Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

BLOG:

DAVIDS BLOG
TRADS: Her er rapporten om den hemmelige krig!
14. august 2007 23:09
 [4565 ]    [32 ]   Anbefal

En selvbestaltet gruppe, der er nedsat af Syddansk Universitet og fagbladet Journalisten, offentliggør onsdag klokken 12 deres rapport om DR s dokumentarfilm - Den Hemmelige Krig.

Da jeg her til aften har modtaget rapporten, udsender jeg den naturligvis her på min blog, så alle kan læse med. HELE RAPPORTEN KAN LÆSES NEDENFOR.

Den Hemmelige Krigs hovedanklage gik på, at danske soldater rutinemæssigt udleverede afghanske krigsfanger til amerikansk varetægt. Denne grove anklage er på ingen måde bevist i filmen - og derfor angreb Nyhedsavisen hårdt filmens manglende dokumentation.

Det er min umiddelbare holdning, at rapporten vælger at underspille denne helt afgørende løgn i Den Hemmelige Krig - i stedet afleverer rapportens medlemmer en underligt, lang og famlende snik-snak.

Rapporten kritiserer endvidere Nyhedsavisen for at stramme vores rubrikker og for ikke at forstå de engelske nuancer godt nok til at kunne forstå, hvad en amerikansk forhørsleder siger i filmen - den påstand griner jeg fortsat af.

Jeg har her til aften meddelt Syddansk Universitets rektor, Jens Oddershede, at jeg agter at anklage rapporten for videnskabelig uredelighed, fordi den er udarbejdet helt uden kildeindragelse og kildekritik.

Min kollega, journalistisk chefredaktør Simon Andersen, vil snarest gennemgå rapporten detaljeret på sin blog.

Venlig hilsen

David Trads

----------------------------------

 

 

Den Hemmelige Krig

En dokumentarfilm af Christoffer Guldbrandsen

 

1. Baggrund for undersøgelsen

2. Resumé og konklusion

3. Dokumentarfilmen som genre

4. Filmens hovedpåstande

5. Kritikken af filmen

6. Vurdering af de filmiske virkemidler

7. Spinnet omkring ”Den Hemmelige Krig”

8. Public service programetik

9. Bilagsliste

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Baggrund for undersøgelsen

Christoffer Guldbrandsens dokumentarfilm ”Den Hemmelige Krig” (DHK), der havde premiere i Grand-biografen i København den 4. december 2006, og som blev vist første gang på DR2 den 7. december, udløste en heftig, offentlig debat om filmens ærinde og kvalitet. Debatten rejser en række spørgsmål af mere principiel karakter:

Er der hold i kritikken af DHK? Eller var der ikke noget at komme efter, da forsvarsministeren, statsministeren og en række medier angreb ikke blot selve filmen, men også DRs troværdighed, og hævdede, at DR gør sig skyld i både løgn, fusk og fortielser?

Dansk journalistik kan ikke være tjent med, at ovenstående spørgsmål hænger frit i luften. Derfor iværksatte journalisternes fagblad Journalisten og Center for Journalistik på Syddansk Universitet i fællesskab en uvildig undersøgelse af DR-dokumentaren ”Den Hemmelige Krig” og det efterfølgende forløb.

Undersøgelsens kommissorium lyder:

”Nyhedsavisen, Forsvarsministeriet og statsministeren har på en række punkter kritiseret dokumentarfilmen ”Den Hemmelige Krig” for ikke at være journalistisk redelig. Undersøgelsen skal klargøre punkt for punkt, om kritikken af journalistikken er berettiget eller uberettiget. Undersøgelsen skal indeholde en samlet konklusion. Denne konklusion skal dels forholde sig til, om filmens samlede dokumentation er journalistisk i orden, dels til om filmens kritikere – regeringen, Nyhedsavisen og evt. andre - har dokumentation for kritikpunkterne.

Undersøgelsesgruppen står selv for afgrænsning af materiale til brug for undersøgelsen, men der lægges vægt på en vurdering af journalistikken i filmen samt den efterfølgende kritik af journalistikken, herunder den journalistiske validitet af kritikken.

Undersøgelsesgruppen består af følgende personer:

·        Erik Albæk, professor, Center for Journalistik på Syddansk Universitet

·        Mette Bock, prorektor ved Aarhus Universitet, tidligere chefredaktør på JydskeVestkysten

·        Søren Steen Jespersen, tv-dokumentarist og partner i Bastard Film

·        Michael Kristiansen, journalist med bifag i filmvidenskab, kommunikationsrådgiver, tidligere pressechef i Statsministeriet

·        Mark Ørsten, lektor, Institut for Journalistik, Roskilde Universitetscenter

Undersøgelsesgruppen har arbejdet i en periode på fem måneder, og gruppens medlemmer står samlet bag rapportens konklusioner og delkonklusioner.

Journalist Øjvind Hesselager har fungeret som sekretær for undersøgelsesgruppen.

Gruppen takker Jacob Mollerup, DR, og Claus Ladegaard, Det Danske Filminstitut, for fremskaffelse af materiale.

 

2. Resumé og konklusion

Der foregår i disse år en markant genreglidning mellem dokumentarprogrammer, dokumentarfilm og spillefilm. DHK er en dokumentarfilm, produceret til Danmarks Radio med støtte fra Det Danske Filminstitut. Præmisserne for filmens tilblivelse har dermed været, at der skulle anvendes såvel journalistiske som filmiske virkemidler. 

 

En journalistisk dokumentarfilms væsentligste berettigelse vil ofte være, at den med journalistiske og filmiske virkemidler bringer kritisable samfundsforhold til offentlighedens kendskab. Undersøgelsesgruppen har alene vurderet, om den dokumentation, som leveres i DHK, lever op til de standarder vedrørende korrekte oplysninger, der kan forventes i en dokumentarfilm af denne type – ikke om filmen har ret i sine påstande eller ej.

 

DHKs hovedpåstande er:

1)      at regeringen gentagne gange vildledte Folketinget om, hvorvidt den havde kendskab til, at USA havde til hensigt ikke at overholde eller rent faktisk ikke overholdt Genève-konventionerne i forbindelse med krigen i Afghanistan;

Filmen fremlægger tilstrækkelig journalistisk dokumentation til at gøre den påstand gældende, at regeringen har givet Folketinget urigtige/vildledende oplysninger, når den oplyste, at fanger i Afghanistan ville blive behandlet i overensstemmelse med principperne i Genève-konventionerne. I filmen vurderer en juridisk ekspert, at der er grundlag for at rejse en rigsretssag mod statsministeren. Når der rejses en så alvorlig anklage, havde det været ønskeligt, om instruktøren havde undersøgt, om der blandt juridiske eksperter er enighed om denne vurdering og i filmen gengivet, hvorvidt det er tilfældet.

 

2)      at Danmark overtrådte Genève-konventionerne ved at overdrage ansvaret for personer tilbageholdt af danske soldater i Afghanistan til USA på et tidspunkt, hvor man vidste, at USA havde til hensigt ikke at behandle og rent faktisk heller ikke behandlede de tilbageholdte i overensstemmelse med Genève-konventionerne;

Filmen fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at forsvarets håndtering af oplysninger fra en tolk, der havde arbejdet for det danske forsvar, har været af en sådan art, at den bør påkalde sig offentlighedens opmærksomhed og underkastes kritisk granskning. Filmen fremlægger endvidere tilstrækkelig dokumentation for, at de danske myndigheder, om de havde ønsket det, på et tidligt tidspunkt kunne have fået bevis for, at amerikanerne ikke overholdt Genève-konventionerne i Afghanistan.

 

3)      at Danmark rutinemæssigt har overleveret fanger til amerikanerne – og på et tidspunkt, hvor man vidste, at amerikanerne havde til hensigt ikke at overholde eller rent faktisk ikke overholdt Genève-konventionerne;

Filmen fremlægger tilstrækkelig journalistisk dokumentation til at betvivle, at danske soldater alene overdrog fanger i amerikanernes varetægt de officielt opgivne to gange. Derimod fremlægger filmen ikke dokumentation for, at denne overlevering skulle være sket rutinemæssigt.

 

4)      at de fanger, som danske soldater overdrog til amerikanerne, kunne være blevet udsat for tortur i Afghanistan eller senere, når de blev overført til Guantanamo-basen på Cuba.

Filmen fremlægger tilstrækkelig journalistisk dokumentation for, at afghanere tilbageholdt af danske soldater sandsynligvis ikke blev behandlet i overensstemmelse med Genève-konventionerne, da de senere blev overladt i amerikansk varetægt, og at det danske forsvars tilsyneladende mangel på interesse for i foråret 2002 eller senere at undersøge, hvad der skete med de tilbageholdte, da de blev bragt i amerikansk varetægt, bør påkalde sig offentlig opmærksomhed.

Filmen viser, at det ikke kan udelukkes, at fanger tilbageholdt af danske styrker og senere overladt i amerikansk varetægt kan være blevet udsat for tortur og/eller kan være blevet overført til Guantanamo. Derimod fremlægger filmen ingen dokumentation for, at det er særlig sandsynligt, at dette er sket.

 

Når filmen ikke kan dokumentere, at personer tilbageholdt af danske tropper senere er blevet udsat for tortur i amerikansk varetægt, kan man undre sig over, at instruktøren i filmens indledning har valgt at gøre netop påstanden om tortur til den bærende i filmen. Det må anses for at være problematisk, når filmens indledning sammenholdes med dens afslutning, hvori det på en sådan måde påstås, at der er grundlag for at rejse rigsretssag mod statsministeren, at seerne let kan få den opfattelse, at grundlaget gælder samtlige de forhold, der er blevet berørt i filmen, herunder torturpåstanden. Det bringer filmen intet belæg for.

 

Den efterfølgende kritik af filmen, rejst af blandt andet Forsvarsministeriet og Nyhedsavisen:

Der er ikke noget i den efterfølgende kritik, rejst af blandt andet Forsvarsministeriet og Nyhedsavisen, der afgørende har svækket Christoffer Guldbrandsens dokumentation, der i vid udstrækning baserer sig på indicier og ikke håndfaste beviser. Det er helt naturligt, at sådanne indicier diskuteres i en efterfølgende debat: Holder de vand? Kan de tolkes, som de gør? Er de udtryk for tilstrækkelig bevisførelse for, at noget er foregået, som det ikke skulle være foregået? Konklusionen er derfor, at Christoffer Guldbrandsen har den type beviser/indicier, som man kan forvente af en journalistisk dokumentarfilm.

 

Anvendelse af filmiske virkemidler

Sammenfattende vurderer vi, at den omfangsrige brug af filmiske virkemidler i DHK er forsvarlig ud fra de etiske normer, der er gældende i filmbranchen. De kan dog meget vel diskuteres ud fra smagsvurderinger. Det kan desuden anbefales at bruge en tydeligere markering af arkivstof især i film, der som denne har et kontroversielt journalistisk indhold.

 

Spinnet omkring DHK

Christoffer Guldbrandsen skabte maksimal opmærksomhed om DHK i tiden op til filmens visning på DR (primingen). Konsekvensen af den voldsomme eksponering i medierne var, at filmens mange anklagepunkter druknede i et spørgsmål om, hvorvidt statsministeren skulle for en rigsret eller ej. Dette forhold bærer instruktøren selv en væsentlig del af ansvaret for.

Regeringen og regeringspartiernes efterfølgende spin mod filmen var effektivt og fik flyttet fokus fra indhold til form. Selv om spinnet viste sig at være forkert på en række områder, skabte dette ikke nævneværdig kritik af regeringen i medierne.

På den baggrund må man konkludere, at regeringen vandt spinnet om DHK.

 

DRs interne retningslinjer

DRs etiske retningslinjer er utilstrækkelige til at regulere vilkårene for en dokumentarfilm som DHK. Det anbefales derfor, at DR udarbejder konkrete etiske retningslinjer for den journalistiske dokumentar, ikke mindst den type af dokumentar, der får støtte fra DFI, og derfor skal leve op til både kunstneriske og journalistiske kvalitetskriterier.

Det anbefales desuden, at DR udarbejder klarere retningslinjer for brug af arkivmateriale, ikke mindst i dokumentarfilm og andre produktioner, der baserer sig på forskellige typer af rekonstruktioner.

Det anbefales, at DR i forbindelse med lancering af dokumentarfilm sikrer, at en angreben part har mulighed for at se denne, inden dens indhold videreformidles til andre parter.

Det anbefales, at DR udarbejder klare retningslinjer for kvalitetskontrol med interne såvel som eksterne produktioner.

Endelig anbefales det, at DR bør sikre sig kontrol over lancering/foromtale af programmer, der sendes på DR og derfor opfattes som DR-programmer.

 


3. Dokumentarfilmen som genre

Når man skal vurdere en film som DHK og den efterfølgende kritik, er det væsentligt at fastslå, ud fra hvilke genrekriterier bedømmelsen finder sted.

I disse år sker der en voldsom genreglidning. Dokumentarfilm anvender spillefilmens virkemidler – ligesom spillefilm inddrager dokumentarklip som et nyt, stærkt virkemiddel. Som et eksempel på det sidste kan vi nævne den seneste danske film om Anders Fogh Rasmussen, ”AFR”.

 

DHK er produceret til DR med støtte fra Det Danske Filminstitut (DFI). Det skal derfor allerede indledningsvis understreges, at der er forskel på en ”normal” tv-dokumentarproduktion og de dokumentarfilm, som DFI vælger at engagere sig i.

 

Der er desuden forskel på et dokumentarprogram og en dokumentarfilm. Dokumentarprogrammet har en tilrettelægger, mens dokumentarfilmen har en instruktør.

 

Det er generelt DFIs holdning, at det ikke er instituttets opgave at producere tv-programmer til DR og TV 2. Det er DFIs opgave at sikre, at der produceres kunstnerisk ambitiøse, filmiske og instruktørbårne danske dokumentarfortællinger. Disse adskiller sig på mange måder fra mainstream tv-dokumentarproduktion. Det høje ambitionsniveau kommer også til udtryk i de budgetter, der arbejdes med. Budgetterne er for DFI-støttede film generelt en del større end budgetterne for tv-dokumentarprogrammer.

 

DFI har støttet DHK med en million kroner, og alene DFIs andel er mere end en normal tv-dokumentar har at arbejde med.

 

Når DFI går ind og bevilger penge til en dokumentarfilm, stiller instituttet særlige krav til filmen.

 

  1. Filmen skal række væsentligt ud over aktualiteten og være tidløs. Den skal have et langt liv
Send til
Debat  32
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
14.08-2007 | 23:53 af Brian Palmund
Det er meget flot at de mener at Regeringen spinner, så man tænker på at DHK er instrueret delvist af venstreorienterede politikere med henblik på at sprede crap ud over regeringen.

Kommissoriet ligner noget der er lavet af journalister for at rense journalister...

Simon: Jeg glæder mig til at se dig gennemhulle konklusionerne og belyse manglerne.

Mvh

Brian Palmund
 
15.08-2007 | 00:44 af Claus Piculell
Hej David

Lad nu være ... Kommissionen indeholder bl.a. kendte "røde lejesvende" som Mikael Kristiansen, tidl. spindoktor for Fogh, og Mette Bock, tidl. redaktør for Jydske/Vestkysten.

Det er i sig selv pinligt, at Nyhedsavisen bliver kritiseret i en rapport, der skulle vurdere Den Hemmelige Krig. Men det er endnu mere pinligt, at du ikke kan tage imod kritik fra anerkendte kolleger fra alle sider af det politiske spektrum.

Mht. at I har oversat en central engelsk sætning forkert - eller i hvert fald strammet den ud over det rimelige, så påviste jeg det på min blog allerede dengang:

"Borgerlige begår igen tortur på engelsk!"

http://kortlink.dk/avisen/45g3

Her påviser jeg ikke blot fejlen i oversættelse af "might", og senere, at selv om forhørslederen oprindelig også sagde "To the best of my recollection" og "might" igen, så går usikkerheden på det præcise antal af tilfælde, ikke en generel usikkerhed, ganske som denne selv har bekræftet siden.

Men jeg påviste også, at den amerikanske forhørsleder omtaler en episode, hvor danskerne kom med "nok 10-12 fanger", mens forsvar og regering har holdt fast på, at der i de to officielt anerkendte overdragelser var tale om 3 og 31 fanger.

Så ikke alene må der have været MINDST tre overdragelser, men forhørslederen siger faktisk "nok en fem-seks gange".

Det er jer på Nyhedsavisen, der her er "fulde af løgn".

Jeg har påpeget andre fejl i jeres dækning samt de fortielser I har måttet begå for ikke at afsløre jeres fejl bl.a. her:

"Hvem laver propaganda?"

http://kortlink.dk/avisen/45g4

Jeg har påvist, hvordan I har været brugt nogle tilfældige tal om DR på en måde, der overhovedet ikke er dækning for, og som en 1. semesters studerende på statskundskab ville dumpe i statistik for her:

"Journalister og statisjusk"

http://kortlink.dk/avisen/45g5

Endelig er jeg kommet med mit bud på, hvorfor I her var så overivrige efter at gå i kødet på DR - ud over at det giver almen omtale, nemlig for at konkurrere med TV2 om rollen som DR s modstander og dermed også konkurrere om TV2 s annoncekroner:

"Nyhedsavisens grund til at angribe DR"

http://kortlink.dk/avisen/45g6

vh CP

PS: Filmen indeholder i øvrigt en mindst lige så vigtig påstand, nemlig at regeringen har misinformeret folketinget, både i spm. ovenfor, men også da statsministeren sagde, at USA havde lovet at overholde Geneve-konventioner, mens Bush netop havde skrevet: "når det passer med USA s varetagelse af sin militære opgave".

Det problem var I med til at flytte fokus fra.
 
15.08-2007 | 01:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 03:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 05:37 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
"Videnskablig uredelighed" og andre betegnelser er da meget fint at fyre af, men det runger endog meget hult, når dine egne journalister, forsvaret af Simon Andersen ikke selv forstå for fem flade ører af statistik, som I beviste under debatten dengang.

Ufatteligt, så svært I har ved at tage imod kritik, endda selvom den er berettiget. Men mindst lige så ufatteligt er det, at I rent faktisk får penge for at sidde og sabotere det projekt i er en del af, ved at stille jer selv til skue på en så uheldig måde.

Jens Alstrup har aldeles ret i, at man skal holde snitterne langt væk fra at poste noget som helst til jer, men endnu vigtigere, og endnu mere alvorligt, er det at efter så mange måneder, så har I ikke lært af jeres fejltagelser, som Claus Picullel og Mikkel deMib påviser ret så tydeligt.

LOL, "videnskabelig uredelighed". Du opfører dig jo ligesom du gjorde på journalisthæjskolen for nyligt, hvor du truede med bål og brand, og hvis du ikke fik positiv særbehandling, så ville du sabotere praktiksøgningen, hvad du jo også gjorde. Du er sgu for viderekomne.
15.08-2007 | 09:16 af Peter Hansen
Naturligvis griner CHEF-Trads da stadig over en rapport (som jeg stadig har til gode at læse) som ikke giver ham ret.

Naturligvis vil han da klage til gud og hver mand over at der er nogle der ikke kan se visdommen i hans korstog med diverse kommafejl.

Og medens vi således kan vente på en ny instans skal tage stilling til diverse tekniske detaljer i denne sag, kan vi andre fortsætte med at grine over en avis som kan fastslå at danskerne dør oftere end svenskerne.

Det er da heldigvis en fejl som er så graverende at man ikke behøver diverse instanser til at undersøge den.

Det er også en dumhed som Nyhedsavisen har gjort alt for ikke at kommentere.
15.08-2007 | 09:56 af Lars Nielsen
Fangerne lever i bedste velgående, og har haft fint hotelophold med første klasses halal bespisning hos amerikanerne.

Det forekommer mig at de har haft det betydeligt bedre hvor de var, end hvis de havde været fanger hos Taleban.
 
15.08-2007 | 10:25 af Peter Hansen
@Strandelove

Hvor dybt er du parat til at synke i et forsvar for at dine venner har brudt reglerne - og samtidig er parat til at lyve om det?
15.08-2007 | 10:38 af Slet Mig
tak trads. Jeg håber at du har lært noget. Man skal ikke fyre alt muligt af for at sælge aviser, næh der skal også være substans i kritiken. Noget forskerne har påvist der ikke var .
15.08-2007 | 10:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 11:06 af Sille
Nyhedsavisen er for længst gået over til envejs kommunikation(ja,ja nu skal de nok lige vise jeg tager fejl;-)).

Intentionen med bloguniverset er for længst tabt. Måske var Nyhedsavisens kampagne mod den hemmelige krig med til det. Oplevelsen af, at det i højere grad handlede om markedsføring end egentlig substans blev tydeligere og tydeligere og i den sidste ende afsløret af interne mail Så nu skal der lige fægtes til højre og venstre, men bare roligt det var kun kort.

Det er egentlig ærgeligt, det kunne have været et nybrud.
15.08-2007 | 11:15 af Peter Hansen
@ Sille

"Oplevelsen af, at det i højere grad handlede om markedsføring end egentlig substans blev tydeligere og tydeligere og i den sidste ende afsløret af interne mail"

Har du et link der beskriver det - er vist en detalje jeg er gået glip af.
15.08-2007 | 13:08 af Svend Larsen
"Den Hemmelige Krigs hovedanklage gik på, at danske soldater rutinemæssigt udleverede afghanske krigsfanger til amerikansk varetægt. Denne grove anklage er på ingen måde bevist i filmen - og derfor angreb Nyhedsavisen hårdt filmens manglende dokumentation.

Det er min umiddelbare holdning, at rapporten vælger at underspille denne helt afgørende løgn i Den Hemmelige Krig - i stedet afleverer rapportens medlemmer en underligt, lang og famlende snik-snak."

... Skriver David Trads.. men hvordan er det lige at D.T. kommer fra at nogle påstande er "udokumenterede" (første afsnit)til at det bliver til en "Helt afgørende løgn" ?? Der er måske ikke hard evidence (det er jo ikke fordi regeringen har været specielt hjælpsomme med at få sandheden på bordet.. hvis ikke der er noget at skjule så ..), men der er sgu mere end rigeligt med indicier til at Guldbrandsens film er et væsentligt indlæg mod Fogh røgslør og løgne. Trads: Spænd hjælmen, tag en tudekiks og kom videre i dit liv..
15.08-2007 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 15:40 af Anders Jørgensen
Jeg er fuldstændig enig med @Svend Larsen her ovenover:

Spørsgmålet er ikke om Guldbrandsens film har "bevist" noget, men om den er lavet på et tilstrækkeligt forsvarligt grundlag. I Danmark bliver noget først "bevist" når det har været over domstolene, fx igennem en rigsretssag. Så vidt jeg kan forstå har ingen - heller ikke I - kunne fange Guldbrandsen i nogen deciderede "løgne", selvom det omvendt står klart at regeringen selv har - hvad man ikke kan kalde andet end - løjet omkring både både Frank Aaen som konsulent og flag på danske soldater.

Mht. jeres forkerte engelske oversættelse, så er pointen ikke at du selv er eller ikke er er god til engelsk, men at dine journalister i dette tilfælde har oversat forkert og i alle tilfælde har blæst en sag op på et yderst tvivlsomt grundlag. Om du derfor selv kan stille op til en "diskussion med disse mennesker på engelsk" er sagen helt uvedkommende og ærligt talt barnligt.

Jeg synes det virker lidt hassarderet, at sætte alle jeres signaler om politisk neutralitet på spil i en sag, som næsten alle kan se er dårlig og mange ville bedømme som politisk motiveret. Jeg har personligt indtil nu anset Nyhedsavisen for at være en af de bedste gratisaviser på markedet, men jeg (og sikkert mange andre) vil stærkt revurdere den vurdering, hvis I skulle gå videre med sagen her.

Det bedste råd er nok, at I skulle tage en gang at sove på det hele.

Mvh.

/Anders
15.08-2007 | 15:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 16:13 af Anni Løndal de Lichtenberg
Hvad sagde jeg....   :-(

Her en linksamling til de blogs jeg har skrevet om dokumentaren "Den Hemmelige krig" og som fik mig til at boycutte Nyhedsavisen i en periode, fordi jeg synes, at Nyhedsavisens journalistik var underlødig omkring emnet DR og dokumentaren "Den Hemmelige krig"

01.12.2006 "Danmark accepterer dødsstraf og tortur"

http://avisen.dk/blogs/aldel/Danmark-accepterer-d_F800_dsstraf-og-tortur-011206.aspx

14.12.2006 "Der ER noget at komme efter, Fogh!"

http://avisen.dk/blogs/aldel/Der-ER-noget-at-komme-efter_2C00_-Fogh_2100_-141206.aspx

26.01.2007 "Trads, Simon og Anja Andersen"

citat fra blogindlægget: "Det er beskæmmende at Nyhedsavisens 2 ledere ikke kan gennemskue, at de er headhuntet af den dygtige manipulator Fogh til at gennemføre et af de triks, som er i vejledningen om "Sådan lukker du en historie"

http://avisen.dk/blogs/aldel/trads-simon-anja-andersen-260107.aspx#70117

30.01.2007 "International kritik af Anders Fogh Rasmussen "

http://avisen.dk/blogs/aldel/international-kritik-anders-fogh-rasmussen--300107.aspx

01.02.2007 "NA´s Lars Fogt har begået en faglig brøler"

http://avisen.dk/blogs/aldel/nas-lars-fogt-begaaet-faglig-broeler-010207.aspx

14.03.2007 "Død over DR som public service-kanal"

http://avisen.dk/blogs/aldel/doed-dr-public-servicekanal-140307.aspx#109060

18.03.2007 "Er ytringsfrihed og pressefrihed kun ordskvalderi?"

http://avisen.dk/blogs/aldel/er-ytringsfrihed-pressefrihed-kun-ordskvalderi-180307.aspx
 
15.08-2007 | 16:28 af Peter Hansen
@Anni

Hvad fik dig til at skifte mening - sig ikke at niveauet er blevet hævet.

@Jens

CHEF-Trads er da holdt med at svare på indlæg for lang tid siden.

Var f.eks. sikker på at han ikke var på arbejde i weekenden da man gav hans ynglingspolitiker dumpekarakter - og ganske rigtig dagen efter var der udstedt et forbud om at skrive artikler med baggrund i kommentarer fra diverse spineksperter.

Jeg tror heller ikke han har svaret på nogen af de kommentarer der var i den forbindelse.

Men at erkende at man ikke længere tager debatten højtideligt vil jo nok være for meget forlangt.
15.08-2007 | 16:40 af Anni Løndal de Lichtenberg
Peter Hansen, jeg ændrede holdning til, hvad jeg kunne forvente af avisen.dk ;-)

Hvis man ikke forventer så meget, så bliver man jo heller ikke så skuffet, vel ;-)
 
15.08-2007 | 16:52 af Peter Hansen
@Anni

OK- ville ellers gerne have hørt hvor du havde set en stigning i standarden.
15.08-2007 | 16:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 17:38 af Anni Løndal de Lichtenberg
hmmm det er nok ikke tilfældigt, at "Se & Hør" har valgt Nyhedsavisen, som samarbejdspartner omkring nyheder....
 
15.08-2007 | 19:01 af Sille
Peter Hansen

Jeg mener, at det var i en artikel i journalisten, men jeg er ikke sikker. Det skal man jo helst være i disse tider ;-). Hvis jeg får tid senere kan jeg tjekke det.
15.08-2007 | 23:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.08-2007 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
16.08-2007 | 00:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
16.08-2007 | 00:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
16.08-2007 | 08:32 af Lars Nielsen
@ Peter Hansen

Jeg betragter Christoffer Guldbrandsen/Fran Aaen Filmen som et venstreorienteret politisk indlæg.

Hverken mere eller mindre - som politisk modstander af venstrefløjen føler jeg at jeg nødvendig vis må tage bladet fra munbden.

Spocielt i forhold til Guldbrandsens studentikose pædagok film - der ikke tager hensyn til REALpolitik i enb "hot shooting war".

Den er naiv, blåøjet og vennerne i Sovjet ville have skreget af grin, KGB kunne ikke have fabrikeret bedre film - Guldbrandsen ville være blevet udråbt til Sovjetunionens Helt.
 
16.08-2007 | 09:59 af Anni Løndal de Lichtenberg
Trads, du hjalp Fogh til at vinde spinduellen over medierne.

Kan en journalist begå en større brøler?

Du har et stort medansvar for, at debatten om dokumentaren "den Hemmelige Krig" i offentligheden kom til at handle om form & journalistnørdfaglighed, og ikke om det ekstremt væsentlige indhold: Hvordan Danmark agerer i krig.

Kan en journalist begå en større brøler?

Trads, du er medvirkende til, at den offentlige debat kom til at handle om petisser, som ingen historisk betydning har, hvor debatten burde have handlet om dét, der bliver skrevet ind i historiebøgerne.

Kan en journalist begå en større brøler?

Trads, jeg er simpelhen så vred, forarget og ked af det over din ageren, at jeg sidder og vejer hvert et ord, jeg skriver. For jeg har virkelig lyst til at bruge de helt store ord i min kritik af dig.

Synes du virkelig, at ikke meningsforstyrrende fejl, bør dominerer en debat, som burde handle om Danmarks globale ageren, når denne ageren har både globale konsekvenser og konsekvenser for Danmark især på sigt, og der vil blive skrevet om den i historiebøgerne?

Ingen historikere vil interesserer sig for, om danske soldater altid havde flag på skulder eller kun nogen gange. Ingen historikere vil interesserer sig for, hvor mange gange der blev sagt "måske" i dokumentaren. Ingen historiker vil finde en eneste af Nyhedsavisens artikler om småfejl interessant, FORDI småfejlene ikke var meningsforstyrende.

Kan en journalist begå en større brøler?

Småfejl er jo nemme at gå til. Er det heri problemet opstår?

Det var for svært, krævede for megen dybdeborende journalistik, at forholde sig kritisk til dokumentarens indhold, hvorfor du valgte at skrive om det, som du kunne klare: småfejl.

Kan en journalist begå en større brøler?

Eller er du for autoritetstro? For du troede åbenbart på, hvad regeringens spinmaskine spyttede ud. Du glemte at forholde dig kritisk til både indholdet af regeringens spinproduktion og endnu værre så glemte du at forholde dig til regeringens formål med dens masseproduktion af spinmateriale.

Kan en journalist begå en større brøler?

Du er en andedamsjournalist!

En andedamsjournalist hvor overblik, vid  og intelligens åbenbart kun rækker til korrekturlæsning. Men vel og mærket kun korrekturlæsning af andres værker.

Kan en chefredaktør nøjes med disse talenter?

Trads, du har en chance for at bevise, at du har flere talenter end at korrekturlæse.

Bevis, at du også kan den dybdeborende kritiske journalistik.

Find de beviser, som Guldbransen ikke kunne finde.

Bevis, at du er en bedre journalist end Guldbrandsen.

Hvis du ikke magter det, og de andre aviser også skammer sig over ikke at gennemskue Foghs spin, så gør noget, som ingen andre i verden før har gjort:

Nedsat en projektgruppe bestående af de dygtigste journalister fra alle de danske medier. Lad dem arbejde sammen i 3 måneder, hvor de skal endevende den danske deltagelse i Afganistan.

Lad resultatet blive en fælles avis om Afganistan.

Jeg tror, at et sådant tiltag vil blive bemærket i hele verden, og det ville kunne højne det danske omdømme meret mere end en regeringskampagne til 450 millioner.
 
16.08-2007 | 10:10 af kjeld ammundsen
Kære David

Hvo vil du hen med din fuldstændige ude i hampen kritik af det arbejde der er gjort omkring Gulkdbrandsens film. For det første: I radio og Deadlaine siger du at der ikke findes flere slags journalistik " jurnalistik er jurnalistik" men hvad med din egen sten kastendene medarbejder ( som vist er på Avisen endnu) Er det det du mener med " journalistik er journalistik". Men meget mere probelematisk er den måde du ser USAs forhold ( og Foghs) til Geneve-konvektionen - at man vil tilstræbe (?) at overholde konvektionen. Enten overholder man en konvektion eller ikke! Man kan ikke torture en lille smule. Lige som med journalistik, det er ifølge dig et enten eller. At du vil inklage dem for akedemisk uhæderlighed er noget tåbligt pjat.
16.08-2007 | 19:27 af Jakoba
Jeg er helt enig med Trads.

Og må jeg indskyde - fri os for mockomentary eller hvad det hedder. Den slags "filmiske" dokumentarer, som journalistisk er et kæmpe skred i den forkerte retning.
19.08-2007 | 18:30 af Anni Løndal de Lichtenberg
Copy pastet (nødvendigt fordi Trads skriver flere blogindlæg om samme emne):

P.S. Trads, hvordan fortolker du egentlig det faktum, at antallet af kommentarer til dine blogindlæg er faldet drastisk?
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl