Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Mener man i fulde alvor at EU kommissionen skal have finansloven til vurdering før folketinget?
12. maj 2010 16:48
 [1687 ]    [83 ]   Anbefal

EU-Kommissionen har fremlagt et forslag de mener vil styrke deres koordination af den økonomiske politik.

I forslaget lægger Kommissionen op til at få tilsendt konvergensprogrammer som finanslove på et meget tidligt tidspunkt midt på året – Og dermed før det tidspunkt danske regeringer plejer at offentliggøre deres forslag til finanslov og altså inden Folketinget har set den.

Hvis EU-bureaukrater skal have regeringens finanslovsforslag før den danske befolkning, så er vi reelt under administration og hvis Lissabontraktaten har åbnet for EU magtbrynde af den karat så er folkestyret og demokratiet reelt afviklet. Så styrer og fremlægger vi nemlig ikke længere den finanslov partierne samarbejder om, så fremlægger vi først endeligt den finanslov EU har godkendt.

Jeg finder det dybt skræmmende at der ikke er et Ramaskrig over det forslag i alle EU lande, hvad mener panelet på AVISEN.DK?

Send til
Debat  83
Anbefal 9
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
12.05-2010 | 16:54 af Isabella Balkert
"Det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis EU-bureaukrater skal have regeringens finanslovsforslag før den danske befolkning, udtaler Søren Søndergaard, medlem af EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU, og opfordrer Folketinget til at sikre, at det ikke kommer til at ske."
 
12.05-2010 | 17:04 af gitte rasmussen
Jeg mener det samme som dig, men men jeg tror ikke det er gået op for folk i nu.Anbefalet
 
12.05-2010 | 17:11 af Isabella Balkert
Tak til Gitte :D
 
12.05-2010 | 17:15 af kim hansen
Hvad mon EU bureaukraterne siger når de ser at vi giver et par hundrede mio i kontanthjælp til én familie?
;-)
Anbefalet, det er vel det sammen som at landet er under administration som du skriver hvis det er tilfældet..
 
12.05-2010 | 18:21 af Isabella Balkert
Tak :D
 
12.05-2010 | 17:30 af Carsten Svendsen
Jeg tror faktisk div. regeringer hellere end gerne vil kunne gemme sig bag EU, når der skal foretages nedskæringer i velfærden.(Under henvisning til, at det er 'gEUds' vilje)
Hvor længe befolkningerne lader sig tromle ned er jeg usikker på, i betragtning af hvor vidt, det hidtil er lykkedes at drive 'euroficeringen'.
Anbefalet naturligvis.
12.05-2010 | 18:22 af Isabella Balkert
Det er under alle omstændigheder anbefalet af EU at man skærer i velfærden til fordel for Euroen.
 
12.05-2010 | 17:46 af Steen Hansen
@Isabella
Dejligt at konstatere din pen :o)
Altså - hallo - vi har debatteret dette emne i ganske lang tid og dette "förer-greb" kommer ikke som nogen overraskelse.
De forskellige lande vil löbe skrigende i favnen på EU

Jeg troede vi havde konkluderet dette faktum allerede sidste år - :o)
Danske logistikere kan nu herefter skändes om fordelingen af det belöb, hvilket EU har sat på bundlinjen.
Hvad er nyt ??

Årh - nu ved jeg det.
Danskere troede ikke - at EU var som VI har skrevet i ganske lang tid.
At göre modstand nu - er ikke bare tåbeligt - men spild af gode resourcer. :o)

WELCOME TO THE UNITED STATES OF EUROPE
 
12.05-2010 | 18:24 af Isabella Balkert
Det tror jeg nu ikke Stenus - Folkebevægelsen mod EU er ikke død endnu - Og DF har allerede sat sig imod kommissionens agenda, lige som de siger nej til at betale danske skattepenge til græsk slendrian.
 
12.05-2010 | 18:01 af gitte rasmussen
HEJ steen jeg har lige lånt THE UNITED STATES OF EUROPE , syntes den var god. Håber det ok.
 
12.05-2010 | 18:07 af Steen Hansen
Er det ikke fantastisk.
Först kolonisering af Amerika til THE UNITED STATES OF AMERICA - (meget blodig) efterfölgende en mindre blodig kolonisering til THE UNITED STATES OF EUROPE.
Hvad bliver det näste.
Jo - THE UNITED STATES OF ..... men det tager lige lidt längere tid, idet de Satans rebeller gör modstand. De vil simpelthen ikke - så de må väre terrorister.
Resultatet i sidste ende bliver det samme - spörgsmålet vil väre - hvor blodigt og hvor mange menneskeliv.
Ser vi på Romernes härgen - med lidt religiös hjälp fra diverse sekuläre fundamentalister - kostede det rimeligt mange själe at forsöge Europa tidligere.
Men nu kan det ikke gå for stärkt.
Måske man kan väre så heldig i lotteriet - at vinde en billet til "paradiset", hvorefter man bliver fjernet og dissekeret til reservedele for et "rigtigt menneske". Måske gratis ophold på MARS hva' hva' hva'
Altsammen på baggrund af en "hjerne i en sylte-töjs-krukke".
Har har har har man hört mage - skreg den Satans Krage
 
12.05-2010 | 18:17 af Isabelle Mandel
Stor anbefaling - og undren over, hvorfor DETTE ikke kommer på forsiderne i stedet for fnidder på fnadder.
 
12.05-2010 | 18:25 af Isabella Balkert
Tak til Isabelle :D
 
12.05-2010 | 18:23 af Helle Nielsen
Det er da en plan der er omtalt igennem mange år, bare uden at kalde den ved rette navn.

http://www.notat.dk/storbank-euroen-falder-uden-et-europas-forenede-stater/
12.05-2010 | 18:27 af Isabella Balkert
Du har ret i Helle Nielsen, at flere amerikanske økonomer og John Laughland har imødeset Euroens fald, men der er stadig dem der ikke ikke tror på det som sikkerhedsnettet antyder, men det er jo ikke det samme som at vi har godkendt at det er EU der skal godkende vores finanslove.
 
12.05-2010 | 19:22 af Helle Nielsen
Kommisionen vil udlægge det som, at det vil sikre os, og er bedst for os, at de sniger sig til endnu mere magt.

Jeg er noget bekymret for hvad det egentlig var vi gik med til, da Fogh skrev under på den Lisabon-traktat.

Hvor langt kan kommissionen mon egentlig tillader sig at gå nu.

Da Europas lande, for længe siden skulle overtales til et stemme ja til EF, var der stor forskel på lokkemidlerne.
I middelhavslandene var de begejstrede for en samlet politisk Union.
I nordeuropa var det frihandel der lokkede, og risikoen for en politisk union, virkede som et skræmmemiddel.
12.05-2010 | 18:30 af Steen Hansen
@Helle
Selvfölgelig har du ret. Hele den Danske befolkning har vidst det hele tiden. Alt har väret fremlagt - der er ikke noget at komme efter.
Danskere er et särdeles oplyst folk - og ingen - jeg gentager - INGEN - kan väre i tvivl om, at netop en inddeling af klodens regioner i "forenede Stater" vil gavne en lille flok elitäre, der hellere end gerne spiller adskillige millioners liv - for en fast forankret idé omkring "retten til guldet". Retten til fordelingen og retten til livet.
Altså - du har helt ret.
:o)
 
12.05-2010 | 18:37 af Isabella Balkert
Det passer ikke at alt har været fremlagt, tværtimod forsøger pressen konstant at hæmme informationsstrømmen fra EU og fakta om EU og Euroen.
Hvis det ikke var for folkebevægelsen, Notat, og folk der er direkte imod EU og som af den grund forsøger at lægge og lække oplysninger om EU og Euroen hele tiden, så var det danske folk fuldkommen uvidende om EU og de fleste er det stadig, ellers ville modstanden være langt større.

Det er som under anden verdenskrig, folk troede ikke Nazisterne var så slemme, borgerskabet inviterede til kaffe og Kage, først hen ad vejen og bagefter fandt man ud af hvor forfærdeligt det hele var og fakta er også at vi har ladet os indlemme i det tredje rige uden at løfte en finger eller afskyde så meget som en eneste kugle fordi EU har udnævnt sig til at være fredens projekt, en løgn der åbenbart er gået lige ind hos de fleste.

At er så også er modstandere af EU der bare har givet op, det gør det slet ikke bedre, faktisk tværtimod.
 
12.05-2010 | 18:46 af Steen Hansen
Det skulle väre ganske unödvendigt at fortälle, at min kommentar ad kl. 12.05.10 kl. 18.30 var ironi, sarkasme og et forsög på at "flette" Helle's kommentar således den passede til den nuvärende regerings politik. (den forrige iövrigt også - men den kunne ikke finde ud af spillets regler).
 
12.05-2010 | 23:51 af Lottomunken 1977 ....
 
12.05-2010 | 18:42 af Isabella Balkert
Se mere her, DF sætter sig på tværs af kommissionens krav og siger nej til at vi skal garantere Euroen med 9 milliarder.
 
12.05-2010 | 18:49 af Steen Hansen
stemme-fiskeri i rörte vande, hvor man kan sige, at det nu vel - over hele det politiske spektrum i DK - handler om at tilkendegive sin modstand. Den sidste torsk er ikke fanget endnu.
 
12.05-2010 | 18:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 18:53 af Steen Hansen
@Hvad er årsagen til, at du tror befolkningen bliver spurgt om en sådan "lille detalje" ??
 
12.05-2010 | 19:10 af Steen Hansen
Du får lov til at välge:
1. tilbagebetaling af lån i DK-kroner til höj rente
2. tilbagebetaling af lån i Euro til lav rente forsåvidt möntfoden ändres til netop Euro.

:O) - hvad er der reelt at stemme om??
 
12.05-2010 | 19:19 af Isabella Balkert
Vi kan løsrive os fra Euroen og lade vores krone flyde i forhold til egen værdi fuldstændig lige som Sverige, Norge, England, Schweitz og resten af verden der ikke er bundet op på Dollar og det vll ikke skade os tværtimod. Det ville også være bedre for Grækenland at lade deres egen valuta flyde på sin reelle værdi det ville skabe det største turist boom i landets historie og det ville fremme Grækenlands vækst.
Euroen har været en fejlcasting hele vejen rundt.
 
12.05-2010 | 19:27 af Steen Hansen
Vi kunne - men det kan vi alligevel ikke. Vi - Danmark - er USA's allierede i Europa, hvilket både denne regering(Anders) og Obama har tilkendegivet.
Videre har vi - efter vores störrelse - fået placeret ret så "tunge EU-säder" med Dansk indflydelse - så det vil väre helt utänkeligt.
 
12.05-2010 | 19:23 af Steen Hansen
Hvorvidt Anders Fogh Rasmussen kunne se det, da han gik i krig - er det store spörgsmål. Imidlertid har krigen kostet os vores overskud - Anders har fået job - DK bliver indlemmet fuldt og helt.
Hvad er der galt i det??
:o)
 
12.05-2010 | 19:27 af Isabella Balkert
Hvad taler du om? Anders Fogh var og er en løgnagtig svinderler der søgte vægte og lodder til sin stilling i NATO, men hvad har det med ovenståene at gøre?
 
12.05-2010 | 19:32 af Steen Hansen
Hvorvidt Anders Fogh er enten det ene eller det andet henstår til domstolene og historie-bögerne, hvilke ikke altid lyder ens.
som jeg ser forlöbet - er det en proces, startende med DK's villighed til angrebskrig, hvilken hverken landet, forsvaret eller befolkningen iövrigt var forberedt på.
 
12.05-2010 | 19:35 af Isabella Balkert
Nej det startede med Blair og Foghs villighed til angrebskrig i Irak, K gik med og DF troede på løgnene fra Blair og Bush.
 
12.05-2010 | 19:32 af Isabella Balkert
Se her: Ekstrabladet har en afstemning og en artikel om samme emne.
Gå ind og sæt dit kryds - Indtil videre er der en overvældende procentdel der mener at EU ikke skal blande sig i finansloven.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1342376.ece
 
12.05-2010 | 19:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 20:09 af Isabella Balkert
PL, Ekstrabladets afstemning er jo lige så vejledende som alle andre afstemninger der alle henvender sig til deres publikum og på Ekstrabladet viser det sig så at der er et gevaldigt flertal for at man blander sig uden om finansloven i EU, hvorfor det skulle være naivt at vise det, det forstår jeg ikke.

Jeg har ikke sagt at jeg lægger alt overvejende vægt på Ekstrabladets afstemning, blot at den der. Så kan du selv vælge fra eller til.
 
13.05-2010 | 15:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 22:34 af Carl Nielsen
Det er da en fjollet afstemning, der på sædvanlig måde manipulerer via de muligheder for svar der gives.
Jeg er naturligvis imod EU, og ikke mindst imod den svindeleragtige måde, som Ja-sigerne til Lissabontraktaten solgte Danmark på, og omgjorde det til Region-Daisyland - velkommen du er kun statist.
Det var S, SF, DRV, V og K.
Det har siden været pinligt, når man har snakket om mangel på demokrati i fx Rusland, Afghanistan, Iran etc.
 
12.05-2010 | 22:52 af Isabella Balkert
Der er da mulighed for at give sin mening til kende og det er da fint nok - Ellers enig Carl :D
 
12.05-2010 | 23:00 af Carl Nielsen
Ok, men jeg savner en svarmulighed, der siger, at EU ikke skal blande sig danske forhold. Der gives kun mulighed for at sige at EU ikke skal blande sig i finansloven.
 
13.05-2010 | 03:29 af Isabella Balkert
Jeg mener ikke at EU overhovedet skal blande sig i Danske forhold, men Lissabontraktaten har garanteret EU retten til at styre og regere Danmark.
Hvis du ser på artiklen på EB, så handler den om nye rettigheder eller krav om man vil, netop at EU ønsker at gennemse og godkende finansloven før folketinget og det er det der er til afstemning.

Ellers er jeg i øvrigt enig med dig i at EU overhovedet ikke skulle have været og at EU således heller ikke skulle have udviklet sig til en overstatslig myndighed, men det må vi have flere partier til at mene før det ændrer sig, eller også at DF og Enhedslisten bliver store nok til sammen, så de kan udskrive et valg der går ud på at vi melder os ud af EU som de overvejer hos de Conservative i England.
 
13.05-2010 | 15:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 19:46 af Steen Hansen
netop derfor er det vigtigt at forholde sig til "folke-afstemninger", der jo så i dette tilfälde kan drejes og "vinkles" og derfor også undlade at tage forbehold for Grundlovens bestemmelser vedr. mönt-fod.
For hvilken mönt-fod har DK reelt nu, hvor EU (Euroen) har veto-ret over netop kronen i forhold til udfärdigelse og evt. godkendelse af finanslov for DK.
 
12.05-2010 | 19:52 af Isabella Balkert
Du tager fejl Stenus, Vi har kronen og vi kan netop vælge at lade den flyde!, men det vil V, K, S,SF, LA og DRV ikke fordi så viser det sig at den konstruktion vi har med vores krone i forhold ti Euroen er god.

Og hvis man gør det bare een gang, så er det det samme som at bevise at vi bør bevare vores krone, men Sverige har ladet deres valuta flyde i forhold til Euroen og det tjener dem vel.
 
12.05-2010 | 19:54 af Steen Hansen
Såfremt denne regering "trumfer" vil kun et retsligt efterspil kunne afgöre rigtigheden af ovenstående påstand.
 
12.05-2010 | 20:09 af Isabella Balkert
Trumfer hvad?
 
12.05-2010 | 20:53 af Steen Hansen
At indföre Euroen som et overordnet Gode for DK, hvor man så tager det retslige efterspil efterfölgende. Sagen bliver jo bare lagt i bunken til de övrige.
Euroen er hermed indfört - DK kan blive fuldgyldigt medlem og sidde til höjbords og tilrettelägge EU-hären's strategi. Samtidigt har USA fået sin legekammerat i Europa.
 
12.05-2010 | 22:53 af Isabella Balkert
Du må have spist søm.
 
13.05-2010 | 10:04 af Steen Hansen
Jeg hverken spiser söm eller ryger häkke.
Det ligger som en "sikkerhedsventil" i lovsättet, at en regering kan foretage foranstaltninger, hvilke i förste omgang ikke synes at väre forenelig med folkets önsker.
Det var min pointe.

Situationen kunne fremstå ved, at DK på baggrund af ökonomi står overfor en "banke-rot", hvorefter regeringen har frie töjler - også i forhold til sin befolkning, der jo ikke er en regering.
Lad os nu se - såfremt du har forstået nogle af mine kommentarer og indläg, vil du også kunne konstatere, at min modstand mod EU bygger på samme grundlag - som dit eget.
Vi har tilsyneladende en forskelllig retorik - men at påstå jeg har spist söm - er vel lige i overkanten, når jeg tager din almindelige form for retorik i betragtning.
 
12.05-2010 | 20:19 af Kaj Jensen
Hvis man vil være med i den monetære union for alvor, så er det aldeles ikke urimeligt at vores statsbudget godkendes i hovedtræk af fællesskabet.
Hvis vi ikke vil være med, som Island er lige nu, så bestemmer vi naturligvis suverænt om vi vil finansiere vores velfærd med lån og lade være med at betale tilbage.
Det er jo ikke uden grund at Island, Kroatien, Serbien, Albanien og Tyrkiet gerne vil være med i fællesskabet.
13.05-2010 | 03:29 af Isabella Balkert
Der er et flertal for bevarelse af kronen idag, og tak og lov for det.
 
12.05-2010 | 20:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 20:43 af Kaj Jensen
Bitten,
Det er sådan set rigtigt. Essensen er at ingen medlemsstat skal kunne snyde som Grækenland har gjort. Det er kort og godt bedre at forebygge end at helbrede. Det er dog ikke euroen som mønt, men den forpligtende monetære union, der er årsagen.
12.05-2010 | 20:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 21:05 af Kaj Jensen
Vil du i ramme alvor påstå, at Island ikke er ramt af en gældskrise?
Til trods for at islandske kroner er flydt helt ned i Hekla.
13.05-2010 | 03:31 af Isabella Balkert
Der er da lande uden for Eurozonen der har en elendig økonomi og Island har opført sig helt urimeligt, men det har da ikke noget at gøre med at de har deres egen møntfod - Tror du også det ville hjælpe i Sudan hvis de fik Euroen?
 
12.05-2010 | 22:53 af Isabella Balkert
Kommentar er blevet slettet.
 
12.05-2010 | 20:42 af Carsten Svendsen
Noget kunne tyde på, at kontrollen er mere af politiske årsager end økonomiske!
http://www.berlingske.dk/verden/euro-lande-kan-blive-trods-kaempeunderskud
12.05-2010 | 20:44 af Kaj Jensen
Kontrollen har simpelthen været for sløset indtil nu.
13.05-2010 | 03:32 af Isabella Balkert
Det er bare endnu en pind til demokratiets kiste.
 
12.05-2010 | 20:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.05-2010 | 20:55 af Kaj Jensen
Alt imens vi her i Europa skændes om hvem der kan slippe bedst uden om at yde til fællesskabet, opkøber Kina stille og roligt alle vores aktiver. Hvis vi ikke vågner op, så er det Kina, der om få år ejer hele verden.
Og Kina er næppe interesseret i at finansiere vores underskud til lavpris.
13.05-2010 | 03:34 af Isabella Balkert
Hvad er det for et fællesskab vi taler om Kaj? Er det det fællesskab de kalder EU og som vi ikke har fået lov til at tilkendegive vores stemme til siden før Schengen og Nicetraktaten? Mon vi ikke havde haft en afstemning om både Schengen, Nicetraktaten og Lissabontraktaten hvis der havde været et flertal i befolkningen for de tre traktater?
 
13.05-2010 | 06:38 af Kaj Jensen
I skrivende stund hedder vort europæiske fællesskab EU. Der er ikke et andet fællesskab i Europa, vi kan melde os ind i.
13.05-2010 | 06:46 af Carsten Svendsen
13.05-2010 | 09:03 af gitte rasmussen
Problemet er, at svækkede stater ikke kan devaluere deres valutaer på samme tid for at give en vis lettelse til deres økonomier og et håb for den fremtidige vækst. Vi vil snart være tilbage hvor vi startede.

Hvis Euroen skal overleve så er der kun en vej, og det er en stormagt, der styre samtlige EU-landes økonomi. Hvis man tror man kan løse problemet med forskellige landes interesser så tager man fejl. Der skal være lige konkurrence i medlemslandene hvis det projekt skal lykkes og det betyder væsentlige ændringer af vore lønninger skat og velfærd. Når det går op for den danske befolkning, så tror jeg modstanden vil vokse, problemet er, at vejen derhen, bliver pakket ind i glanspapir og vælgerbedrag, men der kommer en dag hvor de kommer til at stå til regnskab, overfor deres vælgere.
 
13.05-2010 | 20:54 af Helle Nielsen
Fuldstændig enig, det er diverse pengemænd også enige om.

De blev helt euforiske da EU først gik ind med gigantlån til de stakkels grækere, og derefter lavede en EU fond til de næste.

Spekulanterne har igen kronede dage.
13.05-2010 | 20:54 af Helle Nielsen
Fuldstændig enig, det er diverse pengemænd også enige om.

De blev helt euforiske da EU først gik ind med gigantlån til de stakkels grækere, og derefter lavede en EU fond til de næste.

Spekulanterne har igen kronede dage.
13.05-2010 | 11:11 af hans andersen
Hej Isabella

Anbefalet (Selvfølgelig som altid!)

Rart at gense dig på Aviden.dk!

Er du blevet færdig med din bog?

Som du måske kan huske, har jeg bedt dig overveje at skrive en artikel om EU's historie fra den spæde begyndelse til 2010!

Denne artikel skulle indeholde Ja-politikernes løgne i 1972 og afsløringer af svindel og korruption samt nepotisme, for ikke at tale om det tåbelige i at drønne fra en by til en anden en gang måneden!

Jeg ville gerne henvise til foredrag afholdt på Vartov af Ebbe Kløvedal Reich, men besynderligt nok er alle DR's links døde!

Er der en eller anden vaks læser, der kan hjælpe mig med at finde dem?

Særligt et foredrag ville interesserer dig. Det handlede om tiden omkring 1972, hvor vi blev snydt til at sige Ja ti EF af løgnagtige Ja-politikere!

En sådan artikel fra din hånd kunne måske få DR til at fremstille en dokumentar om emnet!

Det ville helt sikkert skabe debat!
 
13.05-2010 | 15:39 af Isabella Balkert
Kære hans andersen,

Tak for rosen og tak for tilliden. Jeg har tænkt på at skrive den artikel du efterlyser mange gange, men den kræver lidt mere end min hukommelse, nemlig research, så jeg kan dokumentere hvad aviserne skrev op til valget i 72 og det har jeg ikke rigtig tid til nu.
Hvis artiklerne var nemmere tilgængelige ville det være nemt nok.

Og nej jeg er langt fra færdig med min bog. Den er også baseret på omfattende research og fakta så den tager sin tid.
 
13.05-2010 | 11:53 af gitte rasmussen
 
13.05-2010 | 12:14 af gitte rasmussen
Hvis man ikke kan få det oversat.

1. Sammenhængen i de offentlige regnskaber med stabilitetspagten og en dybere finanspolitisk koordinering.
2. Udvide den økonomiske kontrol for at forebygge og afhjælpe makroøkonomiske ubalancer og konkurrenceevne.
3.Oprette et europæisk halvdele af hvert år for at synkronisere vurderinger af den økonomiske politik i medlemslandene.
4 Skabe en permanent mekanisme til kriseforebyggelse, udover nødsituationer. Udvalget vil udvikle de ændringer, der foreslås i dagens kommunikation med meget kort varsel, med det formål at fra den første European Public Accounts semester i begyndelsen af næste år.

Tro ikke på de danske politiker. Det er en stormagt der er i gang.
 
13.05-2010 | 12:28 af Carsten Svendsen
13.05-2010 | 12:49 af gitte rasmussen
Tak Carsten.
 
13.05-2010 | 16:31 af Isabella Balkert
EU bestemmer det meste i Danmark
Justitsministeriet taler om 19 pct., mens EU-eksperterne Marlene Wind og Søren Dosenrode taler om 60-80 pct. EU-indflydelse på dansk lovgivning
Af Ib Roslund
Sidst opdateret den 6. juli 2009

I følge et svar fra Justitsministeriet til Folketingets Europaudvalg afgivet den 25. maj 2009 beregnes de EU-baserede lov og bekendtgørelsers andel af den samlede mængde love og bekendtgørelser til at være 19 pct. for 2008. Spørgsmålet blev stillet 30. april.
I P1 Morgen fredag den 3. juli præsenteres dette svar som netop sendt til udvalget. Venstres EU-ordfører Michael Aastrup Jensen anklager i udsendelsen Folkebevægelsen for at bruge "usande oplysninger for at få flere oplysninger" under valgkampen.

Justitsministeriets svar er bemærkelsesværdigt, da adskillige danske eksperter vurderer EUs indflydelse på dansk lovgivning til at være betydeligt større. Det er kommet frem ikke mindst efter at Folkebevægelsen mod EU på landsmødet den 25.-26. april 2009 krævede en uvildig undersøgelse af EUs indflydelse. Kravet blev stillet på baggrund af en tysk undersøgelse for perioden 1999-2004 der viste, at 84 pct. af den tyske lovgivning har afsæt i EU.

"Selvom undersøgelsen er tysk, så er den fuldstændig dækkende for, hvordan det ser ud i Danmark. EU er jo et fællesskab, hvor de overnationale bestemmelser gælder for alle medlemslande, også Danmark".
Citat Marlene Wind, lektor ved Center for Europæisk Politik ved Københavns Universitet, i Dagbladet Arbejderen 1. maj 2009.

"Det billede er politikerne ikke interesserede i at få frem. For det er med til at understrege, at EU er vigtigere, end vi går og bilder os ind. Man kan jo risikere, at det går op for vælgerne, at det nationale folkestyre ikke længere spiller en central rolle. (...) Det er for dårligt, at man ikke ærligt og redeligt fortæller, at regeringen arbejder for, at flere og flere ting skal besluttes i Bruxelles. (...) Lige siden vi blev medlem i 1972 har EU været én stor benægtelse fra politikernes side. De har igen og igen fortalt historien om, at det handler om et meget begrænset samarbejde. Det gjorde de også ved euro-afstemningen. Det har været mantraet, fordi der har været skrækkampagner om, hvor meget EU betyder. Så kan du ikke bare komme nu og fortælle, at det betyder så meget, at over 80 procent af lovgivningen i dag kommer fra EU".
Citat Marlene Wind, lektor i international politik på Københavns Universitet, i Ekstra Bladet 11. marts 2007

"Mit skøn er, at mellem 60 og 75 procent af al dansk lovgivning stammer fra EU. Tallet er stigende, fordi EU hele tiden udvikler sine politikområder".
Citat Søren Dosenrode, Jean Monnet-professor og lektor ved Institut for Historie, Internationale Studier og Samfundsforhold ved Aalborg Universitet, i Dagbladet Arbejderen 1. maj 2009.
 
13.05-2010 | 16:36 af Isabella Balkert
"I virkeligheden har politikerne på Christiansbog ikke ret meget at sige, selv om det er ilde hørt, for de store spadestik og overordnede linjer er som regel vedtaget i EU op til tre år før, de når Danmark."
Citat Anne Marie Damgaard, EU-chef i Dansk Erhverv i Fyens Stiftstidende 17. maj 2009.

"Det er ikke muligt, at lave eksakte opgørelser. Men det er op mod halvdelen af lovgivningen der direkte eller indirekte har sit afsæt i EU, afhængigt af område. Vi oplever det også på sektorpolitiske områder, hvor vi ikke skulle tro det - f.eks. på velfærdsområdet, hvor EU ikke har formel kompetence, har EU stor indirekte indflydelse".
Citat Dorte Sindbjerg Martinsen, lektor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet, i Folk i Bevægelse 3. juni 2009.
 
13.05-2010 | 16:41 af Isabella Balkert
Hvis ovennævnte er fakta EU eksperterne er mere eller mindre enige om, hvornår har vi så konkret stemt os til disse tilstande i Danmark og EU - Mig bekendt aldrig. Man har løjet os ind i et overnationalt bureaukratisk helvede der bare vil have mere og mere magt, og nu forlanger de også¨at få finansloven til bedømmelse før vi kan fremlægge den i folketinget. Og alt imens sidder flommeeuropæeren Maralene Vind og fortæller os at det skal vi selvfølgelig bare gøre fordi det er bedst for os, det er til at brække sig over.
 
13.05-2010 | 18:36 af Helle Nielsen
Jeg har også hørt fra forskellige kilder at over 80% af vores lovgivning kommer fra EU.
Som Dorte Sindbjerg Martinsen siger, også på sektorpolitiske områder, hvor vi ikke skulle tro det -
f.eks. på velfærdsområdet, hvor EU ikke har formel kompetence, har EU stor indirekte indflydelse".

Jeg mindes da kommissionsformand Jacques Delors sagde at, velfærdsmodellen i de Nordiske lande med deres offentlige sektor, var en sten om benene på EU.

Så blev der harmoniseret og banker, forsikringsselskaber og pensionskasser, fik fingrene i en del af de velhavende danskeres velfærdspenge.

I Amsterdam-traktaten forpligter EU-landene direkte hinanden til at udbygge det politiske samarbejde.
Og EU har fået og tiltaget sig mere og mere magt, vores regeringer ligger nu i lommerne på Europas
største valutajonglører.

Nu mangler de lige at få de sidste velfærd- og sparepenge ud af os. Og det kan de fint bruge krisen til.

Grækenland har haft en dårlig ledelse, men bankerne lånte dem alligevel igennem mange år enorme
summer uden sikkerhed, kun til at finansiere deres overforbrug.
Selvom EU har hele tiden slået på hvor vigtige konvergenskravene var, optog de alligevel Grækenland der ikke kunne opfylde de selvsamme krav.

EU har nu givet Grækenland nye enorme lån, men de dækker kun lige de udgifter, Grækenland i forvejen har til afdrag og renter på lån, der er kun Grækerne til at betale.
De største banker inkasserer overskuddet ved den transaktion.

Det er vist lige netop det, Naomi Klein kalder Chockterapi.

Pointen i Naomi Kleins bog "Chokterapi" var, at storkapitalen bruger katastrofer til at gennemføre
radikale reformer. Det er det, vi nu ser et forsøg på.
Den krise, der burde have lagt nyliberalismen i
graven, kan meget vel revitalisere den og i stedet forvandle EU-landenes offentlige sektorer til
ødemarker.
13.05-2010 | 21:51 af Isabella Balkert
Kære Helle Nielsen, Tak for et godt indlæg og bogtitel :D
 
14.05-2010 | 09:42 af Helle Nielsen
Tak Isabella,

Jeg har ikke fået læst Naomi Klein's Chockterapi, kun lidt af den og en del om den.

Men ihvertfald nok til at det fik mig til at undres over forløbet med Grækenland, der hverken ved optagelsen, vist nok i 2001, kunne opfylde konvergenskravene og heller ikke siden. Grækenland "snød" nemlig både EU og samtlige pengeinstitutioner, der i den samme tid, lånte dem mange, mange mia.

EU vil garanteret udnytte eurokrisen til at tiltage sig flere privelegier, den krise er som skabt til det.

Jeg tror EU har brugt Grækenland som nyttige idioter, de havde brug for et påskud til at fremkomme med nye krav om større indflydelse og få mere gang i udviklingen af EU, uden det skulle vække oprør.

Nu efter krisen, vil mange sikkert synes at selvfølgelig skal EU, da have lov til at gennemgå budgetterne, det er jo kun til vores eget bedste.

Men hvis alle medlemlande nu skal til at aflevere deres budgetter til godkendelse i EU, ovenikøbet før både folketing og borgere får adgang til den. Så kan EU vel også komme med henstillinger om ændringer og rettelser, og på den måde få endnu mere direkte indflydelse på medlemlandenes interne forhold, deres økonomiske prioriteringer, med krav om flere privatiseringer i den offentlige sektor, som altid har været en torn i øjet på dem osv.

Når EU udvikler sine politikområder på den måde, fratages EU-landene stille og roligt deres suverænitet, uden borgerne nogen sinde får en afstemning. På trods af, at folkeafstemninger er en grundlovssikret rettighed vi har, ved suverænitetsafgivelse.

Fogh var påfaldende lynhurtig til at få underskrevet Lissabon-aftalen, så ikke ret mange nåede at reagere.
Jeg har siden været bekymret over, hvorfor det foregik på den måde.
14.05-2010 | 19:27 af Isabella Balkert
Jeg vil give dig ret Helle Nielsen, men nu går det EU ilde, allerede idag ser man hvordan Spanien og Italien trues på deres økonomi og DF har allerede sagt nej til at Hjort Frederiksen underskriver den check han troede han bare kunne udstede på VK og DF´s vegne. Det kan han heldigivs ikke, fordi det er DF der har båret hans finanslov igennem. Tak i øvrigt for en god, gennemtænkt og velformuleret kommentar :D
 
14.05-2010 | 16:05 af Michael Møller
I de andre lande sprøges borgerne ikke om en disse men må bare affinde sig i alt hvad deres regering finder på. Og ja det er TOTALT uacceptabel at, EU blander sig i DK's indre anliggende men det er jo hvad man kan forventer af GRISKE politikere.
I det hele taget har EU ttiltaget sig sig ALT for meget magt over de enkelte lande.
Desværre er vores politikere kun en flok nikkedukker der intet tør med EU.
14.05-2010 | 19:28 af Isabella Balkert
Enig, enig, enig Michael Møller, det er klar tale :D
 
16.05-2010 | 04:22 af hans andersen
Michael Møller

"Desværre er vores politikere kun en flok nikkedukker der intet tør med EU"

Det har du heldigvis ikke ret i!

Der findes to partier, der ikke er nikkedukker med hensyn til EU!
 
16.05-2010 | 22:00 af Isabella Balkert
Ja vi må være glad for at Enhedslisten og DF stadig holder den EU kritiske fane højt og at SF stadig ikke har kastet håndklædet i ringen når det gælder Euroen.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl