|
|
06.02-2007 | 08:47
af
Erik Willumsgaard
Hej Andersen
Hermed til inspiration min families forholdsregler, som tager udgangspunkt i din liste:
Transport
- Undlad at anskaffe bil. Der medgår megen energi og mang råstoffer til produktion af en bil. Samtidig sparer du på betalingsbelancen og fristes ikke til at bruge den, når du bare skal til bageren
- Planlæg bolig og arbejdsplads, så det er let at klare transporten til fods, på cykel eller med kollektiv transport
- Planlæg bolig og indkøbsmuligheder, så det er let at klare transporten til fods og på cykel
- Tag cyklen eller gå, når du skal købe ind. Så får du samtidigt lidt motion.
- Brug offentlig transport (Så har du også tid til at læse slappe af, og evt. læse Nyhedsavisen ;) )
- Tag toget i stedet for fly, når du skal på ferie
Hjemmet
- Sluk lyset når du ikke bruger det.
- Lad være med at anskaffe flere elektriske apparater, end man havde i en familie for 50 år siden
- Bortset fra computere, som bør være bærbare
- Brug el-sparepærer, undtaget i de pæneste lamper i stuerne
- Bo i en etageejendom - meget energibesparende
- Tag trapperne i stedet for elevatoren
- Køb energibesparende hvidevarer
- Sig nej-tak til reklamer (Du kan alligevel finde det hele på nettet)
- Fyld ikke din skraldespand med uspist mad, men brug resterne til frokost, madpakker eller ingredienser i de næste dages madlavning (det koster megen energi at producere og transportere alle råvarerne)
- Køb ikke plastikvand (som er transporteret over mange tusinde km), men drik godt dansk postevand
- Køb generelt ikke varer med stort "transportindhold", hvor alternativer findes |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 10:14
af
Erik Willumsgaard
Der ser jo foreløbig ikke ud til at være overvældende interesse for at komme med gode råd til at nedbringe den globale opvarmning!
Men hvis der ikke snart sker noget frivilligt på det område, må der ses på andre tiltag. F.eks. indførelse af atomkraft.
Det vil også nedsætte afhængigheden af de ustabile dikaturer i eks-Sovjet og Mellemøsten, som er hovedleverandører af fossile brændstoffer. |
|
| |
|
|
06.02-2007 | 10:18
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
06.02-2007 | 10:20
af
AndersensBlog
| @Erik: Det er også tidligt på dagen. Det er vist almindeligt kendt at man først gider at redde verden når man har fri fra arbejde ;) |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 10:24
af
Erik Willumsgaard
@Jensen
Min bemærkning med atomkraften var et egentlig bare tænkt som en opkvikker, så folk begyndte at forholde sig til Andersens spørgsmål, altså om hvor meget vi kunne gøre hver især.
Og jeg håber ikke, at debatten bliver afsporet i retning af en debat for og imod atomkraft. Når det er sagt, så har jeg forstået det således, at udnyttelsesgraden i moderne a-kraftværker af uranen er langt højere end i værker f.eks. af Tjernobyl- og Ignalina-typen, så affaldsmængden bliver langt mindre. Men der er da bestemt et problem, der stadig skal overvejes nøje. Ligesom alle øvrige kendte problemer ved akraft stadig skal. |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 10:26
af
Erik Willumsgaard
@Andersen
Ja, du har jo ret. Selvom vi er nogle, som forsøger os indimellem - og så på den anden side aldrig har rigtigt fri fra arbejde.
Men OK, tilbage til debatten: Hvad gør vi med den globale opvarmning??? |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 10:40
af
Ralph Sylvestersen
Faun - Tid og energi.
Er der mon nogle der har regnet på hvor mange timer vi sidder foran skærmen? Både på arbejdspladserne og i hjemmene.
Vi fremstiller ikke længere varerne vi forbruger – vi bygger ikke vores huse – vores skibe bygges i Kina, Korea etc. Vi henter polske håndværkere, læger, chauffører osv. – Philipinske rengøringsarbejdere – Svenske hjemmehjælpere….
Alt imens vi sidder foran tastaturet :-) |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 11:12
af
Charlotte
| Jeg har lige solgt Golfen til min mor og brugt pengene til udbetaling på en sej racercykel :-D |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 11:51
af
AndersensBlog
- Brug genopladelige batterier!
-------
En tanke jeg har overvejet er hvorvidt plastik-flasker er mere energibesparende end glasflasker. Debatten var oppe for nogle år siden - men jeg husker ikke resultatet. Og hvad med aluminiumsdåserne -- hvordan ser de ud i forhold til energiforbrug?
- Ministrene burde være rollemodeller når det kommer til at køre i økonomisk-/forbrugsbesparende biler.
- Køb hellere Europæiske produkter, da de ikke skal transporteres 12.000km for at komme ind i din stue. Ja, det koster mere - men du får et godt produkt og du støtter både miljøet og EUs økonomi.
- Sænk dit kødforbrug og køb igen mere lokale kødprodukter da dette igen ikke koster så meget i energi. Ligeledes er det sundt for miljøet ikke at producere enorme mængder kød, da omkostninger ved transport af kødet, maden TIL dyrene, og udkørsel af gylle ligeledes forbrænder store mængder fossile brændstoffer. |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 12:07
af
AndersensBlog
| @Erik: Jeg er enig omkring A-kraft. Problemet er blot at der er slemme følger ved et uheld. Men umiddelbart ser miljøet ud til at have endnu værre i vente end mere udbredt brug af A-kraft. A-kraft burde ligeledes være en overgangsfase, som skal afvikles hurtigst muligt når en ny alternativ energikilde findes -- altså en der kan erstatte både fossile og atomare energikilder. |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 12:44
af
Erik Willumsgaard
@Vognmand
De fleste af de varer, som importeres fra Fjernøsten, transporteres jo først med skib til Rotterdam, Antwerpen, Amsterdam eller Hamburg, inden de så også får en tur på vejene (eller skinnerne). |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 12:45
af
Erik Willumsgaard
| Hold nu op, Jensen! Denne debat er da helt relevant. |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 12:45
af
AndersensBlog
@Vognmanden: Umiddelbart skal jeg ikke sige om jeg har ret eller du har ret. Forslagene er blot "idéer".
Det eneste jeg ved er at skibsdriften i verden er noget af det mest forurenende vi har.
Hele denne tråd er at skabe rum for objektiv spekulation over hvad der er muligt at gøre for INDIVIDDET. Dig og mig og vi to og de to andre..
Som mor altid sagde: "Mange bække små..." |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 12:46
af
AndersensBlog
| jeg har hermed luget ud i kommentarsporet, for ikke at forstyrre strømmen af forslag. Jeg er ikke ude på at forhindre nogen i at komme til orde! :) |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 13:04
af
Erik Willumsgaard
Ja, vi tager lige feederne med, Vognmand, hvem pokker så end DU ellers er!
Men tilbage til den med den personlige indsats! |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 13:18
af
AndersensBlog
Nu er jeg jo selv studerende. Og så var det jo nærliggende at tænke: "Hvad kan jeg gøre på mit studiested?"
Hvorfor ikke bare forsøge at gøre præcist det samme som du gør hjemme. Lad være med at acceptere at 40 computere står tændt og lyset brænder når du forlader et lokale. Lad være med at lade vinduer stå åbne når radiatorerne er tændt etc. Du kan jo lige så godt være et godt eksempel.. Bliver der stillet spørgsmål til det du gør kan du jo samtidigt forklare hvorfor du gør det og spørge om det ikke var noget den spørgende selv burde overveje!
Umiddelbart virker det på mig som om mennesker er blevet lullet i søvn af konsumsamfundet og pludseligt tror at det ikke kan lade sig gøre som enkelt menneske at gøre en indsats. Selvfølgelig kan du det! |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 13:49
af
Erik Willumsgaard
| Du skal altså ikke være alt for hidsig med at slette (irrelevante) indlæg, for så risikerer du, at debattråden stryger ud af de aktuelle lister, og så er den glemt for evigt, jfr. mit indlæg "Jeg gider IKKE.."! |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 14:05
af
AndersensBlog
| Det er jeg absolut heller ikke :) |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 14:33
af
Charlotte
I stedet for at bruge strøm til hårtørreren kan man bare tage en tur i Porschen med calechen slået ned!
Kommer den på listen, Andersen? ;-) |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 14:58
af
AndersensBlog
Charlotte: Jeg ved ikke helt om det er noget den -almindelige dansker- kan gøre. Men du er på rette spor! :D
med andre ord:
Tænk udenfor kassen! |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 15:03
af
Charlotte
Åh, Andersen, glemte da også, at jeg lige har solgt "Porschen" til min mor!
Men sætningen kunne faktisk blive lidt bedre:
EN TUR I PORSCHEN MED HÅRET SLÅET UD OG KALECHEN SLÅET NED (OG KÆRESTEN SLÅET OP!), "ja, ja, ja, så er det vist tid til en af de grønne piller, Charlotte", kommer der nu en sygeplejerske og siger! |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 16:27
af
Charlotte
Lige mine ord, Jane.
Vi skal også have de store med! Men alle de store er jo sat sammen af en hel masse individer. I "mit" firma slår jeg sgu hårdt ned på energifråds. Og mange er efterhånden med på vognen. |
|
| |
|
|
|
|
06.02-2007 | 18:49
af
Thomas Petersen
"eg er enig omkring A-kraft. Problemet er blot at der er slemme følger ved et uheld. "
Det er en skrøne at atomkrafværker er farlige. Det var de engang men idag er de så sikre som noget kan være. Ingen kinasyndromer eller lignende.
Problemet at a-kraft er affaldet og selv det er det muligt at gøre på en sikker måde. |
|
| |
|
|
|
|
07.02-2007 | 00:11
af
Erik Willumsgaard
Ja, ja, Thomas P. At en atomreaktor kan være yderst sikker, kan du let overbevise én, der (som undertegnede) i barndommen til tider har haft Risø som legeplads og senere spillet golf ved Barsebäck, om. Altså, når det hele går godt. At der ikke er revner i betonen, at der ikke er for mange på druk i kontrolrummet på samme tid, at alle sikkerhedssystemer er checkede og 100% i orden, at der ikke er krig i området, eller ustabile politiske forhold, at transportvejene for bortskafning af affald ikke er spærrede osv! Ja, så går det hele jo strygende. Spørgsmålet er, hvor meget sikkerhed man skal kræve?
Og spørgsmålet er også, hvor meget vi kan gøre inden for at frigøre os af afhængighed af olie og gas ved individuelt at følge nogle af de mange gode råd, som Andersen har samlet op hos os?
Hvad siger alle I andre? Hvor meget er I villige til selv at gøre? |
|
| |
|
|
|
|
07.02-2007 | 00:59
af
Erik Willumsgaard
hm, Frands, ganz nit ferstanden!
De/vi, som er kommet med gode idéer her, er vel ikke ligefrem, nogle der har dårlig samvittighed pga. Cayennen, vel!
Når et råd til efterfølgelse er at undlade at anskaffe bil, vel? |
|
| |
|
|
|
|
07.02-2007 | 01:17
af
Erik Willumsgaard
| Hej du begavede Frands! Tak fordi du nedsteg til jorderiget og beåndede os med nogle få sentenser af stor visdom! Vi takker af hjertet! |
|
| |
|
|
|
|
|
|
07.02-2007 | 03:03
af
AndersensBlog
| @Frands: Personligt har jeg ikke dårlig samvittighed. Snarere tværtimod. Jeg kører på cykel og tager bussen og tog. Men jeg er stadig en forbruger. Det betyder der er ting jeg helt sikkert kan gøre bedre. At sige at miljøet har noget med dårlig samvittighed at gøre er ganske enkelt fjollet af dig -- Vi har jo allesammen et ansvar. Om ikke andet så overfor dem der skal overtage planeten efter os. Så det er også vigtigt at vi lærer vores børn og børnebørn at de skal lade være med at ignorere det ansvar vi allesammen har. Men hvad vigtigere er, er at vi voksne lærer det. Og det skal gå hurtigt! |
|
| |
|
|
|
|
07.02-2007 | 12:11
af
Henning
| Atomkraftværker synes jeg ikke om i denne terrorist alder. Et bedre alternativ er de vedvarende energiformer held og lykke til næste generation af bølgebrydere. |
|
| |
|
|
|
|
08.02-2007 | 01:13
af
Thomas Petersen
Erik jeg ved ikke hvad du mener.
Atomkraftværker er ganske sikre, der er jo ingen der siger at de skal ligge i baghaven.
DanH, det er ren galskab bare at ende i vi skal finde et alternativ. No shit sherlock, hvad skal dette alternativ så være DET er jo den væsentlige diskussion. |
|
| |
|
|
|
|
08.02-2007 | 11:04
af
AndersensBlog
Så en ting vi mere kan gøre er at skifte til et el-selskab der fokuserer på at producere "ren" energi til din husstand. Jo flere der gør det jo billigere bliver det - udbud og efterspørgsel.
Det vil jeg undersøge. |
|
| |
|
|