Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Sandheder om CEPOS

30. juli 2008 16:47
Visninger  [1976 ]   Debat  [24 ]

Eftersom en anden god blogger jo er begyndt at slette mine korrektioner af hans usandheder (vi havde en mindre debat, hvor han kom til at modsige sig selv), vil jeg hermed takke for lejlighed til at beskrive CEPOS:

CEPOS skriver om sig selv:

CEPOS er en uafhængig tænketank, der fremmer et Danmark baseret på frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt.

CEPOS er stiftet af fremtrædende danske erhvervsfolk, tænkere og kulturpersonligheder og indledte sit arbejde den 10. marts 2005.

CEPOS ønsker at bidrage til mere personlig og økonomisk frihed, retsstat og demokrati samt sunde borgerlige institutioner som familie, foreninger og kulturliv.

CEPOS vil omlægge og begrænse direkte og indirekte støtte fra det offentlige til befolkningen. Støtten skal komme de svage til gavn og afskaffes for personer, der kan klare sig selv.

CEPOS går ind for fri konkurrence og frie markeder, og er tilhænger af global frihandel og imod statsstøtte til erhvervslivet.

CEPOS udfører ikke opgaver på begæring af noget politisk parti, nogen myndighed, erhvervsvirksomhed, organisation eller privatperson.

---

Om deres økonomiske støtte skriver CEPOS:

CEPOS modtager ikke nogen form for offentlig støtte og drives udelukkende for private midler. I vores arbejde for større personlig frihed og mindre statsmagt er vi derfor afhængige af bidrag fra sponsorer. Ved at sponsorere CEPOS støtter du arbejdet med at fremme borgerlig-liberale værdier i Danmark.

CEPOS har flere hundrede private bidragsydere.

Mange giver 500 kr om året, og en del giver i intervallet 1.000- til 10.000 kr. Enkelte endnu mere.

Vi er glade for ethvert bidrag.

---

CEPOS har udgivet en række interessante analyser, som kan ses her:

(http://www.cepos.dk/publikationer/analyser-notater/)

onsdag 30. juli 2008
Seneste tal fra OECD og Eurostat: Danmark har verdens højeste skattetryk

Der har været en debat om, hvorvidt vi har et højt skattetryk eller ej. Data fra både OECD og Eurostat viser, at skattetrykket i Danmark i 2005 og 2006 er højere end i Sverige. Dermed har Danmark verdens højeste skattetryk....


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

mandag 28. juli 2008
81 pct. af danskerne mener der kan fås mere service for pengene i den offentlige sektor

81 pct. af danskerne mener, at man kan få mere service for de ressourcer, der anvendes i den offentlige sektor i dag. 19 pct. har den modsatte mening. Det fremgår af en meningsmåling, Catinet har lavet for CEPOS. Dette kan tages...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

mandag 21. juli 2008
Velstand blandt OECD-lande: Danmark på vej mod midterplacering

Ifølge tal fra OECD er Danmark rykket nedad på den internationale velstandsrangliste. Således var Danmark OECDs 7. rigeste land i 1996 målt på BNP per capita (købekraftskorrigeret). I 2006 er Danmark rykket ned på en 11. plads. I...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 17. juli 2008
Uhensigtsmæssig brug af fleksjobordningen

Sammen med efterlønnen er fleksjobordningen i dag en af de mest populære støtteordninger på det danske arbejdsmarked – i alt er ca. 59.000 personer i fleksjob eller berettiget til et fleksjob. Trods den kraftige stigning er det...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

fredag 11. juli 2008
Udtrykket 'amerikanske tilstande' stortrives

Udtrykket ”amerikanske tilstande” bruges hyppigere i dag end for ti år siden i de danske medier. Som regel bruges udtrykket til at beskrive en ekstrem og uønskværdig situation især på sundhedsområdet. Samtidig viser en ny...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

lørdag 28. juni 2008
Indvandring og sort arbejde - en oversigt

Relativt mange indvandrere fra ikke-vestlige lande med beskedne kvalifikationer har problemer med at finde beskæftigelse i den formelle økonomi (dvs. almindeligt arbejde med registreret og beskattet indkomst). I stedet...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

fredag 20. juni 2008
Oplevet diskrimination paa arbejdsmarkedet

Der findes en myte om, at danskerne er særlig intolerante med en stærk tendens til diskrimination af indvandrere. En ny undersøgelse viser imidlertid, at der er et markant flertal i den danske befolkning, som afviser...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

onsdag 18. juni 2008
Danskerne er positivt stemte overfor muslimske kolleger

Ofte fremhæves danskernes negative holdning til muslimske indvandrere, og denne opfattes som en hindring for integrationen af disse på uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og i samfundet generelt. To undersøgelser gennemført...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 12. juni 2008
Stort udliciteringspotentiale på 15 mia. kr. i den kommunale sektor

I en undersøgelse, som Rambøll Management har udarbejdet for CEPOS, beregnes de forventede effektivitetsgevinster ved øget udlicitering i kommunerne. Baggrunden er dels en træg udvikling i udliciteringsgraden de senere år. Dels...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

fredag 9. maj 2008
Danmark har haft den 5. laveste økonomiske vækst fra 1996 til 2006

Ud af 30 OECD-lande har Danmark haft den 5. laveste vækst i BNP i tiårsperioden fra 1996 til 2006. Årsagen til dette er i høj grad, at danske beskæftigede har haft den 3. laveste produktivitetsvækst (målt ved produktionen pr....


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

onsdag 7. maj 2008
Gentagelse af Nyrup's efterlønsreform kan øge beskæftigelsen

Nyrup’s efterlønsindgreb fra 1999 har været en succes og medført, at mange ældre udskyder efterlønnen indtil de fylder 62 år. En gentagelse af Nyrup-regeringens efterlønsindgreb, hvor perioden med lavere efterlønsydelse og...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 24. april 2008
Største outputgab i over 20 år - udsigt til mange år med lavvækst

Dansk økonomi befinder sig på toppen af en højkonjunktur med et rekordhøjt outputgab, dvs. at den faktiske produktion ligger over det som er foreneligt med stabil løn- og prisudvikling. Hvis outputgabet lukkes vha. en tilpasning...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 10. april 2008
Næsten 2 ud af 3 danskere: Der er skåret i den offentlige beskæftigelse

Catinét har for CEPOS spurgt danskerne om deres opfattelse af udviklingen i antallet af offentligt ansatte siden 2001 (året hvor VK-regeringen tiltrådte). Næsten 2 ud af 3 danskere (64 pct.) er af den opfattelse, at der er skåret...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 10. april 2008
Den offentlige beskæftigelse er vokset under VK-regeringen

Dette notat viser, at den offentlige beskæftigelse er vokset under VK-regeringen. Ifølge Nationalregnskabet er den offentlige beskæftigelse vokset med 6.100 personer fra 2001 til 2007. Korrigeres der for udviklingen i aktiverede...


Læs mere

--------------------------------------------------------------------------------

torsdag 3. april 2008
Indvandringspolitiske regimer

Det er ikke uvæsentligt hvilken indvandring et land modtager. Der findes flere forskellige stra-tegier for dette. Indvandring kan eksempelvis være baseret på familieselektion, gennem fami-liesammenføringer eller på offentlig...

