Der venter enorme prisstigninger på over 1.300 procent til beboere med bil i København. Politikerne på Københavns Rådhus overvejer en reform af parkeringen i hovedstaden, der næsten vil gøre det billigere at køre i sin bil end at parkere den, skriver Berlingske Tidende.
Ifølge forslaget skal beboernes parkeringslicens, der giver mulighed for at parkere frit i lokalområdet, stige fra 175 kroner om året til op mod 200 kroner om måneden. Altså 2.400 kroner om året.
Samtidig vil det ifølge forslaget komme til at koste 35 kroner i timen at parkere i Københavns indre by mod 25 kroner idag. Som en slags plaster på såret vil prisen for aftenparkering fra kl. 19-22 falde til ni kroner i timen. Men kun for at gøre plads til en nattakst på tre kroner i timen.
»Jeg har ikke et personligt ønske om at fremstå som bilfjendsk, selv om jeg nemt kommer til det. Men samtidig må man erkende, at biltrafikken er en af de største miljømæssige udfordringer, vi står med, når man taler forurening og støj,« siger Klaus Bondam, de radikales teknik- og miljøborgmester til avisen.
Men det argument køber Torben Kudsk fra FDM ikke.
»Det er ikke privatbiler, der forurener mest, efter at der er kommet partikelfiltre på privatbilers udstødninger. Det er varevogn og lastbiler,« siger han.
Forslaget mod også modstand i den borgerlige lejr.
Dansk Folkeparti taler om forligsbrud, idet samtlige partier på rådhuset ? bortset fra Enhedslisten ? vedtog det nuværende parkeringsforlig fra maj 2005.
»Jeg mener, at det utroværdigt. Så kan borgerne ikke regne med de beslutninger, der er truffet. Og jeg er bange for, at parkeringsforslaget bliver vedtaget,« siger Dansk Folkepartis medlem af Teknik- og miljøudvalget, Karin Storgaard.
Venstres medlem af udvalget, Lars Dueholm, siger:
»En prisstigning vil i bund og grund ikke hjælpe på andet end kommunekassen, når billisterne i mange tilfælde ikke har noget reelt alternativ.«
Socialdemokraterne har ikke taget stilling til sagen.