Med dagens lukning af Urban lakker en aviskrigen mellem gratisaviser, som brød ud i 2006, mod enden.
Tilbage er nu kun MetroXpress. Og at der kun er én spiller tilbage, var forudset, lyder det fra medieforsker Frans Mortensen.
"Alle har sagt fra starten, at der er ikke plads til mere end én af den slags aviser i Danmark. Reklamemarked er simpelthen ikke stort nok," siger han til Newspaq.
Han tøver dog med at kalde MetroXpress vinderen af aviskrigen mellem gratisaviserne, som udover nu Urban, også har kostet aviser som Dato, Centrum og Nyhedsavisen livet.
"Det er vigtigere at sige, at der var mange tabere. Vi ved, at der er tabt flere hundrede millioner kroner på den her fuldstændig meningsløse aviskrig," siger Frans Mortensen og fortsætter:
"Der var en aviskrig i forvejen mellem omnibusaviserne, som så blev ført over på gratisaviserne. Og der brugte både Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten et tre-cifferet millionbeløb på at slås med hinanden om reklamepenge og ikke læsere - helt meningsløst."
Medieforskeren understreger, at det vigtigste er, at krigen nu slutter, og at aviserne kan gå tilbage til det, de egentligt skal lave, nemlig ordentlig journalistik.
Der er dog et område, hvor Frans Mortensen mener, at gratisaviserne har haft en positiv effekt på mediebilledet.
"De har jo kunnet holde fast på de yngre læsere, som ellers var forsvundet helt ud af avismarkedet. Der er ingen tvivl om, at nogen af dem, der aldrig var kommet over til de trykte medier, er kommer derover på grund af gratisaviserne," siger medieforskeren, der vurderer, at den effekt nu formodentlig forsvinder:
"Jeg ved fra mine egne studerende, som læser medievidenskab, at de læser overhovedet ikke aviser, de læser kun på nettet."
Udover MetroXpress findes også gratisavisen 24timer, men da den er ejet af MetroXpress, er der ikke tale om en reel konkurrent.