De danske bilafgifter er fortsat verdens højeste – også efter regeringens plan for en omlægning af afgifterne. Det beklager den danske bilbranche.
- Vi må betragte regeringens udspil som en lappeløsning, fordi det ikke ændrer afgørende ved, at pris er den vigtigste faktor, når danskerne køber bil, siger branchedirektør Elly Kjems Hove fra Bilbranchen under Dansk Industri (DI).
Branchedirektøren peger på, at forslaget ikke gør op med det forhold, at afgiften fortsat er verdens højeste på omkring 180 procent.
Hos brancheforeningen Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) giver man regeringen et seks-tal ud af ti mulige.
- Selv om der vil opstå lidt tumult omkring bilpriser og -afgifter i den nærmeste tid, vil DAF give regeringen et 6-tal ud af en skala på 10. Et 10-tal ville de kun have opnået, hvis alle bilafgifter undtagen moms’en var fjernet helt, hedder det i en pressemeddelelse fra DAF.
Bilbranchen finder det desuden problematisk, at lovforslaget ikke indeholder overgangsordninger for de biler, som bilforhandlerne har på lager. Det betyder, at mange forhandlere uforskyldt vil lide store tab som følge af, at nogle biler på gule plader bliver meget vanskelige at sælge.