De har et job, men de ringer til a-kassen for at få hjælp. Karriererådgiverne i a-kasser og fagforeninger har fået travlt.
Frygten for at blive fyret får mange til at undersøge, hvordan de bedre kan sikre sig.
Stigning på 60 procent
Alene i CA a-kasses karriererådgivning er henvendelserne fra de ansatte steget over 60 pct. det seneste år. A-kassen, som henvender sig til højtuddannede, bruger nu en fjerdedel af karriererådgivningen på folk, der er i job.
Og tendensen er den samme i mange andre a-kasser og er kommet for at blive, vurderer konsulent Michael Rosenby fra A-kassernes Samvirke, der er interesseorganisation for flere end 30 a-kasser.
"De ansatte er blevet opmærksomme på, at de kan risikere en afskedigelse, og at det ikke længere bare lige er sådan at få et nyt job. Derfor søger de råd om, hvordan de kan komme til at stå bedre, så de enten undgår at blive afskediget, eller har lettere ved at finde noget nyt, hvis det sker," siger Michael Rosenby.
Job forsvinder
Behovet er blevet større, fordi det danske arbejdsmarked er presset fra alle sider. Virksomheder lægger en stigende del af deres produktion i lande, hvor lønningerne er mindre. Finanskrisen har betydet et farvel til omkring 200.000 job i det private erhvervsliv. Og den teknologiske udvikling betyder, at nogle job og brancher simpelt hen uddør.
"Tag nu sådan noget som at leje videoer ud i Blockbuster og den type forretninger. Den branche presses af konkurrencen fra internettet, hvor man kan leje film direkte. Eller bibliotekerne hvor et stigende antal bøger kan lejes elektronisk, uden at man behøver at gå ned på biblioteket. Der vil være stillinger, der ikke kommer igen, og det går utrolig hurtigt," siger Michael Rosenby.
"Her kan en rådgivning i tide sikre, at man får skiftet branche eller får nye kvalifikationer, så man har flere muligheder for ansættelse."
Søg råd
En af de brancher, hvor kravene og teknikken ændrer sig hurtigt, er mediebranchen. Og i Dansk Journalistforbunds karriererådgivning er cirka halvdelen af henvendelserne fra ansatte, vurderer karriererådgiver Mads Løkke Rasmussen.
"Vi så i virkeligheden gerne, at endnu flere benyttede sig af det. Det er lettere at gøre noget ved kvalifikationerne og karriereplanerne, mens man er i job. Alt for mange tænker ikke over behovet, før de står over for en fyring," siger han.
Lars Moesgaard, der er udviklingschef i CA's a-kasse, siger, at mange også ringer, fordi de er pressede i deres job.
”I rådgivningen ser vi en klar stigning i de problemer, der handler om at være i job, og om at fastholde jobbet. De ansatte vil lære mere om stresshåndtering og konfliktløsning i forhold til ledere og andre medarbejdere”, siger Lars Moesgaard.
Bedste løsning
A-kasserne afviser, at deres indsats for de ansatte går ud over de ledige. Hvis ansatte kan holde fast i deres job eller hurtigt hjælpes videre til et andet uden at være ledige, er det lettere, hurtigere og billigere for alle parter, siger Michael Rosenby fra A-kassernes Samvirke.
"Og så giver det også mening for a-kasserne. Mange ansatte har tegnet en forsikring, der giver dem et højere beløb end dagpengene. Hvis de ikke bliver afskediget, skal det ikke udbetales," siger han.