05.01-2008 | 22:25
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
05.01-2008 | 22:31
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
05.01-2008 | 22:54
af
leon lerche
| Hej igen.Isabella Balkert.Nu vil jeg lige starte med at mange afrikanskelande,har skiftet navn efter jeg gik i skole.Men hvis afrikas befolkning,skal havde en chance,så lados starte i dafur,der er fundet vand i undergrunden,vi kan kalde det en sø på størelse med sjælland,dybten er ukendt,så hvis man begyndte og bore brønde i masse vis,så havde de vand,man kunne jo lære dem at bruge jorden,som i gammel dage,jeg må jo også indrømme at nogle af deres presidenter,er meget kuropte,og hvis afrikanerne kunne holde fred,så var de godt igang,men ifølge min historie,så blev grænserne,næsten bare lagt,eller de fulgte floderne,bjergene,men hvis du høre der nede fra så er der altid balade,pirater ved kysterne,men jeg tror vi vil gøre afrika en bjørnetjeneste,hvis de ikke fik ulandsbistand,presidenterne tager jo pengene aligevel,og historien med medicin-selskaberne,den er jo både skræmmende og utilgivelig,og så har der været mange lande som har haft slaver,og hverken eruopa,eller amerika og england,kan frasige sig et andsvar,så kommer vi til afgrøderne,når de på et tidspunkt kan holde fred,så skal verden hjælpe dem igang,og denne gang skal det være for afrikas-skyld,så de kan mærke hvad frihed er,undskyld,jeg glemte nået vi skal ikke bestikke deres læger til at flytte til vores verden,ja.Isabella Balkert,det var så min version af et frit afrika,hilsen,leon. |
|
| |
|
|
|
|
05.01-2008 | 22:55
af
Isabella Balkert
Carsten Holbeck,
Tak for to gode indlæg, det virker som om du kender en hel del til Afrika problematikkerne - Fyld gerne på denne debat.
Jeg ærgrer mig lidt over at jeg ikke fik gemt alle de gode svar på den tidligere debat, forhåbentlig lægges der noget lignende på igen, igen. |
|
| |
|
|
06.01-2008 | 00:43
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 03:14
af
Sandman
@milter
Så vidt jeg ved så har de oprindelige beboer af Australien og New Zealand da taget alvorlig skade af koloniseringen. Canada var stort set et ubeboet land. Og så skal vi lige huske at ingen af de lande som du nævner har råstoffer som guld, diamanter og andre metaler. Den gang var slave handel også en kæmpe industri desværre. Så slaver var også et "råstof" af stor værdi. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 03:31
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 10:54
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 12:43
af
karenmarie
Der er ikke nogen der glemmer Afrika. Der er altid så meget ufred i Afrika (mange etniske konflikter) at vi ikke kan undgå at bemærke det hvis vi læser aviser eller ser TV avis.
Desuden er alle netaviser fyldt med kampagner der viser afrikanere der skal have penge og mad af os. Selv på datingsider og i TV reklamer bliver vi konstant bedt om at sende penge til Afrika, som derfor aldrig lærer selv at klare sig. Vi og vores børn flaskes via medierne op med at Afrika er et stakkels land der aldrig kan finde ud af noget selv. Vore medier gør konstant Afrika til et stakkels kontinent og afrikanere til stakler. Det er ikke fair at skildre Afrika som så stakkels og uansvarligt land. Afrika lærer aldrig at klare sig selv så længe vi fortsætter med at sende milliarder af kroner til Afrika hvert år. Noget andet er at med så massivt et medieskabt tiggeri, så kan man godt gå hen og blive immun overfor at Afrika ikke selv kan klare det. Tiggeriet er blevet alt for omfattende og påtrængende. Der er for mange organsiationer der fylder op og kæmper om vores tid og penge til Afrika. Skru ned for tæppebankningen af krav og tiggeri om hjælp til Afrika. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 14:46
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 14:48
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 15:13
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 15:19
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 16:23
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 17:24
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 19:21
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
06.01-2008 | 22:31
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
07.01-2008 | 14:21
af
Isabella Balkert
re -06. januar 2008 00:43 af milter
Jeg mener at den kristne, hvide uforstand, racisme og kyniskhed man har udvist over Afrikanerne har været af afgørende betydning for Afrikas problemer og det Afkrikanske folks problemer, og stadig er det.
Afrika har ikke tidligere bare produceret kaffe - faktisk tværtimod. Afrika producerede mad til sine egne, både gennem de naturlige ressourcer og gennem de afgrøder Afrikanerne dyrkede til sig selv.
Man ødelagde junglen og de områder Afrikanerne tidligere levede i - Med henblik på en produktion der udelukkende var beregnet på Europa, med Afrikanerne som slaver for Europæerne og deres farme i Afrika.
Filmen om Karen Blixen giver kun et lille tit ind i problematikken, men også der, i den romantiske udgave, er det tydeligt at Afrikanerne kun bliver tålt i deres eget land.
Andre mere kritiske film har givet langt bedre forklaringer på hvordan Afrika blev ødelagt af kolonialiseringen.
Hollæderne blev rige af at stjæle den del af Afrika, hvor de holdt Afrika i et Apartheits fængsel indtil for ganske nyligt.
Belgiens Kong Leopold var så grusom i sin udnyttelse af Afrika, at han kan beskrives som Hitlers åndelige bon kammerat. Og Beligiens rigdom bygger på Kong Leopolds udnyttelse af Belgisk Congo.
Vi burde alle sammen vide, hvad det betyder at afbrænde jungle og skabe landbrug på de afbrændte jorde.
Der er kun få afgrøder at hente, så har vi ørken og det man har ødelagt er ikke så nemt at genskabe igen, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Der er kun uvidenhed som undskyldning for ikke at vide hvad den hvide mand har betydet for Afrika, efter min mening.
At den hvide mand også, med sine ondskabsfuldheder og sit psykopatiske fremfærd har omskabt Afrika til et land hvor Afrikanerne nu også i visse dele af Afrika, opfører sig som hvide, det er det tragiske ved det.
Afrika har mistet sin kultur og sine guder til Kristendommen, hvor tragisk det så også er, fordi de har mistet deres kulturelle fundament i processen.
Der er mange årsager til at Afrika er en tragedie, men vi bør påtage os skylden, frem for at godtage at EU og USA fortsætter udbytningen af Afrika, gennem Central Banking og urimelige toldmure fra EU, der netop sørger for at der ikke er en ligeværdig samhandel mellem EU og Afrika og USA og Afrika.
Når jeg fokuserer på "vores" skyld, så er det fordi vi bør "betale" bod, frem for at fortsætte udnyttelsen - De klimatiske problemer i Afrika, har vi også været medvirkende til - Både igennem vores fuldkomne foragt for naturen - Vores forurening og vores medvirken til at Junglen i Afrika blev brændt af for at dyrke afgrøder kun Europa havde brug for.
Du kan ikke pege på Kina og Hong Kong, der var et frihandels område, som et modstykke til Afrika.
Man kan sige meget om Mao og det bør man selvfølgelig også gøre, men Mao sørgede effektivt for at opiumshulerne efter Dronning Viktoria, blev til noget der ikke overlevede Mao´s herredømme.
At fokus på den kinesiske folkemedicin og viden om urter, som en del af Kinas kulturarv, og den kinesiske kulturarv i det hele taget, fik det fokus under Mao, der nu har gjort Kinas kulturarv til en meget vigtig del af Kinesernes hverdag, det er en af de positive ting der kom ud af det grufulde styre under Mao, sammen med kvindens emancipation og klasseskellet.
Der har ikke været en Afrikansk Mao, der har forsøgt at fastholde Afrika´s kulturarv som et modspil til Vesten - Der har været en fordeling af Afrika imellem de Europæiske lande, og den fordeling har man fastholdt og fornyet gennem de nye krontrakter EU og Afrika imellem.
Det er lige nøjagtig EU s udnyttelse af Afrika det er vigtigt at tage afstand fra nu. |
|
| |
|
|
|
|
07.01-2008 | 14:39
af
Isabella Balkert
Re:
05. januar 2008 22:54 af marsterleon
Hej igen og tak for svar - Jeg er enig med dig i at det er afgørende for afrikas befolkning at få bedre adgang til vand.
Dafur katastrofen har foregået alt for længe og hvis der, som du siger, er fundet vand i undergrunden, så virker det som om der er hjælp at finde der, som man ikke burde tøve med at sørge for, at der blev adgang til dette vand for Dafur provinsen, hurtigst muligt.
Måske kunne EU bremse op i forhold til deres opkb af militært isenkram og gå i et joint venture projekt med fokus på - Vand til Dafur.
Jeg mener jeg har hørt at vandet ligger så langt nede og er utilgængeligt med mindre man benytters ig af ret avanceret teknologi, så det er altså ikke bare at grave lidt sammen, Afrikanerne imellem med en spade lavet af en nødhjælps tønde.
Alt for mange, presidenter i Afrika er korrupte, og det er de fordi de demokratisk indstillede ledere i Afrika enten blev tortureret til døde, skudt eller sat i fængsel. De korrupte ledere i Afrika er således et spejlbillede på den den hvide mands fremfærd i Afrika.
Den psykoptiske opførsel der er blandt pirater ved kysterne, den er et direkte billede på hvad den hvide, kristne mand i Afrika, hvis du spørger mig.
Det er os der har lært dem at misbruge kvinderne og benytte dem som ludere, og det er os der har lært de afrikanere der misbruger systemet, hvordan man gør det.
Der bør altså være andre forbilleder end kristen mission, der fortæller afrikanerne at de skal vende den anden kind til og forholde sig til Jesus.
Ulandsbistanden og nødhjælps pakker og dumpning af overskudslagre fra EU har også været en ødelæggende faktor i Afrika.
Dumping af sukker fra EU har ødelagt sukker produktionen og nægtelse af samhandel på rimeleig præmisser er med til at holde Afrika nede. Det skal vi ikke tillade os at skjule i bistand, der måske først og fremmest hjælper vores egen samhandel.
Man udnytter Afrika på alle måder, og Afrikanerne benyttes også i voldsomt omfang som prøve kaniner for medicinal firmaerne, som man også har set det i Bangladesh.
Der er åbenbart ingen grænser for hvad storkapitalen kan finde på af psykopatiske projekter for at få flere penge - Hvilket, som du allerede har peget på, er fuldkommen utilgiveligt.
Verden har pligt til at hjælpe dem igang, vi skylder Afrika, men det sker bare ikke.
Bistandshjælpen profilerer vi os på, men det er som et plaster på en blindtarmsbetændelse.
Vi må skære dybere og give en mere effektiv hjælp, hvis patienten Afrika skal overleve.
Og selvfølgelig skal vi som du siger, heller ikke stjæle deres læger, når de har så hårdt brug for dem selv.
Kære Masterleon, jeg er meget enig med dig i dit indlæg. Tak fordi du gad at skrive det og kommentere et meget langt indlæg. |
|
| |
|
|
|
|
07.01-2008 | 15:09
af
Isabella Balkert
Re:
06. januar 2008 03:14 af Sandman
God pointe, at fremføre at de oprindelige beboer af Australien og New Zealand da taget alvorlig skade af koloniseringen, men vi behøver ikke at gå så langt. Et højt udviklet og spirituelt folk som Grøndlænderne, viser lige nøjagtig hvor meget man kan ødelægge gennem tvungen kristen mission og Europæisk grished og uvidenhed.
Hvad er det den hedder, filmen om blod diamons? Ved du det? |
|
| |
|
|
07.01-2008 | 15:12
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
07.01-2008 | 15:26
af
Isabella Balkert
Re: 06. januar 2008 22:31 af Okaj
Afrika er, som du skriver: "det suverænt rigeste kontinent på denne klode - målt i rene råstof ressourcer."
Det er også rigtigt at Afrika kun behøver at gøre to ting, nemlig at: "Producere og samhandle."
Men netop her, lægger EU så mange handelsrestriktioner mod Afrika, Toldbur - Og mangel på villighed på at samhandle til gavn for begge parter.
Hvis det ikke er en afgørende faktor, så ved jeg ikke hvad det er.
Når du skriver at det ikke er fordi: "EU, WTO eller Verdensbanken lægger hindringer i vejen" - Så er det fordi du ikke har fulgt med i at EU systematisk har ødelagt både bananproduktion og sukkerproduktion og tvunget Afrika til en fortsat kaffeproduktion på EU og USA´s præmisser.
De produktioner der var velfungerende har man ødlagt med fuldkommen urimelige EU tilskud til sukker roer og bagefter har man dumpet roesukker på Afrikanerne, så ingen af de fattige Afrikanere havde råd til at købe sukker rørs produkterne.
Kvoter på Bananer fra Afrika, gjorde at den produktion af Bananar man tidligere havde afsat til EU, måtte sælges til dumpingpriser til USA, der så tjente på at sælge de billigt opkøbte bananer til EU.
Det er ikke rigtigt at Afrika er i nød fordi de er kigerbaserede, jeg ved ikke hvor du har det fra, for mig lyder det som en ondskabsfuld mod Afrikanenerne der er baseret på løgn og en afkrængen sig det problem man selv har været med til at skabe i EU og USA.
Den tidligere rigdom der kom fra Sukkerrørsproduktion til hele verden og EU, blev ødelagt af EU. Der først fjernede deres aftagere og siden dumpede deres eget overskud på Afrika, det kan der ikke være to meninger om.
Dit billede af hvad der foregår i Afrika, er baserret på en historie der er helt urimelig i forhold til sandheden.
AT Apartheits systemet har haft en uhyre uheldig indvirkning på Afrika, fordi netop Apartheit systemet gjorde sit til at holde Afrikanerne i uvidenhed, og trældom, gennem at nægte Afrikanerne adgang til skolegang, og at det oprør der baserer sig på uvidenhed, ofte er primitivt, det er sandheden.
Afrikanerne gjorde oprør mod Apartheit styret på det grundlag de havde, og de ledere der kunne både læse, skrive og regne ud hvad der foregik dem ham man torteret til døde eller spærret inde.
Den etniske udrensning mod hvide i Afrika, er et udtryk for det had de sorte havde mod deres undertrykkere.
Den Afrikanske Revolution er således endnu mere primitiv formuleret end den Franske revolution og er det noget at sige til det?
Den behandling Afrikanerne har været udsat for har fremmet en primitivitet man kan læne sig tilbage og tage astand fra, eller forstå udspringet af.
Jeg foreslår at man forsøger at forholde sig til den sidste måde at se på problemet på, fordi det også er den eneste måde at starte på en løsning af problemet fra.
Det billede at Afrikanerne bare er fuldkommen afsporede som etnisk gruppe, er en racistisk indstilling som jeg bare ikke kan formulere mig kraftigt nok imod, eller tage afstand fra. |
|
| |
|
|
|
|
07.01-2008 | 15:42
af
Isabella Balkert
RE:
07. januar 2008 15:12 af milter
Lad mig starte med at svare på dit indlæg, med vores enighed - Fortidens gerninger er, som du skriver: " Ikke er noget at være stolte af i dag."! - Men fortidens synder har haft konsekvenser der trækker meget dybe spor i forhold til degraderingen af Afrika og den tidlige kristne missions virksomhed, har også bragt idéen om at kvinden er mindreværdig.
Den hvide mands udnyttelse af kvinderne som gratis ludere, har gjort ubodeligt skade i forholdete mellem mand og kvinde i Afrika og Aids har bestemt heller ikke hjulpet på noget som helst.
Billedet vil altid være mere nyanceret end det der kan stå i en artikel på et få A4 sider, men mit indlæg er ikke desto mindre synonymt med en del af sandheden om Afrika.
Jeg har valgt at fokusere på kolonialiseringen i Afrika og at EU har fortsat denne kolonialisering ved kollektivt i deres nye samhandels krav, der er foregået uden man har taget hensyn til Afrikas ønsker - Fastholder indtil videre EU i et kvælergreb der ikke på nogen som helst måde hjælper Afrika ud af deres fattigdom og ydmygende afhængighed af at sælge deres produkter på til priser der fastholder Afrika i den fattigdom og afhængighed af bistandshjælp, man tillader sig at profilere sin hykleriske godhed på.
Der er gode og dårlige historier fra Afrika, i øjeblikket men de rigtig tragiske historier er dog stadig det der dominerer i Afrika.
ET oplæg til debat, er ikke et foredrag om Afrika, det er et oplæg til debat, netop fordi jeg overhovedet ikke forestiller mig at jeg er altvidende om Afrika - Tværtimod. Jeg lægger op til debat om Afrika, fordi jeg meget gerne modtager flere oplysninger og viden om Afrika og Afrika´s situtation lige nu. og den søger jeg selvfølgelig fra hele debatpanelet.
Derfor er jeg ekstra glad, når nogen gider at formulere mere viden om og fakta om Afrika.
Jeg takker derfor for dit indput og ønsker dig - Godt Nytår. Kom gerne igen, med alt hvad du ved om Afrika, så kan vi diskutere videre, i det omfang jeg kan finde tid til det.
Som en afslutning på mit svar til dig, vil jeg gerne fremføre at jeg er af den overbevisning at Afrikas forskellige befolkninger giver levede i laOg det mener jeg gennerelt man vil få svært ved at dokumentere en uenighed om. |
|
| |
|
|
|
|
07.01-2008 | 16:08
af
Isabella Balkert
Re:
06. januar 2008 10:54 af Carsten Holbeck,
Tak for at pege på det meget afgørende punkt i verdenshistorien og det fakta at Europæerne netop var overlegne i kamp, på grund af: de havde stjålet krudtet fra kineserne" - Det er en meget afgørende pointe for hele verdensudviklingen.
Hvor Kineserne brugte krudt i underholdnings og dekorering af himlen i lys show, så så Europæerne med deres racistiske indstilling til andre religioner og kulturer og ikke mindst i deres grådighed, et behov for at underlægge sig hele verden, med krudtet som et middel til at drive kugler i forskellige størrelser ind i kroppen og bygningsværker hos andre folkeslag og imod hinanden.
Pavestolen i Rom var den udfarende faktor i næsten alle krige i datidens Europa og i kolonialiseringen og den skik at gå i krig med gud ved sin side, tog man med sig efter reformationen.
Gud var ikke stor, Gud skulle gøres stor gennem erobring af så mange andre folks territorier som overhovedet muligt.
Napoleon nedlagde alle Mamelukkernes krigere, uden nogensinde selv at få en skramme, på en eftermiddag!!
Og det gjorde Napoleons krigere efter de først havde indtaget Ægypten, ødelagt Ægyptiske templer og stjålet alt hvad man fandt af interesse, selv en stor del af loftet i Denderah Templet, der afbillede en stor og et videnskabeligt bevisbart kendskab til stjernehimlen og fix stjernerne.
Der var nedslagtningen af Indianerne, og Aboriginals i Australien - Historien om Europæernes overgreb er helt uden sidestykke i grusomhed, gennem hele verdenshistorien, og disse grusomheder foregår stadig i alt for mange dele af verden.
Måske langt flere skulle beskæftige sig med de film der forsøger at dokumentere andet end Holocaust og koncentrere sig om både konsekvenser af kolonialiceringen og EU´s fortsatte magtmisbrug imod Afrika og Asien.
De ”uretfærdige” krige, som du nævner er en fremragende ting at fokusere på i denne debat.
Tak for denne pointe.
Din pegen på at: "Europæerne har det problem, at det var dem selv, der definerede begreberne ”retfærdig og uretfærdig krig” så tidligt som i 1500-tallet, og som gjorde en stats forbrydelser til noget lige så alvorligt som en privatpersons" er også en væsentlig pointe.
Fordi: Som du også skriver: "Naturligvis er kolonialiseringerne af Syd - og Nordamerika, Australien, Afrika mv. at sammenligne med vore dages juridiske begreber ”folkemord” og ”forbrydelser mod menneskeheden”."
Jeg er helt enig med dig i det synspunkt. Og jeg takker dig for at hele dit indlæg som er væsentligt i forhold til at forstå hele problematikken i kolonialiseringen af flere dele af verden og hvad "”Den stærkeres ret”" har betydet for hele verden og den måde vi fungerer på, i verdenssamfundet.
Det er ikke mange år siden, at Frankrig ekserserede deres fuldkommen absurde forestilling om at det var deres ret at afprøve deres Atombombe på Mururoaøerne.
I starten af EU projektet tillod de sig endog at tilbyde frugterne af det overgreb på Mururoa øerne og dens befolkning, ved at fremhæve sig selv dem der gav EU kendskab til Atombomben.
Og hvem var med at udvikle Atombomben, det var såmænd vores egen Niels Bohr - Det store geni der bare ikke var i kontakt med at det var det sidste vi behøvede i en verden der ikke kunne styre sig selv og deres magtbehov i den kristne verden, der i deres religon, fremviser en korsfæstet mand som et symbol på deres afsporede forhold til naturen, og hvad vi som mennesker skal føle skam og skyldfølelse over - 2000 år efter.
Frem for at fokusere på hvad vi i næstekærlighedens navn overhovedet ikke kan tillade os at lukke øjnene for idag. |
|
| |
|
|
07.01-2008 | 21:48
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
08.01-2008 | 00:47
af
Isabella Balkert
Re: Milter,
Du taler om den del af Afrika der er blevet Muslimsk, det var de jo ikke oprindeligt.
Afrikanerne var hverken Muslimer eller Kristne tidligere.
De morbide traditioner Muslimerne har ført med sig er blot endnu værre end de kristne i forhold til kvinden. |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 01:00
af
Isabella Balkert
Re:
06. januar 2008 15:19 af Martin,
Der hvor der har været kolonialiseret og der hvor det tidligere Afrikanske samfund er effektivt smadret, efter man torterede Afrikanerne og gjorde dem til slaver, har Afrikanerne ikke bare rettet sig op og fortsat en konstruktiv tilværelse bagefter.
Hvis man har arbejdet den voksne befolkning i ihjel, og børn er blevet født som slaver og man siden har forladt landet, som man ser det i f.eks. Beligsk Congo, efter Kong Leopold og efter Apartheit tiden, hvor Afrikanerne var udsat for rendyrket Nazisme - I disse områder tager det meget lang tid at genopbygge selvtillid og konstruktiv dialog både inden for egne grænser og i forhold til omverdenen.
Sydamerika er da også langt mere fattigt end Nordamerika, tag endelig ikke fejl af det.
Krige og er noget den hvide mand har ført med sig, i det omfang vi ser det nu, tro endelig ikke andet.
Jeg er glad for at du også mener at: "handelsbarrierene fra de rige lande er forkastelige" - Og derfor er det også rimeligt at kikke på konsekvensen af de fortsatte handelsbarriere der kun er blevet yderligere fastlåsende med de ny aftaler EU har indført mod Afrika efter man i årevis har holdt dem stangen med ulandshjælp, dumpning af både GMO food der skulle have været destrueret, og dumpning af overskuds lagre der har smadret eksisterende produktioner.
Det er at sætte tingene i perspektiv, ikke den racistiske opfattelse: "De er selv ude om det" opfattelse, for de er ikke selv ude om det.
Som jeg har sagt det tidligere, så er de korrupte regimer også konsekvensen af den hvide mands opførsel i Afrika, de mimer bare den hvide mand, disse uhyrer der korrumperer Afrika og EU og USA bestikker dem desværre til at fortsætte, frem for at skride ind over for korruptionen. |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 01:12
af
Isabella Balkert
Apartheid betyder oprindelig «adskillelse» på afrikaaner-sproget i Sydafrika, og blev frem til overgangen i starten af 1990 erne brugt som betegnelse for den hvide befolknings økonomiske, politiske og ideologiske herredømme i dette land. Apartheidideologiens repræsentanter forsøgte at retfærdiggøre den racistiske undertrykkelse med argumenter om, at de forskellige «kulturer» bedst udvikles adskilt, og at forudsætningen for harmoni er, at alle accepterer sin egen races særlige plads i samfundet.
Ordet «apartheid» blev for alvor taget i brug i 1948, da det sammenfattede det program, som Nationalistpartiet sejrrigt gik til valg på. Apartheidsystemets oprindelse må imidlertid søges helt tilbage i de første hollandske bosætninger i midten af 1600-tallet, med udryddelsen af lokalbefolkningen og introduktionen af slave-økonomi. Boergruppens yderliggående racisme var samtidig koblet til en calvinistisk opfattelse af at være et udvalgt folk. Økonomisk blev grundlaget for apartheid forstærket fra slutningen af 1800-tallet med fremvæksten af en kapitalistisk produktionsmåde baseret på billig sort arbejdskraft i miner og på de europæiske godser. Den endelige opdeling af Sydafrika i områder for sorte og hvide gennemførtes i den første fjerdedel af det 20. århundrede, sammen med en række love som kontrollerede arbejdskraften. I 1930 erne fik raceadskillelses-politikken klare fascistiske udtryk. Det ideologiske slægtskab blev udtrykt på følgende måde i 1942 af J.B. Vorster, som senere blev premierminister: «Vi står for kristen nationalisme, som en allieret til nationalsocialismen. Man kan kalde dette anti-demokratiske princip for diktatur, hvis man ønsker det. I Italien kaldes det fascisme, i Tyskland nationalsocialisme og i Sydafrika kristen nationalisme.
Efter 1948 fandt der en systematisering af apartheid-ideologien sted, bl.a. gennem et netværk af love, detailregulering af forholdet mellem racegrupperne, udbygningen af et totalitært statsapparat og brutal undertrykkelse af al opposition. Apartheidtilhængernes politiske overherredømme efter anden verdenskrig må ses som udtryk for en klassealliance indenfor den hvide befolkning. I de første år efter 1945 steg antallet af sorte som flyttede til byerne meget hurtigt, hvilket udgjorde en konkurrence overfor hvide arbejdere, et problem for tilførslen af billig arbejdskraft til miner og godser, og en udfordring til kapitalens profit gennem strejker og organiserede fagforeninger. Apartheidsystemets svar var, at afrikanere kun kunne få midlertidig opholdstilladelse i «hvide områder», mens de udgjorde en nødvendig arbejdskraft, og at de skulle udelukkes fra politiske og andre rettigheder. Istedet skulle deres egentlige bosteder være «reservater» eller «bantustans», som dækkede 13 % af Sydafrikas areal. (Den sorte befolkning udgjorde 87 %). Hundredetusinder blev senere tvangsforflyttet til disse områder, som fungerede som opholdssted for lønarbejdernes familier og en losseplads for arbejdskraft, som var blevet for gammel eller nedslidt. I apartheid-ideologien blev de desuden tillagt betydning som etnisk/kulturelle reservater, og bidrog til at kanalisere modstanden ind i mere «tribalistiske» (stammemæssige) former.
Perioden med den «rene» apartheid faldt sammen med den stærkeste økonomiske vækst i Sydafrikas historie. Apartheid fungerede på mange måder som et funktionelt system for kontrol af arbejdskraften, hvilket både lokkede international storkapital til landet og muliggjorde en alsidig industriudvikling. Protesterne fra den voksende militante opposition blandt sorte (specielt oprøret i Soweto i 1976), og den samstemmige fordømmelse i den internationale opinion, skabte fra slutningen af 1970 erne imidlertid et pres i retning af at modificere en del af de mest åbenbare racistiske træk ved systemet.
Apartheidsystemet blev også indført i Namibia, som blev holdt besat af Sydafrika, og under det hvide mindretalsstyre i Rhodesia (Zimbabwe) frem til 1980, var apartheid også et fremherskende træk. Begrebet er også blevet anvendt om staten Israels behandling af palæstinenserne i selve Israel og i de besatte områder.
Apartheid blev formelt afskaffet ved overgangen til sort flertalsstyre i Sydafrika i første halvdel af 1990 erne. Formelt er de forskellige etniske grupper ikke længere adskilt med love, men 45 års apartheid og før det kolonistyre har sat sig dybe spor i landet og medført, at der fortsat eksisterer dybe raceskel - på arbejdsmarkedet, i boligområderne, i befolkningens sociale- og økonomiske muligheder og på det kulturelle område. Disse rester af apartheid præger fortsat landet, og vil fortsætte med at præge det i årtier fremover.
T.L.E.
http://www.leksikon.org/art.php?n=97 |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 01:17
af
Isabella Balkert
Apartheid betød, at det var hudfarven der bestemte, hvor man måtte bo, bevæge sig, arbejde, gå i skole, gå i biografen og på restaurant.
Mange lande indså, at de havde raceproblemer, og at der var racisme i landet. Andre landet som Sydafrika havde en lov, der nærmest var baseret på racediskrimination. I den Afrikanske grundlov stod der: ”Ingen lighed mellem hvid eller sort hverken i kirken eller i samfundet”.
Siden 1910 har Sydafrika været regeret af hvide, som oprindeligt kom fra Europa (Læs også ”Racismens historie og fremtid”). Apartheid blev udviklet af det hvide styre i løbet af de sidste 40-50 år.
Selve problemet var, at Sydafrika ikke ønskede at gøre noget for det. De ønskede at beholde det hvide herredømme. Ikke så meget det, at de ville lede eller styre landet, men fordi de ville have magten og være de overlegne. Som premierminister H.F. Verwoerd sagde i en tale i 1963: ” Vi ved, at befolkningen ønsker, at den hvide mand i selvforsvar skal være i stand til at opretholde det hvide herredømme, ved vi samtidig, at det kun kan ske ved raceadskillelse”.
Dette betyder kort og godt, at den hvide mand havde ret til at slå de sorte ihjel, for at bevare magten.
Apartheidsystemet byggede på mange love og regler, der stort set alle var formuleret sådan, så de kunne anvendes mod alle, der gik imod de hvide. Selv jorden var opdelt efter love.
Det var delt sådan ind at 13% af landet var reserveret til de ca. 25 millioner sorte, der udgjorde 75% af befolkningen på det tidspunkt. Resten af jorden ejede af hvide. For eksempel var de mest ufrugtbare arealer i Sydafrika reservater for de sorte.
Banbustanlovene betød, at de sorte mistede deres Sydafrikanske statsborgerskab, hvilket igen betød, at de ikke kan rejse væk. De fik tildelt et særligt hjemland (eller Banbustan) ,som de blev tvunget til at bo i. Dette betød også at de blev tvunget til at arbejde på nogle dårlige arbejdspladser med en dårlig løn. Derfor var der også lavet en lov om, at alle sorte over 16 skulle bære pas.
På den måde kunne man se hvilket Banbustan, altså hjemland de skulle være i, og de havde altså ingen mulighed for at rejse.
Der var endog love om hvem der måtte have hvilken slags arbejde.
Ifølge loven var alle, der var imod regeringens principper forbrydere og terrorister. De kunne fængsles og tilbageholdes i op til 180 dage, før de kunne blive stillet for en dommer.
I Danmark skal en anholdt stilles for en dommer senest 24 timer efter anholdelsen. Straffereglerne i Sydafrika var nogle af de strengeste i verden på det tidspunkt.
Politiske fanger kunne fængsles på ubestemt tid, og tortur i fængslerne var meget udbredt.
I 1986 blev mere end 100 mennesker idømt dødsstraf og hængt.
Bemærk: I dette afsnit er ordet sort blevet brugt om den Sydafrikanske befolkning.
Ifølge den sydafrikanske lov var skillelinien dog om man var hvid/ikke hvid.
http://kortlink.dk/thinkquest/4p3q |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 03:13
af
Isabella Balkert
Apartheid, blev udmøntet i 1930 og brugt som et racistisk Nazistisk våben af det hvide regime i Afrika siden betyndelsen af 1940erne, men denne form for racistisk politik kan føres helt tilbage til 1652.
Det var dog først efter de Afrikanske Nationalister tog magten i Afrika i 1948, at man udformede og systematicerede Apartheid som lov.
Hvis man tror man på noget som helst tidspunkt kan anklage Afrikanerne for konsekvenserne af at have været udsat for Apartheid siden 1652, så mener jeg at man bare ikke har taget stiling til hvad Apartheid indstilling og lovgivning har betydet for Afrikanerne i Afrika.
I lighed med slaveriet i USA, indførte man i Afrika en serie love i 1950, der betød at der blev udpeget forskellige bolig og forretnings områder i 1954 og 1955, hvor ikke hvide ikke måtte opholde sig.
Disse love formindskede yderligere Afrikanernes rettigheder. Og vi taler om 1955, 10 år efter man havde indset det groteske i antisemitisme - Hvor man finder på at skabe love der forhindrere Afrikanerne i at opholde sig eller bevæge sig rundt i deres eget land.
En hvid minoritet tager hermed fuldkommen kontrol, med lov og våben mod en majoritet der er holdt nede med fattigdom og et forbud mod at uddanne sig, og så kalder man det Afrikanernes egen skyld at de opfører sig primitivt?? Efter denne minoritet har haft hånd og halsret over 80 % af Sydafrika.
Der var yderligere love der forhindrede eller forbød kontakt mellem racerne, lige som der blev race specifikke job regler i tråd med kastelovene i Indien.
Man forhindrede også de ikke hvides mulighed for at blive valgt ind i regeringen.
Først i 1985, sørgede man i USA og England for at at vise sit mishag med Apartheid systemet, ved at implementere enkelte sanktioner mod Syd Afrikas hvide styres racistiske politik.
Presset mod apartheid voksede derfor både udefra og inde fra, i Syd Afrika, hvilket fik præsident F.W. de Klerk til at overveje en afvikling af Apartheid systemet i Sydafrika, i begyndelsen af 1990.
Det er altså kun knap 18 år siden.
I 1990 frigav man således også de Afrikanske ledere.
I 1994 var landets love omskrevet og frie valg blev afholdt for første gang i Afrikas historie, hvilket betød at Nelson Mandela blev Syd Afrikas første sorte president.
Når man ser på at Sydafrika, kun har haft en af deres egne som præsident siden 1994 og at landet inden da var en slavestat, så mener jeg ikke at man oerhovedet kan komme og pege på at det er Afrikanernes egen skyld at de ikke er kommet længere end de er.
Sorte millitsgrupper der tidligere arbejdede mod ophævelsen af Apartheit grupper, blev efter Apartheids ophævelse til lovløse bander, der stadig plager befolkningen som vi også ser det efter Saddam Husseins fald i Irak, hvor det tidligere politi og dem der før havde magten, også plager befolkningen, fordi de ikke længere er aflønnet af Saddam Hussein og det tidligere styre. |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 08:51
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
08.01-2008 | 17:55
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
08.01-2008 | 18:17
af
Isabella Balkert
milter,
Jeg var ikke klar over at det var gamle stammemønstre der benyttede sig af de samme grusomheder over for kvinder som muslimerne gør. Hvis du har læst om disse ritualer, bøjer jeg mig selvfølgelig for din viden i denne sag.
Det er imidlertid også rigtigt at lige som de kristne har haft success med at overtale afrikanske stammer til at blive kristne, så har muslimerne også fået magt i dele af Afrika.
Jeg har ikke selv læst "The Maasai", og jeg er glad for at få denne bogtitel og en ny information om Afrikas regler og skikke.
Jeg mener dog ikke at det har været et udbredt fænomen at omskære kvinder i hele Afrika, mener du det?
Tak i øvrigt for svar og info om Afrika :D Og tak fordi du har vist interesse for mit debatoplæg. |
|
| |
|
|
08.01-2008 | 20:22
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
08.01-2008 | 20:46
af
Isabella Balkert
RE: 06. januar 2008 14:48 af Carsten Holbeck,
Jeg kan se jeg ikke har kommenteret følgende indlæg fra dig Carsten Holbeck - Here comes:
Og jeg mener lige nøjagtig at Afrika skal tages alvorligt som samhandelspartner og afrikanerne skal tages alvorligt som arbejdskraft - Som du skriver.
Det er min største indsigelse mod de EU handelsbetingelser der er lavet nu, at man netop ikke tager Afrikanerne alvorligt som handelspartnere i en fair trade ordning for hele Afrika, og at det skal være nødvendigt at markere fair trade med Max Haveaar mærker for at kunne dokumentere at det overhovedet findes, selvom også Max Havelaar markerede varer fra Afrika, møder EU toldmuren og toldregnerne der kun kan betragtes som en handelshindring.
Jeg finder det derfor hyklerisk at man, i EU som helhed og Danmark i særdeleshed, profilerer sig på Ulandshjælp til Afrika.
Hvad der er endnu værre er at EU profilerer sig på ulandshjælp der aldrig dukker op hos Afrikanerne, lige som nødhjælp der er lovet under katastrofer, besynderligvis heller aldrig dukker op.
Man sørger netop for, med bistandshjælpen at gøre folk afhængige af bistand, mens man forhindrer dem i at blive selvstændige gennem fair trade betingelser.
Det skaber apati og det gør selvfølgelig ingen nytte at man også fra omverdenen bliver betragtet som en nation i behov af evig hjælp.
Du har altså helt ret i hvad det er jeg har forsøgt at sige i mit indlæg.
Hjælp til selvhjælp, fordi det skylder hele Europa Afrika, og så fremad ved egen drift, gennem fair trade. Det er selvfølgelig vejen frem. |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 21:19
af
Isabella Balkert
RE:
08. januar 2008 20:22 af milter
Milter, tak for link fra WHO s informationer om omskæring af kvinder.
Det er rystende at det foregår i det hele taget, men læg også mærke til at kortet tydeligt viser ægypten, som er muslimsk, og omskærer 97% af deres kvinder, og at omskæring er mest udbredt i de lande der støder op til Ægypten og mindst praktiseret længst væk fra de muslimske lande.
Mon ikke Afrika, som så mange andre lande i hele verden - Oprindelig har været matriarkalsk? Og mon ikke vi alligevel skal henvise til Muslimerne som dem der påvirkede Afrika til disse omskærings ritualer?
Det er rigtigt at ingen ved hvor hvor denne praksis stammer fra, men gennerelt stammer den fra indførelsen af Patriarkatet, hvor kvinden pludselig blev mandens underdanige og ejendom.
Især Islam har praktiseret omskæring af kvinder og handlen med kvinder Muslimer imellem, harem osv. ER især en Ægyptisk og en Muslimsk specialitet, inden slavehandlen opstod.
Islam er en langt mere udviklet og filosofisk superiør religion på mange måder, før Muhammed, hvilket den gamle Islamiske kunst og den Islamiske bogskat også kan bevise.
At mange af Islams og Persernes rigdomme gik tabt, både under Alexander den Store og under Korstogene, det er helt sikkert men Muhammed har nok sørget for den største degradering af Islams filosofiske og ornamentale rigdomme.
Efter Muhammed gik den astronomiske og astrologiske viden tabt, fuldkommen som den astronomiske og astrologiske viden gik tabt da man skiftede fra den Matriarkalske Jødedom til den Patriarkalske Jødedom i de forskellige udgaver man forholder sig til Jødedommen idag.
Kristendommen er jo også et totalt frontal angreb og sexistisk baseret religiøst vanvid der degraderer kvinden til mandens ejendom og alt det sexuelle vanvid der er opstået i den forbindelse, det har man så kyskhedsbælter i Europa og omskæring hos Muslimerne som eksempel på.
Koranen, som er før Muhammed, siger selvfølgelig ikke noget om det, af nøjagtig samme grund.
At man omskar mænd var først og fremmest ud fra et renlighedsprincip, fordi man i ørken landene blandt Araberne, ikke havde adgang til vand, blandt karavanefolkene og nomaderne.
Sløret og tørklæderne var også først og fremmest et værn mod solen og forbrændinger og sandstormene.
Mændene klippede hår af dyrene. og lagde det foran øjnene som værn mod solen og kvinderne broderede og syede deres værn mod solen i det man nu bruger som Burka fængsler for kvinder, hvad enten der er for meget sol eller sandstorm.
AT det hele er blevet til sexualitet og ejendomsret, det har ikke noget med de oprindelige årsager til at man dækkede sig til, at gøre.
Når man først gør et fuldkommen vanvittigt ritual til noget religiøst, så er det jo ikke til at rive fra folk igen.
At kvinderne bliver syet til som pakker, kun manden må åbne, det er jo fuldkommen grotesk.
Du skriver at "Indtil for ca. 50 år siden var den almindelige opfattelse af Afrika, at det var et kontinent beboet af grusomme vilde, som ikke ville tage imod fornuft fra de hvide" Og "Idag er det nærmest blevet til, at før den hvide mands ankomst, var det et kontinent beboet af ædle, retfærdige mennesker, som levede i fred og harmoni med hinanden og naturen, og at den hvide mand kom og spolerede det brutalt."
Det har du jo så også ret i er overdrevne billeder af Afrika. Men, vi skal så lige huske på at Afrika har været besat og domineret af den hvide mand siden 1600 som jeg skriver højere oppe i teksten og at den karakteristik der blev givet af Afrika for 50 år siden, den blev givet af deres udnyttere og besættere.
AT Afrika har gennemgået mange forandringer, der er baseret på både Islam og Kristendommen og at det groteske forsøg på at nedgøre og umyndiggøre det Afrikanske Folk - Har haft afgørende indflydelse på Afrika og altså også deres egne stammeregler - Det siger sig selv.
Kun i den ældste Afrikanske kunst, har vi en mulighed for at gennemskue hvad oprindelig Afrikansk mytologi, tro og samfund mand og kvinde i mellem har drejet sig om, og desværre er mange af disse vidnesbyrd destrueret af både de kristne og muslimerne som antikristne og anti muslimske symboler.
Det der er reddet står måske til rådighed på Musæer verden over, men som jeg husker det er der ikke meget at se på i de samlinger jeg har set i storbyer i Europa eller USA, selv ved jeg uendelig lidt om Afrika i forhold til så mange andre kulturer. |
|
| |
|
|
08.01-2008 | 22:43
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
08.01-2008 | 23:29
af
Isabella Balkert
Milter:
Islam in Africa:
The first continent outside of Arabia to have an Islamic history was Africa beginning with the hijirah to Ethiopia.
Islam in Ethiopia can be dated back to the founding of the religion; in 615, when a band of Muslims were counseled by Muhammad to escape persecution in Mecca and travel to Ethiopia, which was ruled by, in Muhammad s estimation, a pious Christian king.
Moreover, Islamic tradition states that Bilal, one of the foremost companions of Muhammad, was from Ethiopia.
Islam in East Africa:
There were Islamic governments in Tanzania. The people of Zayd were allegedly the first muslims to immigrate to East Africa.
Islam came to east Africa mainly through trade routes. the African peoples that lived along these routes became converts due to the close contact they had to Arabs traders in areas like Tabora, from which they affected the manners of muslims. this led to eventual conversion without encouragement nor discouragement of the muslim Arabs.
In pre-colonial east Africa, the structure of islamic authority was held up through the Ulama (wanawyuonis, in Swahili).
Their base was mainly in Zanzibar. These leaders had some degree of authority over most of the muslims in East Africa at this time; specially before the territorial boudaries were established.
This is because the majority of muslims lived within the sphere of influence of the Sultanate in Zanzibar, the chief Qadi there was recognized for having the final religious authority.
Reference: August H. Nimtz
Islam in West Africa:
Usman dan Fodio after the Fulani War, found himself in command of the largest state in Africa, the Fulani Empire. Dan Fodio worked to establish an efficient government, one grounded in Islamic law.
Already aged at the beginning of the war, dan Fodio retired in 1815 passing the title of Sultan of Sokoto to his son Muhammed Bello.
http://kortlink.dk/wikipedia/4p9p |
|
| |
|
|
|
|
08.01-2008 | 23:59
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
09.01-2008 | 00:02
af
Isabella Balkert
RE: 08. januar 2008 22:43 af milter
OK - Ja vi fortsætter, jeg håber vi begge bliver klogere, men med henvisning til ovenstående, så mener jeg faktisk at jeg har ret.
Det var så tydeligt at se det på det kort jeg så på fra dit eget link. At Islam, flyder fra de Muslimske, Arabiske lande ned over Afrika og længst væk fra Ægypten, og de muslimske lande, er Islam ikke så dominerende, og slet ikke i forhold til omskæring.
Hvis Islam har haft en indflydelse på Afrika siden 600 efter kristi, så er der ikke noget at sige til at de afskyelige omskærings ceremonier er sket i det nævnte omfang og mindst i de områder der ikke har haft den direkte eller tætteste indflydelse fra Islam.
Der er intet der tyder på at omskæring opstod i Afrika, så vidt jeg kan se, mens det arabiske folk har praktiseret omskæring af mænd siden ?? og De arabiske lande var tidligere Matriarkalske, så der har man ikke praktiseret det.
Jeg nægter at tro at Afrika har været ophavslandet til omskæring af kvinder. Ikke med meget bedre beviser, og dem ser jeg ikke her.
Det vil være absurd at forestille sig at Afrika har afkrænget sig deres omskæringsritualer og overladt dem til Ægypten, som har den største procentdel af omskæringer af kvinder.
Hvis mange muslimer mener, at omskæring er forbudt, og det begrunder de med, at beretningerne om Mohammeds udtalelser om emnet er utroværdige - Så vil jeg kalde det sund fornuft. Ærgeligt at der ikke er flere muslimer der er smittet af sund fornuft.
Du skriver at jeg i mit svar til Carsten Holbech giver udtryk for ”fair trade”, ”hjælp til selvhjælp” og ” fremad ved egen drift, ” er meget nobelt, pænt og rigtigt, men det bør det da sandelig også være.
Og Ja, jeg er godt klar over at en stor del af alle bistandsprojekter bliver skrottet, simpelthen fordi pengene havner de forkerte steder. Det skal man jo næsten være idiot for ikke at have opfattet hvis man beskæftiger sig med Afrika.
Derfor har der da også været en hel berettiget kritik af den fuldkommen hovedløse ulandsbistand der flød fra Danmark under SR regeringen.
Og ja, jeg fastholdler både at ulandsbistand dermed ikke alene har foret de forkerte lommer, den har foret både danske lommer og kriminelle afrikanske milits lederes og andre Afrikanske lederes lommer.
Jeg ved ikke om jeg er enig med dig i at nogen projekter lykkes når du nævner blomster fra Kenya.
Der var en stor artikel der fortalte at når man i Danmark køber blomster til mors dag, så er der kvinder i Kenya der bliver forgiftet af at plukke og pakke de blomster man spøjter med alverdens edder og gift.
Og kvinderne i Kenya, får ikke noget særligt ud af at plukke og pakke blomster i Kenya, endnu en gang er det lykkedes os at pådutte Afrika, her Kenya at dyrke et produkt der forgifter dem selv og et produkt der udelukkende går til eksport og blomster til Fakta og alle blomsterhandlere i hele Danmark, der sælger disse forgiftede blomster til mødre i Danmark på mors dag.
Selvfølgelig er jeg enig med dig i at det er vigtigt med en velfungerende infrastruktur.
At englænderne, trak sig ud af Kenya, efter først at have holdt kenyanerne nede på slavestatus, det! gjorde at de ikke kunne finde ud af at forvalte denne infrastruktur - Det skal vi ikke glemme.
At det tager tid at uddanne et folk der har været behandlet som slaver og som endog er belastet af Islam, det kan umuligt gå stærkt. Vi kan ikke engang finde ud af at opdrage folk der er gledet uden for de danske infrastrukturer her i Danmark, og det kan umuligt værre nemmere eller gå hurtigere i Kenya.
Jeg har desværre ikke været på køretur fra Nairobi mod Narok og Kisumu, så jeg ved ikke hvad jeg kan støde på, men jeg kan forstå at du har en information om - Måske har du endog haft nærkontakt med at man kan støde på maskinparker med snesevis af parkerede køretøjer beregnet til vedligeholdelse og konstruktion af veje - Og at der langs vejene ligger materiale til det samme formål.
Men jeg kan også forestille mig at hvis ingen har lært afrikanerne at føre eller benytte disse maskiner eller hvis de ikke har råd til hverken benzin, olie eller den service der kan holde disse maskiner kørende, så er de nødsaget til at tage skovl og hakke i brug.
Hvis ingen betaler dem for det, eller har mål og med hvad der skal gøres, så går projekterne selvfølgelig i stå. Mad og lønninger er ofte hvad der holder projekterne kørende, men de ledere der kommer for at hjælpe folk med projekterne, må og skal lære afrikanerne at tage over selv. |
|
| |
|
|
|
|
09.01-2008 | 00:09
af
Isabella Balkert
Milter,
Hvis man læser koranen, biblen og de jødiske skrifter, så kan man og enhver anden se at det er den samme kilde.
At man bagefter påstår at det er Muhammed der har fundet på det hele, det er der ingen sandhed i.
Som så ofte før i religionshistorien, så tillægger man den der overtager magten i religionen alt.
Jesus er således også, i lige linie, og endestationen fra Abraham eller det der er bedre.
Koranen er stykket sammen af tidligere skrifter og alt muligt man påstår Muhammed selv har hørt fra Gud, og sådan påstår man at koranen er faldet lige direkte ned fra himlen.
Avestaen og Vedaerne er også i samklang, det man har kunnet rekonstruere af den, for Alexander, den store idiot, brændte alle de biblioteker han kunne komme i nærheden af.
Allah, var et etableret faktum for Araberne før Muhammed, som gik i krig for sin udlægning af tingene, derfor vil jeg, som ikke er muslim, samstemme med de fleste Muslimer og fastholde at Islam var før Muhammed, og efter Muhammed, er der endog flere former eller udlægninger af Islam - Hvilket man så kan skændes, slos og sprænge hinandens moskéer i luften over. |
|
| |
|
|
|
|
09.01-2008 | 02:19
af
Isabella Balkert
Milter, jeg har fundet et ret interessant skrift her: http://kortlink.dk/bible/4p9u
Se en del af teksten herunder:
Many elements of pagan worship Muhammad grafted directly into Islam virtually unchanged.
The symbols, the temples, the rituals of modern Islam were practiced by polytheists before Muhammad was born.
Islam is Repackaged Polytheism. "Polytheism with a monotheistic veil".
This cannot be said about either Judaism or Christianity.
Arab Pagan worship 500-610 AD
Islam
The Kabah was of pagan origin.
1. Many local pagan sanctuaries like the Kaba at Mecca.
2. Muhammad s tribe was in charge of "Allah s" sanctuary in Mecca.
3. "In northern Arabia, certain tribes looked after particular sanctuaries."
4. Not only do both the Holy Bible and archaeology contradict this claim, the sound Hadith itself makes it impossible for Abraham and Ishmael to be the ones who built the Kabah:
"I said, "O Allah s Apostle! Which mosque was built first?"
He replied, "Al-Masjid-ul-Haram."
I asked, "Which (was built) next?" He replied, "Al-Masjid-ul-Aqs-a (i.e. Jerusalem)."
I asked, "What was the period in between them?"
He replied, "Forty (years)."
He then added, "Wherever the time for the prayer comes upon you, perform the prayer, for all the earth is a place of worshipping for you.""
(Hadith, Sahih al-Bukhari 55:636, Narrated Abu Dhaar).
This Hadith affirms that the Kaba was actually built long after Abraham and Ishmael had died.
Abraham lived about 2000 BC and the Temple was built by Solomon in about 958-951 BC. This implies that the Kabah was built approximately 998-991 BC.
If Muhammad is correct, then the Quran is wrong.
But if the Quran is correct in stating that Abraham and Ishmael built the Kaba, then the Hadith is wrong.
Yet, if this particular Hadith is wrong then this throws into question the authenticity of the entire Hadith collections, especially Bukhari s collection which is considered to be the most reliable and authentic collection
2. The Pilgrimage to Mecca
1. "After the Pilgrimage, in Pagan times, the pilgrims used to gather in assemblies in which the praises of ancestors were sung. As the whole of the Pilgrimage rites were spiritualized in Islam, so this aftermath of the Pilgrimage was also spiritualized.
(The holy Qur’an, text, translation and commentary by Abdullah Yusuf Ali. 1872-1952, First published in 1938, 1973 ed. p. 80, footnote 223)
2. "temples of the moon gods, with rituals similar in many details to those of the pre-Islamic and Islamic pilgrimage to Mecca."
Britannica, Arabia, History of, p1045, 1979)
3. "A principal public celebration of the Arabians was an annual pilgrimage, in which tribes who shared a common bond of worship of a deity at a specific sanctuary would reunite there.
A pattern of ceremonial procession around the baetyl [the sacred stone] was common, and this pattern may be seen in the surviving Islamic custom of the pilgrimage to Mecca." (Britannica, Arabian Religions, p1059, 1979)
4. Muhammad merely borrowed this wide spread polytheistic worship style and adopted it into Islam as a central rite.
Same polytheistic pilgrimage under the disguise of a modified monotheism.
5. It is true that in the hajj many pre-Islamic practices were retained, but as has been shown above, the origin of these practices is traceable to Abraham, and every one of them carries with it a spiritual significance. (The Religion of Islam, Maulana Muhammad Ali, p. 448, 1936, Muslim).
6. Is it not unfortunate that so many Orientalists have misinterpreted the Muslim s veneration of the Ka bah, the Black Stone and the pilgrimage rites as a whole, imagining them as some kind of idol worship, or dismissing the rites as silly, ridiculous or merely the relics of idolatrous superstition?
Another faulty assumption is that the rites of pilgrimage were remnants of a pre-Islamic cult included by the Prophet in an attempt to reconcile the idolatrous Meccans with the faith.
(The Sublime Qur an and Orientalism, Mohammad Khalifa, p. 140, 1983, Muslim).
7. "The Arabs during the pre-Islamic period used to practice certain things that were included in the Islamic Sharia.
They, for example, did not marry both a mother and her daughter.
They considered marrying two sisters simultaneously to be a most heinous crime.
They also censured anyone who married his stepmother, and called him dhaizan.
They made the major [hajj] and the minor [umra] pilgrimage to the Ka ba, performed the circumambulation around the Ka ba [tawaf], ran seven times between Mounts Safa and Marwa [sa y], threw rocks and washed themselves after intercourse.
They also gargled, sniffed water up into their noses, clipped their fingernails, plucked their hair from their armpits, shaved their pubic hair and performed the rite of circumcision.
Likewise, they cut off the right hand of a thief." (Al-Milal wa al-Nihil, Muhammad ibn Abdalkarim al-Sharastani, Muslim, vol. 2 chapter on the opinions of the pre-Islamic Arabs, as quoted in al-Fadi, Is the Qur an Infallible?, p. 122, non-Muslim)
#3. Praying 5 times a day
1. Polytheistic worshippers prayed 5 times a day towards their local kaba’s.
2. "The Sabeans have five prayers similar to the five prayers of the Muslims. Others say they have seven prayers, five of which are comparable to the prayers of the Muslims with regard to time [that is, morning, noon, afternoon, evening and night; the sixth is at midnight and the seventh is at forenoon]. It is their practice to pray over the dead without kneeling down or even bending the knee. They also fast for one lunar month of thirty days; they start their fast at the last watch of the night and continue till the setting of the sun. Some of their sects fast during the month of Ramadan, face Ka ba when they pray, venerate Mecca, and believe in making the pilgrimage to it. They consider dead bodies, blood and the flesh of pigs as unlawful. They also forbid marriage for the same reasons as do Muslims." (Bulugh al- Arab fi Ahwal al-Arab, Muhammad Shukri al-Alusi, Vol 1, p 121-122, Muslim)
1. Prior to Islam the people would pray 5 times a day facing Mecca (
2. The Encyclopedia of Islam p. 303) Worshippers in pagan Sabian religion that worshipped stars were "obliged to pray three times a day" (
Preliminary Discourse to the Koran, Sale, 1801)
1. At first, Muhammad prayed towards Jerusalem, but when he was rejected by the Jews, started directing his prayers towards Mecca. Today, monotheistic Muslims pray 5 times a day towards Mecca to Allah. Muhammad grafted this pagan practice into Islam.
#4. Crescent moon symbol
1. The crescent moon symbol was used since 2100 BC in paganism. Polytheism has extensively used the symbol of the crescent moon as far back as Abraham as hundreds of archeological examples verify.
2. All the Arabs at the Kaba in Mecca worshipped the moon god Hubal.
3. Crescent moon is the official symbol of Islam on top of every Mosque in the world and beside the Kaba on top of the Maqam Ibrahim! It is the last remaining polytheistic remnant of ancient moon worship under a new sanitized monotheistic veil.
#5. "The Run"
1. Pagans performed a fast walk between As-Safa and Al-Marwah.
2. Muhammad redefined the meaning while retaining the ritual.
3. Islamic pilgrimage requires a fast walk between As-Safa and Al-Marwah.
#7. "The Throw"
1. The polytheistic pilgrimages required throwing stones at the devil.
2. Muhammad retained this concept where the Islamic pilgrimage requires throwing pebbles at three fixed points in Mina, which represent evil. The pilgrim throws rocks over his shoulder at the three stone pillars which he has been told will frighten away the "djinn" or demons which the stone pillars represent.
#8. The Black Stone
1. "A principal sacred object in Arabian religion was the stone
2. , either a rock outcropping or a large boulder, often a rectangular or irregular black basaltic stone ... " (Britannica, Arabian Religions, p1059, 1979) "Of the numerous baetyls, the best known is the Black Stone of the Ka bah at Mecca, which became the central shrine object of Islam." (Britannica, Arabian Religions, p1059, 1979) The black stone is believed to be a meteorite that struck the earth at the time of Adam.
3. "Moslems do not worship the Black Stone, but only show special reverence and veneration for its dignity and they kiss it only after the example of the Prophet and to keep their Covenant with God to obey His Will and avoid His disobedience." (The Spirit of Islam, Tabbarah, p. 173, Muslim).
4. "The kissing of the meteorite is a firm practice in Islamic law because Muhammad did it. You must not ask about the wisdom behind that because this rite is (an expression) of worship in spite of the obscurity of its wisdom" (Legal Opinions, Sheikh Sha rawi, pt. 3, p. 167, Muslim)
#9. Holy Days: Friday & Fasting during Ramadan
1. Polytheistic pilgrimage required fasting for the month that begins and ends with the crescent moon for each pagan god.
2. During the holy month of Ramadan (November) Muslims begin and end month long fast exactly the same time and manner as the polytheism that pre-dated Muhammad.
3. Muslim practices such as gathering on Friday and the four sacred months of Islam were also pre-Islamic customs: "In Bulugh al- Arab fi Ahwal al- Arab, we read, The four sacred months, Rajab, Dhu al-Qa da, Dhu al-Hijja and Muharram, had been considered sacred during the pre-Islamic period [Jahiliya]. Raids, taking revenge, war, fighting and disputes were forbidden during them. If a man were to meet his enemy who killed his father or brother during these months, he would not quarrel with him... During the sacred months, [the people] were under restriction not to fight or make raids, and had to remove [their] spearheads as a sign that they would avoid fighting at all costs. Obviously, Islam borrowed the hallowing of these months from Pre-Islamic Arabs and introduced nothing new into the world." (Is the Qur an Infallible?, Abdallah Abd al-Fadi, Light of Life, , p. 127, non-Muslim)
#10. Abstinence during Pilgrimage
1. "Another practice that left its influence on Islam was ceremonial abstinence
2. . The South Arabian festival of Halfan was a moratorium on the use of weapons. Certain times were specified for fasting and abstention from sexual relations. Burnt offerings and sacrifices were common." (Britannica, Arabian Religions, p1059, 1979) This identical pagan origin ceremonial abstinence is present today in Islam. Muhammad merely continued this pagan ritual and retained it in Islam.
#11. Allah
1. "The verses of the Qur’an make it clear that the very name Allah existed in the Jahiliyya or pre-Islamic Arabia. Certain pagan tribes believed in a god whom they called ‘Allah’ and whom they believed to be the creator of heaven and earth and holder of the highest rank in the hierarchy of the gods. It is well known that the Quraish as well as other tribes believed in Allah, whom they designated as the ‘Lord of the House’ (i.e., of the Ka’ba)...It is therefore clear that the Qur’anic conception of Allah is not entirely new." (A Guide to the Contents of the Qur’an, Faruq Sherif, (Reading, 1995), pgs. 21-22., Muslim)
#12. Praising Allah
1. "After the Pilgrimage, in Pagan times, the pilgrims used to gather in assemblies in which the praises of ancestors were sung. As the whole of the Pilgrimage rites were spiritualized in Islam, so this aftermath of the Pilgrimage was also spiritualized. It was recommended for pilgrims to stay on two or three days after the Pilgrimage, but they must use them in prayer and praise to God. See ii. 203 below." (
The holy Qur’an, text, translation and commentary, by Abdullah Yusuf Ali. 1872-1952, First published in 1938, 1973 ed. p. 80, footnote 223, commenting on 2:200, "So when ye have accomplished your holy rites, celebrate the praises of God, as ye used to celebrate the praises of your fathers,- yea, with far more Heart and soul.") |
|
| |
|
|
09.01-2008 | 22:37
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
10.01-2008 | 01:31
af
Isabella Balkert
milter,
Jeg har slet ikke dine forudsætninger og erfaringer for at bedømme hvad der sker i Afrika, jeg har aldrig været der - Og Afrika er ikke en del af verden jeg kender særlig meget til.
Jeg har kun ønsket at pege på den udnyttelse og den nedværdigende, racistiske behandling Afrika og Afrikanerne som helhed har været udsat for siden 1600,
Jeg tror jeg kan forstå hvad det er du fortæller mig - Nemlig at stammesamfundet er stærkt og mange gange stiller sig hindrende i vejen for fremskridt.
Det tror jeg på du har ret i, men i de dele af Afrika, hvor man har været interesseret i en dialog med Vesten og en samhandelsordning med EU, som jeg mener burde have været langt bedre, er der problemer.
Jeg vil derfor gerne være med til at samtykke, hvis jeg ellers samtykker.
Af flere grunde, er det svært for Afrika at udvikle isg i et tempo vi ville finde tilfredsstillende.
Det skyldes både deres egen selvopfattelse og klanbevisthed - Men de mange år i slaveri har heller ikke hjulpet.
Jeg synes det har været en rigtig god debat. Hvad jeg har fundet ud af, i min research til dette oplæg til debat, har bevidstgjort mig om mange ting. De indlæg der har været lagt på debatten har været informative og spændende og sidst men bestemt ikke mindst, dine indput - Der fik mig til at kikke mig en ekstra gang rundt i Islam.
AT jeg her fandt helt andre informationer end jeg havde troet, og helt andre informtioner end dem jeg har læst mig til, det var jeg selv rigtig glad for, det har sat flere ting på plads for mig.
Tak for diskussionen og hvis du har mere på hjerte, så kom endelig med det :D |
|
| |
|
|
10.01-2008 | 01:53
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
10.01-2008 | 03:28
af
Isabella Balkert
10. januar 2008 01:53 af milter
Jeg skriver: "...Men de mange år i slaveri har heller ikke hjulpet."
Du skriver: For det første har de afrikanere, som er tilbage i Afrika, kun været underkastet det slaveri, de har været underkastet af deres medafrikanere, for det andet burde de måske have lært af egne, tidligere tiders fejltagelser."
Det er jo ikke rigtigt milter. Apartheit styrets ophævelse ligger ikke så langt tilbage.
Desuden er der den film om Blod Diamonds der beskriver diamant trade og udplyndringen af Afrika med Afrikaner der behandles som slaver - Ikke grebet ud af luften.
Jeg har stor respekt for dine egne erfaringer og jeg bøjer mig for at du har en langt større, på stedet erfaret viden, end jeg har - Især fordi jeg slet ikke har nogen på stedet viden.
Men jeg har altså set filmen om Apartheit som ung, og Nelson Mandela er kommet til magten i min tid - Man kan ikke andet end at indrømme at Hollænderne m ed deres Apartheit styre holdt Afrikanerne i slaveri.
Under og efter anden verdenskrig tog mange Europæere til Afrika, og de brugte Afrikanerne som tyende i en racistisk ånd, der er gengivet så mange gange i bøger og på film at det ikke kan være opspind uden et tag i virkeligheden alt sammen.
Det hvide menneske har haft travlt med at udnytte og stjæle rigdomme alle steder på jorden.
Jeg ved ikke om Kenya er specielt kendt for de tilstande du nævner og jeg kan ikke sige dig kvalificeret imod, men jeg har alligevel en formening om at Afrika ikke kan måles i sin helhed efter Kenyanske mønstre.
OM det er visdom eller dumhed der får Afrikanerne til at holde fast i deres stammeritualer og deres egen kultur, det skal jeg også være ladet udsagt, fordi jeg ikke kan bedømme det.
Hvad jeg kan pege på, er at vores egen kultur aldrig nogen sinde har virket så sindsforvirret og syg på mig som nu.
Børn står i alenlange køer til psykiatrisk behandling. Hunde, katte, småbørn, gravide og voksne mennesker i alle aldre spiser prozac eller andre lykke og nervepiller som om deres liv afhang af det.
Vi magter ikke at tage os af vores egne børn, familie eller gamle, de fleste af os, og omsorgen for hinanden i samfundet er i så stærkt aftagende at folk kan ligge døde i deres lejligheder i årevis uden nogen undrer sig over det før det begynder at lugte eller der kommer for mange fluer og kakkerlakker fra naboens lejlighed.
Flere og flere er udsat for grov vold i København, Danmark, Europa, hele verden.
Folk stikker hinanden ned for et godt ord eller en hue, og der er ikke mange glade smil og se i hverken butik, bus, tog eller på gaden.
Ganske få unge mener sig i deres gode ret til at tage en hel bydel og deres beboerere som gidsler i krigslignende tilstande for at få et ungdomshus, selvom de alle har et sted at bo, og de samme unge, eller nogen af dem, terroriserer de svageste i vores samfund, nemlig dem der bor på gaden.
Dem finder man ikke har første ret til et herberge og det mener Ritt Bjerregaard heller ikke.
Vi håner og nedgør hinanden i debatter og overdriver alle mulige udtalelser, med henblik på at skabe splid.
Det er længe siden, der har været så stor en lede ved et demokrati - Som vi ser det i EU idag, hvor lederne bare kører deres EU agenda hen over hovedet på folket og kalder det mere demokrati.
Når jeg ser billeder fra Afrika, så ser jeg i ny og næ, ikke fra Dafur eller andre steder hvor der er fortvivlede tilstande - Mange glade mennesker og en livsbekræftende indstilling til livet som vi må misunde dem.
Vi pukler af sted i vores liv, næsten uden at leve livet, nyde vores småbørn eller lege og synge.
Jeg ved ikke hvad de benytter deres stammeritualer til i Kenya, milter, men før Afrika, giver afkald på alt hvad der er deres, så er de måske interesserede i a se om de vil få et bedre liv ud af at leve som os. |
|
| |
|
|
10.01-2008 | 22:24
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|