Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Vil vi virkelig DF-Staten?
4. december 2009 10:39
 [1150 ]    [12 ]   Anbefal

Af Kamal Qureshi, folketingsmedlem i SF.

Lad mig føre læseren frem til Danmark år 2015, hvor Dansk Folkeparti har fået magt, som de har agt. Det er en fremtid, som i uhørt grad er præget af forbud og indgreb i vores frihedsrettigheder. En fremtid der bryder fundamentalt med både vores danske og europæiske frihedstraditioner.

Hvis DF får magt, som de har agt, er det i Danmark år 2015 forbudt at opføre bestemte typer af bygninger. Det er ulovligt at opføre minareter, som er de tårne, der bygges i forbindelse med et muslimsk bedehus. Derfor er den andenstørste religiøse gruppe i Danmark forhindret i at opføre moskéer i overensstemmelse med deres ønsker. I praksis er de forvist til at markere store helligdage i nedlagte fabriksbygninger eller sportshaller.

Hvis Dansk Folkeparti får magt som de har agt, er det i Danmark anno 2015 forbudt at iklæde sig bestemte beklædningsgenstande. Tørklæder og fremmedartede klædedragter accepteres ikke i det offentlige rum. Danske kvinder, som bærer tørklæde må holde sig indenfor hjemmets fire vægge.

Og i Danmark anno 2015 er skoler og børnehaver tvunget til at servere eleverne svinekød mindst en gang om ugen. Det er ikke muligt at indrette kosten med henblik på, at alle eleverne uanset religion eller etnicitet kan spise med. De danske børn, som ikke spiser svinekød må se sultne på. Samtidig er der indført forbud mod at tale fremmedsprog i frikvartererne. Der må nu kun tales dansk – det er jo en dansk skole. Modersmålsundervisning er et svagt minde fra en svunden tid.

Er det virkelig så farligt at forbyde minareter? Omkring Tyrkiets optagelse i EU, skriver DF’s Morten Messerschmidt: ”Respekt for og beskyttelse af mindretal indgår i Københavnskriterierne. Det må derfor betragtes som én af de væsentligste forudsætninger for, at Tyrkiet nogensinde kan gøre sig forhåbninger om medlemskab”. Man kan jo spørge Morten, Pia og hele DF, om Danmark ikke bør leve op til de samme krav? En ting er sikkert, hvis DF får magt, som de har agt, vil Danmark ikke møde Københavnerkriterierne i 2015.

Men hvad skal vi så synes om Danmark anno 2015, som jeg har beskrevet det? Man kan jo spørge sig selv, hvad vi synes om stater som fx Iran, der sætter store begrænsninger på borgernes frihedsrettigheder. Hvilke følelser vækker det normalt, hvis et kristent mindretal forhindres i at bygge kirker i Iran eller Tyrkiet? Og synes vi, det er rimeligt, at kvinder har forbud imod at klæde sig, som de vil? Er det rimeligt, at etniske mindretal fratages retten til at ytre sig på deres eget sprog?

De fleste danskere vil ikke affærdige disse spørsgmål som ligegyldige. Men Pia Kjærsgaard og hendes parti har tilsyneladende ingen betænkningligheder ved at fremture med det ene efter det andet af ikke alene grundlovsstridige, men også frihedskrænkende forslag. I den række topper ønsket om at forbyde minareter listen. Forslaget kommer umiddelbart efter DF har forslået et generelt forbud imod at tale fremmedsprog i folkeskolen. Og lige før folketinget skal behandle DF’s grundlovstridige forslag om et burka-forbud, som de fastholder på trods af, forslaget er grundlovsstridigt.

Alle forslagene rummer en klar krænkelse af grundlovssikrede rettigheder. Ikke mindst en krænkelse af ytringsfriheden, som DF ellers både forsvarer og benytter sig noget så ivrigt af, når det passer i deres eget kram. Men rettigheder må gælde for alle samfundsborgere – ikke kun dem der ligner os selv. Og derfor er det hykleri af værste skuffe, når DF gør et nummer ud af at fremstille sig selv som Danmarks ’lov og orden’-parti.

Af Kamal Qureshi (MF), ligestillingsordfører for SF

Send til
Debat  12
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
04.12-2009 | 14:02 af Erik Lillienfryd
Kamal, det er jo ikke fordi jeg , som sådan, - er uenig i, at muslimer også har ret til et værdsligt 'hus' i form af en moske, med minareter. Når jeg alligevel er tvivlende, er det fordi dit indlæg rummer den selvmodsigelse, at HVIS , Dansk folkeparti, 'får magt, som de har agt', som du skriver, vil det jo være et resultat af et demokratisk valg, den Danske befolkning har foretaget.
Du siger samtidig, vi skal 'adskille stat og religion'.
For mig at se en vanskelig størrelse, idet vores monarki hviler på den kristne tro, og at Islam ses at være en yderst politisk religion. Jeg kan gå i kirke, når, og hvis jeg har lyst. Jeg er med andre ord ikke pålagt at skulle bede, eller gå i kirke, på bestemte tidspunkter.
Religionsfrihed, må også gælde friheden til at bestemme hvor og hvornår, eller om..
 
04.12-2009 | 14:24 af Lars Nunnegaard
At jeg er uenig med Pia Kjærsgard i mange ting, betyder det ikke, at hvis et flertal peger på hende, at jeg vil underkende hendes demokratiske ret til t udnytte sit flertal, men jeg vil nok være kritisk overfor mange beslutninger fra hendes og DFs hånd. Det er jo vilkårene for vores pluralistiske demokrati.
 
04.12-2009 | 16:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2009 | 00:29 af Carsten Svendsen
Kamal, der er ikke nogen grund til at male dén fanden på væggen, der allerede hænger der.
Det gik faktisk godt, indtil imamerne, Al jazeera og Al Arabiya kom til.
Nu siger (gu'hjælpe'mig) selv Abdul Wahid Pedersen, at en steening er han imod, men det foreskriver Koranen(sharialov), så det kan han(som andre imamer, ikke gøre noget ved, da det er Guds/Allahs vilje).
Problemet er, at Islam er en LOVRELIGION.
Og der ikke nogen undskyldning at sige, at Saudi Arabien er noget andet, for DU får aldrig nogen muslim til at vende Saudi Arabien ryggen(af indlysende årsager)!!!.

PS
Jeg er ikke en skid religiøs, men selv i Vatikanet er der ikke (adgang) forbudt for en muslimer! ! !

NB
Jeg stemmer SF (i mangel af bedre). :o)
05.12-2009 | 00:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2009 | 00:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2009 | 00:49 af Kaj Jensen
Svendsen,
Selv SF'ere kan blive trætte af snigende islamisering (forklædt som "hvor er det synd for os")
05.12-2009 | 00:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2009 | 00:59 af Carsten Svendsen
Bitten, jeg skev jo også, at det gik skide godt, indtil det gik ad helvede til! ! !

PS
Jeg erindrer ikke, at der er nogen rabbiner(i Danmark), der har sagt noget så 'rabiat' , som Abdul Wahid Pedersen(anerkendt imam).
05.12-2009 | 01:04 af Carsten Svendsen
Kaj, jeg har DIG mistænkt for at stemme på det, der er værre! :o)
05.12-2009 | 01:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2009 | 01:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl