Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Nævninger er terrorister

16. februar 2007 10:15
Visninger  [935 ]   Debat  [8 ]

Er det rimeligt at udstille 12 nævninger som en flok halvracistiske, hvide, midaldrende mænd? Jeg henviser her naturligvis til terrorsagen i Østre Landsret. Oven på dommen gik flere af de tiltaltes forsvarere ud og slyngede vildt om sig med kritik af nævningerne. Skal det bare gå upåagtet hen? Jeg mener nej. Jeg er selv nævning i selvsamme landsret (dog ikke i terrorsagen), og jeg må sige fra over for en sådan anklage om partiskhed og fordomsfuldhed. 

Nævninger på ære og samvittighed
Når et nævningeting sættes, rejser alle 12 nævninger og 2 suppleanter sig i retssalen og lover "på ære og samvittighed" at dømme, sådan som de vurderer sagen og dens beviseligheder. Også retsformanden (den ledende dommer) understreger i sin retsbelæring vigtigheden af, at nævningerne vurderer sagen nøje. Oven i dette kommer så nævningernes engagement i hvervet som nævning - det er et borgerligt ombud, og et sådant tager man alvorligt. Jeg skal hilse og sige, at når nævninger voterer, sker det med stor alvor og seriøsitet. Og det skal ingen advokat stille spørgsmålstegn ved - det siger vist mere om en sådan advokats manglende forståelse for det danske retsvæsen end om nævningerne.

Den dobbelte retsgaranti
Når nævninger finder en person skyldig "med flere end syv stemmer", som det hedder, ligger der altså en vægtig vurdering bag. Derfor burde det i denne sag interessere langt mere, hvorfor de juridiske dommere valgte at bruge den såkaldte "dobbelte retsgaranti" - nemlig at de frikendte 3 af de tiltalte, selvom nævningerne forud havde fundet dem skyldige. Det er godt, at vi i Danmark har denne dobbelte retsgaranti - den er en nødbremse, der bør bruges sjældent. Er den brugt korrekt her?

Danmarks Radio svigter i sin nyhedsdækning
DR viste i 21-nyhederne torsdag den 15. februar 2007 sin sædvanlige forskruede vinkling af nyhederne. Rent faktisk havde såvel 12 nævninger som de juridiske dommere altså lige idømt en ung islamist 7 års fængsel for terrorplaner. Det var udfaldet af retssagen. Men DR skøjtede let og elegant hen over dette alarmerende faktum - vi har altså islamiske terrorceller arbejdende lige midt i vort danske samfund. I stedet skulle nu diverse islamister og deres pårørende høres om, hvor slemt det er at bo som muslim i Danmark, om hvor racistiske vi danskere er og blablabla.

Europa under muslimsk terror
Retssagen havde afsløret et betændt islamisk miljø her i landet - med stærke bånd til sagen på Balkan, hvor de tiltalte i sagen dernede alle blev idømt strenge straffe. Men DR s fokus var et helt andet: Det er danskernes skyld, at der opstår terrorgrupper i Danmark - og danskerne bør vel sige undskyld? "Undskyld vi eksisterer!" Må jeg minde om, at der lige nu kører sager i Madrid og London og Istanbul om faktuelt udførte terrorhandlinger de seneste år - terrorhandlinger, hvor muslimer har sprængt sig selv og hundredevis af uskyldige mennesker ihjel for Allahs skyld. Det burde bekymre.

Del på Facebook
16.02-2007 | 11:06 af Symbiosen
Du har fuldstændig ret!

/S
 
16.02-2007 | 13:29 af thomasjensen
Min pointe er blot den, at vi almindelige mennesker faktisk har et berettiget krav på at komme til orde - også i retsplejen. Mange jurister så selvfølgelig helst, at vi "dumme" almindelige mennesker ikke skulle bestemme noget, men at juristerne selv, som i egen mening er så uendeligt kloge, selv kommer uindskrænket til fadet.

Vi almindelige, hæderlige mennesker skal ikke lade et sådant juristvælde tage over. Nævninger er en demokratisk forankring af retsplejen. Og her skal hverken frygt for muslimske terrorister eller for bedrevidende advokater styre os - kun den almindelige sunde fornuft og en klog afvejning af den enkelte sags beviseligheder.
 
 
16.02-2007 | 14:51 af Slet Mig
hvis nævninge ikke kan finde ud af at dømme udfra beviserne men blot efter hvad de har læst i aviserne og deres fordomme, så er de da også nogle fordomsfulde typer. Der skal beviser til at dømme folk. Meget simpelt, men uendeligt svært at forstå for nogle, åbenbart
 
16.02-2007 | 15:00 af Erik Willumsgaard
@Allan

Nævninger er som folk er flest, med fejl, fordomme, uvidenhed mv. Det er en del af tanken med systemet med lægdommere.
 
 
16.02-2007 | 17:03 af Erik Willumsgaard
@thomasjensen

Nu er systemet indrettet således, at de juridiske dommere kan gribe ind, hvis nævninger (og domsmænd), dømmer ud over det, som der er dækning for i bevisførelsen, ud fra den særlige erfaring og ekspertise de har opnået med hensyn til dette.

Synes du, at den indretning af retssystemet giver grundlag for at mene, at dommere generelt skulle blive betragtet som halvguder, og at nævninger generelt skulle blive betragtet som idioter og landsbytosser?

Det er i hvert fald ikke en opfattelse jeg normalt møder, heller ikke blandt hverken jurister eller lægdommere.

Det er i øvrigt således, at lægdommerne ofte - f.eks. i voldssager - dømmer mildere, end der er lagt op til i den juridiske retsbelæring. Det er bl.a. derfor, at det politiske krav om stærkere domme i voldssager har så svært ved at slå igennem ved domstolene.
 
 
16.02-2007 | 20:53 af Claus Piculell
Hej Thomas

Tak for et godt skrevet oplæg til debat - som jeg er ganske uenig i!

Jeg synes især, at det er farligt, når du spørger, om nødbremsen er brugt korrekt her. Nødbremsen er det, at de juridiske dommere kan omgøre nævningenes beslutning, hvis de finder, at basale juridiske principper ikke er overholdt.

Ja, det er der tre yderst kompetente juridiske dommere, der énstemmigt mener i denne sag. Gør det ikke indtryk på dig?

Eller hvad med det faktum, at en nævning bagefter sagde: "Vi var i tvivl". Hvad er nu et af de bærende juridiske principper? Bevisbyrden hviler på anklagemyndigheden, den anklagede formodes uskyldig indtil det modsatte er bevist, og hvis der er begrundet tvivl skal vedkommende frifindes.

Med dén nævnings udtalelse + det at de tilkaldte retsformanden for at høre belæringen igen er det jo nærmest en tilståelsessag!

Til gengæld forsvinder denne nødbremse, når den nye retsplejelov træder i kraft, fordi nævninge og dommere skal votere sammen, og der til gengæld altid kan ankes til en 2. instans. Dermed forsvinder den her slags (offentlige) sager også - jeg ved ikke rigtigt, om det er en god idé.

Jeg tvivler ikke om, at nævningene har gjort deres bedste, men tror du virkelig, at de ikke har været påvirket af den massive pressedækning og diverse politikeres evindelige blanden sig?

vh CP

PS: Undskyld den lidt sene reaktion, men jeg har været optaget til anden side ...
 
 
18.02-2007 | 08:58 af Per Holm Knudsen
Det forsvarsadvoktaterne peger på, er faktisk et ret alvorligt problem ved udpegning til nævning. Det foregår som en politisk vennetjeneste af partierne i de enkelte kommuner, og derfor vil nævningene naturligt nok ikke være et spejlbillede af samfundet som sådan, men et spejlbillede af hvem der fik politisk flertal i kommunerne.

Man kunne jo i en tid med masser af IT nemt lave en anden og mere dækkende udpegning ved ganske enkelt at sætte et velgennemtænkt program til at udpege vilkårligt - det er jo borgerligt ombud, hvilket vil sige at alle er forpligtet til at være nævning. Det kan lade sig gøre ved oponionsmålinger, så kan det også lade sig gøre ved nævningeudpegning.
 
 
18.02-2007 | 15:05 af thomasjensen
Jeg havde egentlig lovet mig selv ikke at fortsætte i denne debattråd. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at undre mig over, at man ikke kan indse, at forsvarsadvokaternes kritik af nævningernes rolle i terrorsagen jo er klokkeklare partsindlæg til gavn for deres terroranklagede klienter. Det er jo ikke tindrende neutrale påpegninger af fakta. Forsvarsadvokaterne bruger ethvert tilgængeligt trick for at stille deres klienter i det bedst mulige lys. Det er der for så vidt ikke noget fordækt i - det er jo det, de får deres penge for.

Men deres titler af advokater og juridisk sagkundskab er åbenbart noget, som svage sjæle falder på maven for. Det gør jeg ikke.

Og så lige til "Niels", der skriver:

"Jeg undre mig, at du udstiller dig som militærmænd, og hvad der ligger til baggrund for denne handling. Det gør mig utryg, hvis du virkelig er befalingsmand og nævning. Jeg håber dine ord her har en konsekvens snarest begge steder!"

Jeg bliver slet ikke bange for dine trusler - men betragter dem som en meget lav form for debatkultur.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 7 | 6.783 | 4
Siden | 22. januar 2007 11:50
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites