Køber I hus på den forkerte side af betalingsringen, må familien skrue levestandarden gevaldigt ned, hvis I altså fortsat vil kunne køre i bil på arbejde. Med mindre I kan fremtrylle en rabat i hushandlen på 713.000 kroner.
Det viser en beregning senioranalytiker i Nordea, Troels Theill Eriksen, har foretaget for Nyhedsbureauet Newspaq.
"Det vil være nødvendigt at få et nedslag i husprisen på 713.000 kroner, hvis man optager et fastforrentet 30-årigt lån med afdrag og vil have det samme rådighedsbeløb om måneden fremover i lånets løbetid," forklarer Troels Theill Eriksen.
S og SF har oplyst, at det årligt vil koste 11.000 kroner pr. bil at passere betalingsringen. Den udgift opstår, hvis man bor uden for ringen og arbejder inde i København på den anden side. Og er man to voksne, der på grund af arbejdstider, børn og andet er tvunget til at køre i hver sin bil, så koster det altså husstanden 22.000 kroner om året. Efter skat og uden mulighed for fradrag.
Situationen bekymrer Hvidovres borgmester, socialdemokraten Milton Graff Pedersen. Hans kommune ligger nemlig lige uden for ringen.
"Det vil nok smadre vores bosætningsmønster. For folk vil få svært ved at få solgt deres boliger igen, hvis de nye købere skal de have så stor rabat for at kunne have råd til at køre ind til byen gennem betalingsringen," forklarer han.
Idéen om en betalingsring er ellers sået i hans eget partis baghave, men borgmesteren frygter, at ringen kan blive til en ringmur, der forvandler Hvidovre til en sovekommune.
"Det vil forringe mobiliteten. Vi vil gerne tiltrække børnefamilier og erhvervsaktive; min filosofi med boligpolitikken er, at vi skal have nogle erhvervsaktive ressourcestærke familier ind, og det får vi svært ved," vurderer Milton Graff Pedersen.
Selvom betalingsringen kommer og koster det, den gør, vil priserne på alle boliger dog ikke skulle presses ned med hele 713.000 kroner i Hvidovre og andre omegnskommuner ved Hovedstaden. Sådan lyder vurderingen fra en ekspert i boligøkonomi.
"Rent økonomisk kan det ikke være sådan, at priserne på huse i Hvidovre alene bliver sat ud fra, om folk skal krydse en betalingsring. Der er både nogen, der bruger kollektiv trafik, cykler og biler, så boligpriserne kan ikke udelukkende reagere på grund af det her," fastslår Jens Lunde, lektor i boligfinansiering ved CBS.
Han medgiver dog, at betalingsringen kommer til at få en vis indflydelse på priserne rundt om i hovedstadsområdet.
"Jeg tror, at de nuværende ejere af ejendomme uden for betalingsringen må indstille sig på, at de ikke kan få det samme for deres huse, som de regnede med. Men jeg tror ikke, mobiliteten bliver ramt hårdt," lyder det fra Lunde.
Betalingsringen er opfundet af S og SF, men her og nu har de ikke lyst til at sige så meget mere om den.
"Jeg har absolut ingen kommentarer til det i øjeblikket," siger SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr.
Efter planen skal betalingsringen være klar i 2013, men der er endnu ikke klarhed over, hvordan den rent praktisk skal fungere. Og se ud.