Dårlige oplevelser, konkurrence og stress. Det kan blive hverdagen for danske skolebørn, hvis politikerne vælger at kopiere Sverige, der vil indføre karakterer allerede fra 1. klasse.
Det mener i hvert fald Svelana Mikkelsen, hvis seksårige datter Maria skal begynde i 1. klasse på Nørrebro efter sommerferien.
»Jeg synes, at det er alt for tidligt at indføre karakterer. Jeg gik selv på en skole i Rusland, hvor vi fik karakterer fra første dag. Og det var virkelig stressende for mig som barn. Karaktererne var med til at skabe en ubehagelig konkurrence i klassen, hvor det hele tiden handlede om, hvem der var bedst og dårligst. Det er meget bedre at tage det afslappende i startende, så børnene får en god oplevelse og bliver bedre til at håndtere konkurrence«, siger Svelana Mikkelsen.
Alle tiders supplement
I dag får eleverne først karakterer fra 8. klasse, og ifølge Undervisningsministeriet er der heller ikke aktuelle planer om at indføre karakterer i de mindre klasser, men flere af Folketingets partier ser positivt på et svensk lovforslag, som den borgerlige regering fremlægger til foråret.
Forslaget betyder, at de svenske skoler får mulighed for at give børnene karakterer fra 1. klasse. Og det er en glimrende idé, mener Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Martin Henriksen.
»Jeg mener, at det være udmærket og sundt, hvis karakterer bliver obligatorisk på alle klassetrin, så forældrene helt konkret kan se, hvor deres børn står. Det vil være et alle tiders supplement til de elevplaner, som vi indfører efter sommerferien, hvor man skal se på elevens faglige niveau og udarbejde en mini-handlingsplan,« siger Martin Henriksen.
Tal eller balloner
Også De Konservatives uddannelsesordfører Charlotte Dyremose bakker op omkring karaktergivning til eleverne i første klasse.
»Det kunne man sagtens overveje at indføre i Danmark. Vi er ikke bange for at give karakter, om det så er i form af tal eller balloner,« siger Charlotte Dyremose.
Hun vil dog først afvente resultatet af de obligatoriske tests, som træder i kraft i det nye skoleår.
»Først må lærerne se, om det virker godt nok. Hvis der er behov for yderligere et redskab i form af karakterer, synes vi, at det er en udmærket idé,« siger hun.
Venstre er dog mere forbeholden.
»Vi vil gerne undgå stemplinger af små børn. Vi mener, at de obligatoriske tests sammen med elevplaner siger meget mere om barnet end en karakter,« siger Tina Nedergaard, der dog lader en dør stå på klem over for forslaget.
»Lad os nu lige se, hvordan testsene virker,« siger hun.
Skidt idé
Hos Socialdemokraterne vender Christine Antorini tommelfingeren ned.
»Det er en skidt idé. Et ottetal er et ottetal, og små børn kan ikke fortolke, hvad sådan en karakter er et udtryk for. De nye elevplaner giver derimod meget mere præcise beskrivelser af elevernes niveau. Her handler det om mundtlige evalueringer, hvor lærer, elev og forældre i fællesskab taler om, hvordan det går og sætter nye mål,« siger Christine Antorini.