at ansætte de ledige - enten i en 4 ugers virksomhedspraktik eller med løntilskud. Så vil de opleve, at de ledige ønsker at arbejde - ligesom resten af befolkningen.

Og i stedet for konstant at skære ned på udgiferne til uddannelse af de ledige, så skal virksomhederne være med til at presse regeringen med hensyn til at vedligeholde de ledige kvalifikationer, så det ikke kan bruges som undskyldning for at ansætte de langtidsledige

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del på Facebook
06.11-2008 | 17:09 af Erik Willumsgaard
Det er uhyggeligt, at regeringen i stedet for at forbedre hele arbejdsformidlingssystemet, f.eks. ved at formidle kontakter mellem de ledige og arbejdsgiverne i stedet bureaukratiserer systemet stadig mere, så både arbejdsformidlerne og de arbejdssøgende får stadig mindre tid til egentlig arbejdssøgning.

Selvom arbejdsgiverne indrømmer, at de ikke vil ansætte nogen med ledighed over en vis længde, er det de ledige i stedet for arbejdsgiverne, som man pisker. Hvis man kigger efter, vil det i øvrigt vise sig, at de ledige ofte tilhører det så højt besungne grå guld eller har for mærkelige navne. Men det problem interesserer tilsyneladende ikke Hjort Frederiksen.
 
 
06.11-2008 | 17:18 af Flemming Jensen
6. november 2008 17:09 | af Erik Willumsgaard (Willumsgaard)

Du skriver

"f.eks. ved at formidle kontakter mellem de ledige og arbejdsgiverne"

Du skal vide, at AMS (Arbejdsmarkedsstyrelsen) har bestemt, at Staten i Jobcentret (som AF nu så mundret hedder), ikke skal formidle arbejde til de ledige, som "man gjorde i gamle dage". I stedet skal man opfordre arbejdsgiverne til at bruge Jobnet.dk.

Desuden har ministeren nu bestemt, at hvis der formidles en ledig til en stilling, og den ledige ikke får stillingen, så bliver den ledige omfattet af "Intensiv formidling", som i - den korte version - betyder, at den ledige skal formidles nye stillingsopslag gennem de næste 3 måneder. Hvis det ikke giver pote. så skal den ledige aktiveres. Se det giver i sig selv en vis "diciplirende effekt" på de ansatte i "Staten i Jobcentret".
 
 
06.11-2008 | 17:35 af Erik Willumsgaard
@Flemming Jensen

Ja, det er jo det, som virker så himmelråbende frustrerende. Arbejdsgiverne får jo aldrig lejlighed til at møde de ledige, så de på egen hånd kan teste, om deres skepsis mht. motivation har nogen som helst bund i virkeligheden.
 
 
06.11-2008 | 17:38 af Flemming Jensen
6. november 2008 17:35 | af Erik Willumsgaard (Willumsgaard)

Jeg tror sådan set vi er enige. Det er langt vigtigere at få skabt kontakt mellem virksomhederne og de ledige, end det er, at få virksomhederne til at deltage i det "rådighedscirkus", der efterhånden er dominirende i regeringens tankegang.
 
 
06.11-2008 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.11-2008 | 20:21 af Lars Nunnegaard
Flemming Jensen
Jeg af en alder, som husker at det var A-kasserne der stod for formidlingen. Det var før april 1969. Men de klarede det flot, de kendte evnerne og behovene og forstod at mikse dem. Det var VKR der gennemførte en ændring.
Her lokalt i det sidste år har jobkontorerne gjort meget, men hvem skaffede kontakt til arbejdet? A kasserne.
 
 
06.11-2008 | 21:10 af Flemming Jensen
6. november 2008 20:21 | af Lars Nunnegaard (nunne)

Jeg har meget til overs for a-kasserne. Jeg hader dog det spil, som jeg i dag mener foregår fra AMS side. Jeg mener, at Claus Hjort har et ønske om at nedlægge den del af jobcentret, der servicerer de forsikrede ledige. Det hjælper AMS så ministeren med ved at gøre livet så svært for medarbejderne som muligt. F.eks. ved at fjerne virksomhedskonsulenterne fra den statslige del, og ved at nedprioritere virksomhedsarbejdet og derefter overlade det til kommunerne.

Det skete ikke ved kommunalreformen, men der skal der nu dannes grundlag for,

F.eks. reduceres antallet af redskaber som medarbejderne ved jobcentrene har til at aktivere ledige med i det nye år. Ikke noget , der er vedtaget med bekendtgørelser eller love, men ændringer trumfet igennem af AMS. Alle jobsøgningskurser skal fremover være på 2 eller 4 uger. Alle vejledningsforløb afskaffes.

Der beskæres også i de muligheder, der er for at bevilge uddannelse til ledige. Igen er det et ønske om mainstreaming, der som sædvanlig går ud over de svageste ledige, fordi de "særlige forløb" ofte går ud på, at gøre dem klar til ordinær uddannelse.

OSV fristes jeg til at sige.
 
 
06.11-2008 | 22:04 af Steen Uffe Tommerup
100000000000000 tak for en god blog! Jeg kan, som en af dem artiklen omfatter, kun støtte helt op om udsagnet: Man syltes (føler man) af arbejdsgiverne og man lægges nederst i bunken.

Jeg bliver nødt til at få opklaret en ting...
Hvem er de svage arbejdsledige? Dem uden uddannelse eller bare dem som har gået ledige længe (og dermed blevet svage, set med arbejdsgivernes øjne)?
 
 
07.11-2008 | 07:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 11:22 af Jan Eskildsen
Der er andre problemer i regeringens politik over for arbejdsløse, men da tråden handler om langtidsarbejdsløse, vil jeg ikke mudre vandene til med erfaringer fra nært hold - blot give udryk for min afsky for den heksejagt, man driver på folk, der får supplerende understøttelse.
 
07.11-2008 | 11:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 13:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 13:26 af Erik Willumsgaard
@Janutte Lund 01:56

Jeg er også ret kritisk over for regeringens snak om, at vi skal importere en masse arbejdskraft lige nu, så længe der ikke gøres en ordentlig indsats for at beskæftige alle de, som er ledige nu, eller som ikke bruger deres uddannelse på en ordentlig måde?

Og jeg mener, at det er superhamrende vigtigt, at vi sætter ind her, inden vi starter de store målrettede indvandringsprogrammer.

Men, vi kan ikke komme uden om, at vi på rimeligt kort sigt kommer til at stå over for noget af en demografisk udfordring, når mange store årgange går på pension, uden at der er nogen til at erstatte dem, eller pleje dem/os!

Og det er ikke spor for tidligt, at Danmark indstiller sig på at være et rigtigt indvandrerland, hvor man nøje gør sig klart, hvem man vil tiltrække, og hvordan man vil gøre det så attraktivt at være her, at de som siger ja tak til invitationen, ikke efter meget kort tid bliver så trætte af lugten i bageriet, at man ikke kan se deres røv for bare skosåler. Lige som det for tiden sker med en del læger og forskere.
 
 
07.11-2008 | 13:34 af leon lerche
Hej. Janette Lund, din tale er vis og du har fuldstændigt ret, der er masser af arbejdskræft i Danmark og som du siger hvorfor ikke benytte den, hilsen fra. Leon, som smiler.
 
 
07.11-2008 | 13:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 13:48 af Lars Nunnegaard
Problemer med mangel på arbejdskraf er at de mangler faglærte indenfor bestemte områder, som en del ledige ikke har kompetance til at bestride, påstås det. Men jeg tror det handler om at have en del ledige, som Henni skriver.
 
 
07.11-2008 | 13:49 af Erik Willumsgaard
@Henni Penni

Jeg er også ret kritisk over for regeringens snak om, at vi skal importere en masse arbejdskraft lige nu, så længe der ikke gøres en ordentlig indsats for at beskæftige alle de, som er ledige nu, eller som ikke bruger deres uddannelse på en ordentlig måde?

Og jeg mener, at det er superhamrende vigtigt, at vi sætter ind her, inden vi starter de store målrettede indvandringsprogrammer.

Men, vi kan ikke komme uden om, at vi på rimeligt kort sigt kommer til at stå over for noget af en demografisk udfordring, når mange store årgange går på pension, uden at der er nogen til at erstatte dem, eller pleje dem/os!

Lige nu er der allerede mangel på læger og forskere. Og dem, som man forsøger at rekruttere lige nu, kommer ikke til dumpinglønninger. Det sørger både konkurrencen og vores fagforeninger for!
 
 
07.11-2008 | 13:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 13:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.11-2008 | 14:00 af Erik Willumsgaard
@Henni Penni

Ja, som jeg skrev:
"Jeg er også ret kritisk over for regeringens snak om, at vi skal importere en masse arbejdskraft lige nu, så længe der ikke gøres en ordentlig indsats for at beskæftige alle de, som er ledige nu, eller som ikke bruger deres uddannelse på en ordentlig måde!"

Men, vi kan ikke komme uden om, at vi på rimeligt kort sigt kommer til at stå over for noget af en demografisk udfordring, når mange store årgange går på pension, uden at der er nogen til at erstatte dem, eller pleje dem/os!
 
 
07.11-2008 | 20:10 af Flemming Jensen
Der bliver spurgt til svage ledige.

Det er personer med et eller ofte flere af følgende karaktaristika (i ikke prioriteret rækkefølge)

Misbrugsproblemer
Nedslidningsproblemer.
Helbredsproblemer, herunder psyksike problemer.

Sprogproblemer. (gælder også for højtuddannede!!!!!!!)
Forældede uddannelser (kvalifikationer)
Ingen uddannelse (og ingen erfaring)

Så findes der ganske få, der enten har problemer med motivationen eller med mobiliteten, men det er faktisk den mest håndterbare problemstilling af de nævnte. Det er dog den problemstiling, som politikerne tror er den væsentlige.
 
 
07.11-2008 | 22:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.11-2008 | 00:31 af Flemming Jensen
@7. november 2008 22:28 | af Henni Penni (Henni)

Ledigheden for 50+ er i dag på linie med ledigheden for andre aldersgrupper.

Skrymer har mig bekendt helbredsmæssige problemer - han har vist dårlig ryg. Men jeg betragter generelt ikke Skrymer som en svag ledig. Dog vil jeg spørge til Skrymers faglige mobilitet.

Og ja - jeg har arbejder inden for det arbejdsmarkedspolitiske område.

Specielt uerkendte misbrugsproblemer er faktisk et problem. Det kan ubehandlede erkendte misbrugsproblemer nu også være.

Når vi taler nedslidning og generelle - og specifikke - helbredsproblemer, så er virkligheden, at adgangen til revalidering, fleksjob og pension aldrig har været mere besværlig end idag.

Klare diagnoser giver adgang, mens de klassiske nedslidningsproblematikker i stigende grad "skønnes" til ikke at være adgangsgivende. Her tænker jeg især på dårlig ryg mv. pga. rengøringsarbejde mv.

Belastningen ved rengøringsarbejde mv. har været stigende i de senere år. Den seneste sygedagpengereform har nu bestemt, at sygemeldte med skader i bevægapparatet skal delvist raskmeldes - altså tilbage til arbejdsgiver, som så kan presse de sidste dråber ud af dem - inden de skal overføres til kontanthjælp og 450 timers reglen
 
 
08.11-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.11-2008 | 10:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.11-2008 | 12:43 af Flemming Jensen
8. november 2008 10:34 | af Henni Penni (Henni)

Jeg har ikke noget ønske om, at sætte et label på mennesker, der er ledige. Tværtimod fristes jeg til at sige. Jeg forsøger at være nøgtern.

Men når der bliver talt om "svage" ledige, så vil jeg gerne bidrage med min viden om området, ligesom jeg har holdninger og meninger om tingenes tilstand.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Flemming Jensen

Jeg definerer mig selv som social-liberal. Jeg er cand.merc. fra handelshøjskolen, og så kan man ikke være andet end liberal, men samtidig har jeg et socialt gen, som har givet sig udtryk i mine valg af jobs. Jeg har arbejdet med arbejdsmarkedspolitik i hele mit arbejdsliv, og som een af de få kender jeg også sociallovgivningen ganske godt .

Jeg interesserer mig bredt for politik og samfund. I 15 år var jeg medlem af Det Radikale Venstre. Så glemte jeg at betale kontingent og for mindre end et års tid siden blev jeg medlem igen. Passivt medlem i den forstand, at jeg udelukkende har betalt kontingent. Generelt har jeg svært ved at se, at partiet skulle være socialt i nogen videre omfang.

Politiet har senest dokumenteret deres indsats i Brorsons kirke. Og efter et par små "historier", viste det sig også, at de havde noget dokumentation af indsatsen uden for kirken. Vi ved også, at politiet i stor stil filmer under demostrationer. På den baggrund vil jeg foreslå, at man benytter professionelle filmfotografer til at dokumentere politiets indsats - og "de voldelige demostranters" adfærd. Og at man opretter en uafhængig enhed, således, at der ikke opstår mistanker om fotografernes uafhængighed og således at retssikkerheden overholdes (f.eks. anonymisering af deltagerne, når billeder offentliggøres. En uafhængig institution kan selvfølgelig ikke ligge i justitsministeriets regi. Det kunne være en institution under institut for menneskerettigheder. Jeg vil stille og rolig gøre opmærksom på, at det er politiet selv, der har åbnet døren - på vidt gab - med hensyn til at filme deres arbejde ved demostrationer og større indsatser.
Indlæg | 26 | 35.402 | 1592
Siden | 13. februar 2008 03:18
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites