Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Noget om det med at blive kaldt for en luder - skrevet af Odile Poulsen

26. juli 2010 16:31
Visninger  [4610 ]   Debat  [185 ]

Med tilladelse af odile Poulsen vil jeg her bringe et tankevækkende indlæg. Da historien taler for sig selv vil jeg ikke tilføje mere:

Hentet fra odile Poulsens blog på facebook.

"Noget om det med at blive kaldt for en luder.

 I dag kl. 15:39

Jeg har netop sat mig ved det lille runde cafebord, med min iskaffe. Den er forbavsende god, konstaterer jeg og beslutter mig for ikke at være så fordomsfuld over provinsen. Hey, det er her jeg har min oprindelse! Eller helt præcist, 19 km herfra.

Jeg har sat mig ind på cafeen, for at få adgang til internettet, så jeg kan publicere en artikel fra lokalavisen i Viborg, der omhandler mit forestående møde med byens lokalpolitikere. Jeg står ved artiklen på trods af dens sensationslystne overskrift: ’Tidligere luder skal hjælpe politikerne i Viborg!’. Godt nok første gang jeg kaldes for luder i en overskrift i medierne! Ikke engang da jeg for nogle år siden, fik et millionbeløb af Statens Kunstfond, blev jeg kaldt for luder, selvom pengene blev givet til et teaterstykke om prostitution. Eller når jeg har samarbejdet med folketingspolitikere gennem årene, om prostitution.

Så overhører jeg samtalen mellem tre mænd ved nærmeste cafebord – de taler om ludere. Det er de selv samme tre mænd, som åbenlyst overbegloede mig, da jeg for få minutter siden passerede dem på min vej ind på cafeen.
Skæbnens ironi? Slash tilfældighedernes spil? Slash freudiansk fortolkning, hvis jeg ligger noget i, at de taler om ludere? Jeg vælger ikke at konkludere noget overhovedet, og spidser i stedet ører. For beslutningen om ikke at være så ’fordumsfuld’ er jo stadig frisk....

- DE er tvungne! si'r han med stærk overbevisning, og tryk på ’de’.
- De får lovet et arbejde der hjemme i Afrika eller Polen eller hvor de nu
kommer fra. Men når de så er her, bliver de tvungne til at arbejde som
sexslaver. Men de andre ludere, nej du!...

Så kan jeg desværre ikke høre mere (eller vælger jeg ikke længere at høre?)

Jeg prøver at koncentrere mig om at logge på Facebook, finde linket frem og share artiklen, med en lille halvtvær comment tilknyttet om overskriften.

Men så falder høreværnet fra, og jeg kan høre hvordan manden nu ret højlydt og grinende, beretter om hvordan han spurgte hende luderen, som han og en eller anden kammerat åbenbart havde opsøgt:
- ’Hvad koster det?’ Jamen det kostede så 500 kroner sagde hun! Han
udtaler det med en vis vantro - det er åbenbart mange penge.
- Ved du hvad jeg så svarede?
Jeg nægter at se over på ham, for jeg kan høre hans stemme klinger af begejstring over det, han nu er ved at imponere sine kammerater med.
- Jeg skal sgu da ha' 500 for at kneppe dig! Ha, ha, ha, ha, ha! skralder
han tværs luften og gennem min beslutning om ikke at være for dum og fordomsfuld.

Hold da kæft, hvor det pisser mig af at høre! Kan bare se kvinden stå der, gjort til latter og skamme! Som vi kender scenen fra Nattevagten, hvor Bornedal primitivt skildrer, en mand fornedre en luder.

Og jeg kender desværre typen alt for godt, fra min egen virkelighed. Og fra andre kvinders. Han ku ha været min exmand, eller en af de mange kunder fra min tid i prostitution. Det summer i maven og rumsterer i tankerne, når jeg tænker på den kvinde, han nu sidder og bruger som hverdagsunderholdning. Fordi hun er en luder.

Mange synes ikke man skal tage det så alvorligt ’Det er jo bare et ord!’ Og helt ærligt, tænker de fleste ikke at det jo er sandt? Hun kunne da lade være med at sælge sig selv for penge? Hvem kan dog i det hele taget kræve respekt om deres person, når de prostituerer sig selv?

Selv i ordbogen findes det; at ludre.

Idioten på cafeen (ja, her har jeg droppet min noble hensigt om fordomme) fortsætter med at forsikre sine venner om, at han aldrig ville købe sig en luder, for han ’kan kun, hvis pigen også får noget ud af det!’

Christ! sukker jeg næsten højlydt. Hermed bekræfter han præcist forsiden på min bog Hustler. At han mener (desværre igen, som så mange andre) at ludere er sådan nogle maskiner, som man smider penge i og så sætter de i gang med at kneppe. Uden følelser, drømme, tanker eller holdninger.
Som på forsiden, hvor hun har installeret et møntindkastet i ryggen.
Jeg valgte i sin tid, dvs. for 4 år siden, forsiden pga. det geniale amerikanske dobbeltspil der ligger i ordet ’sloth’; nemlig både betydningen ’luder’ og ’møntindkast’.

At gøre os til ’en luder’ ; til en maskine og ikke en kvinde/et menneske, åbner muligheden for at behandle os umenneskeligt. Og jo, det er der bestemt mange der gør.

Hvis du anede, hvor ofte jeg har hørt – og fortsat hører – kvinder fortælle om psykisk fornedrelse & fysisk smerte forvoldt dem, under undskyldninger som; ’du 'jo bare en luder! Du kan jo li'det! Du ville det selv! Du er en luder, for du gik selv med!’



Hvis du anede hvor meget jeg har oplevet af voldtægt, trusler og chikane – fordi jeg anses som luder og ikke som kvinde?
Men det aner du ikke – det er derfor jeg fortæller dig det.
Og vil blive ved med at fortælle til Danmark forstår, at når vi smyger kvinder i betegnelsen ’luder’, så ophører et alment menneskeligt ansvar, for at behandle os anstændigt og ligeværdigt.

Jeg bryder mig bestemt ikke om, at vide at der er mennesker, som fx. gerne vil nakke mig, på samme måde som de før har ordnet en luder, ved at brække hendes arm og gruppevoldtage hende i skoven, ikke så langt herfra, hvor jeg har mit sommerhus. De er da ligeglade med af afsone en fængselsstraf på et par år. Det gør de glædeligt igen, for at genindføre den balance, jeg har skubbet til; nemlig at jeg har hævet mig over at være den luder de vil jeg skal være og insisterer på at være en kvinde. Og at jeg oven i købet gør det på vegne af, så mange af mine søstre.


Nej, luder er ikke bare et skældsord - det er et våben og det bruges til at slå ihjel med. Langsomt, men effektivt. Og der er ikke mange der synes at bekymre sig om det."

Per H. Christiansen og L. Steen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
26.07-2010 | 17:01 af Steen Hansen
Tak til dig og tak til Odile, der jo på fornemste vis tegner det præcise billede af kvindes ret til selv at kunne, ville og kæmpe for retten til egen krop.
Den politiske debat, kamp og motivation ligger altså et helt andet sted og ud fra helt andre begreber og anskuelser end forståelsen af det faktum, at en luder ikke nødvendigvis er offer.

Ofrene - de virkelige ofre - er jo tilskuerne og de fordomsfulde.
 
 
26.07-2010 | 17:04 af Anne Rasmussen
Hej Steen: ja det er et tankevækkende indlæg. Kender du Odiles historie?
 
