To procent af den mængde CO2, som danske biler udleder i dag, eller hvad der svarer til udledningen fra 50.000 biler.
Så meget CO2 regner regeringen med at kunne spare miljøet for med den nye aftale med Dansk Folkeparti om skatten på biler.
Aftalen blev fremlagt onsdag middag og berører såvel motorcykler, personbiler, varevogne og autocampere og giver ifølge skatteminister Kristian Jensen (V) Danmark »verdens hårdeste beskatning af CO2 fra biler«.
Blandt andet kommer der større afgifter på tunge varebiler over to ton, mens lettere varebiler får mindre afgifter.
Samtidig reguleres afgiften på både varevogne og personbiler i takt med benzinforbruget, så biler, der kører langt på literen, får et fradrag i registreringsafgiften.
Til gengæld bliver personbiler på hvide plader som udgangspunkt billigere i afgifter, da man hæver det såkaldte skalaknæk.
I dag udgør bilafgiften 105 procent af bilens værdi op til 65.900 kroner. Det, bilen koster mere end 65.900 kroner, beskattes til gengæld med hele 180 procent.
Med den nye aftale hæves denne grænse til 74.000 kroner, så en mindre del af bilens pris altså beskattes med de 180 procent.
Aftalen er endnu ikke vedtaget i Folketinget, men når den bliver det, vil den gælde med tilbagevirkende kraft fra i dag. Det kan altså vise sig at være afgørende for nye bilejere, om de købte deres bil tirsdag eller onsdag.