Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Demokrati og diktatur ?

15. juni 2011 16:16
Visninger  [1846 ]   Debat  [36 ]

 

Det forekommer nogle har meget travlt med at stemple modstandere, grupper og politiske partier, som udemokratiske / skadelige, m.m.

Grunden til dette kunne skyldes, mener jeg, at de tilsyneladende gerne "udpeger" andre for således selv bedre at kunne operere uden et nærgående kritisk søgelys

Udemokratiske tendenser er at finde i alle partier, nogle er blot mere åbne end andre, mener jeg hermed

Dette betyder ikke at der så er mere u-demokrati i DF end i andre partier, mener jeg. Det betyder blot at det er - mere synligt

-------------

EU - demokrati eller oligarki ?

EU er ikke for mennesket ?

Nej, mener jeg

EU er skabt for magt og penge, som jeg anskuer det. Arbejderes og penges fri bevægelighed er ikke til for arbejderens ve og ve, forekommer det mig.

De ting har betydet bl.a - løntrykning , udnyttelse m.m. Ting man næppe kan se som arbejder venlige.

Man kan også, mener jeg, iagttage at dette tilsyneladende ikke gælder på lederplan både politisk og i henseende til erhvervslivet ?

Måske er....De træk skabt for at bevare kapitalens monetære magt over ressourcer og arbejdere ?

Mulighed er tilstede, mener jeg

------------

Politikere er til for folket ?

Det ser for mig umiddelbart ikke således ud. Det ser derimod nærmere ud til at de kunne mene at folket er til for dem, hvorefter de så kan videreføre denne mening og deri arbejde for - dem selv ?

Politikere bestemmer selv deres vilkår ?

Det giver dem en rimelig god intention, mener jeg, i at skabe endnu en politisk institution, som de så også kan malke, hvilket de tilsyneladende udnytter ganske effektivt - med dobbelte pensioner, samt andet.

Det kunne minde om - ræven der vogter hønsene

Der er ikke langt fra genialitet til galskab, siges der..

Det forekommer mig i denne henseende, at der ej heller er langt fra demokrati til diktatur.

mvh  Confucius

Ole Halvorsen, gitte rasmussen, Niels Jensen, Kristian Mortensen og Carl Nielsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
15.06-2011 | 16:42 af Carl Nielsen
Enig. Der er ikke så meget at tilføje, men meget at tænke over.
Anbefalet.
 
 
15.06-2011 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 17:45 af Ove Nielsen
Peter

Det er jeg slet ikke i tvivl om at du er - uenig.
Det skal du være velkommen til at være ;)

jeg er end ikke uenig med dig i at der er en stor forskel imellem demokrati og diktatur
Der er bare den detalje at;
Jeg beskrev ikke forskel, som sådan, men afstand Peter

Der er en stor forskel i at være glad eller sur, mener jeg,
men sindet kan svinge fra det ene til det andet på et øjeblik ;)

Der er også en stor forskel på genialitet og galskab, mener jeg, men afstanden imellem begreberne forekommer mig ikke stor.

Pointen var således ikke på forskel
men på den afstand der kan ligge i
hvor hurtigt et begreb kan skifte
fra det ene til noget andet

En anden pointe er at tingenes tilsyneladende væren,
kan ses som noget, men kan reelt godt være noget andet.

Fordi et menneske optræder venligt i en given situation,
betyder det ikke at mennesket generelt er venligt, vel ?

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 17:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.06-2011 | 02:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 17:18 af Bitten B.
Er også dybt uenig. Også mht at eu skulle fungere som løntrykker. Det er mig bekendt ikke sket endnu. Alle politikere er interesseret i penge, ja. Det er penge der giver velstand. Forskellen består så i hvordan man mener at pengene skal fordeles. Uden penge eksisterer muligheden for et velfærdssamfund slet ikke.
 
15.06-2011 | 17:32 af Carl Nielsen
Man skal da være ualmindelig svagt læsende, hvis man ikke forstår konkurrencepakten.
 
 
15.06-2011 | 17:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 18:46 af Ove Nielsen
Bitten

Det tror jeg gerne du er - totalt uenig

Er det ikke ?
Det mener jeg nu det er-
Dette kan bl.a iagttages vedr EU - arbejdere, der underbetales, mener jeg
altså arbejdsgivere - der udnytter - arbejdere i systemet EU

Derudover mener jeg EU arbejder på at jævne løn og pension
ud imellem landede og der er det så vidt jeg ved ikke de bedste
lønninger der arbejdes ud fra.
Således ligner det for mig ikke at man søger at forbedre alles
vilkår, altså hæver de dårligste lønninger, men derimod
nærmere at man forsøger at udjævne løn, med udgangspunkt i
de dårligere lønninger.

Jeg skriver ikke imod, er ikke imod penge
eller kapital som noget dårligt , som sådan.
Det jeg her skriver om er de mulige menneskelige træk i
forbindelse med bl.a - penge og magt !

Citat
"Uden penge eksisterer muligheden for et velfærdssamfund slet ikke."

Den betragtning er jeg såmænd ikke uenig i.

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 19:10 af Bitten B.
At der er lande i eu der er fattige og dermed også har lavere lonninge skyldes jo ikke eu. Der er jo først og fremmest tale om de gamle øststater. Man kan heller ikke bebrejde eu at nogle herhjemme udnytter deres fattigdom groft. Vi har i øjeblikket en regering der gerne vil gore de rige rigere if de fattige fattigere. Heller ikke det skyldes eu, men den folkevalgte regering som vi pga demokratiet kan smide på porten ved næste valg.
 
16.06-2011 | 02:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 17:40 af Kristian Mortensen
@Confucius
Anbefalet 100 gg
 
 
15.06-2011 | 17:42 af Bitten B.
Ha ha Peter. Min kæreste ville bestemt blive noget underlig tilpas, hvis han fandt ud af at jeg slet ikke er den kvinde han troede. S.
 
15.06-2011 | 17:47 af Carl Nielsen
Det gør vel ikke noget Bitten, at din kæreste bliver underlig tilpas, du trækker vel bare en ekstra gang i pighalsbåndet.
 
 
15.06-2011 | 19:10 af Isabelle Mandel
Uden nødvendigvis at have det som mål, tror jeg desværre også, at EU kommer til at fungere løntrykkende - eller rettere - allerede gør det. Kan du få en polsk maler for 80 kr. i timen, betaler du næppe 300 kr. for en dansk.
 
 
15.06-2011 | 19:59 af Ove Nielsen
Hej Isabelle

Citat
"Kan du få en polsk maler for 80 kr. i timen, betaler du næppe 300 kr. for en dansk."

En god pointe, mener jeg ;)

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.06-2011 | 20:18 af winnie eldrup
Jeg cyklede i eftermiddags hjem langs strandvejen/lidt ind gn. Charlottenlund og så renoveringsarbejder i gang må mange store (hvide) villaer. Håndværkere var i fuld gang, de talt højt. og det var ikke dansk de talte.....

Der er da ikke EU som har givet velhaverne skattelettelser og det er da ikke EU som har bedt villaejerne antage østeuropæere. De har som sagt lige fået en skattelettelse, så kan de da for pokker tage dansk arbejdskraft.
 
15.06-2011 | 21:07 af Isabelle Mandel
Nej, Winnie - men det er i kraft af EU, at vi har arbejdskraftens fri bevægelighed. Men griskheden er ikke opfundet af EU :o)
 
 
15.06-2011 | 21:25 af Ove Nielsen
En god pointe - EU har ikke opfundet griskhed ;)

Men griskhed trives i store systemer - se bare på banker og Enron i USA
Banker vedr. f.eks
Bankdirektører med millioner i løn og obligationspakker
Ang. Enron

Citat
"Energiselskabet Enrons konkurs i december 2001 var en af verdens største erhvervsskandaler i nyere tid. USA’s syvende største firma havde i løbet af seksten år øget sine aktiver fra 10 milliarder til 70 milliarder dollar, og blev af børsanalytikerne fra Wall Street hyldet som den ny økonomis forbillede.
I 2001 var firmaet kun 24 dage om at gå fallit og viste sig at bestå af varm luft. Investorerne mistede alt. 20.000 ansatte mistede deres job, sygesikring og pensionsopsparing, mens ledelsen med Ken Lay og Jeffrey Skilling i spidsen spadserede ud med mere end en milliard dollar.

”Enrons største fejl var deres stolthed. Dertil kom arrogance, intolerance, grådighed. Folk var blændet af pengebegær. De kunne ikke se farerne”, fortæller en tidligere ansat, advokaten Amanda Martin.

Men arrogance, intolerance og grådighed fører ikke nødvendigvis til bedrageri og underslæb"
Citat slut

Nej det gør arrogance, intolerance og grådighed ikke nødvendigvis, men oftest leder sådanne ting til en fuld udnyttelse af gældende regler mener jeg

Så til EU
Griskhed / grådighed er ikke opfundet af
EU, - Nej
men det benyttes af mennesker i EU
Det er ikke kun i Danmark at mennesker er grådige, mener jeg
Så :
laver man sådanne regler er det rimeligt sandsynligt, at de vil blive udnyttet af de fleste med mulighed indenfor EU, mener jeg hermed

mvh Confucius

 
 
15.06-2011 | 21:19 af winnie eldrup
ja, griskheden florerer i de store hvide villaer - men ved du hvad, den florerer også i kolonihaverne,

Har gn. flere år set på kolonihaver, været til "samtale" hos masser af sælgere (af kolonihaver) det var hr, og fru Jensen - ikke EN jeg gentager EN ville sælge på reelle og normale vilkår. Hver eneste gang skulle der enten 200.000 - 300.000 eller 400.000 kr. under bordet.
Først i 2007 faldt der en højesteretsdom - MÅ KUN SÆLGES TIL VURDERINGSPRISEN, sådan som man ALTID har gjort.
Men i 2001 fik vi en ny regering, du ved, og derefter er griskheden som en steppebrand trængt ind alle vegne.

Lykkedes mig i 2009 at købe en kolonihave på normale vilkår.
 
15.06-2011 | 21:36 af Ove Nielsen
Vinnie

Det har du ret i winnie
Ja det gør griskhed - det er en menneskelig svaghed og som sådan er denne at finde på alle planer i et samfund, mener jeg

Der er noget der hedder signalværdi

Hvorledes tror du mennesker reagerer hvis de ser de rige og vore politikere skreabe til sig og i selvsamme moment tale for mådesholdenhed ?

De opfører sig som barnet, der gør som forældrene gør og ikke som disse siger, mener jeg

Citat
"Men i 2001 fik vi en ny regering, du ved, og derefter er griskheden som en steppebrand trængt ind alle vegne."

Den betragtning er jeg enig i, men jeg mener samtidig at dette ikke er et dansk fænomen, dette foregik på (vestlig) verdensplan med USA og England i spidsen, via Bush og Blair og for Danmarks vedkommende Fogh som så op til disse herrer, mener jeg

PS - det glæder mig at du har fået en kolonihave til en rimelig pris ;)

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 21:42 af Carl Nielsen
Må jeg have lov til at tilføje, at dette startede med Nyrup og Jelved og Blair, der pludselig havde set lyset ved liberal økonomisk politik.


 
 
15.06-2011 | 21:43 af Carl Nielsen
Også kaldet den tredie vej - nej ikke det tredie rige, men det er vist der vi er på vej hen.
 
 
15.06-2011 | 22:15 af Ove Nielsen
Carl

sådan kan de desværre se ud


Se dette om en mulig udvikling af dette begreb " den tredie vej"

Citat
"Den nuværende Tredje Vej i Europa er på de fleste områder et helt anderledes politisk dyr end dens forgængere. Dens sociale og økonomiske politik er et tydelig tilbageskridt og ligger på mange områder tættere på højrefløjsmodstandernes politik end på den tidligere Tredje Vejs reformsocialisme og velfærdskapitalisme. I stedet for at bryde ny mark reproducerer og styrker den nuværende Tredje Vej det Gamle Højres neoliberale politik, omend det sker med en ny ideologisk fernis. Den Tredje Vejs ledere konkurrerer nu med det Gamle Højres om gode forbindelser til banker, generaler og store virksomhedsledere for at sikre sig anerkendelse, finansiel støtte og personlig tilfredsstillelse. Den Tredje Vejs ideologi er en måde for det Nye Højre at adskille sig selv fra det Gamle Højre, samtidig med at den bruger de grundlæggende træk ved deres programmer, og samtidig med at den tager afstand fra den gamle socialdemokratiske velfærdsstat. Den Tredje Vejs ideologi tilslører fortsættelsen af det gamle Højres miskrediterede neoliberale politik, mens man samtidig skaber mulighed for de fremadstormende igangsættere som er en loyal nøglegruppe for Den Tredje Vej til at forbinde sig med den eksisterende magt. Ved at overtage kontrollen over det tidligere socialdemokratiske politiske magtapparat har Den Tredje Vejs ledere magten til at underordne arbejderklassen under kapitalister der støtter markedsøkonomien. Men da ideologien ikke magter at få hold på den underliggende stagnation i produktiviteten, den voksende arbejdsløshed, den offentlige services forfald og ødelæggelsen af sociale velfærdsordninger, vil der opstå en dyb utilfredshed blandt arbejdere, fagforeninger og folkelige organisationer. Modsætningen mellem Den Tredje Vejs nye allierede blandt pengemændene og den traditionelle arbejderklasse vil uddybes, og valgoprør vil opstå med stigende hyppighed. Den vælgermæssige deroute for Den Tredje Vejs statsledere er kansler Gerhard Schröder fra Tyskland et godt eksempel (men ikke det eneste). Den nuværende Tredje Vejs opståen og fremtidige fald er en følge af dens ringe forståelse af verden, af at dens politik er helt ude af trit med dens vælgergrundlag og, hvad der er vigtigere, på grund af den sociale polarisering som truer med at overvælde den. Faren er imidlertid at nedkæmpelsen af venstrefløjen har ødelagt muligheden for at genrejse et virkeligt venstre og i stedet vil betyde en styrkelse af det yderste højre - som det kunne ses ved højrefløjens fremgang ved valgene i Schweiz og Østrig.
Citat slut

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 22:13 af Ove Nielsen
#Carl

Ja det må du bestemt gerne

Jeg tog dette fra et "punkt" - "Blair og fogh"

jeg mener du har en pointe i at dette startede med Nyrup og Jelved og Blair

Den nyere tredie vej startede i England via Blair og Anthony Giddens, mennesker der så inspirerede Nyrup og jelved, mener jeg

mvh Confucius

 
 
15.06-2011 | 21:53 af Isabelle Mandel
Hvis DF får magt, som de har agt - ja, Carl, så er det vist i nærheden af "det tredje rige" vi er på vej til. Må både gud, fanden og ethvert fornuftigt menneske forbyde det.
 
 
15.06-2011 | 22:01 af Carl Nielsen
Hvis du har ret, så er vi da enig der, men hvorfor er jeg blevet eksponent for DF, det er da ikke fair overfor DF.
 
 
15.06-2011 | 22:12 af winnie eldrup
Confucius, ja vel er det BUSH, BLAIR og FOGH der har startet den grænseløse kriminelle varm luft mentalitet. Det er da højkapitalen der er igangsætter af krig, mord, terror osv.

Du skrev om ENRON skandalen. var det ikke juli 2001 altså før 11. september. - Og var beviserne/dokumenterne som skulle bruges som dokumentation mod ledelsen af ENRON ikke pist "forsvundet" ved wtc7 bygnings såkaldte kollaps.
Meget "heldigt" Blev der andet ud af det end ledelsen stak af med milliarder af "den lille mands" penge

Jeg kan skam skrive om andet end kolonihaver - det kan jeg måske bruge mod Carl, der mener at den ørkesløse grådighed startede med Nyrup, Jelved - NEJ, DEN GÅR IKKE- så forkvaklede og løgnaglige var de ikke.
 
15.06-2011 | 22:33 af Ove Nielsen
# Winnie

Citat
"Det er da højkapitalen der er igangsætter af krig, mord, terror osv."

Det mener jeg ikke er rigtigt, det er en farvet udgave af egen side, mener jeg

uanset om jeg selv befinder mig på venstrefløjen, kan jeg på ingen måde gå ind for en idealisering af egen politiske side, vil jeg venligt påpege.


Citat
"Carl, der mener at den ørkesløse grådighed startede med Nyrup, Jelved - NEJ, DEN GÅR IKKE- så forkvaklede og løgnaglige var de ikke. "

Således bør dette ikke betragtes, mener jeg - ang- den tredie vej er jeg rimeligt enig med Carl om at dette var en nyere Engelsk socialdemokratisk ideologi-politik som jeg mener Carl har ret i at denne inspirerede Nyrup og Jelved.
I denne henseende er der ikke bevidst eller direkte tale om løgnagtighed, grådighed eller forkvaklet indstillinger. Der var derimod tale om en renoveret socialistisk ideologi som disse mennesker troede på - var vejen frem - sandsynligvis baseret på deres gode intentioner

Denne vej har fra denne tid i 1990erne forandret sig en del, det kan du læse noget om i det stykke jeg satte ind i en kommentar til carl
Denne nye vej er mere højredrejet end den gamle og denne trives nu i et neoliberalistisk højredrejet lys, desværre, mener jeg


mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 23:01 af Carl Nielsen
Jeg synes da også at det er værd at bemærke sig at den tredie vej falder godt i tråd med nice-traktaten og hvad der deraf følger.

 
 
15.06-2011 | 22:28 af winnie eldrup
Jeg foretrækker den græske vej - modig, opsporende insisterende filosoferende inspirende nedbrydende god nat
 
15.06-2011 | 22:31 af Ove Nielsen
# Winnie

Det gør tildels jeg også
Jeg holder meget af de gamle græske filosoffer ;)

I lige måde - god nat

mvh Confucius
 
 
15.06-2011 | 22:31 af Ove Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
16.06-2011 | 07:24 af winnie eldrup
confucius - god morgen

u svarede ikke på, om ENRON papirerne der skulle dokumentere ledelsens kriminelle handlinger, forsvandt ved WTC7's bygnings kollaps.
"meget heldigt" den kollapsede. Den blev ellers ikke ramt af fly.
 
16.06-2011 | 07:57 af gitte rasmussen
Anbefalet.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 163 | 151.883 | 2167
Siden | 21. februar 2007 21:35
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites