Imens debatten nu er begyndt om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland via Samsø, så er det langt fra den eneste idé til nye broer eller tunneler i Danmark. For ud over ønsket om endnu en forbindelse over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg, så kæmper bornholmerne videre for at få sin egen tunnel til Sverige.
Foreningen Bornholmtunnel tæller omkring 100 bornholmere, der de seneste år har arbejdet for at få en tunnel, der kan sende bornholmerne i bil under Østersøen til Sverige og videre til resten af Danmark.
- Det går stille og roligt. Vi er så småt i gang med at søge penge til nogle forstudier, så vi kan finde ud af, hvad en tunnel helt præcist vil komme til at koste. Da jeg kom med ideen for nogle år siden rystede bornholmerne på hovedet, men i dag støtter mange tanken, siger foreningens formand Peter Harteg, der mener, at Bornholmertunnelen er et projekt, der er helt uafhængigt at Femern og nye forbindelser mellem Jylland og Sjælland. Den skal Bornholmerne nok selv klare.
En tunnel til Sverige kan ifølge de første beregninger komme til at koste alt mellem 5 og 50 milliarder kroner. Kan tunnelen laves for under 20 milliarder kroner, mener foreningen, at det næste store forbindelses-projekt skal gå til Bornholm.
- Staten bidrager i forvejen med 136 millioner kroner til Bornholmstrafikken, der i alt har en omsætning på 400 millioner kroner om året. Spørgsmålet er jo, om man i fremtiden vil investere videre i den slags transport i stedet for at bruge pengene på en fast forbindelse. Med en pris på 20 milliarder kroner vil det ifølge vores beregninger kunne hænge sammen, siger Peter Harteg.
Imidlertid må han erkende, at der er langt til Bornholmerne er klar til at realisere ønskerne. Ingeniørvirksomheden Cowi har tilbudt at lave forstudierne til et tunnelprojekt for 720.000 kroner, og de penge er langt ude i horisonten.
- Vi har alle travlt med mange andre ting, og der er heller ikke sendt mange ansøgninger af sted endnu. Alt tager sin tid, og der er ikke nogen, der har ringet og sagt, at de har 720.000 kroner i overskud.