 

 

Del på Facebook
30.07-2008 | 17:03 af Jens N. Roved
Her er et par sandheder om CEPOS:

Citat: "Gennem vores analyser har vi set, at CEPOS producerer to typer tekster. Den ene type er præget af etos- og patosappellerne og karakteriseret ved, at der er arbejdet med sproget, så det bliver levende, letlæseligt og nærværende. Med andre ord: tekster der kan læses mellem to S-togsstationer eller i ministerbilen, som Elbjørn formulerede målsætningen. Et generelt træk er, at pointer fremsættes som kategoriske modaliteter og slås fast ved gentagelser. Dette er en tendens vi kan se også i tekster, som vi ikke har underkastet en tekstnær lingvistisk analyse. I de to tekster, vi har analyseret i kapitel 5, har vi derudover konstateret, at der fremsættes påstande, hvis hjemmel står uden rygdækning. Der er naturligvis ikke basis for at generalisere ud fra to tekster, men vi finder det bemærkelsesværdigt og problematisk, specielt fordi påstandene fremsættes med høj affinitet. Disse tekster er præget af kreativ diskursiv praksis, og det er gennem dem, at CEPOS søger at skabe diskursiv og sociokulturel forandring. "
Kilde: Roskilde Universitetscenter
Master i Professionel Kommunikation, modul 2
Et par borgerlige ord fra CEPOS
– diskursanalyse af politisk kommunikation
af: Anne Gregersen • Erwin Næs • Lisbeth Moliin • Michael Vitell • Trine Boe Christensen
maj 2006.
 
 
30.07-2008 | 22:05 af Thomas Proctor
CEPOS er en løgnefabrik.

MVH
ESP
 
 
30.07-2008 | 22:19 af Carsten Svendsen
@Den sidste viking
Jeg synes, at du skulle søge førtidspension.
Den burde kunne gives, som "egentlig terapeutisk foranstaltning"!
Ved tilkendelse af førtidspension, vil du aldrig mere blive "traumatiseret" af topskat og du vil økonomisk kunne undergrave "det offentlige system", som du hader så meget.

Uden "smiley"(men velment ironi)
 
31.07-2008 | 00:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
31.07-2008 | 10:25 af Mr. Pedersen
@ Snowtiger,

Ved du selv, hvad sætningen "Der er naturligvis ikke basis for at generalisere ud fra to tekster" betyder?

Jeg elsker folk, der prøver at generalisere ud fra tekster, der netop siger, at man ikke kan generalisere ud fra dem :-)
 
 
31.07-2008 | 10:28 af Mr. Pedersen
@ ESP,

Ja, når CEPOS gengiver tal fra eurostat og oecd er de løgnagtige djævle, men når AE (arbejderbevægelsens erhvervsråd) gengiver de samme tal er de sandfærdige engle :-)
 
 
31.07-2008 | 10:29 af Mr. Pedersen
@ ESP,

Ja, når CEPOS gengiver tal fra eurostat og oecd er de løgnagtige djævle, men når AE (arbejderbevægelsens erhvervsråd) gengiver de samme tal er de sandfærdige engle :-)
 
 
31.07-2008 | 10:29 af Jens N. Roved
Hvor demonstrerer jeg en generalisering ud fra to tekster?
 
 
31.07-2008 | 10:30 af Mr. Pedersen
@ Csvendsen,

Tak for tippet - men jeg skulle i givet kræve en høj sats samt opgive mine moralske grundprincipper :-)
 
 
31.07-2008 | 10:31 af Jens N. Roved
Du kan jo starte med selv at læse rapporten. Den burde ikke være svær at finde.
 
 
31.07-2008 | 10:32 af Jens N. Roved
Jeg kan ydermere oplyse dig om, at den er lavet i samarbejde med CEPOS, så det er altså ikke noget man bare finder på.
 
 
31.07-2008 | 10:38 af Mr. Pedersen
@ Snowtiger

At finde fejl og usandheder i dit indlæg er da et rent turkey shoot (dvs. meget, meget let)

Tag bare dit punkt 1), hvor du skriver "1) ”Velstandens kilder”. Bogen har fået flotte priser fra uafhængige og liberale institutter”."

Går jeg imidlertid ind på linket, står der følgende:

"”Velstandens kilder” af David Gress vinder international pris



Den anmelderroste bog Velstandens Kilder som blev skrevet af David Gress for tænketanken CEPOS i 2007, har vundet prisen som årets bedste bog udgivet af en tænketank. Direktøren for CEPOS, Martin Ågerup, modtog fredag aften prisen ved en prisoverrækkelse i Atlanta, USA.


Prisen Sir Anthony Fisher International Memorial Award uddeles af Atlas, en verdensomspændende paraplyorganisation for mere end 250 borgerlige tænketanke i 70 forskellige lande, og gives til den udgivelse som bedst har præget samfundet i det forgangne år, og formidlet centrale borgerlige idéer.

I Velstandens Kilder, der bl.a. fik 6 stjerner i Jyllands-Posten, analyserer David Gress den udvikling og de faktorer, som har gjort Vesten til verdens førende magtcenter, og identificerer samtidig kilderne til velstand i historien, kultur, normer og institutioner. Bogen har ikke alene vakt opsigt i Danmark, men også i udlandet pga. sin originale tilgang til emnet.

”Velstandens Kilder er en velskrevet, original, tilgængelig og stimulerende bog. Den forklarer velstandens kilder med den historiske udvikling af kultur, normer og institutioner, især den private ejendomsret, frihandel og stats-pluralisme. En rigtig god vinder”, udtalte en af dommerne ved prisoverrækkelsen.

Der var mange roser fra den internationale dommerkomité, der bl.a. udtalte: ”Hvad angår Velstandens Kilder er jeg sikker på, at intet dansk politisk parti har modet til eller interesse i at fremme liberale principper på den måde, forfatteren gør. Derfor er bogen et sandt, uafhængigt værk”.

En dommer udtalte om Velstandens Kilder: ”Bøger som Velstandens Kilder er sjældne. Når de dukker op, fortjener de ros, opmærksomhed og hjælp til at nå det størst mulige publikum. ”

Sir Anthony Fisher (1915-1998) som lægger navn til prisen, var brite og skabte sin formue i kyllingefarme efter at have kæmpet for Royal Air Force under 2. verdenskrig. Han brugte efterfølgende sin formue til at oprette Europas første tænketank, det borgerlige Institute for Economic Affairs i London, og var i løbet af sit liv en af de mest betydningsfulde skikkelser i at sprede borgerligt tankegods til fjerne dele af verden. Til dette formål oprettede han også Atlas, der siden har spredt tanker om fri markedsøkonomi, demokrati og menneskerettigheder til alle verdens 7 kontinenter, og bidraget til at nedbryde diktaturer med frihed som budskab.

CEPOS overvejer nu at udgive en engelsk udgave af bogen. "
----

Altså ikke et (1) eneste ord fra CEPOS selv om at der skulle være givet priser (i flertal) fra instituter, der er uafhængige.

Dine omgang med fakta placerer dig på niveau med LIR (og det er ikke positivt ment.
 
 
31.07-2008 | 10:40 af Mr. Pedersen
@ Snowtiger

Når man præsenter en tekst omkring CEPOS som beskrivende "sandheden omkring CEPOS", så generaliserer man....
 
 
31.07-2008 | 17:32 af Jens N. Roved
Pis og papir. Hvis jeg vil generaliserer, så skal jeg nok gøre opmærksom på det uden dine patetiske forsøg på at fortolke noget, som jeg har fremlagt helt og aldeles redeligt. Jeg har skrevet hvem jeg citerer, hvor og hvorfor jeg citerer. At du ikke kan finde ud af at læse er altså ikke mit problem. Og hold venligst op med at spamme min blog med dit gylle. Ciao.
 
 
31.07-2008 | 17:32 af Jens N. Roved
generalisere...
 
 
31.07-2008 | 17:38 af Jens N. Roved
Det eneste, du vil opnå, er jo, at få folk til at tro på, at jeg skriver noget helt andet end det, jeg rent faktisk skriver. Teksten er, som teksten er. Hvis du har fortolkningsproblemer, så vil jeg anbefale dig at læse den. LÆSE. I stedet for at danne dig din egen mening på forhånd og så agere ud fra, at jeg har skrevet noget kritisk om CEPOS, som rent faktisk holder. Eller har du et problem med saglig kritik?

Jeg forholder mig til to forskellige sider af sagen. En side er VU'erens fremstilling og den anden er CEPOS' egen fremstilling. Jeg overskrider ikke noget sted og jeg generaliserer ikke VU'erens holdning over i CEPOS' holdning ej heller omvendt. Der er note henvisninger, og alle citater er der grundigt redegjort for. Det kan ikke være min opgave at være dansklærer for dig på nettet.
 
 
31.07-2008 | 17:39 af Jens N. Roved
Mit punkt 1 er et citat fra en blogger på TV2 blog, og jeg har intet sted påstået, at det er noget CEPOS har skrevet på deres hjemmeside. Kom igen når du kan læse.
 
 
31.07-2008 | 17:41 af Jens N. Roved
Du kunne evt. prøve at følge linket. I så fald ville du finde ud af, at udtalelsen ikke er taget fra CEPOS hjemmeside og det har jeg intet sted påstået. Eller du er for doven til at læse kildehenvisninger?
 
 
01.08-2008 | 11:58 af Mr. Pedersen
@ Snowtiger

lige nu er det altså dig, der spammer min blog med dit gylle...

Det ironiske her er, at du beskylder CEPOS for at fuske med kilder, og et hurtigt check af dine påstande afslører at du selv fusker med dine egne kilder.

Det er sgu da morsomt (for mig ihvertfald, måske mere pinligt for dig).

Som sagt har jeg også kommenteret på din kritik af CEPOS - og som Kurt Drejergård sagde, før du også slettet hans kommentar og fik ham til at flygte fra bloggen, så er der intet odiøst i at folk, der giver priser til hinanden, kender og arbejder for hinanden (verdensmester i Danmark syndromet).

Mht. at du NU hævder at pkt 1 er et citat fra en anden blogger og ikke noget som du tilskriver CEPOS, så må din fejlformulering stå for egen dør. Hvor skriver du da at det er taget fra en blogger - det står for sig selv med et web link til CEPOS, hvorfor man må gå ud fra at du mener at det skal tilskrives CEPOS selv. Du hæfter specifikt en parents på citat nr. 4, hvorfor dette netop ikke fremstår som kommende fra cepos selv.

Igen er pkt. 1 bare det andet som jeg tjeckede. Jeg er sikker på at hvis jeg gennemgik resten af dine såkaldte påstande ville jeg finde meget, meget mere.
 
 
01.08-2008 | 13:31 af Jens N. Roved
Hvilke kilder har jeg fusket med?
 
 
01.08-2008 | 13:32 af Jens N. Roved
Og hvilken fejlformulering er det?
 
 
01.08-2008 | 13:38 af Jens N. Roved
Og det står ikke for sig selv med et weblink til CEPOS, eftersom 1-tallet i parantes faktisk er et link, ligesom 1-tallet i parantes også oppe ved citatet figurerer som et link - linket til bogen er alene for at man kan se hvilken bog, der er tale om. Hvis du læser hele artiklen, så vil du finde at jeg længere nede også skriver, at jeg tror, at folkene bag CEPOS ville være kede af den 'reklame', de får på den blog, jeg har citeret længere oppe. Eller det er måske totalt forbigået din opmærksomhed=?

Endnu engang fremgår ikke andet end, at du ikke er istand til - eller for intellektuelt doven - til at læse, hvad der står i den tekst, du læser.
 
 
01.08-2008 | 13:41 af Jens N. Roved
Og du skriver en artikel, hvor du kommenterer min blog. En artikel som er fyldt med uvederhæftige og svinske beskyldninger, og så har du en forventning om, at jeg ikke melder mig på banen... Fint.
 
 
01.08-2008 | 14:08 af Jens N. Roved
Man kunne godt få den tanke, at dit problem er, at du ikke bryder dig om at se nogle sandheder om CEPOS, som ikke stemmer overens med dine tvangstanker.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 97 | 144.137 | 1224
Siden | 14. marts 2007 23:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites