Det skal klinge i pengepungen, før danskerne hælder biobenzin i tanken. Det mener Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s magasin, Motor.
»Da man indførte blyfri benzin i Danmark, var det også af hensyn til miljøet. I lang tid var benzinen ikke danskernes foretrukne, men da man indførte en prisdifferentiering, så den blyfri benzin blev billigere, og den almindelige benzin blev dyrere, så rykkede det, og danskerne købte blyfri benzin,« siger Søren W. Rasmussen.
Den model har man valgt i Sverige, og her kan biobenzin tankes på alle benzinstationer, og det er populært blandt vore svenske naboer, fortæller Søren W. Rasmussen.
I slutningen af maj indførte Statoil som det første og indtil videre eneste benzinselskab i Danmark benzin med bioethanol. Efter en lidt træg start er benzinomsætningen på Statoil siden steget med fem procent.
Men der skal mere til for at forbrugerne tager det til sig.
»Jeg tror, at bilejernes vaner og bekvemmelighed i forhold til at tanke benzin overstiger lysten til at gøre noget for miljøet. Folk vil hellere tanke på den station de kender, i stedet for at køre efter biobenzinen,« siger Søren W. Rasmussen.
Og den betragtning er professor ved Landbohøjskolen, Claus Felby, enig i.
»Hvis jeg skal fylde tanken med biobenzin, skal jeg køre 10 kilometer for at komme til en Statoil. Så kan man sætte spørgsmålstegn ved den miljømæssige gevinst. Det ville svare til, at vi skulle i helsebutikker og købe økologisk mælk. Det ville folk nok heller ikke gøre,« siger Claus Felby.
Statoil har i dag biobenzin på godt 200 tankstationer. Men det er ikke nok.
»Så længe der ikke er mulighed for at få det alle vegne, tager forbrugerne det ikke til sig,« vurderer Claus Felby.