I morgen går startskuddet går til det årlige cykelløb Post Danmark Rundt med deltagelse af flere af de store hold fra Tour de France. Det betyder også fuld eksponering af løbets sponsorer. Og det er fortsat en god ting, mener de, på trods af de mange skandaler, der har præget cykelsporten denne sommer.
- Intet har ændret sig for vores vedkommende, siger sponsorchef for løbets hovedsponsor Post Danmark, Jørgen H. K. Jepsen.
- Men vi har sat den præmis, at Dansk Cykle Union skal kæmpe for en renere cykelsport. Men så er vi også klar til at tage sagerne, når de måtte dukke op, siger han.
Sponsorerne har en grænse
Men sponsorerne har dog en grænse for, hvor langt cykelsporten må komme ud, før de trækker deres navn væk.
- Årets Tour de France har sat bølger i gang, der er større end normalt. Det er utroligt uheldigt for hele sporten, og de enkelte hold er nødt til at gøre noget. For sponsorere har naturligvis en grænse. Men det vil være hypotetisk at spekulere i, hvor vores grænse går. Det vurderer vi fra sag til sag, siger informationschef i Opel, Erik Morsing.
Forventer et rent løb
Post Danmark har dog en klar grænse:
- Vi tolererer ingen doping-sager på nogen af landsholdene, som vi også sponsorerer. Og i de løb, hvor Dansk Cykle Union har indflydelse, forventer vi helt rene løb, siger Jørgen H. K. Jepsen.
Løbet trækker normalt mange folk ud på vejene for at se heltene fra de franske landeveje. og det er denne folkelige begivenhed, der gør det interessant at være sponsor. De ser det også mere som en folkefest snarere end et eliteløb, og derfor betyder doping-sagerne ikke så meget.
- Selvfølgelig er vi påvirkede af den dårlige omtale af cykling, men for os er Post Danmark Rundt primært en folkefest, hvor vi kan komme ud at møde en masse mennesker og få vist vores produkt, siger public affairs manager i PBS, Anders Gjesing.