Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Folket vil have lavere skat!

25. juli 2008 16:30
Visninger  [1402 ]   Debat  [24 ]

Ihvertfald hvis man skal tro de mini-afstemninger, som jeg har afholdt her, så er der en klar og solid stemning for at sænke skatten...

På indlæget: "Et nødråb" omkring hvordan skattetrykket rammer almindelige mennesker ganske og urimmeligt hårdt stemte således 68% ja til at få skattetrykket ned.

http://avisen.dk/blogs/den_sidste_viking/et-noedraab_16645.aspx

Hvor langt ned er der lidt uenighed om, men på indlægget "Skattetryk for dummies" lå gennemsnittet for stemmerne således for et skattetryk på 35%.

http://avisen.dk/blogs/den_sidste_viking/skattetryk-for-dummies-nu-med-afstemming_16614.aspx

Dette er dog unægtelig stadigvæk en del under de 50%, som det ligger på i dag, men dog stadigvæk langt højere end andre velfungere europæiske stater med en stærk offentlig hjælp til socialt svage som for eksemple Irland, Schweiz eller Luxemborg.

http://avisen.dk/blogs/den_sidste_viking/danmark-europamester-i-skattetryk_16466.aspx

Desværre var afstemming jo ikke bindende (hvilket jeg jo måtte indrømme overfor en enkelt), dog afsplejer det sikkert folkestemning meget godt.

Såfremt den nuværende regering, der faktisk blev valgt på et løfte om skattelettelser, derfor har nogen tvivl tilbage, kan man kun opfordre dem til at udskrive en folkeafstemning med det simple spørgsmål:

"Skal skatten sænkes? Ja eller Nej."

 
Hvad synes du om?
Hvem blokkerer for skattelettelser i Danmark?



Del på Facebook
25.07-2008 | 16:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 17:03 af Allan Nielsen
@kurt_Dejgaard
Tror alle gerne vil have en skattelettelse, problemet opstår, hvis man tror man kan bliver enig partierne imellem, hvor de skal komme fra.
 
25.07-2008 | 17:15 af Karin Bennedsen
@Allan Nielsen

Dynamiske effekter??
 
25.07-2008 | 17:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 17:26 af Allan Nielsen
Jamen du skal tænke på at politik er byttekøbmand.
DF for stramninger, V for lov til at få en ko mere i stalden, C går med på det ALLE er glade.
 
25.07-2008 | 17:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 17:33 af Allan Nielsen
C vinder intet, men det ser ikke ud til at deres formand har kaperet det, og så længe det forbliver sådan, kører det jo bare.
 
25.07-2008 | 17:39 af SLETTET SLETTET
Underligt nok vil de røde give skattelettelser i form af "billige" boliger i København:

"»Det er et kæmpe problem, at vi i København ikke kan bygge almene boliger, som almindelige mennesker kan betale. Den almene boligbevægelse prøver virkelig, men er underlagt en meget, meget stram regulering fra statens side, og staten går samtidig ind og siger, at vi som kommune ikke må hjælpe dem. Det er drønfrustrerende for os som kommune, og det må være lige så frustrerende for dem, der sidder ude i de almene boligselskaber og gør deres bedste for at prøve at skaffe boliger til alle dem, der ikke har råd til at købe ejerlejligheder,« siger Anne Vang, som er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne.
"
http://www.information.dk/162520

I dag betaler man op til 63 procent i skat af den sidst tjente krone. Fjerne de åndsvage marginalskatter hvis eneste begrundelse er misundelsen i samfundet. Så kan Danmark få et konkurrencedygtigt og moderne og fremtidssikret samfund.
 
25.07-2008 | 17:52 af Allan Nielsen
Kan folk ikke bo i KBH pga. priserne må de flytte derhen hvor de kan betale for det, der er altså mange mennesker der faktisk bruger omkring 3 timer på transport hver dag.
Hvorfor skulle dette være anderledes for folk i KBH området???
 
25.07-2008 | 18:33 af Mr. Pedersen
@ ChristianL,

Jeg tror desværre, at det som Anne Vang mener i sin forvirrende logik, er at for at hjælpe brandbeskattede folk bør man hæve skatten mere for at give dem en (større) boligstøtte.

Hvad var det nu Egon Olsen kaldte sin to medkompagner, når de virkelig forslog noget dumt?
 
 
25.07-2008 | 18:36 af Mr. Pedersen
@ Kurt,

jeg er enig med dig i, at C markerede sig meget mere kontant med skattelettelse end V, dog modsagde V under sidste valgkamp heller ikke behovet for lettelser...

Dog igen, så hvis C deltager i en regering, og denne regering ikke gennemfører Cs politik, så mener jeg at udsagnet "regeringen blokkere for skattelettelser" eller "jeg aner ikke det" er fuldt dækkende.
 
 
25.07-2008 | 18:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 18:41 af Mr. Pedersen
@ Kurt

Og jeg takker ærbødigt og anerkender ligeledes din kritik / kommentarer.

:-)
 
 
25.07-2008 | 18:42 af Mr. Pedersen
Griner stadigvæk af dit udtryk: "At være benjamin i regeringen".

Jeg er ikke sikker på, hvad det betyder, men det lyder ikke rart :-)
 
 
25.07-2008 | 18:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 19:29 af Lars Kalsen
Jeg synes, at skatten skal ned. Ingen burde betale mere en 50 % i skat af nogen del af deres indkomst. Men:

Folket vil have lavere skat
Folket vil have bedre offentlige serviceydelser
Folket vil have flere offentlige serviceydelser
Folket vil have højere sociale overførelser
Folket vil have flere veje, toge, broer, musikhuse. museer, teatre osv
Folket vil have totalrenovering af skoler og børnehaver
Folket vil have ventelisterne helt væk
Folket vil have billigere boliger
Folket vil have deres andel af de opkrævede skatter

Det man skal passe på i denne debat (når politikere snakker skat) er at nogle vil sætte skatten ned, men de fleste vil kun lave omfordeling af skatterne. F. eks. skatten på indkomst ned - grønne afgifter op.

Skatten kan først komme ned, hvis vi bliver enige om, at vi ikke alle blot kan kræve ind. Problemet er, at ingen politiker kan blive valgt på dette.
 
 
25.07-2008 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 22:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 09:53 af Lars Kalsen
@ Kurt

Ja, jeg har heller ikke noget imod at betale til fællesskabet, men - som dig - synes jeg pengene sommetider kunne bruges bedre.

Hvis nogen skulle formaste sig til at foreslå nedskæringer på nogle af de områder, som jeg skitserede, så starter der et ramaskrig fra dem, der ikke ønsker penge taget netop der - og hvad der er lige så vigtigt, dem der egentlig synes det er OK, de holder bare deres mund.

Tag et eksempel. Der er pres på de praktiserende læger, og mange steder kan det være svært at skaffe nok. Det er klart, for efter alle ydelser, der er gratis, er der en uendelig efterspørgsel.

Derfor kunne man - for at dæmpe efterspørgslen - foreslå, at der blev lagt et gebyr på på 50 kroner på at gå til læge. Ikke fordi det offentlige såndan set mangler pengene til sektoren, men fordi det kunne sætte efterspørgslen lidt ned. Og hvis man ikke vil betale 50 kroner for at gå til læge, så vil jeg påstå, at så er man ikke syg. I hvert fald ikke så syg, at man har brug for en læge.

Men hvis nogen politiker skulle foreslå dette, så vil han blive mødt af en massiv mur med argumenter om, at det danske velfærdssamfund står for fald. Og hun vil ikke blive genvalgt.
 
 
26.07-2008 | 15:17 af Mr. Pedersen
@ Sneaker,

Så i din optik er f.eks. Irland, Schweiz og Luxemborg med socialstater og 30% skattetryk en umulighed?

Lidt ligesom hummelbien, der ifølge videnskaben ikke burde kunne flyve, men eftersom den ikke ved det, gør den det alligevel :-)
 
 
26.07-2008 | 15:20 af Mr. Pedersen
@ Lars,

Jeg synes, at det mest skræmmende er den sum, der netop ikke går til omfordeling og sundhed.

Som jeg kender den danske offentlig sektor, så hvis man giver en afdeling et budget på 1m vil den komme tilbage og forklare hvorfor man i virkeligheden har brug for 2m og hvis man giver 100m så vil afdelingen forklarer hvorfor man har brug for 200m.

Netop derfor er det principle folkekrav om at sænke skatten vigtig:

Fordi vi har brug for at få denne narkoman på afvæning.
 
 
27.07-2008 | 15:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2008 | 00:49 af Mr. Pedersen
Tja...

Jeg er dansker, og jeg fik ihvertfald ikke, hvad jeg ville.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 97 | 144.133 | 1224
Siden | 14. marts 2007 23:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites