|
|
06.06-2007 | 13:33
af
Lars Nunnegaard
Der er ingen opdragelse, der burde betegnes som fri.Der er mangel på opdragelse.
I øvrigt har du ret langt henad vejen. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 13:52
af
Janne
| Tak for svar, jeg vender tilbage senere, jeg skal lige ride et par heste, så er jeg tilbage, og vil svare hver enkelt. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 14:31
af
Thomas Bruun
Den såkaldte frie opdragelse anerkender børn som værende mennesker med egne ideer, tanker og følelser. Den frie opdragelse lader ikke nødvendig vis stå til - Laiz faire , men opdrager til medindflydelse og medansvar samt medarbejde i familien, som jo er barnets første sociale omgangskreds. Her inddrages børnene i beslutningsprocesserne og her opbygges ansvaret hos barnet for både det arbejdsmæssige samt de sociale forhold.
Problemet er vel snarere, at børn i dag er i institution hele dagen fra de er ganske små. Her skal de lære alle spillereglerne samt det ovenstående. Det kan alt andet lige aldrig blive lige så god en opdragelse som den i familiens skød.
Alfa og omega er jo blot, at vi af tvungen nødvendighed vil have også familiernes voksne til at arbejde mere og mere, ikke mindst tilskyndet af de her skattenedsættelser på arbejde, som højrefløjen hele tiden bebuder.
Så hvad vil I have? Snotunger eller ringere eller egen betaltvelfærd - det bider sig selv i halen.
Vi kunne sende de ældre på banen og lade Bbedsterne være medopdragere. De kunnne sidde klar med boller og et drag over nakken, når poderne kommer tidligt hjem fra skole - fra heldagsskolen! |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 14:52
af
Danny Hedegaard
@Janne
5 stjerner fra mig:-)
Jeg har ikke prøvet forældrerollen - kan kun iagtage udviklingen - men er blot glad for at komme fra et hjem med klare principper for opdragelse og ansvar, hvor respekt for voksen autoriteten, pligter i hjemmet og lommepenge der ikke blev givet pr automatik, men tværtimod blev ydet i en klar sammenhæng med indsats og en forståelse for at intet kommer af ingenting , udgjorde den røde tråd i min opvækst.
Evnen til at begå sig begynder med opdragelsen hjemmefra - forudsætningen for at kunne begå sig som arbejdstager og demokratisk samfundsborger grundlægges i skolen - respekterer du ikke læreren og sætter forældrene sig ikke i respekt udvikles egoismen - de sociale kompetancer degenererer og ansvarsløs narcisisme udmønter sig i et anarki som vi oplever omsat i vold i vores gader - myndigheder og politi med demokratisk mandat udfordres af gadens parlament - volden hærger - borgerne tages som gidsler mens intellektuelle ressourcer vender problemet 180 grader på hovedet i et forsøg på at fokusere på hver lille detalje hvor dem der undergraver de fælles demokratiske spilleregler de ikke har nydt hver lille rettighed som det system yder dem, de ellers så kraftfuldt ved at sætte brand i gaderne har forsøgt at underminere.
Heldigvis er der stadig tale om et mindretal, men ikke destomindre et mindretal der er et symptom på en stigende normløshed, der langsomt undergraver hele forudsætningen for et civiliseret samfund.
Respekten for - ikke kritikløs respekt for, men den grundlæggende overordnede respekt for det demokratiske mandat offentlige myndigheder og autoriteter udøver deres magt efter på et grundlag af et ansvar vi som nation har pålagt dem af hensyn til fællesskabet og for at vi alle kan eksistere, nyde tryghed, ro og sikkerhed indenfor de rammer som lov og ret udstikker.
Det betyder ikke at politi, myndigheder eller for den sags skyld folkeskolelærere skal være hævet over kritik - ingenlunde!
Men får vi et samfund hvor respekten for kollektive autoriteter trænges i defensiven af individuel ulydighed, selvtægt og autonom udøvelse af egne normer i strid med vores demokratiske love lægger vi grunden til en langsom opløsning af det demokratiske grundlag for at vi alle kan eksistere side om side på et grundlag af individuelle rettigheder men også under forudsætninger af individets ansvar over for det samfund vi alle uanset forskelle i holdninger er en del af.
Venlig hilsen
Danny Hedegaard |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 20:03
af
Janne
Hej Vimmer.
Det er altid godt at lære sine børn omgang med andre, og hensyntagen på et velfungerende niveau, er vel altid på sin plads. Børn skal have frihed til at tænke og tale, men ofte oplever man, at børn tager styringen, og så munder det ud i hvad børn vil, og det kan de faktisk ikke altid vurdere.
Det er en utrolig svær opgave, at opdrage børn, og der er ingen tvivl om, at de fleste forældre, gør deres bedste, men der kan jo være mange årsager til at børn, har en overvægtig plads i hjemmet, men til syvende og sidst, handler det om gensidig respekt. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 20:06
af
Janne
Hej Lars Nunnegård.
Sådan kan det også betegnes, egentlig er den ofte ubegrænsede frihed, istedet lig med ingen opdragelse, og det er rigtig synd for børnene, for de søger, gennem deres gerninger og adfærd, grænser. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 20:13
af
Janne
Hej Danny Hedegård.
Tak for stjernerne, det er rart at få ret, når man har det. Selv kommer jeg fra et hjem med diciplin, og meget kærlighed. Jeg var ene pige mellem 4 brødre, og vores mor, havde en utrolig evne til at fordele opgaverne, så de passede til vores evner og muligheder.
Vi kendte husets orden, og vi kendte konsekvenserne, når vi brød dem, men der fulgte altid en forklaring med, så ingen savnede retfærdighed. Vi lærte tidligt, at det var vigtigt, hvad vi kunne gøre for andre, fremfor, hvad andre kunne gøre for os, og det savner jeg lidt idag, jeg har forsøgt at bibringe mine egne børn det samme, men tiderne var lidt imod mig, så det var en lidt sværere opgave, men i det store hele, syntes jeg, det gik hæderligt. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 20:19
af
Janne
Hej Børve.
Jeg husker godt de lilla tørklæder, og kollektiv forvirring, men min opvækst, kørte ikke i det spor, og mit indlæg skal ikke forstås således, at alt før i tiden var godt, og alt idag er skidt, slet ikke, der findes børnefamilier, der gør et godt stykke arbejde, men den frie opdragelse, som dengang ikke var så almindelig, har altså givet nogle svære problemer i vores nutid, og der har aldrig været så meget arbejde til børnepsykologerne.
Ingen har fundet de vise sten omkring opdragelse, men det er ikke svært at se betydelige forskelle på idag og dengang. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 20:25
af
Janne
Hej E. Willumsgård.
Du har ret i, at det kan fungere i de familier, hvor det kører parallelt med ansvar, desværre har jo ikke alle børn ansvar og pligter, men jeg kender også børnefamilier, hvor børnene fylder mere, end vi gjorde, og de er velfungerende, så det er ikke en obligatorisk sandhed, at børn er skrækkelige idag, over en kam, men min pointe er, at de steder, hvor børn faktisk sætter dagsordenen, der går det galt, for det vil de automatisk også gøre udenfor hjemmet, og det ser vi jo i skolerne, når læreren kommer i uvejr, og ingen rigtigt toner flag. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
06.06-2007 | 21:19
af
Erik Willumsgaard
@Janne
Det jeg synes er vigtigst, er at børn kan lære at være selvstændige, at danne sig deres egne meninger, at være gode kammerater, at hjælpe andre i nød, at være ordentlige over for alle deres omgivelser. Det være sig både andre mennesker og de fysiske omgivelser.
Alle disse målsætninger lægger et forfærdeligt kæmpe stort pres på forældrene. For det eneste, som dur, er at være ordentlige rollemodeller. Hvis forældrene hele tiden opfører sig ordentligt, ikke bagtaler andre mennesker, opfører sig hensynsfuldt i det offentlige rum og udviser hjælpsomhed over for andre, rejser en væltet cykel op, gør en masse uden at forvente noget igen, osv. osv. - så er der ret stor sandsynlighed for, at børnene også gør det. Heri ligger den allerstørste opgave mht. opdragelse af børnene - og én selv! |
|
| |
|
|
06.06-2007 | 22:35
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
07.06-2007 | 10:24
af
Erik Willumsgaard
Enig, Grethe Hansen. Den totale laden-stå-til er der nok ingen, som bevidst praktiserer, for det kan man lige så godt kan kalde omsorgssvigt. Og det forekommer jo desværre i for mange hjem pga. misbrug mv.
Længe leve den fri opdragelse! |
|
| |
|
|
07.06-2007 | 12:03
af
Karin Bennedsen
Jeg er enig med Erik Willunsgaard i, at det først og fremmest er forældres gode/mindre gode rollemodeller, som børn tager bestik af.
Uanset hvor meget eller lidt børn er sammen med forældrerne, så vil disses måde at være på præge barnet i langt højere grad, end den påvirkning de eventuelt er udsat for i institutionerne.
Men derfor kunne man da godt ønske, at der var flere voksne medarbejdere pr. barn i børnehave og vuggestuer, så de mange timer et barn dagligt tilbringer der, kunne give et positivt supplement til forældrernes opdragerrolle.
Med flere pædagoger pr. barn er der også bedre muligheder for, at man kan sætte ind overfor de børn, som man tidligt kan fornemme, vil få problemer senere i livet.
I disse år med Fogh-regering fokuseres der næsten udelukkende på, at mennesker skal være produktive. Helst så man, at alle arbejdede noget mere.
Fint nok! Men så må vi også have bedre børneinstitutioner med fleksible åbningstider og tilstrækkelige personalenomineringer, så vi trygt kan gå på arbejde og vide, at børnene er i de bedste hænder. |
|
|
|
|
|
|
07.06-2007 | 12:10
af
Janne
Hej Bitten 2.
Du har ret i det du skriver, at børn jo ikke er lavet af glas, og sagtens kan tåle irettesættelser, og hvis der ingen konsekvenser er for de overtrædelser, som vi jo alle begår, så lærer barnet ikke at omgås andre mennesker på en ordentlig måde, og det er faktisk at gøre barnet fortræd, omsorgssvigt, som en anden blogger på siden kalder det, og det er jo ret.
Opdragelse, skal ikke være stavnsbånd, men frihed under ansvar, det er det udeblivende ansvar, der er synderen.
Vi har vel alle oplevet de børn på slap line, og det er svært at håndtere, fordi man ikke har det samme forhold til barnet, forældrenes tålmodighed, er jo ofte grænseløs, og det irriterer naturligt nok, andre mennesker. Janne. |
|
| |
|
|
07.06-2007 | 12:12
af
Karin Bennedsen
Rettelse til min kommentar:
Jeg skriver flere pædagoger pr. barn. Det skal selvfølgelig være færre børn pr. pædagog. En lille tanketorsk fra min side. |
|
|
|
|
|
|
07.06-2007 | 12:22
af
Janne
Hej Karin Bennedsen.
En af mine drenge, var en spørgejørgen som lille, og der kom mange spørgsmål efter hinanden, og jeg nåede ikke altid dem alle, eller var nok heller ikke klog nok, så jeg prøvede lykken sommetider, at krybe udenom, men han var videbegærlig, så jeg blev afsløret gang på gang, det gav høje toner.
Du har ret i, at det er hjemmet der præger, uanset, hvor barnet er anbragt. Børn er meget loyale, og hjemmet kan være aldrig så tinge, de vil altid være solidariske, derfor er det også et problematisk område, at komme ind til benene, på f.eks. omsorgssvigt eller misbrug.
Børnefamilierne i dag, skal helst være 5 steder på engang, og det koster, derfor ville det være kærkomment med fleksible åbningstider i børneinstitutioner, så tingene kunne overskues lidt bedre.
Støttepædagoger er en god opfindelse, når de virker, da de supplerer barnets hverdag med de indhold, der måske ikke ville være, hvis barnet blot gled ind i en skematisk hverdag med en flok børn, der bare skal passes, mens forældrene arbejder.
Jeg kender ikke institutionerne idag, da mine børn er voksne, men jeg kender enkelte børnefamilier her på landet, og de har fart på hele døgnet, jeg har en travl dag, men de overgår alt. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
07.06-2007 | 12:38
af
Janne
Hej Grethe Hansen.
Der er såmænd ingen ståhej, men nogle kalder det fri opdragelse, andre dårlig opdragelse, og vi lander vel nok samme sted, jeg finder det meget påfaldende, at vi så ofte læser om vold på den ene eller den anden måde i skolerne, det var ikke almindeligt før, at lærerne stod til øretæver, så man kan da sige, uden at brænde sig, at nogle hjem, praktiserer en form for passiv omgang med deres børn, der igen giver udslag i, at de har svært ved at vurdere, hvornår grænsen er nået for upassende opførsel.
Jeg har som voksenlærer været vikar i nogle 9.ende klasser, og der var et par emner, der kunne aflive en svag vikar, men jeg har afgjort også mødt det modsatte. Janne. |
|
| |
|
|
|
|
08.06-2007 | 12:45
af
Janne
| Tak til Jer allesammen for jeres gode svar, jeg bliver så glad når nogen vil svare på det, jeg skriver, I er nogle gode bloggere. Janne. |
|
| |
|
|
08.06-2007 | 19:54
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
14.06-2007 | 02:04
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
14.06-2007 | 08:56
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
14.06-2007 | 11:21
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|