Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Regeringen vil intet gøre for at forhindre hadforbrydelser og straffe overfaldsmænd
29. januar 2010 15:42
 [1347 ]    [32 ]   Anbefal

Kamal Qureshi (SF) vil have en bedre indsats mod hadforbrydelser.

I tirsdags diskuterede folketinget et SF-forslag om en bedre indsats i mod hadforbrydelser.

Baggrunden er alarmerende. Ifølge regeringens egen offerundersøgelse udsættes 12.000 personer hvert år for vold motiveret i deres etnicitet, seksualitet eller religion. Heraf anmeldes godt 5.000 sager. Men kun ca. 100 registreres af politiet som hadforbrydelser og i 2007 var der kun 10 retssager, hvor man refererede til begrebet hadforbrydelser.

 Hadforbrydelser er en skærpende omstændighed. Det betyder, man får en længere straf, hvis man fx knalder en ”homo” ned, fordi det ”bare er pisse klamt” eller spytter en ”perker” i hovedet. Men selvom at en del af overfaldsmændene nok bliver dømt, modtager de således ikke den straf som en hadforbrydelse egentlig ligger op til. Og samtidig er der utrolig mange hadforbrydelser, som aldrig anmeldes fordi offeret ikke ved, hvor man skal henvende sig.

 Som eksempel på hvor grelt det står til, viser en EU-undersøgelse, at somaliere i Danmark er mere udsatte for hadforbrydelser end romabefolkningen i Rumænien og sågar Rusland.

 Det er simpelthen ikke godt nok. Og der er da også meget vi kan gøre for at bedre situation – hvis der er politisk vilje. Det forslag vi fremsatte lægger op til at give politiet bedre værktøjer til at registrere, efterforske og behandle hadforbrydelser. Det er nødvendigt, at der tages hånd om ofrene af erfarne personer, og det er derfor vigtigt, at politiet også samarbejder med relevante organisationer, så som landsforeningen for Bøsser og Lesbiske.

 Regeringen med Dansk Folkeparti i ryggen mener derimod ikke, at der er grund til at gøre mere for at modvirke hadforbrydelser. Faktisk siger ministeren med henvisning til de 10 sager fra 2007, at det er en ”glædelig omstændighed”, at der er så få hadforbrydelser i Danmark. Mangen til snæversynet naivitet skal man vist lede længe efter. For hvad med de 11.990 sager, hvor gerningsmanden ikke er stillet til regnskab for sine handlinger. Og her taler vi altså kun om voldssager.

Regeringens indstilling er simpelthen for ringe. Man skal huske på, at det er dyb alvor for de mennesker der skal leve med vold eller trusler i hverdagen. Hadforbrydelser er særligt grove forbrydelser, fordi de ikke kun er et angreb på den enkelte person, men på en hel gruppe i samfundet. Derfor skal vi handle hurtigt, og det kan vi kun, hvis vi indsnævrer fokus på hadforbrydelser politisk, samfundsmæssigt og i politiarbejdet

 

Send til
Debat  32
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
29.01-2010 | 15:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 16:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 17:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 19:47 af morten mortensen
skal det også give længere straf når perkeren råber fucking dansker evt i forbindelse med vold.. eller hvad med "din danske luder" skal det også være en hade forbrydelse...
29.01-2010 | 19:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 19:56 af Kaj Jensen
Dansk er skam også en etnicitet - det er ikke kun arabere og indere, der er det.
29.01-2010 | 19:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 20:07 af morten mortensen
Hadeforbrydelser går begge veje. hvad med politiske vold mod den modsatte fløj er det ikke også en hadeforbrydelse, det burde da have været med i forslaget.
det virker som om kamal kun er interesseret i hadeforbrydelse begået mod momo'er og perkere.
31.01-2010 | 04:36 af Stig Winther Petersen
Ja det er vigtigt at få stoppet overfald på fx unge venstreorienterede - eller unge "som så sådan ud" - i det århusianske byliv. De højreorienterede tæskehold skal stoppes med benhårde straffe. Så længe de er spærret inde, kan de ikke overfalde nogen.
 
29.01-2010 | 21:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 22:18 af Kaj Jensen
Nu er det vist herr Qureshi, mortensen disputerer med.
29.01-2010 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 22:25 af Kaj Jensen
Bitten,
herr Qureshi nævner specifikt forbrydelser mod homoer og perkere.
29.01-2010 | 22:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 22:30 af Kaj Jensen
herr Qureshi nævner specifikt forbrydelser mod homoer og perkere.
Han nævner ikke danskere og slet ikke jøder.
29.01-2010 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.01-2010 | 22:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
30.01-2010 | 00:37 af morten mortensen
Kommentar er blevet slettet.
30.01-2010 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
30.01-2010 | 01:47 af morten mortensen
okay. jamen så har du vil heller ikke noget imod jeg indimellem gengiver din tidligere kommentar.
30.01-2010 | 11:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
30.01-2010 | 07:35 af Knud Sandbæk Nielsen
Nu er der jo lige det problem, at folk ikke går rundt og videofilmer hele deres tilværelse. Det kan være rimelig svært at dokumentere, at nogen har kaldt én "venstreorienteret" eller "politisk korrekt", eller kaldt éns idéer for "den rene socialisme" - hvis ikke man har optaget det på bånd.

Så fra 5000 anmeldelser til 10 sager er måske mere sandsynligt, end man umiddelbart skulle tro.

Endvidere bør man i alle forhold søge efter den dybeste rod til problemet, og her mener jeg, at kapitalismens indbyggede hensynsløshed, illusion om bæredygtighed og ødelæggelse af almen dannelse, kombineret med kapitalismens fokus på hurtig gevinst, umiddelbare fordele på andres bekostning og konkrete, fastlagte og afgræsnsede, snævertsynede målsætning - at kapitalismen simpelthen fremmer had, fordi den skubber det sociale, samfundet, til side til fordel for det egoistiske - som man så kunne kalde "Split-fundet", idet mennesker, som fandt sammen i samfund for at gøre livet bedre, nu trænes til at se hinanden som konkurrenter, der skal gøre livet surt for hinanden.

Det er simpelthen indbygget i det monetære system, at folk skal se hinanden som fjender. Hvis staten havde alle bankerne, ville borgeren være medejer, og naboen en interessent. Og renterne ville gå til velfærdsstaten i stedet for til de lige lovlig velnærede, ja overvægtige. Jeg hentyder til dem, som har mere magt end de nogen sinde selv kan begynde at fatte - og omvendt har indsigt nok til at blive hængende i illusionen, men så heller ikke mere.

Desuden er der jo et åndeligt problem: religionerne har erstattet filosofi med bondefangeri, og folk har vendt sig fra det portræt af Gud, der er utroværdigt. Men de har ikke fundet noget at sætte i stedet - med mindre man betragter penge som noget åndeligt, og det svarer vel til at bygge et tempel for en kakerlak. Ingen dårlig idé i sig selv, forresten.

Men hadet vokser altså i desperationens muld, og denne muld gødes af det faktum, at der er både uendelig langt til toppen, og uendelig koldt på toppen. Det hele forekommer altså tomt og meningsløst. Med folkevalgte i toppen - og altså nationaliserede, demokratisk styrede banker - ville samfundet være mere SAMfund, og håb- og menings-løsheden mindre.

Demokrati ER socialisme, og kapitalisme ER pengenes diktatur, dvs. de riges diktatur. Er nogen i tvivl, så tænk på følgende fakta:

Der er en milliard mennesker, hver sjette på kloden, der lever på sultegrænsen.
Hver dag dør omkring 35.000 mennesker af fattigdom, dvs. bl.a. sult og medicinmangel.
Af de 100 største økonomier på kloden er over halvdelen privatpersoner - rige mænd, og en kvinde...

Listen er lang, og resten af den er ved at blive losset af et containerskib i Hamburg, hvorfra den senere køres med særtog til Sylt, hvor den skal begraves - 'syltes' om man vil. Det vil løfte øen yderligere fem meter over havniveau.
 
30.01-2010 | 13:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
30.01-2010 | 22:04 af Knud Sandbæk Nielsen
Ja, men det er problemet med at bevise at det er en "hadeforbrydelse", der er vanskeligt.
Hvis man vil stramme op om disse, skal man bevise, at det skyldes had, og derfor have optagelser af hadefulde udtalelser eller vidneudsagn om dem.
 
01.02-2010 | 11:53 af Kamal H. Qureshi
Kommentar er blevet slettet.
 
01.02-2010 | 11:56 af Kamal H. Qureshi
ak for debatten.
Der er mange eksemplarer på sager, som ikke bliver efterforsket og hvor folk er blevet kaldt bøssesvin eller perkere svin inden de bliver overfaldet.På samme måde som at der var en markant underrapportering af voldtægter før i tiden, inden politiet blev bedre til at afhøre og efterforske, så kan vi også gøre det bedre her. Og på samme måde som voldtægter primært handler om kvinder, så handler hadeforbrydelser primært om mindretal. Det er hadeforbrydelsers særlige natur.
 
01.02-2010 | 12:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.02-2010 | 12:03 af Kamal H. Qureshi
@Bitten. Jeg er enige i at der stadig er underrapportering. Men at der er sket markante forbedringer efter at sagen politisk blev taget op og politiet forbedrede deres metoder. Der er langt vej igen, men et eksempel på at et svært område kan blive taklet så der sker forbedringer. :)
 
01.02-2010 | 12:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.02-2010 | 12:21 af Ove Nielsen
# Kamal Qureshi Adskil politik og religion

Goddag Kamal Qureshi

Det er et udemærket indlæg om vigtige problematikker

Jerg har kun en anke

Den er at i dine eksempler nævner du kun den ene side, så at sige, mener jeg

Ellers er jeg generelt på linje vedr din forståele om at "stoppe" disse uforstandige ting, af hensynet til samvær mennesker imellem og for at boibringe bedre forståelse og tolerance for alles parter

Det er nemlig ikke ensidigt, disse problematikker, er min pointe

Du ønskes en god dag herfra

Jeg er uenig i din blogs "ide" , ment som at dette er utopisk tanke - da religion og politik som sådan ikke kan skilles i et menneske for de ting haver med vores forskellige kulturer at gøre, er min pointe
Det gælder for alle også de sekulære Ateister og som mig agnosticister, mener jeg
Min pointe er at - man tager et afsæt i egen forståelse, med alt denne holder
men jeg går ind for dette for at skille så meget det er muligt -
derfor mener jeg - Adskil kirke og stat

Indlægget er anbefalet.

mvh Confucius
 
01.02-2010 | 14:43 af Kamal H. Qureshi
Kære Bitten.
Jeg skriver jo netop at jeg er enig med dig i at der er underrapportering og langt vej igen, hvad angår voldtægssager. Og nogen af forsøgene fra forbedringer på området kan afprøves på hadeforbrydelser også.
 
01.02-2010 | 14:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl