Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Opfordring til omtanke ?

14. juni 2011 14:15
Visninger  [1287 ]   Debat  [11 ]


Tankepoliti - Nej Tak

Moralpoliti - Nej Tak



Jeg vil gerne i en positiv ånd gerne opfordre jer -
i mine medmennesker - til omtanke.

Tanken er at:
Al tro og mening er er et produkt af menneskets tanker - man kan ikke binde tro eller tanker på nogen måde, mener jeg hermed.

Derfor :

Vær ikke efter et medmenneske blot fordi det ikke tænker / tror som dig selv
Vær ikke efter et medmenneskes tanker, blot fordi de ikke ligner dine egne tanker
Vær ikke efter et menneskes forståelse, blot fordi denne ikke forstår som din egen forståelse

Målet helliger ikke midlet, mener jeg

Spark ikke til mennesket, spil bolden ... ?

Det er menneskeligt at fejle, men guddommeligt at tilgive ?

mvh  Confucius

Lars Nunnegaard, Carl Nielsen, Knud Sandbæk Nielsen og gitte rasmussen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
14.06-2011 | 15:46 af Knud Sandbæk Nielsen
Enig!
Anbefales!
 
 
14.06-2011 | 15:53 af lene n
Enig og smukt sagt .. igen Ove...
 
 
14.06-2011 | 17:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.06-2011 | 22:36 af Ove Nielsen
Hej Peter

Det er du velkommen til, det er altid interessant med sådanne ting, mener jeg

Dine dilemmaer
Disse ting forekommer mig som logiske og som sådan ser jeg ikke nogle dilemmaer i dette



1: Ja

2: Ja


Dette er korte svar - de kan uddybes -
er du uenig - kan du starte med at beskrive hvorfor du er uenig, ikke ?
Så skal jeg nok kommentere på det. ;)

Men først - et spørgsmål:
Kan mennesket være det, som mennesket er imod, uden at komme i modsætning til sig selv ?

mvh Confucius

 
 
14.06-2011 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 13:53 af Ove Nielsen
Peter

Interessant - så du er både udfordrer og den udfordrede ?

Lad mig lige minde dig om at du skrev "Lad mig stille dig et dillema" ok ? ;)


nu til dit svar "svaret kan du jo udlede"
ok - så må jeg jo gøre det
Tillykke - ?
Du har med ét slag her frataget mennesket dets multible tilstande og her umuliggjort at mennesket kan være dobbeltmoralsk m.m.

Et spørgsmål : Tror du at det holder ?


Til dine kommentarer vedr. mine svar

1 ;
Den der sagde dette, ville være et glimrende emne som diktator, mener jeg, for i dette drejer det sig om at fratage nogle deres mulige rettigheder.
Demokratiet er en åben styreform - folkets magt, så at sige - i demokratiet har alle rettigheder, f.eks ytringsret, samt ret til at stille op i politik med sin egen politiske retning.

Denne ret er du/andre hermed tilsyneladende villige til at fjerne ?

Er man villig til sådanne metoder er man reelt ikke demokrat, mener jeg, for man arbejder faktisk allerede på at aktivt afskaffe selvsamme demokrati, som man kunne påstå at ville bevare, mener jeg hermed

Et spørgsmål i denne henseende
Skal vi andre da fratage jer - jeres demokratiske ret ? ;)

2 ;
Det ser jeg så anderledes på
Der kræves ikke en etisk standard, men ved at påstå dette slipper du så udenom denne problematik, mener jeg

Citat
"jeg vælger derfor at være intolerant over for de intolerante... for derved beskytter jeg (i al beskedenhed) de intolerantes ofre"

Det er så dit valg, men hvem siger at du beskytter intolerancens ofre - dig selv ?

jeg vil gerne spørge dig;
1: Tror du at du fremmer tolerancen ved at være -intolerant ?
2: kunne det tænkes at du reelt blot skaber flere ofre for intolerance ?
3 : hvis tallet for intolerante mennesker fordobles, vil tallet for ofre da falde eller stige ?
4: Hvis et menneske opfører sig racistisk - vælger du så også at opføre dig racistisk ?

2 wrongs dont make a right ?


Citat
"hvis vi tillader uret fra de uden ret så gør vi uret mod dem med ret"

Kan du forklare, hvem der er "uden ret" ?

For mig at se er det dem du selv vil fratage en demokratisk ret.
Demokratri ?
Det er udemokratisk at fratage andre deres ret, mener jeg, for da tiltager man "retten" til sig selv og ligesindede.
Et sådant muligt træk anser jeg derfor som værende et totalitært/diktatorisk træk, som jeg på ingen måde ønsker at støtte.

En demokratisk ret beror ikke på hvor man politisk står, den beror på at man bor i et demokratisk land, mener jeg hermed


mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 14:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 15:27 af Ove Nielsen
Kort og enkelt ?
hvad med spørgsmålet om tolerance / intolerance ?


Ang demokratiet...
Citat
"en der vil bevare demokratiet og en der vil fjerne det - kan jo ikke sameksistere under en form der vil tillade at begge parter kan have samme ret."

Denne, din påstand holder ikke, mener jeg
Det kan og gør de i faktisk rimeligt, mener jeg - sålænge man opererer indenfor lovens rammer.

Her er det så folket (demos) der vælger, hvem de ønsker skal holde magten (kratos)

Jeg vil lige gentage dette;
"En demokratisk ret beror ikke på hvor man politisk står, den beror på at man bor i et demokratisk land"

Demokratiet har allerede en ret til at bekæmpe u-demokrati - mener jeg
altså, den form for u-demokrati der bevæger sig `udenfor´ den demokratiske retsplejelov

Jeg mener dermed at;
Du vil tilsyneladende agere på en moralsk pligt (din) og ikke på demokratiets lov, det anser jeg som en udemokratisk tankegang.

Et åbent system har svagheder og styrker ?
ja - mener jeg.
Man kan ikke sikre demokratiet imod at kunne gå til grunde - det kan man kun ved at - fjerne demokratiet og erstatte dette med mere totalitære systemer.
Den vej ønsker jeg ikke at betræde, mener jeg hermed

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 20:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 20:44 af Ove Nielsen
# Peter

Citat
"Tolerance/intolerance samme svar - de kan ikke sameksistere - og efter min mening skal de heller ikke..."

Hvad for et svar ?
Du har ikke svaret på mine spørgsmål

Vil du være så venlig og svare mig på¨disse spørgsmål ?
På forhånd tak

jeg vil gerne spørge dig;
1: Tror du at du fremmer tolerancen ved at være -intolerant ?
2: kunne det tænkes at du reelt blot skaber flere ofre for intolerance ?
3 : hvis tallet for intolerante mennesker fordobles, vil tallet for ofre da falde eller stige ?
4: Hvis et menneske opfører sig racistisk - vælger du så også at opføre dig racistisk ?
Tolerance og intolerance :
De ting eksisterer uanset om du mener de ikke kan eller skal, mener jeg

ang demokratiet.

Det er meget sandsynligt at jeg formulerer mig dårligt i en del tilfælde, det er bestemt ikke min mening at besværliggøre emnet demokrati
Jeg forsøger så godt jeg kan at komme nogenlunde rundt om en mulig problematik - i stedet for blot at springe over hvor gærdet er lavest.
Det er således ikke min intention at gøre noget indviklet, men at forsøge at forstå i alle dets mulige aspekter

Citat
"hvis vi ønsker demokratiet må vi bekæmpe dem der vil det til livs... længere er den faktisk ikke"

Således anskuer jeg det ikke, da jeg mener det er et fejlskøn.
Ønsker man demokratiet , må man kæmpe for dette - på demokratisk vis indenfor de regler som der gælder i demokratiet.
IKKE - ved at på udemokratisk vis at tage demokratiske rettigheder fra andre, som du foreslår, mener jeg hermed

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 13:25 af Carl Nielsen
Anbefalet.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 163 | 151.890 | 2167
Siden | 21. februar 2007 21:35
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites