Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

BLOG:

Nutcracker
Journalister og statisjusk
3. februar 2007 11:22
 [4301 ]    [19 ]   Anbefal

 

Jeg læste med nogen overraskelse Lars Fogts temmelig bastante konklusioner om DR s tilsyneladende dramatiske fald i troværdighed i artiklen ”Hver tredie tror ikke på DR”, en konklusion der nås på basis af en lille internetafstemning, der ofte af oplagte grunde kaldes en ”instant poll” og slet ikke tåler sammenligning med en egentlig og korrekt udført meningsmåling.


Anni Løndal har allerede været inde på problemet i sit blogindlæg med den lidt hårdtpumpede titel ”NA´s Lars Fogt har begået en faglig brøler”. Anni Løndal har ret i, at en internetafstemning ikke viser noget særligt, og den kan da slet ikke bære at blive slået op i en avis som en halv-sensation . Bevares, hun kunne nok have dæmpet størrelsen af bogstaverne og det temperament, der viser sig. Men det skal ikke betyde, at selve den konkrete kritik pludselig er glemt.

Dertil er vinklen i Lars Fogts artikel også i sig selv ret spøjs: Selv hvis man tager denne "instant poll" alvorligt, så viste den jo faktisk, at 2/3 havde tillid til DR ... Derudover er det af gode grunde ikke undersøgt, om DR s troværdighed er mindre end i tilsvarende undersøgelser før, eller om folk mener, at troværdigheden er blevet lavere pga. filmen ”Den hemmelige krig”. Af den grund – og fordi instant polls aldrig ville kunne opnå signifikante resultater om sådanne ting - kan man ikke konkludere noget som helst om disse spørgsmål, men det gør Lars Fogt alligevel.

Ved instant polls er det ikke kun muligheden for snyd, der er problemet, men også hvem der gider deltage i sådanne afstemninger. I følge Foreningen af Danske InternetMedier s ugentlige opgørelse af "unikke besøg", havde dr.dk i uge 4 næsten 1,2 mio. Så 1117 svar er mildt sagt ikke alverden. Ofte deltager folk med særligt stærke meninger i sådanne polls, og ja, især de med stærke meninger stemmer ofte igen, hvis de kan finde ud af at snyde.

En rigtig meningsmåling har en nøje fastlagt procedure for at udvælge et repræsentativt udsnit af befolkningen, og det har direkte betydning for resultatet – og er dermed et succeskriterium for opinionsinstituttet, at man får spurgt så mange som muligt af de udtrukne. Der indgår en lang række andre overvejelser, bl.a. om spørgeteknik og efterbehandling af rådataene, m.v.

Hvis ellers journalister og evt. interesserede kan overkomme 30 sider skrevet til studerende på 1. semester af statskundskab, kan man finde en god introduktion her: INTRODUKTION TIL KRITISK STATISTIK af Merete Watt Boolsen fra 2004.

Det forhindrer ikke, at institutter eller måske rettere deres kunder nogle gange stiller spørgsmål, så de får et bestemt svar, eller at journalister også drager konklusioner af rigtige meningsmålinger, der ikke kan bære, jf. Journalistens to artikler herom:
FEM MENINGSMÅLINGER – FEM FLOP
Fup eller fakta

Men i sådanne tilfælde er selve undersøgelsen i det mindste lavet efter de rigtige metodeprincipper, og enten oplyser man i artiklen selv diverse nøgle- og baggrundstal, eller de kan findes på nettet via meningsmålingsinstituttet.

Det er nævnt i debatten, at andre journalister også falder for / (mis)bruger instant polls eller lignende underlødige metoder som en hurtig rundringning, og det er desværre rigtigt. Faktisk udviser en del journalister en skræmmende dårlig statistik- og talforståelse. Det gælder pudsigt nok også en del på DR, som fik lidt undervisning af undertegnede her:
"DR: De nye mestre i talmanipulation" (15. februar 2005)

Jeg synes bare ikke, at det er en undskyldning for dårlig talbehandling på Nyhedsavisen, at medierne bruger statistik på en måde, så det desværre med en vis ret hedder sig, at der er løgn - forbandet løgn - og statistik. Eller skulle man sige statisjusk? Og jeg har stadig ikke set nogen argumenter blandt de mange kommentarer til Anni Løndals indlæg – eller til artiklen af Lars Fogt, der på nogen måde godtgør, at Lars Fogts brug af resultatet fra en tilfældig instant poll er forsvarlig. Og bemærk venligst, at jeg skrev "argumenter"!

Tværtimod burde dette tilfælde, der hører til de mere grelle, og de mange andre føre til konkret kritik og krav om (gen?)indførelse af et kursus i talforståelse for nuværende og kommende journalister. Her og nu må jeg sige, at hvis Nyhedsavisen har råd til at tabe X mio. kr. pr. måned, er der vel også råd til et hurtigt kursus i kvantitativ metode. Men på længere sigt skal den slags selvfølgelig (igen) indgå i journalistuddannelserne. Og de, der burde råbe højst i den anledning, er vel journalisterne selv ...


vh CP

Send til
Debat  19
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
03.02-2007 | 13:22 af Skandale
Jeg er helt enig med dig, men som du selv skriver er der jo intet nyt i det.

For at være helt ærlig: Hvis jeg skulle lave en avis, tror jeg ikke, jeg ville ansætte ret mange uddannede journalister. Som jeg også skrev i kommentarfeltet i den oprindelige tråd, få fatter jeg ikke, at de ikke får metodeundervisning.
 
03.02-2007 | 13:49 af Erik Willumsgaard
Enig med Skandale, Larz og Piculel!

Når man tager i betragtning, hvor meget publicering af resultater fra kvantitative undersøgelser efterhånden fylder i medierne, er det jo ekstra mystisk, hvor lidt journalister egentlig undervises i statistik, metode osv. osv.

Her kunne Nyhedsavisen virkeligt skabe et nybrud med at sætte følgende nyhed på forsiden på mandag:

Nyhedsavisen går forrest: Nu skal det være slut med statisjusk i nyhederne. Som det første medie sender Nyhedsavisen alle journalister på et kursus i statistik og metode. Alle skal have været igennem et intensivt kursus og have bestået eksamen inden for det kommende halve år. Ind til alle har været gennem kurset, vil alle nyheder, som bygger på statistiske undersøgelser blive gennemlæst af mindst én journalist med statistisk uddannelse, inden de bringes.
 
03.02-2007 | 13:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.02-2007 | 13:54 af Erik Willumsgaard
@Rørbæk

Nå, nu krydsede vores foregående indlæg hinanden. To kommentarer:

- Ja, nyhedskriterierne kan friste journalisterne til at lægge fagligheden på hylden, når en historie skal strammes og vinkles tilstrækkeligt til at ramme forsiden. Men kunne man ikke forestille sig, at journalister samtidig begynder at lægge den gensidige solidaritet på hylden. Det har den været mange år på EkstraBladets side 2, hvor journalister på andre medier er udstyret med øgenavne, drillet med deres alkholforbrug (hver mand tror tyv osv. osv.) og fået revet gamle bummerter i næsen. Men kun man ikke forestille sig nye typer nyheder af typen "BT har sendt en stor fed and i luften:...."

- Mht. popularitetsmålingen her på bladet, kunne man så ikke også forestille sig, at den kan virke på samme måde, altså som en straf til de journalister, som strammer og vinkler nyhederne på bekostning af faglighed og sandhed? Og belønner hæderlig og dygtig journalistik?
 
03.02-2007 | 14:00 af Erik Willumsgaard
@Michael S. Lund

Det var jo ikke så godt!

Altså at den lemfældige omgang med statistik sker mod bedre vidende!

Hvad gør man så ved det?
 
03.02-2007 | 14:31 af Skandale
@Michael S. Lund,

Jeg har faktisk tidligere studeret studieplanen i Odense, og jeg synes virkelig, den ser fornuftigt - men dog også noget sammenpresset ud. For må indrømme, at jeg ikke tror man kommer særlig meget i dybden med det. Jeg ved af erfaring, at reel forståelse for kvantitativ metode er noget, der tager tid og kræfter. Faktisk mindst et års intensive studier. Men det betaler sig også.

Der findes fremragende statskundskabuddannesler i Århus og Odense, så man burde kunne udnytte synergieffekterne - men det risikerer selvfølgelig at gøre en del undervisere på journalistuddannelserne overflødige... - eller for nu at være lidt provokerende: At udstille deres overflødighed.
 
03.02-2007 | 14:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.02-2007 | 14:56 af Skandale
Det lyder godt, at SDU viser vejen.
 
03.02-2007 | 16:45 af Korporal69
Lars Fogts tilfælde hører sgu da ikke til de mere grelle.

ALLE JOURNALISTER ER TALBLINDE, og det viser de gang på gang.

Hvad i alverden de laver, når de bliver undervist i statistik aner jeg ikke, men høre efter gør de klart nok ikke.

Tænk på de journalister, der har påstået, at Naser Khader kunne få 22 mandater med CD eller eget parti, og Karen Jespersen 9 mandater, hvis hun stiftede sit eget parti.

Hvorfor stiftede de så ikke deres eget parti? Fordi de ved, hvad den slags undersøgelser er værd - rent tankespind og drømmeri.
03.02-2007 | 17:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.02-2007 | 17:28 af Skandale
@larsz,

"Jeg er enig i at det umiddelbart virker presset. Omvendt så skal journalister blot kunne forholde sig kritisk til undersøgelsen, og ikke kunne udarbejde dem selv. Jeg mener ikke at man nødvendigvis bør beskæftige sig med statistik i et helt år, før man når det rette niveau til at kunne forholde sig kritisk til kilden.

Men jeg er enig i, at mere ville være bedre."

Nu skulle det med et år ikke tages helt bogstaveligt. Men vil dog mene, at du faktisk skal langt ind under huden på, hvordan undersøgelser laves, før du bliver i stand til at gennemskue manipulationer og finde ud af, hvad tal siger, og hvad de ikke siger.

Det handler jo ikke kun om det tekniske, men i langt højere grad en ny måde at tænke på. Kort sagt at være kritisk - lede efter alternative årsager, mellemliggende variable etc.

Men den bedste måde at sikre en bedre standard er nok, hvis læsere råber op, når statitsik misbruges. Tror det virker afskrækkende.
 
03.02-2007 | 17:29 af Skandale
Og enig med Nivå i, at Avisen.dk fortjener respekt for, at man rent faktisk kan rette fejl og misforståelser her.

Som Michael siger virker det også til, at de fleste tager det konstruktivt.
 
03.02-2007 | 18:47 af Claus Piculell
Tak for kommentarerne indtil videre, positive som mindre så.

Jeg er helt enig i rosen til Avisen.dk for at give mulighed for at kritisere deres linje og de ansattes arbejde både ved kommentarer og blog-indlæg, og jeg tror, at det er den slags feedback, der virkelig gør en forskel.

Jeg tror også, at mange skæver til dette netsted og er spændte på, hvordan dette første nogenlunde interaktive eksperiment spænder af, og jeg er ret enig i, at journalisterne næppe tager deres "popularitet" målt som ovenfor særlig højtideligt, men snarere den popularitet, de kan måle på deres lønseddel.

Det ændrer ikke ved, at Svarre et al. godt snart må finde et andet ord for det, de nu måler! Nu vi jo netop diskuterer meningsMÅLINGER og forståelse af, hvad man kan - og netop ikke kan - bruge dem til.

I den forbindelse vil jeg godt tage chancen og komme med et forhåbentlig kvalificeret gæt: Lars Fogt får ikke mange midterstemmer , men mange i hver ende af spektret (Dårlig-Fremragende), og han får flere stemmeafgivninger end andre, fordi hans artikler deler vandene. Så der ligger meget forskelligt bag hans plads som nr. 39.

Det ændrer heller ikke ved, at journalister som alle andre mennesker på alle andre arbejdspladser konkurrerer, ikke om svært gennemskuelige mål, men om at få de fede historier, de fremtidige gode jobs, kollegernes officielle anerkendelse oma.

Og med risikoen for at vække Michael Lunds vrede vil jeg pege på, at det sammen med det vitterligt eksisterende tidspres og ledelsens signaler, jf. David Trads s "DR er fuld af løgn!", måske kan få selv journalister, der både fik og forstod en nogenlunde statistik-undervisning, til at glemme lærdommen i visse tilfælde ...

Men jeg mener stadig, at det store problem er at uddanne journaliststanden ordentligt i diverse områders metoder og problemer - og det gælder i øvrigt ikke blot statistik, men det er en helt anden historie.

vh CP
 
04.02-2007 | 11:31 af Korporal69
Hør, Piculell, kunne man få et svar på sin kommentar? I taler alle om, at Fogt var særlig grel her, men det synes jeg ikke.

Du må også gerne skære det her mere ud i pap:

"Og med risikoen for at vække Michael Lunds vrede vil jeg pege på, at det sammen med det vitterligt eksisterende tidspres og ledelsens signaler, jf. David Trads s "DR er fuld af løgn!", måske kan få selv journalister, der både fik og forstod en nogenlunde statistik-undervisning, til at glemme lærdommen i visse tilfælde ..."

Skriv dog hvad du mener! En røvfuld skal sgu kunne mærkes.
04.02-2007 | 11:45 af Claus Piculell
Hej Korporal69

Okay, så får du svar: Nej, jeg er uenig med dig. Det at anvende et resultat fra en målemetode, som de fleste, der følger blot nogenlunde med i samfundsdebatten, ved er meget lidt troværdigt, og derefter slå det op som en mindre sensation især i den skrevne men også her på den elektroniske avis, er mere grelt end de fleste andre tilfælde. Til gengæld nævner du et par gode eksempler på overdreven tiltro til de rigtige meningsmålinger.

Hvad angår det afsnit som du citerer fra mit tidligere indlæg, så synes jeg, at det er klart nok, og hvis ingen fra Nyhedsavisen tager til genmæle, må de jo være enige, ikke? "Den der tier samtykker!" ;)

vh

CP
 
04.02-2007 | 17:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.02-2007 | 21:26 af Erik Willumsgaard
Til gengæld er Piculel og Egevang rykket helt til tops - på bekostning af visse andre!
 
08.02-2007 | 21:48 af Skandale
Ja, Erik. Du skulle ikke have blandet dig udenom Guldbrandsen-showet. Det var popularitet i det - og den blev dyrket. ;)
 
19.02-2007 | 11:08 af Lisepigens
Kære CP

Jeg ser først dette indlæg. Fremragende analyse, og jeg tror du har ret.

Venligst

Lise
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl