Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Sund fornuft - en illusion ?

27. maj 2011 01:24
Visninger  [6079 ]   Debat  [10 ]



En blogger skrev; hvad er der blevet af sund fornuft ?

Der er ikke nogen sund fornuft, mener jeg ..

I I I I - hvor vi tramper, sagde musen til elefanten da de gik over broen ?

Det der kan være sundt for et menneske kan være usundt for et andet menneske.
Det et menneske finder fornuftigt kan et andet menneske finde aldeles ufornuftigt

osv.....

Der findes derfor muligvis reelt kun fornuft og ufornuft, forekommer det mig.

Den "sunde fornuft" forekommer mig at være en mulig selvisk/hovmodig fremstilling af det man selv mener er - "sundt"

Den "sunde fornuft" minder om "de gode gamle dage"
- ofte var de vist ikke  så gode ?

Dermed mener jeg at betegnelsen "sund fornuft" er en egobetinget, åndsbeslægtet betegnelse, der varierer over tid og fra menneske til menneske, fra gruppering til gruppering.

Mennesket ser ofte sig selv, mener jeg,  som et menneske med en sund fornuft og en god moral - hvilket kan være indbildning og i den henseende en mulig overvurdering af egne evner.

Om et menneske, eller 1000 mennesker kan mene at noget er fornuftigt, betyder ikke at det er fornuftigt, mener jeg

Således er min pointe at det er ikke fornuften der har forandret sig - det er menneskers indstilling til hvad der er fornuftigt, der har ændret  sig, mener jeg.

Hvad mener du ?

mvh  Confucius

Peter Forchhammer og Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
27.05-2011 | 10:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.05-2011 | 12:01 af Ove Nielsen
# Peter

Jeg finder din komm. interessant ;)

Jeg har ikke benævnt nogen ophavsmand, vel ?

Jeg vil nu gerne spørge dig;

Hvorfor ønsker du at "forsvare" dig, dit valg ?

Du skriver
Citat
"men skal jeg nu alligevel forsvare ordet "sund" så må det vel være fordi jeg mener at det alternativ jeg beskriver - er "usundt"

Indikerer dit skrevne da ikke at du således selv mener at du har en sund fornuft ?

Hvis ja - er det ikke din egen vurdering ?

Hvis ja - er denne vurdering ikke reelt inhabil ?
Jeg mener - hvem siger at du har ret - dig selv ? (din egen moral)

Hvis du vil forsvare dit valg af "sund" indikerer dette så reelt ikke en moralsk kamp , hvor du søger en "bedre position" end dine modstandere ?
ment som ;
- siger du således da ikke at dem der ikke mener som dig, holder en mulig usund fornuft ?

jeg mener - det svarer lidt til at man siger om sig selv at man er et godt menneske ;)

Min pointe er så bare at det gør de fleste andre mennesker sandsynligvis også , selvom mange sandsynligvis mener noget andet end dig

Min intention var at beskrive en mulig "moralsk brug af denne "almene betegnelse"
I den henseende forekommer det mig at du reagerer på - moral og ikke på "fornuft"

således underbygger du faktisk mit indlægs intention, mener jeg hermed

min intention går også på mulig moralsk selvforherligelse, (det moralske overtag)

Jeg er ikke uenig i dit billede på "norm" - jeg tror ej heller at det ubetinget er godt

Et sidste spørgsmål:
Er du reelt ikke selv med til at indsnævre norm - i dette tilfælde "den moralske norm" ?

mvh Confucius


mvh Confucius
 
 
27.05-2011 | 12:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.05-2011 | 12:19 af Lars Nunnegaard
Fornuft er vel baseret på ens livserfaring og derfor ikke nødvendigvis logisk. Meget af det jeg mener, er ofte for mine omgivelser totalt uforståeligt. Men jeg synes det er fornuftigt.
 
 
27.05-2011 | 12:34 af Ove Nielsen
Hej lars

Et godt lille,men koncist indspark, mener jeg

Det er en glimrende beskrivelse af en personlig vurdering af egen fornuft, mener jeg ;)

Jeg er generelt enig i dine betragtninger
sagt således;
Meget af det jeg mener syntes jeg da også selv virker ganske fornuftigt ^^

Spørgsmålet er så for mig om;
hvorledes man forholder sig til denne mulige problemstilling.
Altså;
hvorledes forholder man sig til egen forståelse, fornuft og moral ?

Det finder jeg som et vigtigt emne, da jeg mener at mennesket, reelt ofte fejler, fejlbedømmer i disse sager - ang selvet
Dvs - muligvis ofte overvurderer egne evner såsom forståelse, fornuft og moral

mvh Confucius
 
 
27.05-2011 | 12:36 af Lars Nunnegaard
I øvrigt.
anbefalet.
 
 
27.05-2011 | 13:38 af winnie eldrup
Kan man blive vaccineret imod det?
 
27.05-2011 | 13:38 af winnie eldrup
Kan man blive vaccineret imod det?
 
27.05-2011 | 14:26 af Ove Nielsen
# winnie eldrup

- imod hvad ?
 
 
28.05-2011 | 00:16 af kim hansen
De "gode gamle dage" var gode for de fleste, men kun fordi ignorance is bliss som man siger, alt var nemmere da man troede på julemanden og intet rigtigt vidste om hvordan verden er sat sammen..

Ellers er jeg enig i din pointe :-)
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 163 | 151.891 | 2167
Siden | 21. februar 2007 21:35
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites