Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Danskernes retsstilling truet af VKO
21. december 2008 14:08
 [3326 ]    [55 ]   Anbefal

I forbindelse med et indslag i TV-avisen i sidste uge, som omhandlede den nye sværere prøve for at opnå dansk indfødsret, blev det sagt at der ville blive mulighed for at prøve igen til foråret, for dem der dumpede, men i dag på DR's hjemmeside dukkede denne side op:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/12/19/233221.htm

Hvor i der står:

"Beståede indvandrere til ny prøve

19. dec. 2008 23.41 Indland Opdat.: 19. dec. 2008 23.47

En stor del af de 8.500 indvandrere, der har bestået indfødsretsprøven, vil få deres prøve erklæret ugyldig og skal op til en ny, sværere prøve.

Det sker som en konsekvens af de stramninger i kravene til at blive dansk statsborger, som VK-regeringen har vedtaget sammen med Dansk Folkeparti i efteråret, skriver jp.dk.

Alle indvandrere, som har bestået den gamle prøve, skal indlevere en formel ansøgning om at få statsborgerskab senest den 1. juli næste år.

Gør de ikke det, erklæres deres beståede prøve for ugyldig, og de skal op til en ny prøve efter nye regler.

Men da mange af indvandrerne mangler at opfylde et eller flere af de syv andre krav ved siden af indfødsretsprøven, som kræves for at blive dansk statsborger, skønner sprogcentrene, at det vil være flere tusinde indvandrere, der får annulleret deres beståede prøve. Det skriver jp.dk."

Så i virkeligheden bliver der foretaget omprøvning for at der er flere der skal miste den indfødsret de troede de havde opnået ved en tidligere prøve.

Dette, er som jeg ser det, lige så uretfærdigt og stridende mod al fornuftig retsfølelse, som når man dømmer med tilbagevirkende kraft. Altså dømmer en med en lov man vedtager efter at personen har begået forbrydelsen. De mennesker som har troet sig velforvaret og at de nu ikke skulle bekymre sig om at have fået indfødsret, skal åbenbart pines og plages mest muligt, synes VKO at mene. Det harmer mig og forhåbentlig flere at vores alles retsstilling og meneskerettigheder i den grad til sidesættes og overtrædes med den ene lovstridende beslutning efter den anden. På et eller andet tidspunkt må dette høre op, det kan ikke gå hurtigt nok.

Send til
Debat  55
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
21.12-2008 | 14:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 14:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 15:39 af Kristian Mortensen
@Kaj Jensen
1)"Indfødtsretsprøven er ikke adgangsgivende til dansk statsborgerskab"
Nej, men udlændingene kan være sikre på at de IKKE kan få dansk indfødsret hvis de dumper
2)"Man ønsker så her at gøre prøven så ens som muligt for alle."
Hvor langt tilbage i tiden skal man gå med "forældede" prøver, hvis man ændrer betingelserne for at bestå en given prøve? 1 år,2 år eller hvor lang tid? Og hvis man beslutter sig for 2 år, er det så ikke uretfærdigt i forhold til dem hvor der er gået 2½ år?
Det er også bekymrende i forhold til etniske danskeres retssikkerhed, hvis lovgivningen indrettes efter et "hovsa"-princip, hvor myndighederne kan kræve omprøvninger o lign fordi man ikke mener at kravene var korrekte ved den ex oprindelige prøve. Det åbner op for, hvad jeg vil kalde, nærmest retsløse tilstande. Men jeg er også ret sikker på at det er i strid med grundlov og menneskerettighederne.
 
21.12-2008 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 16:40 af Kristian Mortensen
@Stig
Vi er enige om at det er unægtelig så som så med den "borgelige anstændighed" hvad det så efterhånden er for en størrelse.
Og at loven rammer de forkerte beviser jo netop absurditeten i den. Faktisk er det lidt "skræmmende" hvor vidende og velformuleret mange medlemmer af Hizt ut Tahrir er, mange af dem vil ikke have problemer med denne prøve, mens der er rigtig mange ex ikke så bogligt begavede udlændinge eller torturofre for hvem al islamisk fundamentalisme er en vederstyggelighed, som ikke kan klare den, men de skal åbenbart ikke kunne blive danskere. Absurd, og beviser netop kun Søren Krarups manglende viden og indsigt i de virkelige forhold. Det er udelukkende rene demogogiske formål, stemmefiskeri og opilden til xenofobi mod en bestemt folkegruppe der driver ham og DF's politik, der er absolut ingen rationel logik i deres propaganda, tværtimod gnenemfører de love og bestemmelser som rent faktisk "hjælper" deres fjender, jvf ovenstående, for tænk hvis der ingen fundamentalistiske muslimer var i DK , hvorfor skulle man så stemme på DF?
 
21.12-2008 | 16:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 16:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 17:09 af Nikolaj Damgaard
Der er mange betingelser, der skal være opfyldt udover indfødsretsprøven. Måske endda så mange, at den er et overflødigt redskab at anvende.
Det er da fint med en vis paratviden om aktuelle samfundsforhold, men en sådan viden kan hurtigt fremskaffes efter behov i dag, f.eks. via nettet.
Men om en konge i det gamle Danevang hed Gorm eller Valdemar, var gift med Thyra eller Bente, og hvor og hvornår, kan vel mildest talt være ligegyldigt.
Spørgsmål i den kategori kan selv mange indfødte danskere ikke svare på.
Det er vigtigt at kunne sprogeet, men den betingelse indgår allerede som et selvstændigt krav for statsborgerskabet.
21.12-2008 | 17:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 17:57 af Kristian Mortensen
@Nikolaj
Det kan vi hurtigt blive enige om, og når der er udlændinge der er dumpet på IKKE at svare forkert på spørgsmålene i prøven, ja så er det så grotesk som det kan blive. Var det ikke et spørgsmål om hvornår navnet "Danmark" nævnes første gang, hvor alle svar mulighederne var forkerte
@Lars
Jeg tillader mig at spørge om flg:
1)Hvem der begrænser borgernes frihed?
2)Hvilke partier er det der gennemfører love der begrænser firheden?
3)Og mener du helt seriøst at EU bruger "familier" fra mellemøsten til at styre DK?
Faktisk er det jo netop centrum-venstre delen af de politiske partier i DK, der arbejder for at integrere indvandrene i det danske samfund og deltage på ligefod med os andre. Den marginalisering som VKO har gang i polariserer kulturforskellen, og gør indvandrene om muligt endnu mere "bange" for danskerne og de søger derfor i højere grad over til deres egne islamiske rødder. Denne fremmedgørelse og stigende gensidig frygt er krudt på det bål som DF og de fanatiske muslimer holder gang i, for at de kan vokse sig større
 
21.12-2008 | 18:06 af Nikolaj Damgaard
Lars Jørgensen
At råbe landsforræderi er vel lige hårdt nok, og slet ikke din afgørelse.
Måske udøver du selv Verdensforræderi med dine menneskefjendske og uværdige racistiske udtalelser.
Og se - det er jo langt værre.
21.12-2008 | 18:21 af Karin Bennedsen
Sverige er 10 år forud for Danmark, når det drejer sig om integration:

http://jp.dk/arkiv/?id=1549947&eceExpr=svensk%20fodbold"%20/>&eceArchive=o
21.12-2008 | 18:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 18:54 af Isolde Sørensen
Kaj Jensen adskillige DF`ere og nynazister vil gerne give indtryk af, at der er betydeligt større problemer i Malmø end tilfældet er. I øvrigt er danskere en meget stor gruppe invandrere i netop Malmø. Ifølge seneste undersøgelse som blev sat ind her i går er danskere dobbelt så kriminelle som svenskere.
21.12-2008 | 18:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:02 af Isolde Sørensen
Kaj Jensen mon ikke du selv er et godt eksempel på netop det? Var det ikke netop det, der var din hensigt at fremføre? Men vi kan jo så også kalde DET plapreri.
21.12-2008 | 19:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:09 af Isolde Sørensen
Var det ikke netop det, der var din hensigt at fremføre Kaj Jensen? Som sagt er du en ganske god kilde selv, uanset hvad du end måtte kalde dig. Kært barn ( eller knap så kært ) har jo som bekendt mange navne.
21.12-2008 | 19:17 af Nikolaj Damgaard
Isolde
Dine fejlkonklusioner på baggrund af den statistik er ikke blevet mere rigtige i dag, så hvorfor gentage dem?
21.12-2008 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:20 af Nikolaj Damgaard
Lars Jørgensen
Dig gider jeg ikke diskutere med. Du er uden for pædagogisk rækkevidde, og dit parti kan vist ingen glæde have af dig heller.
21.12-2008 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:24 af Isolde Sørensen
Kaj Jensen der er af og til uroligheder i de fleste storbyer. Det gælder selvfølgelig også Malmø.
21.12-2008 | 19:28 af Kristian Mortensen
@Kaj
Følgende gælder jo også i Sverige som i Danmark, dog er tallene jo forskellige, men de tjener også kun som et eksempel til at forklare min pointe.
Jannie offentliggjorde enstatistik om kriminelle unge af fremmed herkomst contra etnisk dansk. Tallene tog ikke højde for at der jo er pct-vis langt færre at anden etnisk herkomst end dansk. Men der er en kendsgerning at man ofte reagerer på det miljø man vokser op i på samme måde som er de fremherskende "dyder" som man konfronteres med.
Nu er det også en kendsgerning at så godt som 99% af alle af ikke dansk etnisk herkomst bor i socialt boligbyggeri som jo har mange socialt belastede beboere, og kriminaliteten her er langt højere end fx Gentofte, Midtsjælland eller andre områder med få socialt belastede familier. I områder som dem, er der ingen af fremmed etnisk herkomst, og miljøet er ikke voldeligt, men enten kender man hinanden eller også er det velhaver miljøer.
Derfor viser statistikken at fremmede af anden etnisk herkomst er pct vis noget mere kriminelle end etniske danskere, fordi alle indvandrene bor i de belastede områder ex:
Tallene her er ikke korrekte men kun ment som et eksempel til forståelse af min pointe:
Hvis man nu antager at dette:
1)Anden etnisk herkomst end dansk
2)Etniske danskere
Socialt boligbyggeri -%kriminelle - antal - Ejerbolig - %kriminelle - antal
1) 350.000 - 4 - 12.000 - 0 - 1 - 0
2) 2.000.000 - 4 - 80.000 - 3.000.000 - 1 - 30.000
Samlet antal kriminelle af anden herkomst end dansk: 12.000
Samlet antal kriminelle af dansk herkomst: 110.000
350.000 udgør ca 7% af den samlede befolkning i DK
men de kriminelle udlændinge udgør ca 10% af alle kriminelle i DK (12.000 ud af (12.000+110.000)
Altså synes de kriminelle udlændinge at være over repræsenteret i statisitikken pct vis i forhold til etniske danskere. Og med dette tal manipuleres der sådan at udlændinge skulle være mere voldelige og kriminelle end etniske danskere, men prøv at se på tallene igen, hvormange pct vis flere kriminelle unge at anden end dansk herkomst er der i det sociale boligbyggeri end der er pct vis etniske danskere? Pct er den samme, netop som jeg startede dette indlæg med at argumentere for at man ofte ender op som omgivelserne former en. Men fordi der stort set ingen af ikke dansk etnisk herkomst i ejerboligerne, skævvrider det statistikken. Min pointe er at det ikke er et problem om kulturel baggrund men udelukkende et fattigdoms og socialt problem
Og jeg kan da huske for en del år siden var der jo også næsten altid optøjer blandt etniske danskere på Vesterbro omkring nytår.
 
21.12-2008 | 19:30 af Nikolaj Damgaard
Isolde
Apropos Kaj Jensens linie 1 kl. 19:20, så er din hukommelse også ca. af samme længde som Bittens.
21.12-2008 | 19:39 af Isolde Sørensen
Ennu en påstand fra Kaj Jensen. Der ER vist tale om plapreri.
21.12-2008 | 19:41 af Kristian Mortensen
Når andre beskyldes for det ene eller andet er det sådan set i orden, men det skal begrundes sagligt, ellers er jeg meget fristet til at slette det
 
21.12-2008 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:47 af Kristian Mortensen
Undskyld Kaj
Jeg ville slette en kommentar jeg selv havde indføjet til Lars Viggosen. Men den har åbenbart taget din kommentar med. Det var ikke meningen, det må du undskylde.
 
21.12-2008 | 19:49 af Nikolaj Damgaard
Kristian Mortensen
Det er OK.
Min begrundelse om Isoldes korte hukommelse begrundes således:

"21. december 2008 18:54 | af Isolde Sørensen (Isolde)
.................... Ifølge seneste undersøgelse som blev sat ind her i går er danskere dobbelt så kriminelle som svenskere."

Den konklusion blev aflivet i går i denne debat:

http://avisen.dk/14-aarig-stukket-ned-foran-skole_101404.aspx#412153

Derfor må hukommelsen være ret kort.
21.12-2008 | 19:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 19:54 af Nikolaj Damgaard
Kaj
Der er spøgelser til.-)
21.12-2008 | 19:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 20:25 af Kristian Mortensen
@Lars
islam-skeptisk/anti-muslimsk? Nej du er vist noget der er meget værre end det. Hvis du så bare var kritisk over for islam med saglige og veldokumenterede argumenter, men det er ikke det du skriver.
Jeg er vel selv socialist, jeg stemmer på SF, og jeg mener bestemt ikke at jeg på nogen måde bifalder de fundamentalistiske muslimer, tværtimod ser jeg på dem med samme ubehag som jeg ser DF og andet til højre for DF. Men sekulære muslimer skal såvel som alle med andre religioner have ret til at eksistere i fredelig sameksistens og uden indbyrdes fjendskab, men gensidig anerkendelse af retten til forskellig tro
 
21.12-2008 | 20:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.12-2008 | 21:09 af Kristian Mortensen
@Lars
Jeg vl godt diskutere de spørgsmål du tager op her, men de ligger lidt langt fra den oprindelige tråd, og derfor synes jeg at vi skulle oprette ny blog til det
 
21.12-2008 | 22:31 af Kristian Mortensen
@Lars
Vil du oprette bloggen, så kan du jo bestemme hvad du vil acceptere i din blog, og det er ikke muligt for mig at slette noget som jeg ikke bryder mig om. Du kan jo f ex give den en overskrift med eller andet om islam.
Jeg er bestemt ikke enig med dig i det du skriver kl 20:57. Det er ikke religionen der slår danske soldater ihjel i Afghanistan, det har faktisk meget lidt med religion at gøre se link
http://avisen.dk/blogs/jan9e/hvorfor-er-vi-i-afghanistan_19537.aspx
16. december 2008 21:48 | af Kristian Mortensen (Den_lille_blaa_burka)
Hvis hizt-ut-tahrir bestemte i DK, jo så vil jeg også flygte, men det gør de ikke, og får heller aldrig lov til det. Men du slår alle muslimer over en kam, og det er en fordom, som at påstå alle kristne er "jehovas vidner", og det ved vi alle at det passer ikke. Nej der er nogle ganske få fanatiske muslimer, og det er så måske et spørgsmål om de er muslimer når det kommer til stykket, om de i virkeligheden ikke mere er et politisk redskab for magter der misbruger religionen for egen vindings skyld. Den slags findes i alle religioner. Jeg vil påstå at 99,9% af alle muslimer, for den sags skyld 99,9% af alle kristne eller en anden religion er mere optaget af at skaffe mad og tag over hovedet og at kunne give sine børn en god opvækst, og det er da klart at hvis disse mål er uopnåelige bliver nogle folk vrede og her har sådanne alt andet end religiøse grupper nærmest frit spil til at manipulere befolkningen med at finde syndebukke
 
21.12-2008 | 22:41 af leon lerche
DLBB, jeg har set nået af den test, den er sku en griner og der er ting jeg ikke forstår, der bliver eksempelvis spurgt 2-gang om det samme og atter må jeg sige hvornår er den lavet, der er jo relevant i mange spørgsmål, hilsen fra. Leon, som også må sige, med, vand, miljø, klima, energi er meget vigtiger end Religioner, man kan jo hverken slukke tørsten med Bønder, eller blive bespist vi Bønder.
 
22.12-2008 | 02:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.12-2008 | 17:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.12-2008 | 22:06 af Kristian Mortensen
@Viggosen
Det er ikke religionen der er problemet, uanset om det er kristendom, Islam, buddisme eller andet
Det er de magthavere der misbruger religion til at forføre alm folk der er problemet, og de samme magthavere kan også bruge andre ting end religion. Men det hele ender op i tilsidst at det er ateistiske despoter der misbruger religion til at narre alm folk til at styrke magthavernes position.
Der er masser af steder i verden hvor forskellige religioner lever i fred med hinanden, men når despoter blander sig går det galt. Det gælder ALLE religioner.
Forøvrigt er DF jo selv mod de homoseksuelle, de er jo imod at de skulle kunne adoptere børn foreksempel. Og med den forringels af den offentlige sektor med kortere åbningstider i daginstitutioner tvinges nogle kvinder jo hjem til kødgryderne, så DF og VK er da kvindeundertrykkende som konsekvens af deres politik
Og jeg synes du skulle læse om ex DF's mangel på seriøse interesse i at integrere indvandrene i DK, de er jo slet ikke interesseret i det, for hvilken katastrofe for DF hvis alle muslimer blev integrerede i DK, hvorfor skulleman så stemme på DF?
 
26.12-2008 | 00:22 af Kristian Mortensen
@Viggosen
Lige et spørgsmål til de sidste to linier i dit sidste indlæg:
Har du nogensinde læst Koranen i en dansk oversættelse eller engelsk? Og hvis ikke hvordan kan du så udtale dig så sikkert om at den skulle være specielt voldelig?
 
26.12-2008 | 09:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.12-2008 | 20:49 af Kristian Mortensen
"blive mindre religiøse var meget vundet?" Havd kalder du så det Søren Krarup og Jesper Langballe praktiserer? De har krævet at få gjort kristendom til en statsreligion i EU. Jeg kunne blive ved med at tilbagevise dine påstande i en uendelighed dog synes jeg debatten begynder at køre lidt i ring så du får det sidste ord her, men jeg er bestemt ikke enig med dig.
 
27.12-2008 | 22:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.12-2008 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.12-2008 | 17:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.12-2008 | 17:32 af Esbern Snare
@ Stig Winther Petersen

Det undrer mig hvor al denne angst stammer fra? Hvorfor ængstes folk i den grad, når man tænker på, at vi lever i et rimeligt trygt land? Flere indlæg er præget af abnorm angst for det fremmede. Måske er det fordi nogle lever i en skyklap tilværelse og kun oplever Verden gennem medierne?
29.12-2008 | 17:35 af Esbern Snare
Apropos denne "optagelsesprøve" så vil jeg æde min gamle hat på at ikke mange 18 årige (med min. 9. klasse) kan bestå denne prøve.
Det ender med at invandrere og flygtninge kan mere om dansk historie end resten af den danske befolkning.
29.12-2008 | 20:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.10-2010 | 21:57 af kirsten hansen
Sig mig hvorfor er der så mange der bliver slettet? er det fordi man ikke er enige med DF?
Jeg synes det er sørgeligt, at man prøver at knægte yttringsfriheden på den måde!
 
13.10-2010 | 22:06 af Kaj Jensen
Kirsten,
Du kommenterer på et indlæg fra 2008!!!!!
13.10-2010 | 22:13 af kirsten hansen
Tak Kaj, det havde jeg ikke set. LOL.
Men du skulle læse mit sidste indlæg! Nu skal vi betale afgift af fedt! Fra nyhederne på DR i deres sidste udsendelse!
Mon også vi skal betale for overvægt?
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl