BLOG:

DAVIDS BLOG
TRADS: Khader er vores Kennedy!
7. maj 2007 08:56
 [6715 ]    [44 ]   Anbefal

 

Naser Khader er noget så sjældent som en rigtig politiker – han har holdninger og langsigtede mål, han evner både at have skarpe meninger og dernæst indgå kompromiser, men han svigter aldrig sine ypperste demokratiske idealer.

 

Det er derfor en stor gevinst for Danmark, hvis Khader – som meget tyder på i disse timer – vitterligt stifter sit eget parti, der måske kommer til at hedde Demokraterne. Khaders nye bevægelse vil appellere til tænksomme og realistiske vælgere, som reelt ønsker at skabe politik hen over midten – og der er al mulig grund til at tro, at den 43-årige Khader vil kunne vende op og ned på styrkeforholdene på Christiansborg.

 

Khader er det tætteste, vi i Danmark er på en ny Kennedy – med et smittende engagement, stærke værdier, ægte følelser og frem for alt med et kolossalt drive i forhold til at løse den afgørende politiske kamp i de kommende årtier:

 

Nemlig at vinde kampen om unge muslimers sjæl – så de lander i vores demokratiske lejr.

 

Khader er en fundamentalistisk tilhænger af demokratiet – såvel i Danmark som i resten af verden – men han er en hardliner med et humanistisk mål.

 

Khader er et ikon – en politisk sværvægter, som spiller på den store bane, fordi han forstår de store dagsordener. Der findes dem, der ikke bryder sig om ham – ud over islamistiske ekstremister,der fysisk jagter Khader, så han må have politibeskyttelse, er det i en mærkværdig alliance også dagbladet Politiken, hvis nedladende facon er dybt elitært – typisk fordi hans klarsyn ikke harmonerer med deres cafe latte-indtryk af verden.

 

Jeg er derimod dybt imponeret over Naser Khader – og har været det siden jeg første gang mødte ham til en frokost på Café Norden i København for ti år siden. Hans første bog – Ære og Skam – er en fænomenal introduktion til den type islam, som de fleste muslimer praktiserer, baseret på de konkrete erfaringer, som flere års arbejde som tolk i asylsager havde givet ham. Khader forstår dybden i integrationsdebatten på en måde, der gør ham til en statsmand – og til den politiker, som bedre end nogen anden kan sikre den sammenhængskraft i samfundet, der er behov for også i de kommende årtier.

 

Den indflydelse, som Khaders kommende parti vil få, kan næppe overvurderes. Med sin enorme folkelige popularitet vil Khader kunne hente stemmer fra alle fløje i dansk politik - og der er stor grund til at tro, at han efter næste folketingsvalg vil kunne være tungen på vægtskålen. Med sin tro på det samarbejdende folkestyre vil han utvivlsomt udnytte den situation til at gøre op med de seneste års tendens til blokpolitik – hvilket vil være en gave til dansk politik.

 

Det skal blive dybt spændende at følge to udviklinger i de kommende dage og uger:  For det første hvem der umiddelbart vælger at følge med Khader – og for det andet hvilken politik det nye parti vil forme.

 

Vi ved allerede, at Anders Samuelsen, nuværende radikalt medlem af Europa-Parlamentet, er en drivende kraft. Samuelsen, der i sin tid kæmpede sig ind i Folketinget mod alle odds og dernæst erobrede en fremtrædende position i partiet, er en stærk politiker. Han er er terrier, som bider sig fast i de politiske dagsordener – og som ikke mindst var drivkraften bag de stærkt liberale radikale bud på reformer af arbejdsmarkedet og skattesystemet. Her har vi også et vigtigt signal om den politiske retning – Khaders nye parti vil helt sikkert basere sig på en mere liberal økonomisk politik.

 

Med Khaders politiske initiativ kan dansk politik se frem til en udvikling, der har potentialet til at ændre samfundet ligeså meget, som da Dansk Folkeparti blev stiftet i 1995 – eller da Fremskridtspartiet, Centrum-Demokraterne og Kristeligt Folkeparti kom i Folketinget i 1973. Det kan blive et jordskred.

 

David Trads

Chefredaktør

 

Send til
Debat  44
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
07.05-2007 | 09:16 af Lars Nielsen
Det er helt sikkert en chance for en gigantisk og tiltrængt fornyelse i dansk politik, især hvis mennersker af forskellig tro og hudfarve fvs jøder, kristne og muslimer kan mødes i fællig samdrægtihed hvor Danmark og demokrati er i højsædet, og hvor den røde tråd er "anstændighed" og medmenneskelighed".

Peronligt vil jeg som politisk hjemløs konservativ, være en oplagt støtte og stemme på det nye parti, hvis det ellers har det mål som jeg tror og samtidg ikke forrykker Danmarks gode forhold til staten Israel og jøderne der heller.

Hvis Palæstinenserne anerkender Israel som stat og (Hamas etc) på arabisk og offentligt frasiger sig vold, er jeg med på at støtte en løsning i Mellemøsten - hvis den arabisk-palæstinensiske holdning blot er gold "Israel skal udryddes"-politik er jeg ikke hjemme - heller ikke her i Danmark. - Der må i højeste grads REALPOLITIK i tysk forstand råde.
 
07.05-2007 | 09:24 af mette
Kære David Trads.

så er der jo ganske klart et oplagt job i Kkaders pressestab. Magen til ensidig og ukritik lovprisning er aldrig tidligere set. Hvad er hensigten med at være journalist og drive en avis hvis ikke alle fænomener skal gøres til genstand for en kritisk granskning? Halløj, hvad foregår der? Dem vi elsker priser vi og de andre svines til! Journalistik?
07.05-2007 | 09:27 af David Trads
Kære Mette,

For god ordens skyld - jeg søger ikke noget andet job, heller ikke i politik!

Alt skal skam kritisk granskes - og det vil Nyhedsavisen naturligvis også gøre i forhold til Khader. Min holdning, derimod, den har jeg lov at have - og det er ganske rigtigt, at jeg er endog meget positiv over for Khader.

David
 
07.05-2007 | 09:35 af Søren Svendsen
Kære mette

Dette er David Trads egen personlige blog, som jeg har forstået det. Hans arbejde med at drive en avis foregår vel sagtens ikke på hans egen personlige blog.

Nu vil man få at se om Naser Khader bestrider lederevnerne til at samle forskellige folk under en parole. Men jeg er helt sikker på at han ved sin profil ville kunne trække mange vælgere og tiden vil vise om han med sin politik ville kunne gøre mere end det.

Held og lykke til Naser Khader herfra og apropos det etniske glæder jeg mig også til Özlem Sara Cekic fra SF, der meget vel også kan få en meget positiv indflydelse på det demokratiske sindelag, forhåbentlig kommer i Folketinget.

Vh.

Søren Svendsen
 
07.05-2007 | 09:35 af mette
Man har to valg hvis man er uenig med Trads og Khader. Enten er man islamist eller også er man mærkværdig, nedladende elitær, cafe latte-drikkende læser af politiken. Sikken et verdensbillede - skræmmende læsning Trads. Du har åbenbart brug for helte og skurke i den helt store stil og er en meget dårlig rollemodel for debatten her på avisen.dk
07.05-2007 | 09:39 af David Trads
Kære Mette,

Jeg er ked af, at du tager mit indlæg så ilde op - og at du opfatter mig som en dårlig rollemodel. Hvad er din egen holdning til Khader?

David
 
07.05-2007 | 09:47 af Peter Hansen
@mette

Det har jo ikke været nogen hemmelighed, at trads og simon har stor sympati for Khader.

Det giver dem også anledning til at lufte deres aversioner mod S og R.

Bemærkelsesværdigt er det, at de gør alt for ikke at forholde sig til virkeligheden.

Nemlig den, at de radikale havde kæmpesucces lige indtil Khader beruset af sin omgang med statsministeren og andre berømtheder fik gennemtvunget sin "fritstilling" af de radikale.

Forsøget på at sælge denne taktik har aldrig tiltrukket Khader, som i stedet har forsøgt at isolerer sig yderligere i partiet og dens tilbagegang.

Han mangler stadig at fortælle, hvordan man kan være et alternativ når man ikke kan tælle til 90 i folketinget.

Så er hans længsel efter en ministerpost så stor, at han kan se sig selv samarbejde med DF og Karen Jespersen?

Se det er jo netop i det spændingsfelt man skal vurdere om et nyt parti bliver en succes ud over de første to-tre meningsmålinger. Men den debat har jeg endnu ikke set Khader, Chef-trads eller Simon forsøge at tage.

Det må der være en grund til
07.05-2007 | 09:48 af mette
Khader er en super spændende poltiker som kan udfylde en væsentlig rolle. Det jeg reagerer på at du gør det hele sort/hvidt. For eller imod demokrati, får og bukke. Det er ikke demokratisk dialog for mig. Vi har et langt kontinuum af legitime positioner og jeg synes at Khader i for høj grad søger patent på positionen som demokratisk muslim. og din heltedyrkning af ham som den ny Kennedy gør det ikke bedre. Der skal være plads til nuancer og en opmærksomhed på de kritiske vinkler - også midt i begejstringen. og det mener jeg at i som journalsiter er forpligtede på - også i jeres personlige blogs.
07.05-2007 | 09:55 af mette
Personligt kan jeg slet ikke overskue hvad der adskiller Venstre og Khader - min fornemmelse er at det er meget, meget lidt når det kommer til stykket. Så måske kan Trads forklare hvorfor Khader er en bedre mand end Fogh som vel også er en slags Kennedy - eller hvad? Hvad er det Khader vil politisk? Persondyrkelsen er kvalmende!
07.05-2007 | 10:08 af Karin Bennedsen
@Anders, UK

Melder den konservative Gitte Seeberg sig ud af partiet?

Det var da en nyhed.
07.05-2007 | 10:11 af Søren Svendsen
Kære mette

Et væsentligt sted jeg har på fornemmelsen han i den grad adskiller sig fra Anders Fogh er at han ikke bryder sig om Dansk Folkepartis retorik og deres indflydelse på dansk politik.

Vh.

Søren Svendsen
 
07.05-2007 | 10:13 af Torben Andersen
Khaders sonderinger omkring et nyt parti er spændende, men det afgørende bliver hans evne til attrække profiler fra de nuværende borgerlige partier med sig.

"Demokraternes" eksistensberettigelse ligger i muligheden for at skabe en centrum-højre alliance udenom DF. Alternativet til dette er en alliance med S og R, men i lyset af den dårlige luft mellem Khader og Jelved lyder det ikke sandsynligt.

Hvis centrum-højre alliancen skal fungere, så SKAL der trækkes vælgere fra venstre mod højre. Khader og Samuelsen kan sikkert trække en del R vælgere, men det store spørgsmål er, om Khader kan trække nok indvandrer-vælgere fra f.eks. SF ind på midten.
07.05-2007 | 10:18 af Søren Svendsen
Kære Karin Bennedsen

Ifølge Berlingske Tidende er Gitte Seeberg også med

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=892986

Vh.

Søren Svendsen
 
07.05-2007 | 10:24 af Karin Bennedsen
@Søren Svendsen

Tak, for oplysningen. Det bliver spændende at høre de konservatives reaktioner på denne nyhed (hvis de ikke allerede længe har været bekendt med den).
07.05-2007 | 10:28 af Sille
Ja,ja sådan kan man tage fejl. Jeg blandede mig også i weekendens debat om Khader. Jeg troede ikke på et nyt parti og jeg må sige, jeg har stadig svært ved at tro på projektet. Umiddelbart kan Khader, Gitte Seeberg og andre da nok samle en del stemmer til et nyt parti, hvis folk bliver spurgt om de vil støtte sådan et parti, men det betyder ikke det vil lykkes.

Men dagens udmelding kan betyde, at valget er rykket nærmere. Valget skal senest afholdes februar i 2009. Mine egne forventninger har hidtil været valg i foråret 2008, idet jeg ikke tror Fogh ønsker en dansk og Amerikansk valgkamp kørende på samme tid. Skal han vente til efter et amerikansk valg har han kun december, januar og februar at vælge imellem og det kan hurtigt blive for snæver en margin. Dernæst skal man også være naiv, hvis man tror Fogh sidder med hænderne i skødet og ser grundlaget for sin regering forsvinde for øjnene af ham.

Eller synes jeg dagens melding er positiv, vi har længe trængt til at få rusket op i den danske politiske andedam.

Så held og lykke til udbryderne, i har travlt, meget travlt.
07.05-2007 | 12:18 af Karin Bennedsen
Ich bin ein radikaler…

tordnede Naser Khader i den pressemeddelse, som han sendte ud i protest mod denne signaturs ‘Politisk kommentar’ i Politiken den 21. februar. Kommentaren sagde ikke, at Khader ville etablere sit eget parti, men sagde i stedet, at der var så meget spekulation herom på Christiansborg, at det reelt handlinglammede den radikale folketingsgruppe. Khader blev godt gammeldags rasende på undertegnede. Dengang - troede mange - fordi der ikke var noget om snakken. ‘Ich bin ein radikaler osv.’ Men i dag ved vi bedre. Khader blev afsløret - allerede dengang i Politiken.

http://mogensen.weblog.dk/
07.05-2007 | 12:32 af Brian Palmund
Kære David

Det bliver sjov at læse din næste analyse af hvad radikale vil gøre frem mod næste valg.

Mvh

Brian
 
07.05-2007 | 12:52 af barfly
Jeg kunne aldrig drømme om at stemme på Khader, dog har jeg stor sympati for manden og mit indtryk af ham som politiker er at han i høj grad har sine meningers mod og har en helt særegen integritet.

Det er umådelig vigtig at Jelved og Gerners ekstremistiske og befolkningsfjenske parti bliver sat uden for indflydelse for altid, et vigtigt skridt er taget i denne proces.
07.05-2007 | 12:56 af Slet Mig
Khader? Kennedy? He. Sådan en kejtet fjumret mand uden karisma. Jeg fatter ikke en disse.
07.05-2007 | 13:29 af (Slettet bruger)
Til: sille

Khader overraskede, men det betyder ikke, at han er klogere end dig og mig... men sille, hvis Khader skal få sit projekt til og lykkes, hvad skal der så ske af gode ting for ham/dem/ny alliance.?

Til Mette

Jeg er enig med dig i, at når man poster noget der er så ukritisk, så må man regne med, at nogen tager udfordringene op...Kennedy...NÅ!!
 
07.05-2007 | 13:29 af barfly
@JanChris

Tjaa. du har egentlig ret og det er selvfølgelig en ret stor svipser, men som jeg iøvrigt høre Khader, så tror jeg ikke han har haft hjertet med i det. Nu var Khader jo radikal og har som komplitær farve til Jelved/Gerner ekstemisterne, stået i skærende kontrast. Denne kontrast effekt vil givetvis blegne noget når han skal stå "alene " udenfor ekstremisterne hos de radikale.

Så mon ikke der alt i alt er søsat en dødssejler.
07.05-2007 | 13:43 af barfly
@Mogens

Når man læser dit pladder som ikke høre hjemme her, giver det vel sig selv. Had og personangreb er alt du er god for. (og hermed nok om min person, det er ikke det der er emmnet her)
07.05-2007 | 14:00 af barfly
@Sussin

Det er rigtig at jeg i min tid i SIAD prøvede at luge ud i en sprogbrug jeg langt hen af vejen ikke var ening i.

(jeg forstår egentlig ikke hvorfor, ovenstående indlæg af Mogens, Bjarke og Sussin ikke bliver fjernet af moderator da min person intet har med emmnet på denne blog at gøre, men når de nu ikke bliver fjernet, så forbeholder jeg mig også ret til at svare)
07.05-2007 | 14:15 af (Slettet bruger)
Til: Cafe_latte

Du har ret i, at Khader godt kan sidde lidt fast i i sit image, men deres indledene tale på pressemødet var foreksempel en posetiv overraskelse, men det kan være et samspil med Gitte seeberg, kan få ham lidt længere frem i skoene, men det han bliver nu stadig ikke en Kenndy af og det vil måske kræve en Connie Hedegård for og have en person, der kan fastholde focus på den lange distance.
 
07.05-2007 | 14:18 af (Slettet bruger)
Sikke da noget vrøvl, Trads! Kennedy repræsenterede en venstredrejning i forhold til tidligere. Khader er netop kommet ud af starthullerne og har foretaget en højredrejning!

Han vil lave en skattereform, hvor alle skal betale 40 % i skat. Det kaldes for flad skat! Spørg CEPOS og andre på den yderste højrefløj.

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
07.05-2007 | 14:33 af PelleErobreren
Er starten på dette spritny parti ikke noget velorganiseret og opreklameret?

Det er helt sikkert Trads ønskedrøm, men íhvretfald ikke min.
07.05-2007 | 14:48 af barfly
@Per H. Christiansen

Det er rigtig at de prøver at overhale Venstre, højre om på den økonomiske politik. Samtidig erklærer de sig som "anstændige konservative" kulturpolitisk. En Furie som Gitte Seberg, ligger i hysteri over tonen, nu meget tættere på Jelved/Gerner ekstremisterne.

Det er altså et yderst marginalt segment de rent politisk henvender sig til, det bliver kun i forhold til Khaders person de vil kunne hive stemmer, ikke i forhold til konkret politik.
07.05-2007 | 15:06 af (Slettet bruger)
@ Trads.

Elsebeth Gerner Nielsen s stunt efterlod reelt ikke Khader noget valg.

Om det nye parti bliver en trussel for RV, skal tiden vise.

Får hjulene greb, kan det nye parti blive en lige så stor trussel for K (og til en hvis grad, V), hvis vælgerbagland som bekendt har det udtalt skidt med DF samarbejdet.

Men meget kommer til at afhænge af om det nye parti hurtigt kan mønstre en kritisk masse af "tunge" politikere. Hjulene får ikke greb uden vægt.

Lad os i første omgang se om der kommer flere overløbere i de nærmeste dage... Det kan ende som et politisk flop, lige så vel som en tsunami...

De bedste hilsner

Kurt
07.05-2007 | 15:27 af Janne
Jeg ved ikke rigtigt, med Kennedy og Khader, umiddelbart ser jeg ikke rigtig lighed, hverken til den enes, eller den andens gunst. Der var jo gråd og tænders gnidsel, da Kennedy blev skudt, og med Hans voldsomme død, fødtes også en myte, som blev tilbøjelig til at glasere Ham lidt. Han havde store visioner, og arbejdede målrettet på nogle punkter, men Han var præget af Kennedy-klanens måde, at håndtere modstand på, Han kom jo fra en meget viljestærk familie, der havde den vane, at forme deres børn, efter deres egne ambitioner, og det var vigtigt, at holde rustningen intakt udadtil, men det kiksede ofte for John F, da Han ikke formåede, at skille privatliv, og embede ad. Hans mange kvindebekendtskaber, både berømte, og bestilte, kastede tunge skygger over hans dømmekraft, og gav Ham en brist i forholdet til Hans ægteskab, og familieliv. Affæren med Marylin Monroe, gav flere ridser i lakken, end hans bedrifter, kunne takle, Han var elsket, men afgjort også hadet voldsomt, og personligt har jeg aldrig kunnet lodde, hvor Han egentlig stod omkring Svinebugten.

Khader virker målrettet, og fast engageret i de ting han arbejder med, og jeg betragter ham ikke som tveægget, det er hans holdninger for skarpe til, det er umuligt for ham at danse ved to bryllupper, og hans familie, plus ham selv, er allerede udsat, så for mig at se, så er han den han skrider for at være, men Kennedy og Khader, det kan jeg ikke se. Janne.
 
07.05-2007 | 15:52 af (Slettet bruger)
Man har da lov at håbe, at Ny Alliance viser sig at blive et opreklameret stunt på linje med Døgnfluen Demokratiske Muslimer!

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
07.05-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
khader den nye kennedy!?!?!?!?!?

muligvis hvad angar magtambitioner pa egne vegne...
07.05-2007 | 16:19 af (Slettet bruger)
Jeg synes navnet "Ny Alliance" er helt håbløst og nærmest "udansk" (beklager udtrykket). Jeg ved jeg hænger mig i bagateller, men det navn går mig simpelhen på nerverne og desværre har jeg lidt på fornemmelsen at dette valg siger noget om partiet. De kunne lige så godt have kaldet partiet "Ny Politik" eller noget lignende fjollet. Jeg må dog indrømme at jeg ville være tilbøjeligt til at stemme på partiet.

Men lad os nu se partiprogrammet. Hvis det bliver ligesom De Moderate muslimers så står jeg af. Her ser vi den ene floskel efter den anden om dialog mig her og dialog med der. Noget med at alle skal snakke sig til konsensus i al fordragelig rundkreds og alt andet 80 er højskolesnak som hører en liden tid til.

Men jeg mener, at alt nyt i politik er af det gode, sådan principielt. Det får politikker til at røre uroligt på sig på taburetterne og måske een eller flere ned af dem og det tager demokratiet sgu ikke skade af.

mvh

Jakob
07.05-2007 | 16:24 af Karin Bennedsen
Sjovt nok, så har der slet ingen kommentarer været endnu fra Venstres side.
07.05-2007 | 17:09 af Isabella Balkert
Karin Bennedsen,

At du ikke har hørt de sobre svar fra Venstres ordfører, betyder ikke at de ikke har været der - Det har de, i et langt interview på TV2 News.
 
07.05-2007 | 17:17 af Isabella Balkert
Trads, som chef for en ademokratisk avis, er du mere og mere uforståelig.

Der er intet sobert overblik, fra din side, over den nye politiske situation som den tegner sig nu.

Du tager fejl af det nye partis navn og kaster dig selv i grams som konfetti ned over Naser Khader på en overgearet facon.

Dine mange positive og lange analyser af S, og S´muligheder for et politisk samarbejde med andre partier har altid været middelmådige, og dine profetier slår nu helt og aldeles fejl.

At du omskaber en ademokratisk avis til et Socialdemokratisk kamporgan med Helle Thorning Schmidt som den der vælger at bringe Mona Salin på forsiden, fordi det  netop gavner hende selv at fokusere på at Mona Salin, det er dårlig presse etik.

At vi også skal belastes med Poul Nyrup som fast kronikør, og nu dette emotionelle glædes skrig over Naser Khaders kopi af Ich bin auch ein Berliner, med Ich bin nur ein Radikaler, det er ikke journalistik det er personlige holdninger der ikke hører hjemme på en avis der profilerer sig på at være apolitisk og uden politiske præferancer.
 
07.05-2007 | 17:40 af barfly
Jeg har alt muligt imod Khaders politik og især de klaphatte han har allieret sig med, men jeg syndes man bør skelne imellem politk og person. Khader har med store omkostninger for sig selv og på trods af et enormt pres fra baglandet, stået ved sin demokratiske grundholdninger. Respekt for personen Khader.
08.05-2007 | 01:25 af Peter Eliot
Hvis Khader er vor tids Kennedy, er Trads vor tids Komiske Ali.
 
08.05-2007 | 08:16 af Danny Hedegaard
@David Trads

Jeg har et forslag at stille jeres politiske redaktion?

Med partiet "Ny Alliance" står vi overfor et potentielt opbrud i dansk politik som vi så det med Fremskridtspartiet - partiets opstingning og fald, hvor Dansk Folkeparti efterfølgende opnåede en succes og en indflydelse som Fremskridtspartiet aldrig opnåede.

Hvis ikke vi får valg i utide er DF fortsat regeringens støtteparti frem til næste valg, og vi får tiden der kommer til at kunne følge udviklingen i opbakningen til Ny Alliance indtil næste folketingsvalg.

Får NA alt denne tid til at etablere sig kan tidsfaktoren under indtryk af en langsigtet udforudsigelig udvikling i dansk politik såvel komme det nye parti tilgode, som risikoen foreligger for at en hurtig opnået stor tilslutning ikke holder længe nok, og ikke holder helt til at krydset skal sættes til næste vlag?

Det er praksis at følge partierne under et i gallup målinger, men jeg mener at vi her har en enestående chance for over tid at følge op og nedture i opbakningen til et nyt parti der kan få en betydning for fremtiden som DF har haft i indeværende og i den forrige valgperiode.

Hidtil har politske kommentatorer og aviserne selv vurderet på udviklingen i datid, når de har gjort op hvad partier som Fremskridtspartiet eller DF nåede af resultater eller mangel på samme, hvilket unægteligt er nemmere end det er at prøve at spå om fremtiden.

Det jeg ønsker af Nyhedsavsien, det er at de nedsætter en følgegruppe der alene følger NA  som et tema frem til næste valg.

Følgegruppen foretager en månedlig måling af vælger vandringen til og fra NA - hvor hvilket parti de forlod til fordel for NA, hvis de igen forlader Na, da til hvilket parti.

Få Stifterne til at kommentere løbende i en kontra dialog med politikere fra de partier der mister vælgere til NA og også når og hvis vælgerne går fra Na til de gamle partier igen.

Næste trin er at få sat ansigt på de vælgere der vandrer til NA, hvorfra de kommer og hvorfor de gør det?

Prøv at samle et panel af de mere varigt frafaldne og knyt dem til den journalistiske følgegruppe?

Der eksisterer nogle meget sejlivede forestillinger såvel hos flygtninge/indvandrere, om dem og os/os mod de andre som de eksisterer hos danskere langt uden for DFs egne rækker.

Jeg tror at det kunne styrke betræbelserne på at bygge bro fremfor at bygge barriere mellem etniske danskere og borgere med en anden etnisk herkomst.

De forestillinger tror jeg at det kunne være sundt at stille til skue ved at etablere en møderække hvor almindelige etniske danske vælgere mødes personligt med de befolkningsgrupper der er den direkte anledning til at udlændingeområdet har splittet, delt og samlet befolkningen i den grad i de senere år.

Ikke nødvendigvis som forsoningsmøder, men som lejlighed til at etablere en dialog, hvor uenigheden fortsat kan være nok så stor. Uanset der kan der etableres en kontakt mellem mennesker der ellers aldrig omgås hinanden, og bliver det til flere møder, kan en form for fælles forståelse måske udvikles?

En måde kunne være at samle etsniske danske vælgere fra provinsen og kører dem i bus til dialogmøder i medborgerhuset i ghettoen, og efterfølgende køre etniske borgere af anden herkomst end dansk fra ghettoen til en genvisit hos de etniske danske vælgere i forsamlingshuset i provinsen.

Gerne med en repræsentant for Ny Alliance. Nok desværre alle andre en Naser Khader selv, der næppe kan vise sig i en ghetto eller få nogle fra ghettoen til at tage med til provinsen hvis Naser Khader deltager.

En trist virkelighed, men forhåbentlig en virkelighed der kan ændre sig i årene der kommer.

Som jeg ser det der har vi ikke brug for flere velvmente danske cafelatte fortalere for indvandrere og flygtninge under et, og vi har ikke brug for flere flygtninge/ indvandre der taler for deres egne udner et.

Nej - vi skal tværtimod have udstillet modsætningerne, og have opdelt holdningsfronterne på en sådan måde at vi kan se hvem der står hvor, og sådan at vi kan følge om der over tid sker en bevægelse mellem samme fronter.

På den måde kan vi se om tilslutningen viger på begge yderfronter, og om der sker en tilnærming til hinanden på midten.

Det vil give en målbar synlighed der er til at tage og føle på istedet for at vi forsøger at lodde udviklingen på hvad en Tøger Seiden Faden, en Flemmig Roce, Søren Krarup eller Elsebeth Gerner Nielsen til hver en tid udtaler eller foretager sig.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
08.05-2007 | 10:32 af (Slettet bruger)
Af hensyn til hvem er du så forbandet interesseret i at overvåge og monitorere alt, Danny? Er det et big-brother-samfund, du ønsker, hvor magthaverne hele tiden kan have føling med, i hvilke retninger folkestemningerne bevæger sig og indrette deres retorik og politiske tiltag derefter, så de nemmest muligt kan bevare deres magt og indflydelse over masserne?

Hvorfor laver du ikke selv det arbejde med at registrere vælgerbevægelser, du foreslår NA at lave? Du må da kunne få nogen til at lave en simulator til dig, der kan forudsige sådanne politiske strømninger og tendenser, ligesom meteorologerne bruger til at forudsige ændringer i vejret! Det vil TheAmbassador og TheSocialdemocrat samt Dansk Industri og erhvervsliv sikkert sætte pris på. Lykkes det dig at søsætte og patentere en sådan opfindelse, ender du helt sikkert med kors og bånd og stjerner på!

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
09.05-2007 | 00:00 af Janne
Hej Jens JJ.

Du kan altså ikke forene en soft-ice med en loddekolbe, du ved da at is smelter ved varme, eller er loddekolben ikke tændt. ????: Janne.
 
09.05-2007 | 01:47 af Janne
Hej Jens JJ.

Ja så har du udelukket enhver sammenligning, det har jeg også. Janne.
 
09.05-2007 | 09:43 af (Slettet bruger)
Jens JJ!

Til gengæld har jeg hørt Venstres (Troels Lund Poulsens) "sobre svar" i TV2 NEWS. Det var ikke andet end floskler, dvs. tomme ord. Sobre floskler kunne man kalde det!

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
13.05-2007 | 19:48 af Aki Paasovaara
Nej, ifølge seneste nyheder er Naser en nye boogeyman ;-) Se mere:

http://avisen.dk/blogs/akipaasovaara/buuh-naser-er-boogeyman-130507.aspx
 
16.05-2007 | 08:19 af Per Holm Knudsen
Hvis Khader er vores J.J. Kennedy, så kunne det være interessant at vide hvilken kvinde han dele med sin bror. Her er et job for en rigtig dybdeborende journalist! Og har han tænkt sig at invadere Gotland?
 
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste