Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Bendt Bendtsen beskyldes for misbrug af ministerbil

Økonomi- og erhversminister Bendt Bendtsen (K) har ifølge sin tidligere chauffør misbrugt sin ministerbil til private formål i årevis.

Bendt Bendtsen har brugt sin ministerbil til private formål, der intet havde med ministerembedet at gøre.

Det fortæller økonomi- og erhvervsministerens tidligere chauffør, Michael Pedersen, i dag til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge den tidligere chauffør har han og andre af ministeriets chauffører i årevis kørt Bendt Bendtsen (K), der også er vicestatsminister, rundt til fester, bryllupper og fødselsdage.

De mange køreture til private arrangementer har ifølge Michael Pedersen resulteret i uacceptabelt lange arbejdsdage og brud på 11-timers reglen flere gange.

- Der er tale om graverende eksempler på overtrædelse af reglerne om brug af ministerbiler. Bendt Bendtsen kan ikke være i tvivl om, at der er tale om misbrug af ministerbilen, siger lektor i forvaltningsret ved Aarhus Universitet, Jørgen Albæk Jensen, til JP.

Bendtsen afviser anklager

Chauffør Michael Pedersens forklaring støttes af oplysninger fra Bendt Bendtsen kalender, registreringer af hvornår han har krydset Storebælt i ministerbilen samt diverse benzinregninger.

Bendt Bendtsen kan se frem til et skattesmæk på grund af det påståede misbrug, mener en lektor i forvaltningsret ved Københavns Universitet.

- Bendt Bendtsen har en dårlig sag i forhold til skattemyndighederne, for en lang række arrangementer synes at have privat karakter, siger Michael Gøtze til avisen.

Bendt Bendtsen afviser alle anklager om misbrug af sin ministerbil, som han betegner som sit 'rullende kontor'.

Ministeren siger gennem sin administrationsdirektør til Jyllands-Posten, at alle eksempler fra JP ligger inden for reglerne.

22.06-2008 | 10:52 af Lars Kalsen
 
22.06-2008 | 10:56 af Lars Kalsen
 
22.06-2008 | 11:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 11:08 af Lars Nielsen
BB en nærig BR med privat ministerbil

Det burde egentlig være helt klart at ministerbiler alene anvendes til formål i forbindelse med hvervet som minister, og ikke som Bendt Bendtsen der ganske enkelt er så nærig at hans tegnebog må være lavet af ”mulvarpeskind”, der ikke tåler dagslys, så han som andre ikke selv kan ringe og betale for en taxi, eller anvende privatbilen i private ærinder.

Man siger ”Magt korrumperer”, og i Bendt Bendtsens tilfælde som ”Vice statsminister” er svare vist ubetinget ja, når ”Hans højvelbårenhed” ikke engang af sig selv kan betale for morgenmad og basser når han møde med gutterne og damerne fra partiet.

Hvorfor sådanne regninger skal fedtes af på skatteborgerne af vice-statsministeren minder mig om en blanding af ”Kejserens nye klæder”, ”Konen i muddergrøften” samt ”Konen med æggene” hvor BB spiller hovedrollen i alle stykker.

Som konservativ vælger finder jeg stadig at BB’s sidste salgsdato der sammen med hans nærmeste ”hird” i form af Lene Espersen og Brian Arthur Mikkelsen politisk bevæger sig i sidste årtusinde og bør udskiftes hellere i går end i morgen – før bliver der ikke solgt billetter til Det konservative Folkeparti.

Selvom jeg p.t. er konservativ vælger kan jeg forsikre at jeg har stemt personligt, og ikke på folk fra
BB’s spytslikkere.
 
22.06-2008 | 11:10 af Jensos
Hvis man kigger paa de ture som JP , http://www..jp.dk har anfoert i deres spoergsmaal til Bendtsen saa er det ren sludder naar Bendtsen siger at det skulle have tjenstlige formaal.

Det er da misbrug af tjenestebil at lade sig transportere frem og tilbage til private selskaber,

Det her er for lille en sag til at den faar politiske konsekvenser for Bendtsen men forhaabentlig faar den konsekvenser for hans troværdighed og der maa være et mellemværende mellem SKAT og Bendtsen der skal goeres op.
22.06-2008 | 11:13 af egon legaard
Som de dog hygger sig, regeringens tunge drenge ! Der findes åbenbart ikke den ting, de ikke under sig selv, uanset prisen ? Noget tungere ligger det , når der skal penge på bordet til lønmodtagerne, den netop overståede strejke in mente. Eller, når de giver sig selv rundhåndede lønforhøjelser !
 
22.06-2008 | 11:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 11:30 af Carsten Svendsen
@NomdeGuerre
Hvilken interesse skulle Bendt Bendtsen have i at nedgøre den siddende regering?
22.06-2008 | 11:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 11:59 af Christian Olesen
Kære Lene Espersen
Så er det med at komme på banen......
Se at få de regler strammet for misbrug af ministerbiler og
strammere straffe for overtrædelse!
Hva med Bendtsens søn overholder han loven?
 
22.06-2008 | 12:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 12:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 12:19 af Lars Nielsen
Ynkeligt at se Tom Behnke harmdirrende forsøge at redde skindet på en anden politibetjent kollega, der render rundt og ligner in BR, alt medens han skræpper op om at han er Vice-Statsminister.

Det er muligt Vice-Statsministeren og andre finder "titlen" vigtig, der er vist ikke mange i befolkningen der er imponerede, eller havde BB nok solgt flere billetter til partiet ved valgene.

BB en OMmer.
 
22.06-2008 | 12:30 af Nemesis
Ja, ja, ja - nogle bliver mere forbavsede end andre. Jeg gætter på, at den statsansatte ministerchauffør også snart får sig en lekion i ytringsfrihedens meget snævre rammer. Sikke et dejlige Danmark vi alle har fået - og hvor er vi alle glade for vore dygtige italiensk/russisk inspirerede ministre
 
22.06-2008 | 12:40 af John Feldthusen
Som skoene dog klemmer i disse tider.
22.06-2008 | 12:46 af Carsten Svendsen
@johnse
Du mener vel "Som dækkene trykker"... :o)
22.06-2008 | 13:05 af Christian Olesen
Strengere straffe!
 
22.06-2008 | 13:22 af Peter Hansen
Der er noget helt galt for Bendt Bendtsen og det ser absolut ikke godt ud for ham.
Endnu har vi ikke set et indlæg fra "fleks" hvor hverkend journalist eller chauffør beskyldes for at fremkomme med gamle nyheder eller latterlige afsløringer.
Endnu er der altså ingen der har brugt den sædvanlige måde med at forsvare de konservatives minister.

Enten skyldes det jo, at man ikke kan forsvare BB eller at "fleks" kun forsvarer ministre fra det liberale parti Venstre.

Indtil nu har BBs forsvar været, at han kørte rundt i et rullende kontor. Men så er det jo heldigt at vi kan få oplyst hvilke sager ministeriet kørte ud til lufthavnen med samt hvilke dokumenter som han underskrev i bilen.

Man skal jo altid passe på ikke at give en undskyldning som ikke kan bevises.
22.06-2008 | 13:31 af Jensos
Peter, chauffoeren har paa TV2 News udtalt at det var sjældenrt Bendtsen avde papirer med i bilen og at internetopkoblingen ikke havde virket i lang tid.

Det er en mærkelig begrundelse med arbede i bilen, saa behoever vi jo slet ikke have nogen regler om brug af ministerbil.

Helt ærligt , er der nogen der tror paa at Bendtsen har brugt tiden frem og tilbage til feks et privat bryllup til arbejde ??
Det skal man hedde Tom Behnke for at tro paa.

Eller de mange andre private ture som JP remser op og som Bendtsen bekræfter.
22.06-2008 | 13:52 af Theis
Selvom det er kritisabelt at bruge ministerbilen til private formål, synes jeg ikke det er det værste i JPs historie. Måden Bendtsen og ministeriet igennem årevis har udnyttet chaufføren på er modbydelig. Når man flere dage i træk lader manden arbejde op mod 18 timer i snit, er det jo direkte usmageligt.

Godt man ikke arbejder for en chef som Bendtsen, der øjensyneligt er mere interesseret i at slippe for at betale benzin til sin egen bil når han skal til fester, end han er i at sikre rimelige arbejdsforhold for sine medarbejdere.
22.06-2008 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 14:49 af Peter Hansen
Jensos
Det var nu også min pointe, at det jo var en kendsgerning man ville kunne efterkontrollere. Derfor dumt at komme med en spinforklaring som tager 3 dage at pille fra hinanden.

Jakob
I fravær af "Fleks" er det dog rart at se, at du er leveringsdygtig i standardyndskyldningen. Jeg var begyndt at savne den.
22.06-2008 | 14:55 af leon lerche
Jeg vil da lige sig at . Line Barfod, hun havde da nosser til at tale om det i Folketinget, hilsen fra. Leon, som ser.
 
22.06-2008 | 15:42 af Kim Kaos
Jeg er hverken pro-Bendtsen - pro-konservativ eller pro-x-y-z - Jeg hader alle partier lige meget.

Men det her pis med at en eller anden minister har kørt rundt i sin ministerbil til det ene eller det andet.

Tag jer dog for pokker sammen - vi har en et par håndfulde mennesker der næsten ødelægger deres privatliv og forsømmer deres familie på det groveste.

Skal vi så virkelig blive harme over de benytte de transportmidler de har tilrådighed.

Hvis en minister henter mælk søndag morgen i sin limo. hvad rager det så mig. - De mennesker får omkring 1.2 mil. om året for at holde styr på tingene - røde som blå - det er deres arbejde.

De er også potentielle mål for en terroraktion - og det er deres børn også - Helt ærligt det er sgu for småligt vi skal kikke på hvor og hvordan Bent og Lars bruger deres bil.

Selvfølgelig skal pressen stille spørgsmål om hvad vores ministere gør - men vi skal ikke lade flueknepperi danne grundlag for vores folkevalges arbejde - er du minister har du naturligvis adgang til din bil døgnet rundt - du skal jo både beskytte dig selv og din familie - samt kunne arbejde.

Jeg er ikke tilhængere at grådighed men endnu mindre af smålighed!!

Bendt og de andre skal bruge deres bil som det passer dem - Det er deres privilige når de sidder i regeringen.

Helt ærligt I ville alle råbe og skrig hvis BB's børn sad i en Taxi og blev sprængt i luften - så ville I alle sige hvorfor brugte han ikke sin ministerbil.

Så derfor bør et hvilketsomhelst medlem af den siddende regering have ret til sammen med sin familie at blive fragte rundt i hele landet så længe de sidder i regeringen og uanset fra hvilken blok.

Det er flueknepperi når de kaster sig over den slags ting og et udtryk for det er agurketid i pressen.
 
22.06-2008 | 16:01 af John Feldthusen
Hvor har du dog ret Kim Kaos.
Det er smålighed ud over alle grænser.
Og det er altid socialdemokraterne der stiller spørgsmål på spørgsmål.
Hvornår mon man begynder at undersøge hvad der blev svindlet med i Nyrups regeringstid?
22.06-2008 | 16:04 af Eva Adamsen
Ja, og nu er der jo ingen Storebæltsfærger som Ritt kan holde tilbage længere.;-)
 
22.06-2008 | 16:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:38 af fleks n
Peter Hansen

Hvorfor mobber du mig? ;o) - Vi sluttede da så fredeligt af sidste gang, ik'?

@Kim Kaos og @Jakob har på fortræffeligste vis ytret min mening om denne nye landspolitiske og nationaløkonomiske, småborgerlige, lavjournalistiske presse-sensations"nyhed"!

"Sagens" stolte fadder er for øvrigt JP's Morten Pihl, Cavlingprisvinder, du ved den pris alle yderligtgående, venstreorienterede journalister rotter sig sammen om at sørge for at 'de', og kun de får tildelt.

Morten Pihl fik udelukkende prisen for sin, til tider, yderst smagløse hetz og personforfølgelse mod Brixtofte. - Klasse!

Det var hos B.T. han havde frie hænder, og nu er JP (Jydepotten) åbenbart også sunket så dybt, at hans "eminente" muldvarpegraveri påskønnes til forsiden! - Hold da helt kæft for en presse!
 
22.06-2008 | 16:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:59 af Jensos
Jer der forsvarer Bendtsen har helt og aldeles glemt hvordan Foghs saakaldte tæskehold jagtede den mindste bagatel omkring SR regeringens ministre, feks den kendte sag om Jelveds kroregning for nu blot at nævne en.

Bendtsens sag viser at der i alle regeringer der sidder længe sniger sig en magtfuldkommenhed og en ligegyldighed overfor skatteyderne ind under huden paa ministrene.

Hvis ikke sagen faar nogen konsekvenser , feks skattemæssigt for politisk bliver der ingen, kan vi lige saa godt droppe alle regler for koersel med ministerbiler for saa kan enhver tur være foregaaet med arbejde paa bagsædet.
22.06-2008 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:47 af Jensos
Jakob, du har tilsyneladende ogsaa glemt alt om Foghs tæskehold.

TV2 news havde ogsaa Bendtsen historien som tophistorie men jeg er helt klar over at der findes nogen der ser bias fra DR overalt i landskabet.
22.06-2008 | 22:22 af John Feldthusen
Hvis du har en firmabil, er der ingen der blander sig i hvad du bruger den til. Det er helt tåbeligt at ministre ikke kan have samme regler m.h.t.deres firma Danmark bil.
De latterlige regler der tilsyneladende er omkring ministerbiler, koster nok mere at administrere, end man tjener ind p.g.a. reglerne.
Få lavet de regler om i en fart, det skylder vi vor regering.
Med hensyn til den tidligere chauffør, så lad os få frem, hvad han blev fyret for. Han er åbentbart en bitter mand.
Altså helt fri ministerbil, vi kan ikke være bekendt at gå i så små sko.
22.06-2008 | 22:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 23:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 23:15 af John Feldthusen
@ Jens Alstrup.
Jeg anfører jo at jeg synes reglerne bør laves om. Det er uværdigt at vi ikke kan unde vore ministre fri bil.
Med hensyn til hvad du tænker på når du kører bil, er det ikke relevant.
Ministrene skal jo ikke have befordringsfradrag når de bruger bilen, den er bare til fri rådighed.( Hvis reglerne altså ændres)
22.06-2008 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 23:40 af John Feldthusen
En fri firmabil må, efter hvad jeg ved, bruges frit. Vi må da kunne unde vore ministre en fri bil, ellers går vi i alt for små sko.
Hvordan dine bil-forhold er, kommer ikke sagen ved. Du er jo ikke minister.
Og igen, jeg plæderer for at reglerne bliver ændret. Jeg har erfaret hvordan de er nu.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er, i lande vi normalt sammenligner os med, men jeg har svært ved at tro de er så småtskårne andre steder.
23.06-2008 | 00:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 00:56 af fleks n
@johnsen!

Opgi' ham Jens Alstrup.

-Han lever i formørkelsestiden og virker lige så puritaneragtig som chaufføren, der blev afskediget grundet samarbejdsvanskeligheder, og nu helt tydeligt har noget, der skal hævnes.
 
23.06-2008 | 01:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 01:37 af fleks n
@Jens Alstrup!

Hvis du ikke snart får de for små sko skiftet ud, gi'r jeg sgu ikke en krone til din næste tur til Sibirien!
 
23.06-2008 | 01:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 02:01 af fleks n
@Jens

Hvorfor så alt din nypuritanisme, når du kan gå ind for at de har fri bil?

Er det fordi, du mener, du skylder din protegé, Mogens Lykketoft en vennetjeneste?

Når jeg gi'r et bidrag til din Sibirientur, skal jeg jo opgi' navn og e-mailadr. ik'? - Så det opklarer sig selv.

Indtil da må du leve i nysgerrig uvidenhed.
 
23.06-2008 | 02:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 02:25 af fleks n
@Jens!

Din proportionssans har vist taget skade af Sibirien-kulden. - Hvad er det for noget enfantilt ævl med, at så vil du også køre gratis med tog, eller en gulpladebil-tur til bageren!

Det er en folkevalgt minister, vi snakker om, og himmelråbende, bagatelagtige kørselsudgifter, set i skatteydersammenhæng, du ævler om!

Dine galdeopstød er helt tydeligt præget af dit Lykketoft-partimæssige slikken i r....!

For min skyld: Fortsæt endelig dine moralske opstød mod, i dette tilfælde liste C. - De har sgu' selv fortjent det efter deres forræderiske korstog mod LLR.

Men jeg står ved at mene, at dine proportioner synes helt ude af trit.
 
23.06-2008 | 02:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 02:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 02:49 af fleks n
@Kurt Dejgaard!

Du gad ikke svare mig på min fremstrakte hånd i isbjørnesagen, og nu fortsætter du din "indblanding' i danske forhold trods dit næsten canadiske statsborgerskab!

Har du ikke nok i biokemien over there?
 
23.06-2008 | 03:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 03:27 af fleks n
@Kurt

OK, Kurt.
Men jeg vil have lov at mene, at når vi nu har en meningsudveksling her, hvor hver kæmper og forsøger at forklare sit standpunkt, så ville det være 'sødt' af dig og ikke tage parti, især når du nu længere er helt én af vore egne. - Misforstå mig nu ikke - Men når du nu også har været så længe væk, er det en smule irriterende, at du så optræder hos 'modstanderne'.

Og ikke for at være næsvis, men så hedder det altså ikke længere 'Told & Skat', men kun 'SKAT'! - Men det ku' du jo 'ægge' vide derovre i Montreal.
 
23.06-2008 | 03:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 04:14 af fleks n
@Kurt

Så misforstod du mig alligevel. Min ytring skulle ses i den sammenhæng, at jeg går ud fra, at , selv om du naturligvis ikke er 'politisk flygtning', så forventes det, at du har læst alle de andres for & imod, inden du, på et så forholdsvis sent tidspunkt, intervenerer og kommer stort med noget, der har været fremført.

Det er som om du slet ikke har læst 'modpartens' begrundede ytringer.

Jeg vil bede dig læse:

@Kim Kaos, 22.42 og @Jakob (dk), 16:11 begge af 22.06.

Jeg kan simpelthen ikke gøre det bedre, så derfor ikke mere 'polemik' mellem os to, med mindre du vil prøve at argumentere mod disse to's indlæg!

Vh. Flemming
 
23.06-2008 | 04:47 af fleks n
'Kim Kaos' var 15:42! Undskyld
 
23.06-2008 | 04:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 05:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 09:24 af Lars Nielsen
Pinligt at han "Velærværdighed" Vice-statsministeren, erhvervsminiosteren og energiministeren, politibetjenten,
bonden fra fyn nu tilsyneladen også har haft sine ministerier til at hjælpe med "kreativ bogføring" og ændringer i hans kalender, så man får indtrykket at "Velærdværdigheden" har forstand på forretning selvom han er bonde og politibetjent.

Man kan konstatere at selvom Det konsertive Folkeparti sidder med Klimaministeriet skyer Velærværdigheden intet middel for at lukke CO2 ud fra sin ministerbil og gyle hans mund ud i så kolonorme og unødvendige mængder at Danmark definitivt får problemer med at opfylde sine CO2 forpligtelser.

BB er efter min mening, som konservativ vælger, blot en sølle BR og snobberøv, som ikke har forstået en skid af at der også for ham er forskel på dit og mit, og samtidig er så nærig at han ikke kunne drømme om at finde sin egen tegnebog frem og selv betale for sine private anliggender.

Billetsælger er og bliver han heller aldrig.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.