26.07-2010 | 17:25 af Steen Hansen
Narh - :o) - der har i debatten om prostitution været skrevet meget og henvist til mere.
Du må gerne referere, da jeg er af den opfattelse, at "hekse-jagten" har ganske flere vinkler.
Du ved - mænd jagter kvinder og kvinder jagter mænd - mange gange ikke for nydelsen og gunsten, men for ganske andre indkomster. :o)
 
 
26.07-2010 | 17:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 17:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 17:55 af Anne Rasmussen
Pjotr: Det har du nok ret i men hvis du kender Odiles historie vil du vide, hvorfor hun reagerer som hun gør.
Til jer begge Pjotr og Steen : http://odilepoulsen.blogspot.com/
Hun har skrevet bøgerne Hustler og Sirenesang om sin tid i og efter prostitution. .
 
26.07-2010 | 18:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 17:57 af Anne Rasmussen
Tak Tom. "<3"
 
26.07-2010 | 18:40 af Anne Rasmussen
Tak Pjotr.
 
26.07-2010 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 18:56 af Anne Rasmussen
tak Bitten og ja, du har helt ret. Jeg synes også, at den skulle ud, så flere kunne læse den.
 
26.07-2010 | 19:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 19:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 19:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 19:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:35 af L. Steen
En anbefaling herfra.

Hvis sexkøb blev forbudt, ville der så være kunder til de prostituerede?
 
 
26.07-2010 | 20:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 20:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:04 af Anne Rasmussen
Tryl: Tak skal du have. Nej, som Bitten skriver så begrænser et forbud helt automatisk kundekredsen, fordi der er folk, der overholder loven. Vi kan faktisk se det i Norge nu, hvor de prostituerede ikke har så mange kunder mere og læser man den svenske rapport, siger den det samme.
Færre kunder betyder færre udenlandske importer, hvilket betyder færre gadeprostituerede og udenlandske kvinder indstalleret på bordeller og i escort rundt om i Danmark.
 
26.07-2010 | 21:29 af L. Steen
Jamen hvorfor så ikke forbyde prostitution?
 
 
26.07-2010 | 21:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:33 af L. Steen
Anne,

Kunne du ikke rette overskriften, der er misvisende, da den indikerer, at det er Odile Poulsen, der er den formastelige;-)
 
 
26.07-2010 | 21:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:40 af Anne Rasmussen
Tryl jo det kan jeg godt se, men nu er den ligesom smidt ud til offentligheden og den ER jo skrevet af Odile.
 
26.07-2010 | 21:40 af L. Steen
Skal der være forbud, må det da gå begge veje - så begge parter bliver knaldet :o)

Undskyld udtrykket :o)
 
 
26.07-2010 | 21:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:43 af Anne Rasmussen
Så det skulle kunne gøre det. En bindestreg og et enkelt tillægsord kan gøre en stor forskel
 
26.07-2010 | 21:47 af L. Steen
Deet er fint - Tak!
 
 
26.07-2010 | 21:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 21:48 af Anne Rasmussen
tryl ja, det kan du have ret i - i visse tilfælde. Der hvor problemerne opstår er der hvor kvinder fra udlandet bliver snuppet. Da de oftest ikke er udstyret med det alle råber så højt om - det såkaldte frie valg - vil de blive straffet for noget de reelt ingen chancer har for at undgå. Konfiskeret pas, penge, trusler etc jeg ville være meget ked af at disse kvinder skulle straffes.
.
 
26.07-2010 | 22:01 af L. Steen
Hvordan er deres forhold nu mht. pas, penge, trusler?
 
 
26.07-2010 | 21:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:06 af L. Steen
Per,

Og så er der ikke 14 dages fortrydelsret :o)

PS Vil anstrenge mig for at være seriøs!
 
 
26.07-2010 | 22:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:47 af L. Steen
Luksusluderen i herskabsvillaen skal naturligvis ikke kriminaliseres...
 
 
26.07-2010 | 22:42 af Anne Rasmussen
Tom: Der findes tilsvarende undersøgelser af kundegrundlaget i andre lande fra både syd- og nordeuropa og de nordiske stemmer ganske godt overens. I både Norge, England, Finland. Sverige (før forbud) og Danmark ligger (lå) kundegrundlaget på ca. 14-15%. Efter forbudet har Sverige skilt sig ud med et meget lavere kundeantal. Hvilket igen bliver bekræftet i svenskerrapporten hvor de prostituerede der er tilbage, taler om færre kunder. Samme mønster ses i den norske prosenterrapport fra 2009 - færre kunder.
 
26.07-2010 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:45 af Anne Rasmussen
Og Per: Der er sådan set ingen der forbyder dig at sætte dig lidt ind i tingene i stedet for at komme med dine sædvanlige kommentarer.
 
26.07-2010 | 22:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:50 af L. Steen
Anne,

Er det muligt, du kan svare på min komm. 22:01?
 
 
26.07-2010 | 22:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 22:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:02 af Anne Rasmussen
"Er det muligt, du kan svare på min komm. 22:01? " Sorry den er druknet i mængden.

Jamen det er sådan det reelt ser ud lige nu. Pas, penge og trusler er en del af prostitutionsbilledet nu. Politiet prøver at gøre noget ved det men så snart de har fjernet nogle piger fra miljøet, bliver de erstattet af nye piger af de alfonser og importører der ret frit kan operere i Danmark og - hvad er vigtigere, tjener penge fordi kunderne er der i rigelige mængder - og kunderne, de betaler uden at spørge. Det er ikke samvittighed der plager dem mest - jvfr. diverse kundefora.

Den eneste måde man kan stoppe den trafik på, er ved at stoppe kunderne. Ingen kunder ingen penge. Man skal på ingen måde forvente, at kunderne selv har så meget samvittighed, at de holder sig fra de udenlandske kvinder, hvor der er mistænkelige forhold. Det eneste afgørende for dem er prisen prisen, prisen og uden kondom.
 
26.07-2010 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:08 af L. Steen
" Da de oftest ikke er udstyret med det alle råber så højt om - det såkaldte frie valg - vil de blive straffet for noget de reelt ingen chancer har for at undgå. Konfiskeret pas, penge, trusler etc jeg ville være meget ked af at disse kvinder skulle straffes."

Så vil et forbud af prostitution jo være status quo for dem?
 
 
26.07-2010 | 23:08 af L. Steen
Min komm. var til Anne.
 
 
26.07-2010 | 23:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:09 af Anne Rasmussen
Jo Per, det ved man fra de prostituerede der er stoppet i branchen i Sverige. Og såmænd også fra dem, der bliver hængende tilbage - færre kunder.

Hvorfor er det så svært at acceptere den rapport og dens konklusioner. Jeg ved da godt, at alle dommedagsprofetierne ikke holdt stik men det må da kun være glædeligt for alle.
 
26.07-2010 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 08:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 11:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:21 af Anne Rasmussen
Per: Jeg har læst rapporten -prøv du også at gøre det samme - det ville unægteligt gøre konversationen noget nemmere og så kan det være, at du fatter hvad det drejer sig om.
Tryl: Jo forskellen er - som jeg allerede har sagt: Ingen kunder ingen penge. Og penge er det eneste der driver importørerne. Dem der leverer pengene er kunderne. Da kunderne indtil flere gange, har bevist, at samvittighed ikke er det mest fremherskende følelse i dem, er den enste måde at stoppe dem på med en solid bøde og skrækken for opdagelse. .
Fjern kundegrundlaget, så fjerner du også importørernes grund til at hente kvinder hertil.
 
26.07-2010 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 08:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:27 af Anne Rasmussen
Tom: de kvindelige kunder er en meget lille gruppe. Mandlige prostituerede bliver købt af mandlige kunder. Biseksuelle og homoseksuelle. man har forsøgt sig med mandlige prostituerede til kvinder på bordeller flere steder i udlandet men det virker bare ikke. Man skulle tro i disse ligestillingstider, at det ville sælge men det gør det bare ikke. Heller ikke blandt singlekvinder.
 
26.07-2010 | 23:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:33 af Anne Rasmussen
Det kan du alt sammen se i rapporten Per. Læs den. Desuden virker det lidt sært at du splitter dit spørgsmål op på den måde - et forbud ville aldrig kunne stå alene uden hjælpeforanstaltninger og det har svenskerne også med i pakken. Det har været en hjælp for de kvinder, der stoppede men for dem har hovedårsagen til stoppet været loven. Den har givet dem det skub de skulle bruge til at komme ud af prostitution.
 
26.07-2010 | 23:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:43 af Anne Rasmussen
Pjotr: tja det kan der være noget om.
 
26.07-2010 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:57 af L. Steen
Per, jeg er enig - det kan ikke være vanskeligt at citere fra en rapport.
 
 
27.07-2010 | 00:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2010 | 23:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 02:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 00:59 af Anne Rasmussen
Per: alt det der har vi været igenen til hudløshed. Jeg kan godt bringe links til rapporter fra England, Skotland, USA og Canada om kundernes reaktioner på et forbud og angst for opdagelse. Men alt det har jeg allerede bragt før og det var spild af tid for du læser jo intet af det men fortsætter dit sædvanlige ordskløveri.

Fra den svenske rapport:

"De som tagit sig ur prostitutionen beskriver att kriminaliseringen
av köparnas gärningar har givit dem styrka. De har därmed
kunnat sluta att skuldbelägga sig själva och i stället kunnat känna
att det är köparna som gör fel och har ansvaret för de själsliga sår
och svåra minnen som de tvingas leva med resten av livet."

Der står også en del på side 126 i rapporten om kvinder der søger hjælp for at komme ud af prostitution.

Kunderne:
"sin analys av svaren konstaterar
Kuosmanen bl.a. att andelen män som uppgav att de köpt sex
var mindre i 2008 års studie (8 %) än i Månssons studie från 1996
(13,6 %), att det i båda undersökningarna visat sig vara mer vanligt
att köpa sex utomlands än i Sverige och att ett antal av de
tillfrågade i 2008 års undersökning uppgav att förbudet hade
påverkat deras handlande, så att de slutat köpa sex eller minskat på
köpen. Något mindre än hälften av de män som i 2008 års studie
svarade att de hade betalat för sex hade gjort det under tiden
förbudet varit i kraft."


USA - http://womensphere.wordpress.com/2009/09/10/in-the-usa-john-schools-try-to-change-attitudes-about-paid-sex/
England - http://www.eaves4women.co.uk/Documents/Recent_Reports/Men%20Who%20Buy%20Sex.pdf

Skotland - http://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/2008/04/28/sex-industry-in-scotland-name-and-shame-the-punters-86908-20397552/

http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=390374573&blogId=407360967

Danmark - http://www.miljokontrollen.dk/eDoc/Socialudvalget/09-01-2008%2016.15.00/Dagsorden/07-01-2008%2011.18.02/SATS%20prostitution%20-1.pdf



Der har været en artikel om mandlige prostituerede her på avisen. http://avisen.dk/mandlige-prostituerede-stryger-over-paa-nettet_123342.aspx

Som det fremgår af den sælger mandlige prostituerede mest til mandlige kunder.
Men så vidt jeg ved, er der undersøgelser på vej om mandlige prostituerede.
 
27.07-2010 | 01:03 af Anne Rasmussen
Og ja jeg tror også det er en glimrende ide at ignorere ham.
 
27.07-2010 | 01:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 01:11 af Anne Rasmussen
Tom: Jo nogen ville nok opfatte det som mandehørm - vi fyrer alle dumme bemærkninger af en gang i mellem men her er der tale om et menneske - et levende ægte håndgribeligt menneske, de tre taler om som var hun en genstand - en ufølende brugsgenstand. Den ene har fyret sætningen af i hovedet på kvinden, og det finder han så er vældigt grinagtigt, for hun er jo bare en dum luder.

Tom. Hvis du engang falder over Odiles bøger så prøv at læse dem. Jeg ved at de har fået andre mænd til at tænke lidt over sagerne og det synes jeg er meget vigtigt.

Absolut sengetid Godnat.
 
27.07-2010 | 01:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 01:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 07:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 08:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:05 af Isabelle Mandel
Jeg tror, det er mere eller mindre umuligt at debattere dette emne mand og kvinde imellem. Jeg tror (bemærk "tror"), at som kvinde opleves prostitution nedværdigende og ødelæggende for 98% af de prostituerede. Mænd kan, af naturlige årsager, ikke kende denne følelse og debatterer derfor fra en helt anden verden, om jeg så må sige. Jeg synes sådan set, at Pers argumenter i mange tilfælde er OK, men de rører ikke kvindernes virkelighed.
Jeg går ind for forbud mod sexkøb, uanset om et forbud vil virke fra dag 1 eller det ikke vil, FORDI jeg tror, at 98% af de prostituerede skades på legeme og sjæl.
 
 
27.07-2010 | 10:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 12:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 10:50 af Isabelle Mandel
Jeg HADER at shoppe, Tom!!!
Undskyld, Anne - out of topic
 
 
27.07-2010 | 12:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 15:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 14:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 15:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 15:29 af L. Steen
Per,

Nej, jeg begriber ikke den mekanisme, der får kvinder til at prostituerer sig - det er dog en ækel metier - set fra min stol, men primært er det vel PENGE, der driver dem og måske et lavt selvværd, der gør, at de uafladeligt må bekræftes qua sex med mange mænd. Det sidste har jeg nu osse set ikke-prostituerede kvinder praktisere i stor stil.
 
 
27.07-2010 | 15:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 15:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 15:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 18:11 af Anne Rasmussen
Per: et eller andet sted spurgte du - som jeg husker det - om et forbud ville forhindre kunderne i at købe sex. Ja, det kan det. Hvis du læste de links jeg har sat ind, med spørgsmål til kunderne om blandt andet hvad der skulle til for at stoppe deres køb. Det er undersøgelser lavet i flere lande og de viser entyddigt, at et forbud hvor de risikerer fængselsstraf og dermed at familien og samfund opdager det (det såkaldte name and shame begreb) er det mest effektive middel. De er bedøvende ligeglade med de kvinder de muligvis udnytter (mistanke om handlet kvinde) men riskoen for name and shame er noget der kan sætte en effektiv stopper for dem. Tja, havde man baglandet i orden hos familien ville effekten af name and shame ikke have været så stort men det er den. Så kan man tænke lidt over den.

Så spørger du videre i de svenske eksprostituerede - hvor mange der er stoppet lige præcis på grund af loven - se hvad de kvinder siger: "De som tagit sig ur prostitutionen beskriver att kriminaliseringen av köparnas gärningar har givit dem styrka." De er kommet ud af prostitution fordi de endelig har haft en lov der har givet dem det skub de havde brug for. I øvrigt vil jeg henvise dig til svaret nedenunder til Tom.

Hvis vi skal få en ide om, hvor mange der er stoppet med prostitution, skal vi have fundet tallene fra før loven trådte i kraft. Samtiddig skal vi sammenligne situationen nu med Danmark og Tyskland, lande vi med rimelighed godt kan drage ind, da de geografisk og samfundsmæssigt ligger tæt på Sverige. Sammenlignet med de to landes prostitutionssituation hvor alene Danmark tegner sig for ca. 6000 prostituerede sammenlignet med Sveriges 304 sælgere (dem på nettet) dertil skal lægges de ca, 300 man har på gaderne, kan man vist roligt konkludere, at de har langt færre prostituerede. Tyskland har mindst 400.000 prostituerede.
De eksprostituerede ønsker ikke længere at tale om deres fortid, derfor er det svært, at få nogen oplysninger fra dem og derfor er det også svært at vide, om det "kun" er loven der har gjort udslaget eller om der også har spillet andre årsager ind som eks sociale tiltag. Men et er sikkert og det siger de i den nye svenske rapport at loven har givet dem styrken til at forlade prostitution. Vi har set det samme med vores rygerlov - undertiden skal der et forbud til, for at give folk det afgørende skub til at stoppe.


Tom: Du spørger om mandlige prostituerede. Vi har endnu ingen oversigt over det i Danmark men Service styrelsen i Sverige har i 2007 lavet en rapport "Prostitution in Sweden 2007" hvor de har talt sammen - lavet en oversigt over dem på webben: "The surveys and interviews both show that social services and the police have little knowledge about men who sell sexual services. They know that it happens, but lack in-depth knowledge. More than 16% of the sellers of sexual services we encountered in our Web Research Study are men. "
"The Web Research Study found 304 sellers of sexual services, including 57 men. Age and ethnicity are two key variables in the advertising. Men are the overwhelming target group as clients; 271 of the advertisements are directed at men, but about 20 people in the Web Research Study direct their ads at both men and women, 15 only to women clients and about 10 are directed at male clients and couples."

Jeg tror godt, at vi nogenlunde kan overføre disse tal til danske forhold - altså forholdsmæssigt.

Til alle: Noget jeg faldt over i den svenske rapport fra 2007 som jeg bruger info fra her og som på et eller andet vis, egentlig hænger meget godt sammen med Odiles historie: "One female informant with experience of selling sexual services relates that it can be difficult to leave prostitution once one has entered the market
(even when drugs or financial needs are not involved). She is still contacted and offered money (which can sometimes be difficult to resist). “Johns” (her term for clients) still contact her occasionally and refuse to accept that she has stopped selling sexual services, because they believe “prostitute” is something a person is, not something a person does. "
 
27.07-2010 | 18:13 af Anne Rasmussen
Tom: det har du fuldstændig ret i. En vinkel i prostitution som hverken kunder eller sælgere er meget for at komme ind på.
 
27.07-2010 | 20:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:36 af Anne Rasmussen
Per: Der er såmænd heller intet nyt i det du kommer med. Jeg synes ikke det er så svært at fatte hvad købesexloven drejer sig om. Man må ikke købe sex. At købe sex er at betragte som vold mod kvinden.
Lige netop den sætning, der står i rapporten - at den har givet dem styrke - er heller ikke så svær at forstå. Det kommer fra dem, der har udtalt sig. Jeg ved ikke, og forstår egentlig heller ikke, hvad du ellers vil frem til. De er stoppet fordi de har fået styrken til at stoppe. Er den meget svær at forstå? Om det er 2 - 10 eller 4000 ved vi ikke men vi ved at nogen er stoppet på grund af købesexloven.

En ting står fast og det er, at Sverige ikke tilnærmelsesvis kommer i nærheden af de danske tal. Hvis man regner med 1000 prostituerede og med et indbyggertal på ca 9,5 mill i forhold til Danmarks 5-6000 prostituerede og et indbyggertal på 5,5 mill. så ses forskellen rimeligt tydeligt.
 
27.07-2010 | 23:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2010 | 23:47 af Anne Rasmussen
Du glmmer også en ting, at der altid vil være nogen, der ikke kontakter myndighederne for at få hjælp til at stoppe. De stopper bare. Desuden er det en periode over 10 år vi taler om, hvor nogen er kommet til og nogen er stoppet. Nogen har skulle have hjælp forid de ikke har magtet det selv - andre er som sagt stoppet af sig selv. Da man ikke har været ude og spørge hver enkelt kvinde om hvorfor og hvordan de er stoppet fra dag 1 i 1999, er det et rimeligt teoretisk spørgsmål du kommer med.
Man kan konstatere, at der nu ikke længere er så mange i prostitution som der har været og de kvinder, der har udtalt sig, har sagt, at købesexloven har givet dem styrke. Da tendensen i Danmark, Tyskland osv alle er gået den modsatte vej nemlig en direkte stigning i antal prostituerede, er der ikke så meget at tage fejl af.
 
28.07-2010 | 00:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2010 | 00:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2010 | 00:23 af Anne Rasmussen
Tom: jeg vil nok ikke være så kategorisk i mine udtalelser omkring det. Der er jo de kvinder, der siger de har det helt fint med at sælge sex. Men så sidder der kvinder som Silje liv, Odile Poulsen og alle dem, der ikke magter at udtale sig - blandt andet alle dem, der har søgt hjælp hos Svanerne fordi de behøver hjælp (Svanerne vil udvide deres tilbud til også at gælde de andre byer fordi der er så stort et behov og lige pt. findes tilbudet kun i København) - de siger det modsatte - at det er vold mod kvinder. Så hvem skal man lytte til. Dem, der sidder midt i det og siger de har det helt fint eller dem der har siddet i det og som nu siger, at det ikke er helt fint. jeg hælder mest til de sidste, fordi de nu "kan se skoven for bar træer" - hvis du forstår hvad jeg mener. De sidder ikke længere dybt begravet i miljøet - det er kommet tilpas på afstand og nu behøver de ikek længere, at narre sig selv og omgivelserne til at tro, at alt er helt fint. Mennesket er rimeligt tilpasningsdygtigt - vi kan leve under de værste vilkår og faktisk vænne os til det, så det til sidst bliver hverdag. men det gør ikke vilkårene bedre eller normale. Til sidst bliver man tilpas afstumpet selv. Eller bukker under.
Vold mod kvinder - ja - nej. lad mig sige det sådan, at jeg på ingen måder betragter det som en normal måde at omgåes et andet menneske, når man køber noget så intimt som sex trods alt er. Man køber sig til adgang i et andet menneske uden at bekymre sig om, om dette menneske har det særligt godt med det eller ej. jeg har efterhånden set så mange kundebeskrivelser af deres køb, at jeg for længst har mistet nogen illusioner om kundernes interesse i kvinderne som menneske. Mennesket bag ved er totalt uinteresant. Det er et spørgsmål om pris, bryststørrelse og alder og om det er med eller uden kondom. Og så er vi ved at være tilbage ved Odiles historie.
Det var faktisk et godt spørgsmål. Og mit svar må vel være, at direkte vold mod kvinder nej, men heller ikke noget godt. De fyre som Odile fortalte om, giver næsten svaret og den kvinde som jeg refererede til længere oppe giver også et svar: "One female informant with experience of selling sexual services relates that it can be difficult to leave prostitution once one has entered the market
(even when drugs or financial needs are not involved). She is still contacted and offered money (which can sometimes be difficult to resist). “Johns” (her term for clients) still contact her occasionally and refuse to accept that she has stopped selling sexual services, because they believe “prostitute” is something a person is, not something a person does. "
Hun er luder, altså kan hun købes, også selv om hun er stoppet. Så min definition må være, at det tangerer psykisk vold og kønsracisme.
 
28.07-2010 | 00:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2010 | 00:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2010 | 00:41 af Anne Rasmussen
Tom: det var så lidt. Det gav mig selv en mulighed for at sætte det på plads så det var egentlig helt fint. :-)
Sengetid
Godnat.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl

Der findes to slags mennesker i verden: Dem der mener, at alt skal være til salg, og dem der mener, at ikke alt skal være til salg.

Indlæg | 16 | 24.370 | 744
Siden | 18. juni 2008 22:12
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites